sábado, 28 de abril de 2018

< De co casa a Cuadonga [6]: Sietes - Anayo - Borines>

              << De co casa a Cuadonga [6] : Sietes - Anayo - Borines >>

                                                          << ¿Una partida a los bolos ? >>

                                       << SIETES  -  ANAYO  >>

¡Qué bien me venía ún d'estos...!
De Sietes a Anayu ¿por qué nun faelo a caballu ?
      Tamos en Sietes, esi célebre pueblín de la parroquia El Vallés - xunto con Piedrafita y Samartín - que pertenez al conceyu Villaviciosa.
      Sí, Sietes ye célebre por sopelexar, como yá vimos, una de les poques manifestaciones renacentistes qu'hai n'Asturies: la Ilesia de Santumederu, mandada construyir por Fernando Suárez del Cantu a mediaos del XVI pa perpetuar el nome de la familia; y cumplióse. ¿Qué pinta esa catedralina tan alloñada de los centros de poder?.
Sietes tamién ye famosa por tar semada d'horros (44 cuntando les paneres, claro), lo que nos fala d'una tierra granible y bayurosa.

Perdíos por Sietes, polo guapo que ye.
¿ Y cuantos pueblos conoces n'Asturies que tengan Casinu?... ¿Nun sabíes qu'había ún?... Normal, los otros tan en Puebles importantes como: Uviéu, Xixón, Avilés, Llaviana, Candás, Castropol, Navia, Pravia, Muros, Sama LL., Figueiras, Villamayor... Bueno, espera un poco, en seguida te lo cuento, que vamos pasar per delantere d'elli de la que vamos p'Anayo.
Anque igual val más nun recordalo Sietes tien un de los cementerios más reconocíos del Principáu gracies al procuru de los vecinos.
Por si fuere poco nel añu 2009 el xigante informáticu Microsoft col enfotu de tapar el fiascu que tuvo Windows Vista sacó un nuevu sistema operaticu: Windows 7. ¿Sabéis ónde fizo la campaña de llanzamientu?... Pos nel pueblín de ¡Sietes!... ¡Vaya ocurrencia! ...{Windous 7=Sietes}. Nun van escaecer los <pelegrinos de Sietes> l'ochobre del 2009, esos díes nel qu'acoparon tolos telediarios del país.  Clases particulares pa tola vecindá de la parroquia y al endefechu quéden-yos de papu tolos equipos la empresa instalare pal eventu nel Casinu, cómo non.
        Cola conciencia que tamos nun llugar percelebráu vamos entamar la xornada de güei solhorru d'una de les construcciones más típiques de la nuesa tierra, al par d'un finxu renacentista y cola vista puesta nel Casinu, puntu d'aunión pa la vecindá y puntu de fuga d'esti pueblu.
      Oi, ¿permítesme una chancia?... [Siete's 7x7=49] . ¿Sabes cuátos vecinos tenía Sietes en 2009?..¡49!, ta too estudiao. Teníes que velos enredar per aquella pantalla táctil... Paecíen guajes el día los Reis Magos.

Esnalando pal Casinu 
Güei tenemos Windows SIETE
       Ente pitos y flautes son les once (11:oo); ye que cavez que vengo a a Sietes apalanco. Pal Chigre nun miro si non.... Escaecemos el verde, el roxu, mariellu ya azul mientres baxamos la Cuesta la H.uente y dexamos a mandrecha una llamatible casona, por mor de los reflexos del sol na so galería, hasta dar con una capiella d'ánimes. Yá veis lo frecuente que ye alcontrase con dalguna n'esti camín aniciáticu: Grases, Breceña, Sietes... Una pequeña oración, a ver si-y facemos a madre más llevaderu'l Purgatoriu, y empobinámos pol ramalín de La Cuesta les Pedagueres, una amplia caleya que nos dexa delantre'l Casinu, nel Barriu d'El Cotaraxu, célebre tamién pol so texu.

Recuerdos del "Casinu"
Muséu del Horru.
        [[ Lo que fuere'l Casinu de Sietes, que ye anguaño Centru Social y Muséu del Horru, foi fundáu en 1914 polos indianos qu'emigraren a Cuba y creando ellí la Sociedá de Recréu y Auxilios: "Casinu de Sietes polos sos fíos en Cuba". La intención primexenia foi llevantar un Consultoriu Mélicu con casa y que sirviere tamién pa fuelgue y cultura de los vecinos. Echó andar en 1928 y funcionó bien nel periodu d'entreguerres pero la Guerra Civil del 36 acabó col so puxu. Nos años 70 convirtió en Teleclub, por mor de la venida Mister Marshall, digo de la Tele, y agora Muséu y  Centru Social]].

      Dexamos el Casinu y embredamos dica'l Barriu de Perviyao, apartaos de la carretera xeneral y sol abellugu del biescu, polo que ye la Cuesta del Campu. Un requexu candial semaú con asines de corredor, otres de tipu indianu rural y siempres d'horros, otramiente esto nun sedría Sietes.

-Hola, rapaza; ¿vais camín de Cuadonga?
- Sí ho; vamos  faciéndolu poco a poco.
- Sabes, ne; cuasi tolos romeros sienten nesti bancu.
- Nun m'estraña, fíu, ye de lo más cómodo.
- ¡Ta lluéu! Que vos afayéis, pelegrinos.

      De  sutrucu una pareya xinetes apruz pela llomba. ¡Qué guapo!. Sentamos nun banquín pa velos pasar y, de pasu, face-yos unes semeyes previa consulta. Aprovechamos pa sacar el llibru del <Camín> a ver que trai d'esti barriu. Resulta qu'equí vive - espero siga con bona salú - el <Curanderu de Sietes>. Manuel García García nun yera curanderu de profesión como podéis pensar. Esti apodu vien-y del rol que desempeñó nuna obrina de teatru -"Más que Paulino"- que representaren los del pueblu; como él interpretaba a un curanderu, y lo facía tan bien, quedó-y pa siempres esti alcuñu. Norabona, Manolo.


     Mientres tamos sentaos unos perrinos vienen a golifar; nun pasa muncha xente y présta-yos el cotilléu. Dalgún acompáñanos al tiempu que terminábemos de percorrer el Barriu d'El Cuetu.  Per una caleya zahorra, a vegaes aformigonada, vamos camín de Llares - yá na parroquia d'Anayo -  arrodiaos de sebes y praos. De sutrucu, apegada a la muria'l camín, apruz una capiella d'ánimes -¡otra! - mirando, clisada, al Sueve.

Un oasis na murnia carretera
de Sietes a Anayo.

      Un poco más alantre empatamos otra vuelta cola carretera xeneral AS-332. L'asfatu ándase bien seique se faiga abegoso, sobremanera al xubir la Cuesta los Malatos. Naide sabe'l porqué del nome pos nun hai alcordanza denguna de malatería nin se tien alcontrao rexistru d'ella; pero ehí ta.
      Enllanamos y, pali-pali, pasamos la Riegabona a la solombra del altu arbolíu que l'abelluga. Y cambiamos de terciu, o meyor de conceyu, pos tamos llegando a Llares que pertenez al conceyu Piloña, tierra de magüetos (que ye como apelliden a los de Piloña).  La primer casa ta nuna revuelta no que se conoz como El Campu, tarrén yá mas abierto que lo que venimos de pasar. Tres dexar atrás la Casa Raigoso , la de La Molinera y la fonte conocida como "La Poza Santiago" la carretera torna otra vuelta a la solombra l'arboláu y vamos faciendo zis-zás de cotino peles curves de La Campona, El Prenel o La Riegona, bien cerca yá del chigre d'Anayo. Como que nun quier la cosa aportamos al puntu más altu del Camín: Anayo, a 467 m/snm. Tamos nel Barriu La Capareda y, ensin saber cómo, delantre'l Bar La Bolera , ¿tienen los chigres imán?.  Son les doce y media (12:30). Hora y media pa 5,5 km; somos la H., la envidia de Zátopek.

Anayo, el puntu más altu la ruta (467 m/snm)
Bar La Bolera

   [Anayo ye una parroquia asitiada al noroeste del conceyu Piloña conformada por ocho núcleos o barrios onde namás vivíen 115 persones nel añu 2014. Tien una estensión de 8,8 km2, ta a 467 m/snm y llenda colos conceyos de Cabranes y Villaviciosa.]

      El pandu d'Anayo, onde acabamos d'aportar, ye como un carrefour: carretera pa Infiestu, carretera pal Altu La LLama (Colunga), carretera pa La Villa (pola que vinimos), carretera pa Robléu, pa Fresnosa... Nosotros restolamos un poco pela rodiada y embredamos dica lo más llamatible, que ye la torre la ilesia.
 
< Santa María d'Anayu
tien raigaños perantiguos,
yá la donare Ramiro (II)
- el ñetu d'aquel Rei Magnu -
a la catedral d'Uviéu
que siempres taba nel ayu:
¡ Venga a nós el to reinu !
Sobre too si ye de papu. 
    [[ La ilesia de Santa María d'Anayo tien pinta ser de los sieglos XVII ó XVIII, mui iguada, eso sí, pero sabemos que ya esistía nel sieglu X por mor d'un documentu donación  por parte del rei de Lleón-Asturies  don Ramiro II (931-951), nietu d'Alfonso III, a la catedral d'Uviéu (ónde nun metíen el cazu los clérigos de la civitas).
     La ilesia tien una nave rectagular y dos bonos cabildros, ún al norte ya otru al sur, quedando la cabecera pal este,como Dios manda. Accédese al templu pela portada l'oeste per aciu d'un soportal embaxo una torre peralta que más paez un turruxón de vixía. Dicen que nun asemeya a denguna otra de la redolada pero a min traime n'alcordanza la de Samartín de Borines, que queda bien cerca. El turruxón ta cubiertu por una cúpula d'arista, abombiada, a cuatro agües, y d'un colorao llamatible dende dellos kilómetros a la redonda.


<Paseando per Anayu
vásete'l santu al cielu,
sobre too si ye a caballu>.
     Dos ayalgues cuando menos tien esta ilesia: Una pila bautismal nel interior ya una estela n'arenisca asitiada enriba la puerta entrada.

         < NA ERA 1215 (1177) MARTÍN Y MARÍA VÓS ROGAI POR NOS>

         Algunos arreglucos debieron facer nel templu estos señores - Martín y María - que se ven con puxu pa pidir a los pelegrinos, sobre too los que van a Cuadonga, qu'echen por ellos unes plegaries a la Virxe (el Purgatoriu debe ser bien h.odíu). Yo tamién voi echar otru, por si acasu... ]]

                     Tres visitar la ilesia xubimos hasta La Bolera a tomar el vermú. Como yera temprano bastante fuimos a xintar a casa, igual nos daba tiempu segar un poco. La verdá ye qu'esti tramu de camín pela carretera Sietes-Anayo ye bien murniu. Que me dean caleya, por dios; pero pa ganar el cielu (Cuadonga) hai que sufrir nesta vida... ¡Viva'l Renacimientu!.

[[ La cuatreada ye una modalidá de bolos que se practica n'Asturies dende...... Ye un xuegu perinteresante pos nun se trata solo de tirar bolos seique hai que facelo con xacíu y según unes normes establecíes nesque l'habilidá xuega un papel perimportante.
 Lo primero hai que conocer el terrenu de xuegu (25x5 m. como mínimu): Un castru, onde tán los bolos, ya un tiru, dende onde los xugadores llancen les boles. La distancia del tiru al castru - ente 10 y 20 m.) depende de la edá y del sexu (teníeis que conocer a la mio prima Lidy).



       El castru ye'l sector comprendíu dientro d'un arcu de ferradura. Lleva once tacos onde van asitiaos los diez bolos: nueve más el biche que se cambia a manzorga o mandrecha según se tire "pa la mano" o "pal pulgar", esto igual resulta un poco más difícil. Bueno, sacante al mio vecín Enrique, qu'algamó a campeón del mundu va yá un tiempu... Dicir que los bolos tán distribuyíos en files de 3x3 colocando'l biche nel estremu de la fila trasera.
Partida BOLOS d'antaño.
Esto ye afición.
(Semeya d'Interné)
   
   Les tiraes más importantes son les cuatriaes, cuando valtes un bolu y depués el biche o pasa pela zona de la cuatriada: La pequeña (11 bolos o más...) si'l primer bolu que tires ye'l de la filera axugada al biche. La mediana (9 bolos o más...) si el bolu que pilles primero ta na fila del medio ( si ye'l del mediu del too, el coloráu =10) y La grande (14 bolos o más si van cayendo otros bolos...) si'l primer bolu que valtes ye'l de la filera más alloñada al biche. Amás, si te para la bola dientro'l castru yá te dan tres puntos de papu. Si la bola pasa pente'l castru, magar nun tire dengún bolu, tamién val tres (porque per fuera val cero) poro a midida que van cayendo bolos vas sumando un puntu por cadún. ¿Paez complicao, eh?.  Ye como la vida mesma, o espabiles o nun faes bolu. Lo meyor que pues faer ye allugate a una bolera y escuchar los armadores (los que coloquen los bolos nos tacos) mientres van cuntando los tantos.
     Hai una que nun te dixi, la cinca = el cenizu; si valtes de mano'l primer bolu de la fila'l biche : CERO PATATERO, magar tires darréu tolos bolos del castru ( esto h.ode muncho).

                            ************************************************

                                                ANAYO - BORINES 

< Si Anayo ta no más alto
toca baxar a Boriñes,
  vamos baxar coles agües
vamos correr llibres, llibres... >
        Salimos tarde de casa, como siempres; el lema ye nun apurase. Total que partimos d'Anayo a eso de les diez y media. ¡Vaya hora pa unos caminantes! Aparcamos el coche nel cómodu parking de La Bolera pero nun pudimos tomar el cafetín porque'l chigre taba zarráu; nun acertamos col día.
       Si Anayo ye'l puntu más altu'l Camín ye nidio que toca baxar, lo pior sedrá la vuelta (nun nos imaxinábemos cuánto); vamos camín del valle. Pasamos a la vera la ilesia y facemos alcordanza de Ramiro (II) ansí como de la estela rogativa la portada; pero nun ye hora pa parase.
       Tres abandonar  les últimes cases del pueblu y llegar a una curvona,  metémonos per un arremadiellu pensando sedría l'atayu que Xurde mienta nel so llibru. Depués d'un ratín...

Baxando pal valle,  camín de Boriñes.
 - ¡Qué vamos al aviesu! ¡Pero nun ves que nun hai señal denguna!...
       ¡Bona la ficimos!. Aquello nun tenía pinta de ser el camín braeru. Al valle llegaríemos pero nun yera cosa d'andar saltando praos, asina que tornamos a la carretera AS-258 . Camentando, roceanos, sobro la direición a siguir aportó un señor que vieno sacanos d'apuros y empobinónos otra vuelta pela carretera hasta que diéremos cola garrapiella afayaiza. ¿Entós pa que tán? . Que nos pase esto a estes altures...
      Nel cruce la parada l'autobús tiramos de frente y depués d'un par de curves vemos la señal a mandrecha.
     -  ¡A la orde!. Entramos nuna pista amplia que nos tien de llevar a Borines.
Tres una  revuelta'l camín dexamos a mandrecha'l caseríu de La Retuerta y nós embredamos pel pandu la izquierda hasta algamar a un cruce onde ...
    - Anda, otra capiella d'ánimes, y dedicada a la Virxe, faltaría.
    - Sí, pero a la Virxe Madre y presidida por un crucifixu.

Entrando en Boriñes
       La Santa tuvo a bien unvianos un caminante que nos indicó'l ramal más llevaderu p'algamar al pueblu, dao que los dos lleven a Borines:
    - Esto yá ye Borines. El pueblu tal ta ehí mesmo. Aquello del fondu ye Vallobal, per onde pasa'l Camín de Cuadonga, si ye que vais p'allá y aquello otro los montes de Viyao.
    - Diremos, pero otru día; güei vamos dar la vuelta en Borines. Ye que tamos faciendo'l Camín a cachinos.
    - Mui guapo, envede dar los paseos pel pueblu tolos díes vais cambiando de paisaxe. Bona idea.
    - ¿Oiga, y aquel pueblu d'a manzorga entamilgáu allarribones?
    - Ye Sieres, un barriu de la parroquia Borines.
    - Gracies, señor; que tenga un bon día. Ta lluéu.
    - Curiao cola cuesta, que'l formigón moyao ye mui resbarioso ...
          Tendrémoslo bien en cuenta porque viennos n'alcordanza'l día que baxamos del Picu La Vara agarrándomos a lo que podíemos.

Metanes del pueblu.
Baxando y baxando...
       Pasamos una casería onde les vaques tan pastiando mansiamente. Baxamos retorciéndonos pela terrible Cuesta Borines y entramos nel pueblu per delantre ca Cardín. Vamos saludando los vecinos pel mediu'l pueblu; algún va collaborando:
     - ¡Per ehí!- indíquente. Nun fai falta preguntar, la pinta dizlo too. En cualisquier casu delles cases amuesen imáxenes y referencies a Cuadonga; ye como si fueres pasando los pasos d'un viacrucis, pero menos ingriento, claro.

- ¡Eh, asina poques gracies!
(Pela Caleya Paderna)
      Baxando'l camín formigonáu pasamos l'horru d'El Brixón, la H.uente la Bolera col so abebentaderu y la célebre casona Palaciu de Borines, asoleyando'l so llamatible palombar. Na parte final de la cuesta, el migollu del publu,  hai una parte asfalcada pero entá nos queda un tramu abegosu, empiedráu, que resbaria que se mata: la caleya Paderna, ausente yá de cases.
     Terminamos el pindiu pueblu y aportamos al ríu. El Ríu Borines , afluyente del Sella, lleva agua enforma. El ruxerrux de les agües exerz sobro nós una poderosa atraición.
    - Peteme quedar a xintar equí; ùltimamente nun alcontramos sitios tan bucólicos como esti: sol, agua y verde.
    -Claro, por eso a esta zona-y llamen la Soledá, magar que yo tengo un ruxerrux internu  como si nun tuviéremos solos del too...
   - Sí, ho; espera un pocu qu'igual vienen falate los ancestros.... Ande, nun se fale más que yá ye tarduco y la vuelta va ser abegosa por mor d'esa cuesta. Son cinco kilómetros, vamos echar el guixu.
   - Si eso averamos depués hasta la ilesia, ta ehí mesmo.
   - Vas tu solu, yo tengo que reservame pa la cuesta; yá sabes qu'entá nun respiro bien por aciu'l catarru.

¡BORIÑES! Megollu del pueblu.
       [[ Boriñes, unos 13 km2,  ye una de les 24 parroquies de Piloña (partíu xudicial del Infiestu) qu'a la so vez ta conformada por once núcleos de población onde conviven escasamente 200 habitantes (igual había más neandertales al rodiu la Cueva'l Sidrón), aumentando enforma'l númberu en vacaciones y fines de selmana dao que muncha xente que pasó a trabayar nes ciudaes sigui calteniendo la remocicada casona heriede. El trasiegu aumenta si cuntamos tamién los romeros del Camín y los turistes qu'apiguñen les sos Cases d'Aldea.

< Quiero colar pal Sueve,
quiero la llibertá >
      Según el Madoz (metanes del XIX) < Boriñes tien un clima fríu ya húmedu por mor de les niebles que la cubren d'avezu. El tarrén ye desbentíu pero granible, sobremanera nes vegues del valle regaes pol Ríu Borines y delles riegues más onde se pesquen - pescaben - bones truches. Producía daquella granu de trigu, maíz y centenu, que se molía en varios molinos cercanos. Tamién se recoyía castaña, zreza, mazana y sobremanera ¡ablanes!, que como sabemos Piloña ye la reina, coronada nel so Festival de l'Ablana. Nin que dicir tien que se caltien el cultivu de patates, hortalices y legumes asina como la cría de ganáu vacunu, llañar y caballar (que'l Sueve ta a tiru flecha) >.
      Y lo que nun podemos escaecer ye'l valor curativu de les sos saludables agües, aprovechaes anguaño na Planta Potabilizadora y antaño nel so célebre Balneariu. Si sedrán bones les agües de Boriñes qu'entá se conserven los güesos d'unos neandertales con cerca 50.000 años d'antigüedá qu'asoleyaron na vecina Cueva del Sidrón, ¡qué te paez, manín!. ]]

El Molín 
             Mientres la collacia reposa yo embredo pela cuestuca que nos separa de la ilesia. Empato cola carretera xeneral (AS-258), la que te lleva a Colunga pasando pel Altu la Llama y a la planta d'Agües de Borines, y xubo hasta la llamatible ilesia del valle. Pel camín alcuentro una sierra llarada de madera peruquier y más al fondu los restos del Molín de Rosequín (¿de Ríu sequín?). Agora ye una periguada casona de piedra visto: Casa d'Aldea El Vallón. A mandrecha, xubiendo un ramalín, aportamos a la esplanada la ilesia. Al cabu'l camín, llaráu de cases perchules, tenemos: la Escuela antigua (Centru social), la capiella y una prestosa Casa d'Aldea: El Raitán de Borines; si quies pasar un fin de selmana tranquilu nun alcuentres sitiu más afechiscu.

                              <Samartín, la ilesia de los Ablaidacos>
BORIÑES: Dende La Soledá vemos a mandrecha l'Aserraderu, siguen la Casa'l Vallón y la Ilesia Samartín, nel centru.
Asoleyada na fastera del monte : Sieres, acolumbrándo'l valle. 
       [[ Samartín de Boriñes ye n'actualidá una ilesia con fábrica barroco-rococó  de los siglos XVII / XVIII magar que les primeres noticies que tenemos d'ella cuerrespuenden al 926, cuando Ramiro II de Llión-Asturies la donare, como non, a la Catedral d'Uviéu.
     Tien una nave rectangular con cabecera plana y  dividida en tres tramos separaos por arcos y pilastres, dos cubiertos por bóveda de crucería y l'otru adinteláu. Nos lladrales lleva adosada una sacristía, al norte, con bóveda d'arista rebaxada. Accédese a ella per aciu de dos portaes, una al occidente, embaxo d'una torre campanariu cuadrada, adelantada al muru, ya otra al meudía.  La ilesia ta mui reformada, claro, pero les portaes, con dovelax radial ya enmarcaes por alfiz, tán dataes nel XVI.
Pintures na bóveda de crucería
ya estela na puerta sur
      Dos coses son de solliñar nesti templu: Una estela de la xentilidá de los ablaidacos, asitiada na puerta sur, con dos mil años d'antigüedá (época romana) y les pintures murales de la bóveda. Igual podíemos meter equí una llápida nel interior de la ilesia emponderando les benéfiques propiedaes salutíferes de les agës de Boriñes y de lo que fuere'l so célebre Balneariu.
       El clan de los ablaidacos pertenecía a  la tribu los llugones, una tribu celta tresmontana que vivía ente los ríos Nalón y Sella con capital en Paelontium (¿Beloncio?)
< La estela ye un ara votiva dedicada por un padre a los dioses manes cola farda la muerte'l so fíu, Antonio Paterno>. Otres xentilidaes llugones fueren: los arganticaenos de Grases, los abilicos de Morcin o los cilúrnigos de la Campa Torres. 
         Les pintures murales, a mou de retícula xeométrica, tán na bóveda de crucerìa y nun tienen otra farda que la decorativa. El patrón de cadún de los cuatro plementos ta formáu por un cuadráu y dos triángulos con motivos vexetales, rocalles, corales o espeyos. ]]

                                  CUMPLÍOS:


Xentilidá de los Ablaidacos,
de la tribu los llugones.
. Al < El Camín Xixón-Cuadonga> de Xurde Morán asina como a la <Asociación Cultural "El Garrapiellu">, los nuesos guíes nesta travesía.
. A la bayura vecinos del Camín que compartieron el tiempu con nós, ¿cómo podríemos  sinón algamar a Cuadonga?
. A los mios diccionarios de la LLingua: DALLA, DGLA, ESLEMA , TEMÁTICU (d'Andrés) y SINÓNIMOS (Prieto y Vicentín el Roxu).
. Blog's: <trurismovillaviciosa.es>. <asturnatura>. <www.lne.es> (artículu Mariola Menéndez). <senderismoenasturias.es>. <pinturamuralasturiana.org>. <www.sanmartindeborines.es>
. A la wikipedia, como siempres. (¿Ánde andabes cuando yera estudiante?)

No hay comentarios:

Publicar un comentario