lunes, 9 de abril de 2018

< De co casa a Cuadonga [1]: Xixón - Pión >

                         ENTAMU [1]: Dende  SANTURIO a  PIÓN




                                          ¿Por qué dir a Cuadonga ?
                                           Porque ellí ta l'escomienzu.
                                           << Quiero dir a Cuadonga
                                                 quiero averame hasta'l cielu
                                                 quiero ver a la Santina
                                                 onde prende, Madre, el sueñu >>

El Güeyu Deva, escomienzu oficial del <Camín Xixón - Cuadonga>. 
L'azur ye'l color que nos va acompañar tol Camìn. 
   < < Dende Santurio a Pión
y pasando pel Curbiellu
entamamos el camín
que tien de llevanos al cielu.
   Esto parte de co casa
pos ye Deva l'escomienzu,
sedrá la Deva'l final
 pa los viaxeros del tiempu:
 De Xixón a Cuadonga
sedrá bien guapu'l paséu...
          Años va que yá naguamos
por facer esti trayeutu
pero por uno o por otro
nunca damos col momentu.
   - ¿Por qué nun andalu a cachinos,
si andamos escosos de tiempu?
Ansí tastiámoslu a dulces
 talo fuere un carambelu.
Como diz Xurde Morán
el casu, nin, ye faelu.

Salimos de Santurio col abellugu L'Arcu La Vieya.
¡Nun podemos entamar con más suerte!
La céltica diosa Deva ta con nós.

¡IXUXÚ!
¡Yá somos romeros!


   - ¿Pos Sabes qué te digo, ne?
 Qu' acabes de da-y nel centru.
Esta selmana entamamos,
acabó dar tiempu al tiempu
que si siguimos ansí
va pasásemos el tiempu.
   - Tranquilu, ho, nun t'apures
qu'entá tamos bien en tiempu.
    - Tiempu nun hai que perder,
tira p'allá, ¡a degüellu!
   - ¿Vienes con nós pelegrín?
¿Nun t'apetez dar un vueltu?
Una vegada na vida
tien de senta-y bien al cuerpu.
         Dicen que ye obligación
la Meca, pa un agarenu
 ¿qué ye, que pa un asturianu
la Santina va ser menos?...




   Ellos Tienen la Kaaba
nós la Cova d'orix célticu.
Magar nun se va pola Piedra,
magar nun se va por el pielgu,
vase porque nesi espaciu
mecen la tierra TIERRA y el CIELU.

Ye La Deva  l' escomienzu,
sedrá la Deva'l final,
has de sentir l'abellugu
de tanta divinidá.

      Pues ser creyente o paganu,
bien cristianu o agarenu,
mas siempres te queda un resalvu
 de lo que oyisti de neñu.
 Sías creyente o paganu
 ha carriate'l sentimientu .
     ¿Y si fuere la Santina
 la Kaaba del remediu
a los problemes del día
seique tamién los del cuerpu?
 Vamos dir a comprobalo
 ensin perder  más el  tiempu.
     ¿Déxesme solu, collaciu?
Anda, ho,
namás cono pensamientu..... >>


         Enantes d'entamanar con esti viax aniciáticu lo primero sedrá facer un PLANIG - depués yá veremos si se cumple, lo más probable que non - del percorríu, dividiéndolo n'estayes ente 5 ya 7 kilómetros caduna. Tengamos  en cuenta que lo andao pela mañana hai que desandalo pela tarde hasta'l puntu onde dexemos el coche (esto ye lo que más fiede...)

<P'algamar a Cuadonga
ties que xugar a la oca:
Garrapiella a garrapiella
aportarás a la meta >

          Pa preparar esti viax lo primero que ficimos foi buscar el célebre ya interesantísimu llibru de Xurde Morán, miembru destacáu de l'Asociación Cultural "El Garrapiellu": < El Camín Xixón - Cuadonga >; él sedrá'l nuesu sofitu, la nuesa guía y el nuesu mayestru de ceremonies. Gracies.
                 < Gracies,
                    munches gracies Garrapiellu
                    por balizame la ruta
                    y sacame d'un apuru
                    cuando'l camín se biforca.
                    Que nun me falte'l trisquel,
                    que nun me falte la pista,
                    porque entós a Cuadonga
                    pa min que nun llego nunca >
               
         Tamién buscamos l'amparu d'unos mapes xeolóxicos, d' internet ( wikipedia y dellos blogs) y hasta del Madoc, llibru que nos presta restolar de xemes en cuando.
         Nel llibrín citáu <El Camín Xixón-Cuadonga> proponen facer el viaxe en tres díes d'unos ventitantos kilómetros cadún:
               1. Xixón-Breceña    2. Breceña-Llames  y     3. Llames-Cuadonga
Nós vamos dir trociando caduna d'estes etapes n'estayes más llevaderes, a ver...


                                               PLAN: < De co casa a Cuadonga >
0. < De co casa a Cuadonga: La xida > 0 km.
1. < Xixón - Pión >, unos 7 km.
2. < Pión - Altu La Cruz >, al rodiu los 5 km.
3. < Altu La Cruz - Amandi >, cerca de 7 km.
4. < Amandi - Coru >,  5,5 km.
5. < Coru - Sietes >, cerca de 6 km.
                              ********
6. < Sietes - Anayo >, unos 5,5 km.
7. < Anayo - Borines >, 5 km buenos (yá te digo cola vuelta...)
8. < Borines - Sorribes >, cerca de 7 km.
9. < Sorribes - Llames >, más de 6 km.
                           ******************
10. < Llames - Villanueva >, dicen que 6,5 km
11. < Villanueva - Sotu de Cangues >, 7 kilometrinos.
12. < Sotu Cangues - CUADONGA > , otros 7 km.
                  En total unos 75 kilómetros que como son d'Ida y Vuelta faen 150 km, munchos m'abulten....

Núcleu social de la parroquia Santurio: Escuela, Parque ya Ilesia. 
        Lo normal, lo oficial,  en Xixón ye entamar el Camín a Cuadonga saliendo de Deva, o bien dende'l Camping o bien dende "El Güeyu" p'algamar al Altu del Curbiellu pasando pel Barriu de La Olla. Nós queremos faelo dende casa, partiendo del Barríu L'Aldea, na vecina parroquia de Santurio; a poco más d'un kilómetro del Güeyu.
      Nel post anterior yá esplicamos cómo xubir a la Olla pel Camín del Faru y pasando per El Pinal arribar al Altu'l Curbiellu, puntu onde se mecen el camín oficial y el nuesu particular.  Darréu yá baxaremos a Pión per una caleyina vecina de la carretera xeneral AS-331, más afayaiza por mor del tráficu; pero esto ya forma parte de la ruta oficial
         Sí, emprentamos dende casa pero enantes d'entamar colo que va ser el camín braeru averámonos hasta'l puntu cimeru del pueblu (el núcleu social de la parroquia onde se celebren los conceyos vecinales), el campu qu'abelluga la Escuela Antigua (sede de la AA.VV.) y la Ilesia. Ye preciso que'l espíritu maxistral caltrie en nós asina como'l de San Xurde, el nuesu patrón, que precisa ser conocedor de les nueses fazañes; igual se ve nel crompromisu d'echar una mano cuando'l camín se pon avesíu ...
         Salimos del Barriu L'Aldea a eso de les nueve pa buscar el Camín de la Quintina, yá nel Barriu Carceo. Ta un día de tormenta: lo mesmo-y da por xarazar mesto que por salir el sol de matarrocinos, asina que vamos armaos pa la ocasion: capa, gorru, botes, polaines y hasta un paraguucu pa tornar lo más gordo. Igual tenemos suerte y pillamos l'Arcu La Vieya... Sedría un bon escomienzu.
Peles fauces del Camín Empiedráu.

        Baxamos pel Camín de la Ilesia hasta la Riega de Santurio que s'aprovecha para iguar el llavaderu públicu  del Ponticu.  Xubimos per una carretera perfechamente asfalcada ente les faciendes de Cuesta y Piñera. Yá tamos delante casa Álvaro y Rosario ( q.e.p.d.), anguaño Villa Sara , na curtia caleya formigón del Camín de la Quintina. Empatamos col asfalcu del Camín de la Bermuria qu'aina nos introduz nel Camín del Xial (n'otros llugares nómenlu Xigal), antiguu senderu de piedruca pequeño y arredondiao, como sacao d'una pudinga.

              . Dexamos atrás ca d'Ansón, Nava ya Rey qu'esfruten d'una vista peramplia ya inigualable de toa la redolada - del conceyu - hasta empalmar con otru cachín de formigón , el Camín del Monte, qu'empata col Camín del Picu Roca, que xube dende  Barriu Serantes (Deva). Nosotros a mandrecha, p'arriba. Paramos un cachín p'acolumbrar el territoriu la Deba, "el mundu mundial" (¡qué vistes!, pero sobremanera p'asitiar lo conocío nes paroquies de  Santurio y Deva. 
Tres la paradiña obligatoria tornamos a manzorga y p'arriba - a mandrecha vas Camín de La Cuesta - un atayu mal afechiscu de regodón; yo llamo-y El Camín empiedráu , sí, ho, tamién en Santurio tenemos un "camín empiedráu", d'esos que 'alcuentres nel Camín Xacobéu o nel Camín de Niria. Per esti camín paso de cuando en vez y enxamás que cruciare con naide, paez míu. Sé que tamién lu patien los madereros que vienen a la tala l'ocalitu, pero nunca di con ellos. Va dexanos mesmo n'Área Recreativa del Monte Deva. De xemes en cuando xubimos equí pa poner unes costielles a la brasa o namás por dar gayola a la vista; tienes a los tos pies el Conceyu de Xixón. Yá llevamos andaos dos kilómetros y mediu (2,5 km), pero abulta daqué  más por mor lo empinao de la cuesta. Nun paramos de xubir dende que salimos de casa. 

Al dexar atrás l'Área Recreativa y entrar nos Pozos de l'Arena
 nun podemos evitar la gayola de la vista al comtemplar la Xixia. 
      [ L'Área recreativa del Monte Deva - 426 m - ye un espaciu natural con más de 220 Ha destinaes a ser unu de los barquinos o polmones del Conceyu per aciu la recuperación d'una viesca autóctona onde se ta esaniciando l'ocalitu y el pinal pa llaralu de: bidulios, carbayos, ablanos, crezos, tilos, pláganos, capudres (Serval de los cazadores),dalguna castañal ..... Los pinos tovía van durar munchu tiempu, güelen tan bien...
Arriendes d'esto tamién pues esfrutar nel Monte d'una entena con barbacoes y xuegos infantiles asina como d'un Centru d'Interpretación, un Apiariu y un Obsevatoriu Astronómicu, territoriu comanche de Vidal, miembru cabezaleru de la Sociedá Astronómica Omega y amante inseparable de les estrelles, quiera la Deba por munchu tiempu].

Necrópolis tumular del Monte Deva. 
Faciendo alcordanza los ancestros, tan presentes. 
            Salimos pelos Pozos de l'Arena que nos pue dexar nel aparcamientu del Centru d'Interpretación del Monte Deva pero güei nun tenemos tiempu pa ello. Tornamos a manzorga pel Camín Forestal; son más de 4 km de pista zahorra per un viesca solombriega onde nos presta ver tantu árbol autóctonu. En munchos momentos el sufríu abeduriu pasa a ser el dominante.Tovía vamos alcontrar otru Área recreativa hasta dar con unos cartelos qu'anuncien una Necrópolis Tumular, ye dicir, un cementeriu megalíticu. Equí les tumbes - más de 9 núcleos espardios pol Monte - tán enterraes, maxino que pa evitar estrozos, ¡qué pena! (peor sedría quedar ensin ellos). Salimos del Güeyu Deva, la diosa celta de la tierra astur, de les agües, de la fertilidá, y siguimos per tierra de dioses ancestros. El Monte Deva foi ún de los centros sagraos más importante de la rexón, xunto col Monte Areo, dende va más de 4000 años hasta los tiempos castreños en pierden importancia.

SERIDA: Centru Esperimental Biotecnoloxía Animal.
(Per esa carreterina de mandrecha llegues al Curbiellu)
          Al final de la viesca empatamos con una encruciyá : a mandrecha pal Apiariu, otra pal Valle Rioseco, a manzorga camín de Cementeriu y del Barriu de la Olla. Lo nuestro ye de frente, camín del Altu'l Curviellu, masque tengamos que baxar.
Lo primero que nos llama l'atención son unes oveyes pastiando nun zarru con unes construcciones modernes que nun son nin cases, nin cuadres... Buscamos dalgún lletreru: Centru de Biotecnoloxía Animal (SERIDA= Serviciu Rexonal Investigación y Desarrollu Animal), ye dicir, un centru d'investigación.
Dispón en 12 Ha. d'unes instalaciones con Oficines, Llabortoriu, Bancu de Recursos Zooxenéticos, Acuariu, Sala de Necropsies, Cuadres y Almacenes. Lo más bultable ye'l so trabayu en cuanto a la conservación de races autóctones y en peligru d'estinción; hai qu'ameyorar la cabana ganadera asturiana con nueves tecnoloxíes reproductives y control sanitariu.  El SERIDA tien otros centro n'Asturies: Villaviciosa, El Carbayal d' Illano, La Mata Grao y la Cueva Palacios de Quirós.
      
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Baxando dica Pión...

PIÓN, a teyavana. Puntu caberu 1ª Estaya onde debemos llegar pel Camín Real de Pión.

        [ El Camín Real de Pión yera nos sieglos XVIII y XIX la vía principal d'accesu ente Xixón y La Villa (Maliayo) siendo mui utilizáu pola xente en xeneral y los pelegrinos del Camín Xacobéu y C. Cuandonga en particular dao que yera más curtiu - pesie les xubides y baxaes - que'l Camín de les Mariñes que diba per Oles, Quintes y Quintueles]
Altu d'El Curbiellu, embaxo la llomba'l Castru.

            Per una carreterina estrencha, d'asfaltu y con tendencia a baxar vamos empobinamos camín del Altu'l Curbiellu, sitiu míticu pa montañeros, ciclistes y caminantes de medianu percorríu, talo nós ( esto echándonos un "pegote"). Preguntamos a una señora cómo se llamaba esi ramal:
     - Nun tien nome; nós dicimos el Camín de casa Tal, según el vecín afayaizu.
Asina que tomamos el determín de bautizala como'l Camín del Serida.  
       Tres un kilómetro, más o menos, aportamos al Altu del Curbiellu y empatamos col Camín Real de Pión.  Echamos una güeyada a toa la redolada y tornamos a quedar clisaos cola fermosura de la costa y l'entornu. Bien sabíen los moradores del Castru del Curbiellu , un poco más p'arriba, ande s'asitiaben. Dende equí vémoslo too, esto ye un Elogio del Horizonte : Igual ye eso lo que quixo encumar CHillida: La mar y San Llorienzu, Santa Catalina y el Cerru, el Puertu y el Muelle, l'Azur y el Verde... Nun s'escapa el Cabu Torres nin La Campa, nin Les Marismes per Oles, Quintes y Quintueles, y hasta acolumbramos Cabu Peñes ... Una ciudá abierta que tien tresportao por mar los suaños de tierra: fierro, carbón, sidra o productos agro-ganaderos alluendi los mares.  Cilúrnigos y romanos, moros y cristianos, nobles y plebeyos, lliberales o absolutistes, roxos y azules .... toos, esfrutaren d'esta ayalga.

¡Què gociada tabayón!
- Vamos tomar un sorbiatu.
         Enantes d'arrancar entramos n'El Barín del Curbiellu, obligao pa tou bon caminante ; nun hai romeru que pase de llargo.Ye un chigre-tienda mui antiguu, onde te sirven un caldu caseru de lo más reconfortante. Peles estanteríes vese de too: chorizos esperando'l pote, madreñes o hasta un garabatu p'atropar la yerba los pros onde tan pastiando vaques y oveyes.   Gracies a l'Asociación Cultural "El Garapiellu" les parés tan llaraes de cartelos naif colos finxos del camín de Cuadonga, asina que sacamos unes cuantes semeyes que van ser la meyor referencia que tengamos. Amás, cuando te ven la pinta, siempre hai daquién que t'entruga o t'informa:

     - ¿D'ánde venís? ¿ Vais pa Cuadonga? ¿Pensáis llegar nel día? ¿Cúentos díes echaréis? ¿Ónde pensáis quedavos? . Vaya tiempu qu'escoyisteis...
    - Somos de Santurio y queremos facer el Camín de Cuadonga a cachinos, ente 5 a 7 km al día. Nun tenemos prisa nin tiempu pa facelu en 2 ó 3 díes. Hai qu'arreglase...

FINXU: Vamos bien pel camín enllamuergáu. 
La garapiella del fondu
diz que tas bien afayáu.

    - Pa llegar a Pión podéis baxar per esta caleya, a manzorga. Pero colo que cayó esta temporá sedrá más una llamuerga. En Bárcena tará meyor. La ventaxa son los 2 km qu'aforráis de dir pela carretera.
          Los primeros pasos, per una carreta asfalcada, prometíen pero enseguida tuvimos qu'abandonal per una antigua caleyuca de carru.
     - Esto ta peoer de lo que cuntábamos. ¡Valla llamuerga! - Y empezamos a saltar de sucu en sucu pa nun empotranos hasta la rodiya, menos mal que traemos polaines.

Pasamos una fonte nuna llana y darréu un pequeñu tabayón, de lo más prestoso. La fastera rezume agua per dayures pero polo menos nun llueve. A lo llargo d'un poste la lluz lleemos:


SEMBLANZA: La mesmíma GRUTA nel Monte Auseva.

                                                             D.E.S.P.A.C.I.O.
                                                                                    - ¡Vaya, ho; nun me diere cuenta!. Gracies

D.E.S.P.A.C.I.O: Aportamos a Bárcena
         Y por fin aportamos a unes cases; yá teníemos ganes onde, pa contener la fastera que-yos venía encima, llevantaron una rocalla. Aprovechando los entrantes y salientes de la mesma crearon una semblanza del Camín de Cuadonga: Nun resquiciu taba la Santina abellugada na cueva, a manzorga la Cruz de la Victoria, enriba la Basílica vemos la Cruz de Priena sobro un abultamientu la roca. Embaxo la Cueva una piscina azul que resembla'l pequeñu llagu que se forma por mor del tabayón del Deva, nin la Fonte de los Deseyos.  Nun pue faltar la escalera que nos asciende a la Cueva nin les tres cruces, dolosía de la Basílica. L'albergue pelegrinos incrustáu nuna fondiega y la escolanía cerca la Basílica. Equí nada nun falta porque Pelayo xurde arrechu enarboliando la Cruz de la Victoria.
     Prestó a esgaya alcontrar esti rústicu "panel", semeya rupestre del finxu caberu la ruta, pero hai que siguir. Nel zarru una finca, recortando'l cierre d'escalomia, pues lleeer dellos cartelos alrodiu'l Camín: Xixón, Cuadonga, Pión.... Too nos evoca'l motivu del viax, visitar a la Santina.


Val de Pión, ente'l cordal de Pión, Picu Curiella (nel Monte Cañéu), Altu La Cruz y ..........
      Un poco más alantre, charrando nuna caleya formigonada, frente un garapiellu cases, tán tres paisanos del pueblu.
     - Bonos díes, ¿puen dicinos ónde tamos?
     - Bárcena. Tán nel Bº de Bárcena.
 [Y facemos alcordanza la etimoloxía d'esta pallabra celta: bark= barga (bargina=campu inundáu) . Per otra parte una bárcena ye un tarrén inclináu. Les dos coses coinciden equí: una parte pindia ya otra na vega]

El Ponticu del Llantáu, na Vega.
      - Asina qu'esti barriu llega hasta'l fondu...
     - Sí, hasta la vega.
     - Onde pasa un ríu...
     - Sí, el Ríu la Vega, qu'un poco más abaxo mez col Ríu España.
        Una carreterina recién asfaltada llévanos hasta la riega que paez l'Amazonas; últimamente nun fai otro que llover... Pasamos la ponte y empatamos cola xeneral As-331Siero, que vien de Xixón y llega hasta La Pola (Siero). Nós tiramos a manzorga, camín de Casa Pepito, pel Barriu del LLantáu, onde damos por terminada esta estaya.  Yá tamos en Pión, a unos 8 km de casa.



                               [ PIÓN ye una de les 41 parroquies del Conceyu Villaviciosa (Maliayo na Edá Media). Ta asitiada nun valle, con tierres de perbona calidá, barríu por los cuatro vientos y al que se llega por cuatro cuestes que vienen del Cordal de Peón (Altu La Cruz), del Altu'l Curbiellu, Monte Curiella y ..........
Llenda al norte con Arroes y Quintes, al sur con Candanal, al este con Niévares y al oeste con Deva. A mediaos del XIX tenía 204 cases repartíes polo que güei son los barrios de: Bárcena, Casamoria, Fonfría o el Llantáu. Tamién tenía - y tien - una escuela pa neños y neñes, al par de la Ilesia San Salvador, en Casomera (Casamoria).]

-Venga, sienta y toma un pinchín.


        Hai delles coses que ver en Pión amás de casa Pepito: Alguna casa típica de corredor (tamién vimos una mariñana), La Escuela, La Ilesia, y sobre manera'l Palaciu del Conde, onde nos acaeció una aventura (<Lo que-y aconteció al Mociquín de Pión, aspirante a paparazzi>). Pero esto yá vos cuntaré na próxima salida. Agora vamos dar una vuelta pel pueblu y rematar nel afamáu bar-restaurante, puntu caberu esta estaya, como sabéis. Ta llueu.
     En principiu namás pensábemos tomar el vermú pero... Llegaron cuatro señores, sentaron nuna llarga mesa, acutada cerca d'una estufa, que caltenía una cocinuca llétrica: ¿ ?. Esperamos hasta que llegó'l camarero con una bandexa carne cortao talo si fuere xamón. Nun-y diere tiempu a posala y yá taben los comensales  pasándolo pola piedra...
      - ¡Esti güe ta superior!
     Total, quedamos a comer; y nun sedrá la cabera vez. Al endefechu, quiero saber daqué más al rodiu'l Mociquín de Pión....
    

                 SANTURIO : La perlla verde del conceyu Xixón  


SANTURIO, en primer términu, la perlla verde de la Costa Verde.
                                   
       Santurio ye una de les 26 parroquies rurales que formen parte del Conceyu de Xixón (capital de la Costa Verde) qu'al tiempu ta dividíu en seis distritos con 24 barrios ( nos que s'inclúin: Xove, Tremañes, Veriña, Roces, Contrueces o Ciares).
        Conocida como la perlla verde del conceyu ta asitiada nel centu-este del mesmu, llendando con Deva, Caldones, Castiellu Bernueces, Cabueñes y Vega.
Cerca 300 vecinos (nel añu que s'espublizó'l Madoc tenía 493 ) viven nuna alfombra verde d'unos .pocos  km2 repartíos per tres barrios: Carceo, La Cuesta y L' Aldea.
         Los neños acuden - n'autobús de Medina - a la Escuela de Cabueñes n'horariu de mañana, si bien puen quedar a almorzar teniendo actividaes hasta les cuatro la tarde. La escuela antigua, una orixinal ayalga arquiteutónica mui remocicada, abelluga l'Asociación de Vecinos onde realicen bayura d'actividaes: Llectura, Marroquinería, Baille, Pintura, Yoga, Pilates y Teatru.  Tamién faen salides pel entornu ya escursiones culturales a otres provincies. Nun falten celebraciones como la llegada los Reis Magos, l'Antroxu o'l Magüestu que lleven apareyaes representaciones teatrales, normalmente polos propios vecinos per aciu'l grupu caseru "Los intrépidos de Santurio" (El so Direutor ye'l cébre Lisado S., cabezaleru incombustible de la Compañía Rosario Trabanco). La AA.VV. agasaya, un añu sí ya otru tamién, a los vecinos de la Tercera Edá nuna comida homenax onde se premia la casa más engalanada del añu.
  

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        La ilesia parroquial, embaxo l'advocación de San Xurde, tien un cura compartíu coles parroquies vecines que les atiende como puede. Los domingos diz misa normal a eso de la hora prima (les 10 de la mañana)  mientres se celebra misa cantada'l día del patrón (23 d'Abril) y na Sacramental de primeros de Setiembre; una pena nun se caltenga la Fiesta cola descarga de Fueos Artificiales, fía la
del 14 d'Agostu, que tantu puxo nos tien dao n'años bien cercanos.

Llavaderu d'ElPonticu (XIX), nel Camín de la Ilesia.
Iguáu delles veces, la cabera dnel 2013.

       Entá se caltienen na parroquia dos llavaderos públicos mui remocicaos: El de Viacao, tirando pa La Cuesta y el d'El Ponticu, baxando de la Ilesia pal regatu.
[Esti llavaderu
        Santurio foi dende siempres , y entá sigui siendo en parte, una parroquia rural: El ganao vacuno, maíz, castañes asina como los productos de la güerta (fabes, arbeyos, patates, tomate, pimientu, y verdura) y sobre tou les mazanes yeren el mou de vida de los nuesos mayores. En tiempos del Madoc el maestru tenía derechu a maíz y¡ trigu!, que de too había nesta parroquia. La sidre yera la bebida típica y dominante nuna parroquia qu'esportaba a fargataes por mor de los pimpanudos llagares existentes; nun había vecín ensin él. Esto sí que yera <denominación d'orixe>, doi fe.
       Va un par d'años, aprovechando l'añal Homenax a los Mayores, fízose un reconocimientu a les muyeres de Santurio, a les que trabayaben la facienda y depués diben vender al mercáu. Na Escuela Antigua queda como recuerdu una escultura fecha pol Alcalde Barriu (Presidente de la AA.VV.) ; nós queremos contribuyir a esi homenax con esti humilde poema:

Homenax a les MUYERES de Santurio
(2017. J.L. Pérez)

              <   ORACIÓN    >
    << Sirva esta bucólica escultura
d'homenax a les muyeres de Santurio.
trabayar a modo con denuedu ya altruismu
pa brindar de la güerta sos productos
a la civitas Xixón, los sos vecinos.
     Que Dios vos bendiga y premie
tantu sacrificiu . Agora y siempres
polos sieglos de los sieglos.
¡Ai, muyeres de Santurio!>>

       Tamién ficimos una torna en castellán:

Esposición de trabayos
nos diversos talleres de la AA.VV.
               < ORACIÓN >
    << Sirva esta bucólica escultura
de homenaje a las mujeres de Santurio.
Trabajo sordo, ejemplo de valor y de altruismo
para ofrecer de la huerta sus productos
a la ciudad de Gijón, a sus vecinos.
      Que Dios os bendiga y premie
tantos sacrificios. Ahora y siempre
por los siglos de los siglos...
¡Ay, MUJERES DE SANTURIO!>>
 
       Si te petez dar un vueltu per Santurio, fáilo, nun quedes coles ganes; hai entovía xente Xixón que nun conoz esta parroquia. Ven en coche o n'autobús de Medina, pero ven. Cuando te fartuques d'andar déxeste cayer pol Bar Les Peñes o Casa Carrió (namás abre'l fin de selmana) y si quies cocina gourmet vas al restarant de Los Nogales, toi seguru que güelves.

La nuesa guía y madrina

                 AGRADECIMIENTOS

. A Xurde Morán, guía d'esta travesía per aciu'l so llibru:<El Camín Xixón-Cuadonga>.
. A la <Asociación Cultural el Garrapiellu>, promotores d'esta ruta.
. A la Wikipedia, onde siempres rebuscamos.
. A don Pascual Madoz, perconsultáu p'andar de pueblu en pueblu.
. A la costiella, que s'escaez de so casa pa contemplar les ayenes. por nun dexame solu.













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