martes, 5 de marzo de 2019

¡Bon Camín! [3 b] : La Espina - Tinéu

                                           ¡Bon Camín!
                                                       Camín Primitivu [3ª b]:
                      << De La Espina a Tinéu,  dexando'l coral en Salas >>

< Ai, Eternu pelegrín qu'a Santiago vas con  gracia
por cumplir una promesa que te prui, que te ta fendiendo l'alma.
Sigui, sigui'l to camín ensin prisa, ensin pausa.
Algamarás un día, a la fin, recompensa a to fazaña.>
       ¡Puf!... Qué ganes teníemos de retomar el Camín. Desque llegamos a La Espina nun fizo otro que llover, ventar y ñevar: Argayos, cortes de carreteres y paseinos alredor de casa; porque eso sí, d'andar yá nun pue ún escaecer.
       Llevamos pasaos munchos díes dende qu'espublizamos la cabera estaya: <Salas - La Espina> (hasta ficimos un safari fotográficu per Tinéu pa caltener "l'espíritu xacobéu") pero ye que'l tiempu que tuvimos n'Asturies nos entamos d'esti añu 19 nun pudo ser más esmoleciente pa salir a caleyar; l'agua nun fizo otro que poner pilancos a les nuese ilusiones pero como diz Isabel S.S. en "La Peregrina" :
        [[ < Asina ye Asturies, el nuesu llar, esta afayadiza mestura que de xemes en cuando amuesa los sos dientes > ]]

La Espina
 <Asina ye Asturies, el nuesu llar, esa afayadiza mestura que 
de xemes en cuandu amuesa los sos dientes >

       Yá camentáremos nel post pasáu la bayura de viaxeros ilustres que pasaren pela Espina: Almanzor, Riego, Espartero, ...... pero tamién nos enteramos, lleendo la novela "Octubre rojo en Asturias" , de José Díaz Fernández de que'l comprometíu médicu marxista y socialista Ramón Tol pasó pela Espina camín de Galicia pa exiliase en Portugal dao que la Revolución (34) venía de dar la culada. Polo que calletro na llectura creyo qu'anochó en Salas y llegó a La Espina al traviés de la Sienda del Nonaya (torno a mio manera):

      [[ Había lluna y esto agabitaba a la hora de caleyar (pa nun ser descubiertos). Nos charcos del camín brillaben dacuando les estrelles talo qu'oxetos estraviaos. La mestura del arbolíu enantaba les solombres que paecíen veníse-yos enriba. Dalgún perru lladraba, esgañitáu, dende una aldea llonxana cuando otru s'entellazaba col aquelli pa percorrer xuntos el silenciu de la nueche. 
       Al alborciar llegaron al puertu  La Espina. N'aquella altura (690 m) había un silenciu calmu, el de les cumes solitaries. L'alba fendía la cabera tela de la nueche serondiega y les campes entamaben a amosar les sos formes irregulares, los sos matices, les manches de les quintanes.  Los gallos frañíen el cristal del aire colos sos kikirikís metálicos. Pa los que veníen del baturiciu de la llucha, del españíu de les bombes, del estrueldu los cañones y de la dinamita, aquel sosiegu yera daqué chocante y nuevo. 
        A Don Ramón viéno-y n'alcordanza Riego. Pero'l  xeneral nun pasó per equí abangáu, venía argutu y trunfante, col so uniforme nuevu de subteniente. ]]
                                           ¡Viva'l xeneral Riego!


La Espina
       La Espina, onde pensamos aparcar, nun queda mui  allonao de Xixón, si lo vas a mirar,
 pero como nun sabemos lo que nos podemos alcontrar pel camín decimos salir ceo de casa. De Santurio ( Xixón) a La Espina hai 90 km y lo normal - pa nós - ye echar una ora bien llarga  pela Autopista hasta Uviéu  > Grao> Curniana y depués N-634 hasta la mìtica braña vaqueira.
Aparcamos na cai tras, ente la Escuela y la Ilesia San Vicente, a la vuelta la esquina de Casa Vane. En fin, yá pasaben de les diez (10:00) cuando emprentamos camín de la rotonda.

Capiella de los Aflixíos

          Como nun teníemos claro del too per onde entamar entrugamos al carteru que venía repartiendo'l corréu:
   - Bonos díes, señor, ¿diremos bien pel Camín Primitivu?
   - Perbién, llegáis a la rotanda del fondu y bordiáisla per mandrecha, per un caminucu estrechu, al par d'una muriuca de piedra vais picando hasta la Pereda que ta a cuatro pasos. 
   - ¿Tará mui enfollerao?
   - Creo que non, polo que tengo oyío estos díes ameyoró enforma; si llegáis venir la selmana pasada.... Sicasí dalgún charcu vais alcontrar. 
   - Gracies y a rezar.
   - ¡Bon Camín, pelegrinos!


            Nós nun entramos nella, bordiámosla y tomamos un ramalín a mandrecha per una caleyuna estrecha ya embarrada a más nun poder.
    - Empezamos bien, sabíemos del barru pero yo nun lo esperaba tan temprano. 
    - Y eso que lleva varios díes ensin cayer una gota y faciendo sol. ¡La que nos espera!. 
    - Mira, nun vamos dir solos, esti señor tamién debe dir p'allá. 


Dos pelegrinos ilustres del
inmortal "Camín Xacobéu"
       Un señor, mozu entá, bien apertrecháu de ropa y calzao, tocáu  con un sombreru qu'hasta'l mesmu xacobu lu tuviere firmao, dirixóse dica nós:
    - Bonos díes, pelegrinos. Non, güei nun voi dir mui lloñe, namás pienso tomar unes semeyes d'algunes partes del Camín. Tengo una páxina web onde camiento al rodiu'l Camín Primitivu, ya otros, y reviso los llugares nos que nun me pudi parar a gustu.
      Tuvimos charrando más de media hora con J. Miguel Hernández. Cuando s'embala nun tien frenu, ta namoráu del Camín y del so trabayu. Pa dicir verdá nós tamién sentimos tener que cortar la charra pero quédanos la so páxina, ¿por qué nun entramos en:     
                                          <www.guiavisualdelcaminoprimitivo.es>

La Preda (Pereda)
Al fondu La Sierra de Bodenaya.
                              Ensiguida aportamos a la Preda (Pereda) , la cabera parroquia de Tinéu dica l'oriente, onde alcontramos una capiellina de mampuestos del sieglu XV : La Capiella del Cristu de los Aflixíos. Hebo un tiempu qu'esta ermita tevo emplegada como gallineru, pero gracíes al bon xacíu d'alguna xente recuperóse pal so usu primixeníu. Anda que nun  debió tar aflixíu'l probe Paisanu.
        Siguimos subiendo per un soleyeru camín de formigón. Una casa de ladrillu , de la mitá p'arriba, fai rotonda talo si fuere un turruxón aprovechando lo qu'había de la construcción anterior. La xente aprovecha pa tresnar les güertes, unos  arando ya otros cuchando; la tierra ta pa ello. Yo alcuérdome de la mía, medio escaecida estos díes por mor de la renaz, o vete tu a saber. Siento un poco envidia pero a lo menos pueo caleyar.
    - Bonos díes, qué guapo ta tierra, ¿eh?
    -Sí, sí; ta mui dondo. Hai qu'aprovechar enantantes de que cambie. ¡Bon Camín!


Fonte del Reconco
       Y damos cola Fonte del  Reconco (1809), a la salida del pueblu, embaxo un tendeyón a teyavana.
Güel a cuchu nun tramu de cuadres bien grandes. Tres pasar un chalé de planta baxa coles paredes llaraes de grafitis arribamos a una esplanada onde aprovechamps pa sacar unes semeyes de La Espina y del Polígonu Industrial cercanu. ¡Qué vistes de los montes y del pandu inacabable de La Espina!, y eso que ta a 690 m/snm. Los vaqueiros equí teníen que gozala, estes brañes son mui granibles.


Tolos caminos conducen a Santiago.
Arriendes d'ello esti llévanos a Pedregal.
       Entramos nun camín de zahorra siempre ganando altura pero en continuos toboganes. Agora un camín empiedráu  (siempre hai un camín empiedráu), depués encharcáu, más tarde secu pero siempre candial por mor del sol y l'espectáculu de montes y pandos. El altímetro marca 770 m cuando camentamos tar no más alto pa güei.
    El senderu llévanos al Espín onde ta'l "Rincón del Pelegrín" y ensiguida una Fonte-Abebentaderu un poco descuidá.  En Berdures hai un antiguu molín bien iguáu aprovechando una riega mui curiosa que cuerre pela pendiente. Enantes d'aportar al Pedregal per aciu d'un camín de carru pasamos per La Miariega (La Millariega) onde quitamos la sede nuna fonte d'agua potable. Son les doce y cuartu (12:15) cuando topamos con dos muyeres ya un home que tán charrando.

Molín de Berdures
   - Bon día, señores, ¿podríen dicime cómo se llama esti pueblu?
   - El Pedregal, ye'l últimu qu'alcontráis hasta Tinéu. Lo que acabàis de pasar foi La Millariega.
   - ¿Cuántu queda pa Tinéu?
   - A Tinéu siete kilómetros. 
   - ¿Saben onde podríemos comer, en Tinéu?
   - Nós solemos dir a la Pensión Tinéu; tien restaurant y cómese bien y arreglao. 
   - Eso tenemos entendío. Que pasen un bon día, señores.Ta lluéu. 
   - ¡Bon Camín, rapazos!. 


¿Un bañín? ... ¡Al práu!
Menos mal que llevamos el perru de San Roque.


      Pedregal ye un pueblu grande que ta al par de la carretera (AS-216) onde tenemos qu'entrar. Ye lo que menos nos gusta porque hai bastante tráficu pero carez de cera pal peatón.
  Con más de 170 habitantes ye l'unicu del entornu que sigue aumentando la población. Una peluquería - Innova - asitiada nun horru llámanos l'atención pola so orixinalidá. Dexamos atrás, en plena carretera, la "Mantequería Tinéu" y la Casa del Coxu hasta qu'al final del repechu alcontramos, abellugada embaxo un carbyu, la ilesia parroquial:




El Pedregal:
 Ilesia Santos Justo y Pastor (XVI)
         La Ilesia de los santos Justo y Pastor: Una nave que remata nun presbiteriu rectangular con un adríu porticáu de tres arcos. Posiblemente del XVI tien un alfiz del XV so la portada, un sepulcru del XVI y dos capielles del XVII : una pa sacristía y la otra particular, de la familia Fernández Colao (¿sedría de la familia de Güela?) con un interesante retablu d'Antonio Borja.
L'ancestral roblón que l'abelluga ye célebre ente los romeros del Camín Xacobéu que suelen sentar a tomar la parva aprovechando la so solombra braniega. 


Palaciu Begega (Casa del Llanu).
Xubíi per delantre del Cruceru.
   
   Bien ceo vemos la señal que nos empobina a mandrecha, xusto al pie d'un cruceru, y que pasa delantre'l Palaciu de Begega, conocíu como "La casa del LLano" y qu'antaño fuere Hospital de Pelegrinos.
     Y otra vuelta a manzorga per un camín enllamuergáu dafechu que nos fizo saltar dos o tres veces a los praos porque la folla llegábanos a la rodiella. Son 4 km solitarios que se vieron acompañaos por un perru que debió romper el ganchu la cadena que llevaba atada al cuellu. Vaya murga que nos dio alantre y atrás, salta que te salta pelos champanes poniéndonos perdíos. De mano andábemos roceanos pero terminamos por aceutalu como compañeru de viax, nun mos dexó hasta Tinéu cuando una señora llamó a los municipales pa que se ficieren cargu d'elli.

       Dendel'l Pedregal a Santolaya - onde se caltién el monesteriu o Casa Peláez - foi un continuu xube y baxa per un camín solombriegu y abegosu, llaráu de champanes, de barru, alguna cabana y de riegues más o menos caudaloses que serpenteaben  fastera abaxo pente l'arbolíu. Yo fici alcordanza de la "Pelegrina":

                                       
Embolubrada nel <Tunel del Tiempu> Alana
 fai alcordanza d'histories llonxanes. 

      [[ A midida qu'avanzábemos per una sienda estrecha, ente castañales cuayaes d'oricios, fayes y abedurios recién biltaos, la mio mente , < abriendo les ventanes de la memoria> , retrocedió nel tiempu  hasta la brutal azeifa del branu'l 795 comandá por Abd al-Karim .]]

    Nesti puntu, tamién yo, < abriendo les ventanes de la memoria lliteraria> doi un saltu nel vacíu y retrocedo a esi instante per aciu del tunel del tiempu y veo al mio alter ego - Selim Marwán - de rodiyes énte'l Salvador naquel biltu de <Civitas Episcopal> na corolla d'Ovetao. Pero eso ye otra hestoria que quiciabes daqué día tenga tiempu y ganes de cuntar.... De momento escaezo del Señor y voi presentar los mios cumplíos al Vasayu, al controvertíu Xacobu, allacuyá, nos rimeros de la Tierra, nel finis terrae, o cerca.
                           
                             ***************************
Semeya de la Web Municipal.

      Tres pasar per Santolaya y l'aldea Zarracín per un sele xube y baxa - onde yá acolumbramos Tinéu y el Polígono d'El Cruceru - vamos cruciar el Riucu Ferroiro pa entrar, por fin, na capital de Les Asturies de Tinéu.
   La Villa d'Alfonso IX - el Rei que-y dio la Carta Puebla - ta llabrada nuna fastera del monte de la Sierra de Tinéu y va desendolcándose como por bancales estremaos por llongues cais tresversales.       Arribamos pola parte superior (mira'l planu la ciudá), al lláu del Campu Fútbol y entramos nel Paséu de los Flaires per aciu  la Fonte de les Muses, nun pue ser más candial el recibimientu.
      Frente'l Campu hai una Escuela de Selvicultura pegao a la Bolera; equí practícase una modalidá orixinaria d'esta zona (¿xugaríen yá los ancestros nos rimeros de Merillés?):

Partía de bolos (cuatriada) en Villamayor 1915
(Semeya de Montoto nel blog d'Acebedo)

      [[ Los BOLOS son un xuegu tradicional que se prautica n'Asturies dende tiempos inmemoriales. Antiguo yera como una preparación pa la guerra prauticando la fuerza y la habilidá asina como un divertimentu nos tiempos "muertos" (¡qué contradicción!).
Dicen que les xanes yá xugaben a los bolos sicasí Estrabón cuenta que los astures entreteníen ¡llanzando tueros!. Exipcios, griegos y romanos tamién lo prauticaben.  Sabemos que los pelegrinos xacobeos aportaron ente otres munches coses el "Xuegu de los Bolos" (equí en Tinéu la Bolera alcuéntrase a la vera del Camín).
En 1495 Alonso de Quintanilla (Contador Mayor de los Reis Católicos) presentó una denuncia escontra los Bernaldo de Quirós por arruina-y l'escudu d'armes por aciu d'una partida de bolos...
Nos sieglos XIX y XX los bolos yeren el deporte nacional; les partíes de bolos llevantaben un encerriscamientu propiu d'un Sporting-Uviéu. ¿Cuántos autor asturianos se ficieren ecu d'esti entusiasmu?: Palaciu Valdés, Clarín, A.Camín, Casona, Pachín de Melás, Glez. Prieto....

Bolos celtes (Tinéu): Terrenu de xuegu.
      [[ Pa prauticar la modalidá de Bolos de Tinéu... o Bolu Celta precísase un terrenu de xuegu o bolera de 35x10 m, unes boles que nun pasen de 35 cm de diámetru y 20 bolos exagonales de 3 cm de diámetro y hasta 18 cm d'altor. 
       Nella hai qu'estremar los elementos siguientes:
. El tiru o poyu eleváu del suelu (hasta pue valir una piedrona grande).
. La cueva o zanxa, un boquete nel suelu, xusto delantre del tiru; de fechu hai que tirar cayendo na cueva.
. La llosa, una llábana como d'un metro asitiada a 5 m del tiru (poya) onde se coloquen los 20 bolos
  en ringlera, mirando - desafiando - al tirador (non en fila).
. La raya del 10 , una raya pintada nel césped o un destapináu del práu asitiada a 25 m de la llosa que caltién los bolos   .
. El acabáu , una muria (rede, cordel, ...) de 4 ó 5 m d'altor y asitiada a 4 m de la raya'l 10.

¿Bolos de Tinéu o danza guerrera?
Camienten qu'abenayá los Bolos nun 
yeren otro qu'un entrenu pa la guerra. 

(Semeya d'Internet)
. ¿En qué consiste el xuegu?
En valtiar, induvidual o por equipos (2, 3, 4,..), el mayor númberu posible de bolos; el primeru que llegue a los 50 puntos gana'l xuegu (la partía entá non).
. ¿De  cuántes maneres se tira?
   De dos, una baxar, cuando tires - pel aire - dende la poya dica'l acabáu ya otra xubir, si tires dende la "raya del 10" hacia'l poyu (poya).
. ¿Cómo se faen los puntos?
   - Al baxar, cada bolu val un puntu a nun ser que lu
 sapies p'allá de la llinia del 10, entós cadún val 10
 puntosy si yes tan gallu que lu mandes penriba l'acabáu ¡50 puntos! y ganasti'l xuegu porque  acabasti col enemigu, algamasti'l primeru a la meta (los 50 puntos). Pa que los puntos tengan valir ye preciso que la bola trespase siempres la raya del 10, otramiente la bola queixó; vamos, que la h.odisti manín.
   - Al xubir tires dende la raya'l 10 faciendo rodar la bola escontra los bolos, claro. Cada bolu val ún puntu; si nun tirares dengún pierdes la mano, y si hai empate pierdes la xugada.
   . El campeonatu componse de delles partíes alcordaes d'antemano. ]]

   Bueno, manín; pa entamanar yá tienes bastante; ¡agora a prauticar! (dígolo por min).

San Roque: Parque, Ilesia, Bar-Restaurante y ..... Campu verde.
      Pero nun queda equí la cosa, entá tenenemos n'esti núcleu conocíu como'l Campu de San Roque  unes Piscines veraniegues, un Polidepotivu y el Parque del mesmu nome qu'alberga la célebre Capiella de San Roque. Esta capiellina foi llevantada nel sieglu XIV cuando los pelegrinos franceses se ficieren presentes nesta ruta xacobea y representaben al santu ¡acompañáu d'un perru!.... ¿Decataisvos, amiguinos?... San Roque con un perru... ¿Sedrá'l mesmu que por arte de maxa nos acompañó a nós?... ¿Trátase d'algún badagüeyu? ... Ta visto que tamos bendecíos. 
     ¿Sabes esa tonada que se cancia nos chigres al rodiu la fiesta de San Roque, el 16 d'Agostu, y que tantu preocupó al cleru de la dómina?
            < Nel Campu de San Roque
               yo perdí una lliga verde.
                ¡Ai, del Campu de San Roque
               onde les lligues se pierden!>
     Son les tres menos cuartu cuando reparamos na hora.
Darréu colocar el peru en manes afayaices empobinamos dica'l Bar que ta al entamu del parque.
    - Güei'l Tinéu ta zarráu, pero podéis comer equí, amás a estes hores.... 
Una construcción cenciella de madera, que casa col entornu , conocida como La Casina de San Roque ye'l restaurante que nos va sirvir la xinta, un menú de llenteyes y carne asao que remató con  un arroz con llechi como diba tiempu nun tastiábemos. Chapeau.


<Viator horam aspice et abi viam tuam>
(Caminante amira la hora y sigui'l to camín>

     Cuatro pasos más alantre un Reló de Sol marca'l tiempu al pelegrín, a él ta dedicáu:

    < VIATOR HORAM ASPICE
          ET ABI VIAM TUAM > 
  (Caminante mira la hora y prosigui'l to camín)
        < Nel Paséu de los Flaires
           ta la estatua'l pelegrín
           animándote a que sigas
           de Xacobu'l so Camín.

              Mas esfruta de Tinéu
           ye un conceyu de postín.
         Dellos son sos grandes homes
         y d'ellos, obres en sin fin. >

     Y siguimos caminando pel tarmudu  Paséu de los Flaires ente pinos y árboles centenarios. Onde s'abre una entena tenemos unes vistes maravioses: embaxo'l pueblu de Tinéu, aterrazáu na fastera del monte y allacuyá les sierres entemecíes nes nubes: Armayán, La Cogocha, Miranda o la mesma Curiscada, ye increyible la distancia que podemos alcanzar. Una gozada.

TINÉU: L'amor d'Alfonso IX abellugáu por San Roque. Lo vieyo y lo nuevo xuncío.
Un conceyu centenariu con presente y futuru. 
      Baxamos el Paséu de los Flaires pasu ente pasu, tastiando les vistes gayoleres que nos ofrez.
   - Oiga, ¿esti barriu que tenemos a los pies ye lo que llamen el Fondu de la Villa?
   - Non, home, non. Esti barriu tan modernu ye El Viso. Va trenta años rquí nun había namás qu'unes casuques perantigües, por embargu agora mira que modernismu. El Fondu de la Villa ye aquello, embaxo lo que ye la Villa, el Tinéu de siempres. 
   - ¿Y allálantrones?
   - El Cruceru y más alloñao vese bien el Polígonu Industrial de la Curiscada. La torre que destaca ye la del envasáu del café.

El Cruceru, antoxana de la Villa de Tinéu, a mandrecha.
Polígonu Industrial de La Curiscada
a manzorga.
     [[ Nun ye d'estrañar que les emprese más punteres busquen acomodu nel Polígonu Industrial de la Curiscada ( a 65.000 m2, quien llegar). Ehí tán asitiaes empreses cárniques, llecheres, de carpintería, de material d'oficina, maquinaria agrícola, desguaces, Reciclaxe de vehículos, componentes mecánicos, de construcción y venta de viviendes, productos alimenticios varios, muebles, xestión de biomasa, limpieza, llétriques, tratamientu de ferralla, proyeutos industriales, talleres mecánicos, ..... 
     Esti polígonu ye mui especial pos tien una xestión compartía ente les empreses y l'Ayuntamientu cola novedosa fórmula d'Entidá de Conservación ("Comunidá de propietarios"). Entamó nel añu 92 la primer fase y yá van pola tercera. Tán tramitando un Centru d'Investigació d'enerxíes renobables y l'ampliación del Centru d'Empreses. Nagüen porque l'autovía llegué equí - tán nello - y qu'un día llegue a Ponferrada. Tamién de La Espina a Valdés (Autovía del Cantábricu) ta previsto comunicase per autovía; esto va ser Holywood.
L'Asociación d'Empresarios del Polígonu I La Curiscada ta comandada por Adolfo Fernández. 
(Bueno, dicir qu'al día siguiente fer la ruta alcontramos nel Super el "Café Areces" , procedente de La Curiscada, y metimos el paquete nel carru la compra; yá vos cuntaré.... ....... Cuéntotelo, suave y arumoso, lo que preciso). ]]


Nel Picu la Villa, Cimavilla. 
El cascu vieyu la ciudá. 
       Pasu a pasu vamos acercándonos a la parte vieya, al Picu de la Villla, casines antigües, polo xeneral bien iguaes, con corredor o galería y alguna con horru n'antoxana; yá tamos na Cai Sánchez Campomanes qu'empalma cola Cai Mayor. Enseguidina vemos que'l Camín Xacobéu disvia a mandrecha, hacia arriba, pero nós nun vamos tirar per él seique siguimos cai abaxo hasta La Plaza, el centru neurálxicu de la villa, yá que damos por finada la ruta de güei: <La Espina-Tinéu>. De pasu vamos enseñate algunos edificios del cogollu la ciudá.
       Xusto onde se cueye la Cai de la Fuente pa siguir el Camín hai dos construcciones que nos llamen l'atención:

Conventu San Francisco.

     Un edificiu pergrande destaca a manzorga, ye fácil pescanciar que se trata d'una ilesia:
     [[ Llevantada nel XII, seguramente pola Orde del Temple,nel Camín Primitivu  esta Ilesia de San Pedro pertenecía al antiguu monesteriu de los PP. Franciscanos - tan presentes siempre en Tinéu - que supongo sedría l'edificiu anexu, una mole pergrande con pinta de conventu qu'anguaño ye empleada como Residencia pa la tercera edá (carái, cómo nos llamen...), Palciu de Xusticia y delles coses más; l'edificiu da pa ello. 

Portada conventu S. Francisco
 Entá conserva esta ilesia la torre primixenia, la portalada  románica y el portón principal, que ye una pasada, con tres arquivoltes axedrezaes y sofitaes en tres columnes en cada lladral y tres arcos apuntaos nel centru qu'abelluguen un portón de madera, a dos fueyes, y con llamatibles ferraxes y bisagres.
 L'interior  d'una nave con arcu de trunfu - caltién una capiella, la de Merás (xente de porqué),un retablu nel altar mayor y el Muséu d'Arte Sacro con pieces d'orfebrería, adornos sagraos y abondante bibliografía.
El qu'antaño fuere un modelu de cultura humanística onde s'impartíen clases de llatín, filosofía y teoloxía en tiempos de Xovellanos- qu'agospió nel Palaciu de Merás - yera, polo visto, una ruina pal pueblu:
   < Conventu ruín y probe que mantién 30 flaires q'arruinen al pueblu> ]]

Palaciu García Tinéu. 
Anguaño Casa de Cultura.
            Enfrente, xusto onde'l Camín Xacobéu torna y pica otra vuelta p'arriba,  hai otru edificiu importante, perimportante pa Tinéu, camiento yo; trátase del
Palaciu de los García de Tinéu , anguaño Casa de Cultura. Del poco frecuente estilu góticu ye l'edificiu civil más bultable de la Villa. Entamó siendo, allacuyá pol XII-XIII, una Torre circular (XIV) de calter defensivu  hasta qu'en 1520 se llevantó'l palaciu actual.  Esta torre foi residencia solariega de la familia y ta fecha de mampuestos con sillares nos escasos vanos que caltién. La Torre sigue en pie, arguta y sobeyosa, indicándonos la ruta talo un finxu del Camín Xacobéu, xusto equí onde he preciso disviar hacia arriba, camín d'Obona. Pa otru día, güei vamos a tastiar la Villa. 
El palaciu ye más chungu. Tres la so edificación foron añediéndose-y otros elementos renacentistes y barrocos. Llamen l'atención los escudos de Tinéu y Maldonado so l'arcu oxival del portón d'entrada asina como les moldures de los vanos, los balcones y esa ventana xeminada, renacentista, enmarcada por un alfiz de boles (estos de Tinéu...).  Préstame, ¿y a ti? 


TINÉU, antiguamente.
Entá s'aprecia'l Turruxón. 

                        Siguimos baxando pela Cai Mayor ente edificios blasonaos hasta qu'aportamos  a La Plazael centru neurálxicu de la ciudá xunto cola vecina plaza d'El Fontán y l'anexa  Plaza les Campes. Nesti cogollu de places onde tenemos anguaño'l Palaciu de Merás y L'Ayuntamientu llevantó abenayá una Torre poderosa pa defensa de la Villa. La poca empatía de la dómina terminó por esbarrumbala dafechu en 1912 pa permitir l'ensanche la ciudá. ¡Cuántu prestixu-y daría anguaño a esta plaza!. Podría comparase a la Plaza de La Campa de Salas, que tanta sonadía-y da a la villa Valdés-Salas. Tamíen n'esta plaza de Les Campes ocurrieron fechos imborrables na memoria coleutiva de les xentes: En 1809 Pedro del Tronco foi pasáu poles armes franceses tres pone-yos bien de pilancos pa facese cola villa y años más tarde tuvo llugar la cabera execución pública d'España cuando Rafael Gónzalez pasó pol "garrote vil", manda güevos. 
 Pero nun vamos a llorar, tenemos otres coses más prestoses  pa chisbar: El Palaciu de Merás, L'Ayuntamientu o la Casa de Caballero, bien cerca.        
    [[ < Metanes de la villa de Tinéu, al entamu de la Cai Píu Cuervu, álzense les elevaes torres d'un edifiu sobeyosu  que dende época inmemorial desafía y aguanta l'envite del tiempu y la carga de los sieglos...> , escribía Xovellanos nel so
< Diaru de viaxe >, per Asturies al rodiu d'esti ilustre palaciu:

Palaciu de Merás: Hotel,  Restaurant y Albergue pelegrinos. 
       Construyíu en 1525 (cinco años depués del Palaciu de los García de Tinéu) ye'l
Palaciu de Merás ún de los edificios cabezaleros de l'arquiteutura civil palaciana de l'Asturies del XVI.  Mui iguáu pero calteniendo'l sabor renacentista ye anguaño Restaurante, Hotel de luxu (non caru) y Albergue pal Pelegrín y tamién caltién el Muséu d'Antigüedaes Valentín Alba.

     L'historiador Germán A. Ramallo A. dicía d'elli algo ansí como.... < Ofrez esti edificiu de Merás una fachada monumental y un patiu d'arqueríes de calter renacentista.... Portada acostazada por pilastres y rematada con un portón clásicu... Los balcones que ciñen la puerta son daqué importao a la cabera moda de la dómina... El patiu, d'arqueríes escarzaes a los cuatro frentes tán sosteníes por columnes protoscanes igual que les del pisu con antepechu corríu.  
La so planta ye un cuadráu cuasi perfeutu al rodiu del patiu y reforzáu na parte frontal por dos solemnes torres siguiendo la moda asturiana.> 


"Miloh.a al choscu"
Receta Palaciu de Merás
         Lo que llamentaba G.Ramallo yeren les reformes hecce homo que se-y ficieren d'aquella. Anguaño esto ta superao, como sabemos, y esta ayalga torna resplandir otra vuelta. Pasa a velu y si te prui pidi pa comer <miloxa al choscu>* , o lo que te peteza; mira na páxina Web: <www.alberguepalaciodemerás.com>

* Yá sabéis que'l platu típicu de Tinéu - ún d'ellos- ye'l chocu pero esto p'algunos ye daqué prohibitivo por eso del colesterol pero... Igual d'esta forma se fai màs llevadero. Hai que prebar. 

        La familia de Merás provién del conceyu de Valdés, L.luarca. El primer caballeru del que se tien conocencia foi Lope Suárez de Merás allá por 1450 (alcordaivos que se fundó en 1225) y tevo a Pedro Suárez de Merás que casó nes Paniciegues de Tinéu y tevo a Sancho García de Merás. Esti casó con doña Aldonza Martínez de la Plaza, hermana del célebre Garci Fernández de la Plaza, el qu'en tiempos de Carlos I (V d'Alemania) conquistó Orán tres cepillar al pirata Barbarroxa ya unos cuantos más, fazaña que más tarde pasó a formar parte del escudu nobiliariu de la familia Merás y tamién de Tinéu, como camentaremos a ringlón siguíu. 

Armes de Merás.
<OMNIA VINCIT VIRTUS>
(La virtú pue con too)
        [[ L'escudu de la casa de Merás ye un blasón cuadrillongu arredondiáu na base (que pue tar apuntáu) y col campu manteláu (terciáu) en punta (llinax francés) que caltién una mestura ente les armes propies de Merás y de Tinéu, por quedar emparentaos, amás de les armes de Solís. 
        <Nel mantel diestru, el xenuinu de Merás,  sostenío pol aigla de San Xuan - pasmada (coles ales pegaes al cuerpu), de sable y col picu y les garres de gules - una cruz trebolada de gules y cuatro manes apalmiaes una en cadún de los ángulos de la cruz. Too ello vien orlao col cordón de San Francisco . Un escudu nel frontón del palaciu lleva embaxo esta lleenda: "SANCHO GARCÍA DE MERÁS ME REEDIFICÓ 1525" (que foi l'añu en que se llevantó'l Palaciu de La Plaza). 
            El mantel de siniestra toma les armes de los García de Tinéu , nomaos equí como García Fdez. de la Plaza, por aquel entós alférez, que mató al pirata Barbarroxa - rei de Túnez -  y a cuatro compinches más na toma de Orán en tiempos de Carlos I (1518) polo qu'esti Rei-y concediere les armes:
< Alfanxe, bandera y cabeza Barbarroxa>. Les otres cinco cabeces - colocaes una en punta y cuatro en palos (2 y 2) - tán orlando tol escudu. 
      El tercer mantel, en punta, lleva l'emblema los Solís: <En campu de gules un sol n'oru > . Hai quien lu pinta en campu d'azur y con esta lleenda na bordura: "Con sol fueron y volvieron y la batalla vencieron", pero nun ye'l casu. 
     El blasón ta sosteníu por un aigla de San Xuan, pasmada (ales pegaes al cuerpu) y orlada cola lleenda: "OMNIA VINCIT VIRTUS" (La virtú pue con too). ]] 
  
Escudu de Tinéu
Lleva armes de Garci Fdez.

Garci Fernández de la Plaza.
        Tuña ye un país - Les Asturies de Tinéu - ricu n'homes ya muyeres d'altor (ensin muyeres esos homes fueren nada), a min viénenme algunos: Riego, Del Tronco, Maldonado, Campumanes, Gontrodo Petri, E. Casariego,  los "Tres mosqueteros" de la LLingua: Antón, Rojo y Bello, Eugenia Astur, Zoilo Méndez, o los ancestros de Merillés pero sí ahi ún que sobresal porque sos fazanes queden reflexaes nun escudu nobiliariu esi foi: Garcí Fernández de la Plaza  que yera de la Casa de Tinéu ya entronca cola Casa de Merás. 

          Lope Suárez de Merás
                                     I
       Pedro Súarez de Merás <> Aldonza Martíz de la Plaza < hermana> Garci Fdez de la Plaza. 
        (Garci de Tinéu y Pedro de Merás : cuñaos)

            Sirviendo n'Orán como alférez, na compañía de don Diego d'Andrade, Juan García de Tinéu tevo la ¿suerte? d'alcontrase col rei-pirata Barbarroxa al que derrotó en pelea cuerpu a cuerpu magar el mesmu resultare firíu nuna mano de por vida (anda, que nun lo presumía). Ocurría esto en 1518 pero enantes, en 1512, Garci yá se casare con doña Catalina Bernaldo de Quirós y Prado (¡vaya braguetazu!). 
      Esti bravu cuartanu (tinetense) supo saca-y reitu a la so fazaña tunecina y en 1523 algama de Carlos I (Valladolid) la facultá de fundar un mayoralgu que se robla en 1539 en Tinéu. Nun ye una caxigalina pos tien cases y güertes en Tinéu ya Uviéu, Cotu nes Morteres, patronatu na ilesia de Cerredo, castiellu na Santa Cruz, brañes en Rebollo y Bustellán, montazgu de Calleras, patronazgos en Zardáin y Trevías.... Y tamién nomaba xueces ya  escribanos en Tinéu, Bárzana y les Morteres, l'amu del corral, vamos. (Oi, pirata, nun te quedará per ehí una fía... )  
      Enrique II Trastámara concede-y al so fíu Diego García de Tinéu les alcabales* del conceyu de Tinéu y más tarde Felipe II (1583) da-y el títulu d'Alferez Mayor de Tinéu. Taben bien abrochaos los García de Tinéu. 
    * Alcabala (Les alcabales): Impuestu Real sobro'l comerciu - hasta un 10% de los productos ayenaos - que daba más reitu que'l "diezmu", del que s'afanaba mayormente la Ilesia.]]

Ayuntamientu de Tinéu
     Otra construcción notoria d'esta Plaza ye un edificiu verde y balconáu: l'Ayuntamientu


     [[ L'Ayuntamientu de Tinéu ye un edificiu del XIX, mui reformáu del XX cuando s'añedió'l pórticu y dellos detalles decorativos de la fachada. Los escudos cuartanos foron obra de l'artista llocal Pilar Fernández. 
         Antiguamente los conceyos municipales celebraben nel conventu San Francisco pero nel primer cuartu del XIX mercóse una casa con tená pa llevantar l'edificiu  actual, más acordies colos tiempos. La primer sesión celebró en 1835 durante la rexencia na nación de la Ex María Cristina mentanto Mendizábal andaba afilando los cuchiellos y Sabel II xugaba a les muñeques.]]

Capiella del antiguu cementeriu
Primitiva Ilesia  parroquial de San Pedro

        Pasando'l Palaciu de Merás, cuestabaxu pela cai Aurelio Flauta alcuentra la parada Taxis-Tinéu. Si tires a manzorga llegues al Parquink Públicu d'Alimerka y a la Capiella del Antiguu Cementeriu, el primitivu templu de San Pedro, que dexó ser sede parroquial en 1880 cuando se treslladó a la ilesia conventu de San Francisco, al final de la Cai Mayor. Namás queda d'ella una nave, un ábside abovedáu, unes bufardes de risa ya un retablu del XVIII; yera prioritario enantar el cementeriu. Una araucaria xigante da-y más misteriu al entornu y a esa capiella mampuestos recostada na vistosa fastera.

Dende esti balcón encabezó
riego la rebelión.
(Semeya d'Internet)

       Si sigues defrente alcuéntreste col eduficiu del ALSA y de la Policía LLocal que tien un balcón onde'l xeneral Riego dio un célebre discursu'l cuatro d'ochobre de 1820, acabante d'entamar el Trieniu Lliberal (1820-1823) durante'l reináu del vil Fernando VII, "el Deseyáu" (¡manda güevos!) al qu'obligaren xurar la Constitución (vengaríase bien, el xostrón): 
         < L'amor a la patria empobinóme a encabezar a los dignos españoles que despreciando los cadalsos xuraron "llibertá o muerte"..... > 

      Col coral nun puñu y al gritu de : ¡Puxa'l xeneral Riego! num mos queda otro qu'emprimar pela cai Mayor arriba pa tomar la espuela na Griega Sentaos na terraza del café sintimos camentar a un parroquianu: 
       << Si vas a Tinéu y t'olvides de Tuña 
           visites el Cielu nun día de gruma >>
         Un cafetín edulcoráu con una llambiotada de Tinéu darános les fuercies precises  p'algamar en coche hasta Xixón pero sabiendo que tenemos que tornar a facer delles visites pel conceyu de Tinéu: A buscar oru en Navelgas, a facer un dolmen en Merillés, a la cata D'Artagnan...

ESTIMANCES:
< Con un pinchu de La Griega
quién dixo qu'había cuesta >

. Isabel S. Sebastián por mor de "La Peregrina". Cuido qu'Alana pue llevanos a Santiago.
. Ramón Avello, nel Comerciu (18-9-2010): "Polas entre puertos".
. Senén González Ramírez :"Tineo. Palacios, Casonas, Heráldica y Cotos Señoriales del Concejo"
. Páxina Web del Ayuntamientu Tinéu ya Oficina de Turismu.
. A Neto, al que tornamos otra vuelta por mor de "Los nuesos paisanos", esta vegada col Conde de  Campumanes, don Pedro Rodríguez Pérez y al Xeneral Riego. 
. Al Bar "La Griega" que nos trató como a unos pelegrinos de postín. 


No hay comentarios:

Publicar un comentario