martes, 8 de enero de 2019

< ¡Bon Camín! [2]: Camín Primitivu: Grao-Salas >

                        < Camín  Primitivu [2] : Grao - Salas >

                                           ¡ Bon Camín !

                         (1ª Estaya)      Grau- Curniana 
 
< El Molín d'El Meredal
ta bien cerca La Doriga ,
námás pasar Samarciello
y mirando a La Rodriga;
Curniana a cuatro pasos
y ensiguida Suburriba.
Tres de pasar per Santueña
Llamas y Casazorrina
aportaremos a Salas
fin de la segunda cita.
Voi pel Camín Primitivu
a Santiago, de visita.
Con esti cuayu que tengo
¿algamaré daqué día?
 - Si nun agabites, Xacobu,
veo la cosa... h.odida>
       Muncha xente da por finada la primera estaya nel Albergue de San Xuan de Villapañada, y nun m'estraña. Agora que conozo la xubida de Grao al Freisnu yá entiendo por qué ponen el final a media cuesta, val más repartila. ¡Menudu arrimadiellu!.
        Préstame llegar a Grao porque ye la tierra de nacencia de mio güela que, por cierto, nun conozo nada bien, y habrá que remedialo. En realidá yá entamáremos cuando ficimos les rutes del Conde Cuaya (3, nesti blog Camìn de Niria), aquel Gonzalo Peláez (XIII-XIV), tan malu, del que mio güela tenía alcordanza polos ecos de la tradición oral, ¡ai, hai que ser malu!. Pero cuando embredo la recta de Peñaflor, travieso San Pelayo y crucio'l ríu Cubia buscando'l cascu antiguu siento namás la gayola de la hestoria; yá soi otru.

Saliendo de Grau.
       Nós salimos de Grau tres aparcar nel parking públicu que'hai a la vera l'Ayuntamientu, embaxo la muralla medieval que los habitantes de la Villa llevantaren pa defendese de los malinos condes de la dómina ; ¿quién nun oyó falar del cafiante conde Cuaya?*. Bueno, tamíen-yos valió pa cobrar los drechos de portazgu, yá convertida en Villa por Alfonso X, y pa defendese de los franceses cuando la invasión napoleónica (lluéu los que defendieren foron los franchutes).
       Bueno, ente pitos y flautes yeren les once menos cuartu (10:45) cuando entamamos a xubir pela carretera N-634; claro, yéremos cinco más Rei y Canelo qu'entá nun tienen pedigrí pa montar nun taxi, asina que tuvimos que dexar un coche en Curniana - puntu caberu de güei -  y dar la vuelta hasta Grao, col otru coche, pa entamar cola ruta.


Fonte de Carlos III, un gran Rei constructor.
Los moscones saben bien a quien encumar.
Chapeau.
       Ensiguida vemos, a mandrecha,  la indicación dun albergue pero siguimos andando y damos con otru, l'Albergue la Quintana, una colorida casa indiana de 1900 formada al estilu los palacios asturianos por dos turruxones llaterales ya un cuerpu central; na parte trasera tien un xardín morrocotudu, más de dos mil m2. Dende equí vemos nun cuetu, a andrecha, el Colexu Públicu La Cruz "Bernardo Gurdiel".
Poco  depués una fonte bisiega, yá te digo, la Fonte de Carlos III (1759-1788), un gran rei constructor que nun debió morrrer nunca.
  Llegamos al barriu La Cruz, como bien nos lo recuerda una cruz de piedra qu'hai a la vera la carretera, a mandrecha, pa indicar a los pelegrinos xacobeos que tán nel ¡Bon Camín!.

El Cruceru de Grao.
¡Bon Camín, pelegrinos!
Y tres cruciar la soterraña Riega Gaspar o La Cruz qu'antiguamente llendaba la Villa pel sur y que busca como lloca la llana del Ríu Cubia, vemos, un poco más arriba, a manzorga, una indicación que diz <Acevedo> (Acebéu, debía dicir) y ye la que nós demos siguir, caleyando metanes un barriu vieyu, mui antiguu, nel que tienes la impresión de tar perdíu, polo que nos vemos obligaos a entrugar:
   - Señor, ¿vamos bien pa Villapañada pel Camín Xacobéu?
   - Sí, sí; per estes caleyuques ente les cases, aportaréis a Acebéu y depués al Albergue Villapañada.
     ¡Bon Camín!.

- Sabes que te digo, ne,
qu'al to home voi matalu,
 díxomos que yera llana...
     Xubir y xubir hasta dar con una llana, ¡qué aliviu!, llarada de castañales onde rosa se puso les botes con frutu serondiegu. A les 11:30 llegamos al barriu La Barrera, que yá pertenez a la parroquia d'Acebéu, talo qu'El Cascayal, que tamién dexamos atrás, y el Barriu d'El Valle .

Albergue S.X.Villapañada.
(Semeya d'internet)


   Un cachu más p'arriba vemos un cartelu: <Albergue San Xuan de Villapañada> a 1.5 km, a mandrecha. Sentimos falar perbién del dueñu Domingo Ugarte, home acoyedor y afable. Esti Barriu La Reguera perteneció a l'antigua encomienda de Villapañada, orde de San Xuan de Xerusalén que curiaba los caminos xacobeos.; agora ye Domingo'l que los curia. 

< La santa Virxe del Freisnu
ta perbién entamilgada,
nun hai pelegrín qu'escaeza
echa-y una donda mirada >.
         A siguir esguilando, como quien diz. A les 12:30 pasamos pel Barriu La Pelona (nome en consonancia cola que llevábemos) y too xubir hasta'l Colláu del Freisnu (Fresnu), 366 m/snm marca l'altímetru, onde s'alcuentra'l Santuariu de la Virxe d'El Fresnu. Nesti barriu alcontramos el Llavaderu-Fonte de Fresnu.
    - ¡Por fin, yá nun hai que xubir más!
    - Yo que tu nun clamiaba victoria...
(L'allegría dura poco en casa'l probe, pero foi más sonce qu'esto)
     Hai daquién qu'aprovecha pa facer una oración a la Virxe:



Santuariu la Virxe d'El Fresnu.
< Sorrisa franca, mirada aleya,
cuando la Virxe agabita
los collaos .... una comedia.>
 
   <Sei pa nós, oh, Virxe d'El Fresnu, faru lluminosu que nos guíe, ánxel custodiu que nos defenda, y cayáu que nos sofite>. Amén.
   
     Nun sé si ye peor pa les rodiyes, y sobre manera pa los nuesos cadriles averiaos, xubir que baxar... Pindio, pindio; fano, fano, y amás el camín  de xial . Hai que poner tol procuru pa nun resbariar; la gochada ta al cabu la cai que nun hai onde agarrase.  Lo que paga la pena son les vistes de les aldées esparcíes pelos montes y pel valle, caltriaos pola autovía que s'escuende delles veces de nosotros.



         Baxar y baxar pelo que foi un ramal de la Vía de la Mesa (nun somos naide). Una hora más tarde (12:30) tamos, por fín, sentaos n'antoxana d'una casona tres pisos , en Samarciellu (San Marcelo), que nos trai n'alcordanza a Primo Rivera (1921, reza na fachada), cuando taba tramando con Alfonso XIII la Dictadura Militar, que me trai n'alcordanza a mio güelu faciendo la carretera de Llaviana a La Rebollá.


      Al dar cola rotonda la carretera torcemos a manzorga y , per un senderu, travesamos una pomarada buscando una pasarela que nos permita cruciar La Riega Meredal,  de la  vamos sintiendo'l so ruxerrux. Entramos, siguiendo'l cursu del agua, nuna viesca solombriega de ribera, llarada de fueya y barru que travesamos dando saltiquinos a la fin de llibrar los foyeros. Un molín esbarrumbáu, el Molín de la Reaz, recuérdanos qu'allí había una vega bien granible.
     De la que baxábemos entretúvime a esgaya intentando retratar una caparina de les que ye mui habitual alcontrar peles siendes de montes y viesques, dalguna salióme bien. Yá-y tenía yo ganes, asina que-y entrugué:
    - ¿Cómo te llames, ne?. Va años que m'acompañes y entá nun sé como te llames.
    - ¿Nun ves los colores que tengo, ho?
    - Verde y mariello claro... 
    - Talo un llimón, soi Llimonina. 
    - Tantu gustu, caparina.

LLIMONINA: Compañera de viaxe.
<Baxando pa Samarciellu
alcontré esta caparina,
quedé clisáu un instante,
paecióme cosa divina.

- ¿Como te llames, rapaza?
- Dicen que soi Llimoniana,
un inseutu Lepidópteru
Prieridae de Familia.>
     [La Llimonera o Llimonina (Gonepteryx rhamni Linné) ye una caparina d'un tamañu aceutable, ente 4 y 6 cm, qu'amuesa cuatro ales terminaes en punta triangular. Los machos tienen les ales mariello-llimón y les femes de mariello-blanquecín pero toes presenten una manchina naranxa nel mediu, marca de la casa. Hai quien diz qu'estes caparines enxendren tres xeneraciones al añu: Marzu, Xunu y Setiembre pero ASTURNATURA ya otros dicen que namás una que vive de Febreru a Payares ivernando durante'l branu nel envés de la fueya de la yedra o sol tueru una rama. Pa xintar présta-y l'aladiernu o l'arraclán. 
Como toles caparines tien un ciclu vital que pasa poles cuatro estayes de tresformación (metamorfosis): güevu, larva (oruga), pupa (crisálida) y adultu (imago).
Présta-yos vivir nos praos, cerca la viesca, porque la falta d'humedá produz-yos estrés, talo qu'a min. Danse muncho pel norte d'España pero hailes hasta en Sierra Nevada y norte África. Yo alcuéntrola muncho pelos matos de les caleyes, búscola ensin querer, ye una compañera de viaxe.  ]

Fonte La Reaz : Secos, nun puen col alma.
- Eh, eh, eh... Los chuchos primero.
¿Cuándo se vio qu'un caninu
ficiere'l Camín Xacobéu?
     
  Y llegamos a La Reaz a les dos (14:00). Abeventamos nuna fonte (1903) mui cuidada delantre una casería remocicada dafechu; asina me gusta. Per aciu d'un túnel embaxo l'autovía calamos a La Doriga. Mira que tenía ganes de conocer la ilesia y el palaciu d'esti pueblu... Cuántes veces los tengos güeyaos al pasar camín de les Babies, o pa Salas... Yá tocaba.
Tres falar con un vecín delantre la ilesia p'afitar el camín de Cornellana y entrugar pol palaciu, que perdiéremos de vista, entamamos a facer semeyes de la ilesia de Los Dorigas, que tienen el Palciu a tiru piedra.

Santolaya la Doriga
<- Tenía ganes de conocete, Olaya de Los Dorigas,
cuantes veces te achisbé, pasando pela autopista,
per aciu'l Camín Xacobéu, pueo ,
al fin, echate  la vista enriba;
nun me defraudasti, non, románica y clasicista,
si aquel Pelayu, l'obispu, llevantare de la tumba
quedaría satisfechu ver qu'entá sigues tan viva.>
       Ilesia de Santolaya la Doriga, consagrada pol obispu Pelayu nel s. XII (¿sedría verdá?) - como reza una inscripción na fachada -  tien orixe románicu, ye lo que te diz al ver les muries pergordes y contrafuertes que la sofiten, asina como les partaes de mediu puntu.
 Remocicada más tarde alquier tamién una traza neoclásica. Ye planta cruz llatina con turruxón a los pies ya un pòrticu que lu xence coles ales. L'ábside ye cuadráu con bóveda de cañón y los brazos tan cubiertos con bóveda de crucería. Los arcu toral ye de piedra llabrao sobre imposta y pilastres.
Abelluga delles sepultures col escudu de Los Dorigas.
           Tres salir de la ilesia fuimos a visitar un palaciu que ta tiru piedra:
Palaciu La Doriga : Curniana (Salas)
El Palaciu de La Doriga ye una construcción señorial - defensivu y residencial - formada por una Torre almenada del XIV ya un edificiu rectangular del XVI adosáu a la mesma que tán alredor d'un patiu porticáu de columnes toscanes. Llama l'atención la muralla almenadas que lu arrodia calteniendo un xardín con árboles pergrandes que-y dan muncha sonadía. La entrada al traviés d'un arcu de mediu puntu con escudos familiares ye perprestosa. L'interior ye sobriu pero maxestuosu, con unes dependencies onde pues xugar al fútbol.
          Cuenten que la torre ye de les poques que salvó n'Asturies por mor del desaniciu palaciegu de los Reis Católicos pa refugar les rebeliones nobiliaries (Yá padeciéron otra enantes en tiempos de Xuan II, si nun recuerdo mal). Tamién se cuenta que nesti palaciu tevo agospiáu'l xeneral napoleónicu Ney, tres de dar el paseillo per Curniana, cuando diba camín del Freisnu. ¡Como pa dici-y que non!

Curniana, dende "Los Pilares de la Tierra",
 onde'l romanu Cornelio llevantó una villa.
Bien cerquina d'esta ponte l'autovía , hebo, a mediaos del
sieglu IX, una batalla decisiva pal Reinu d'Asturies:
Ramiro I espantó al cuciu Nepociano. 

        Pena foi que'l chigre Pacita tuviere cerráu pos yera  la hora'l vermú. Asina que pillamos el caleyu p'arribar a Curniana, entá nos falten cerca tres kilómetros. Tábemos tan felices llaneando pero... Cuesta arriba otra vuelta pela Veiguina onde lo más bultable son los pilares ¿de la tierra?, non, de l'autovía. Pal paisax son matadores pero... hai qu'acostumase,  el progresu pide sacrificios.
       ¡Curiao!, menos mal que ta bien señalao por unes fleches; hai que metese a manzorga per un senderu abegosu, una viesca a la oriella del Ríu Narcea, bien resbariosa por cierto. Desembocamos na N-634 cerca d'una vaquería, frente una plantación de kiwis y delantre unes cases...

Cases de la Ponte.
La Ponte vieya andaba xusto per equí.

         Les cases que vemos equí son les Cases del Puente o'l Barriu La Ponte. Aquella ponte esbarrumbó dafechu en 1580 por mor d'una riada - yá taba mayorín y poco curiáu - y namás nos queda'l topónimu y unos pocos restos qu'alcontró va poco l'arqueóloga O. Requejo. Asina qu'un poco ablayaos , más que ná pol cansanciu, siguimos pela oriella la carretera camín de la ponte moderna del Narcea  col envís d' entrar en Cornellana city; la colexata ta esperándonos. Pero antes damos con un Ârea recreativa onde vamos parar a xintar porque son cerca les tres de la tarde y andamos, en verdá, famientos. Cuatro hores caleyando, pa unos paisanucos, nun ta mal.

      Va ser "La Peregrina", Alana de Cuaña la que nos inxerte nel Pueblu:
[[ Por fortuna tábemos cerquina d'una antigua villa romana, propiedá d'un potentáu nomáu Cornelius, que gracies al so bon estáu de conservación va brindanos esta nueche un agospiu de lo más afayaizo. Nun ye lo que fue pero dende lluéu ye daqué más  candial que dormir al cielu rasu, o nuna tienda, baxo un orbayu trescaladizu y testerón que nun ve manera d'abocanar. ]]

"A papu enllenu"
Área Recreativa "La Rodriga"
CURNIANA
  <  Pelegrinos xacobeos
  dando cuenta d'unas viandas
onde Ramiro ganó  
  una célebre amarraza. 
      Cerca'l Puente Curniana 
Nepociano degoló
y escaeció la batalla. 
     Naquella acibre mañana
el Narcea contempló
un xiru na historia asturiana.
      Pelegrinos xacobeos
¿sícasi nun sentís nada?
Venga, facéi'l favor,
pasáime un cachu empanada.>

       Mientres xintamos nuna daquelles meses tan afayaices vienme n'alcordanza la Batalla Cornellana, aquella del añu ¿842/43? cuando Ramiro I tevo la engarrradiella definitiva con Nepocianu.
       Les Cróniques cuenten qu'al morrer Alfonso II quedó como Rei Ramiro pero como andaba peles Bardulies  (la naciente Castiella, norte de Burgos) a la cata d'esposa, Nepocianu, noble palaciegu, aprovechó pa sentar nel tronu y tomó-y gustu talu que yá nun vía manera llevantar. Tevo qu'ayudalu Ramiro que tornó de Galicia - d'onde yera Gobernador - y, tres reunir un exércitu per ciu'l so fíu Ordoño,  empobinó camín d'Asturies.
      Xusto equí onde tamos, a la vera del Narcea, y cerca l'antigua Ponte Curniana, ocurrió la batalla. En plena refriega daquién traicionó a Nepocianu (talo qu'en Guadalete, los godos nun son de fiar) y Ramiro ocupó'l tronu durante los próximos ocho años (qué afayaizo debe ser esto de la poltrona). De nun ser por esa felonía nunca nun tuviéremos visto los monumentos del Narancu y seique Santa Cristina de L.lena o San Pedro de Nora; y Asturies sedría otra cosa. (Los godos tamién tienen coses buenes, ¿eh?).
    - Mientres damos cuenta de les viandes siento'l cutir de les espades, el  rinchar de los caballos, los clamíos de los homes, los glayíos vencedores, les berríes perdedores.... Gayola y rabión al empar, ríu abaxo, colos vikingos de cabotaxe y los moros al acesmu..... ¡Puxa Asturies!.


                                                                                          < Villa   Cornelius >
Aportando a CURNIANA
per aciu la Ponte'l Narcea.
<<Tres montones de fatigues   
  los romeros  Xacobeos
van aportando a la villa
darréu cruciar donda ponte
y  xintar per La Rodriga. 
       Atrás queden Santolaya,
     La Reaz y La Doriga,
    San Xuan de Villapañada
    y Grau, bañáu pol Cubia. 
    Nagüen pola Colexata,
     l'amor la infanta Cristina
    qu'una osa amamantó
    mentantes tebo perdida. 
A la vera del Narcea 
ocurrió esta maraviya.
Yo amoroso por la osa 
                                                                                       Curniana, de por vida.>>
   
      Llevantamos campamentu pa dir conocer el Monesteriu que d'otramiente ta nel Camín Xacobéu. Nun fai falta entrar na villa p'averase al monesteriu pero tampoco podemos dar un pasu ensin tomar el cafetín, asina que nun bar, al par de la gasolinera, sentamos a degustar esi productu foriatu que nos dexa como nuevos. Yá tamos pa dir a rezar colos monxos y mientres nos averamos al monesteriu vamos camentando:

¡Un barcu en Curniana!
¿Modelu vikingu?
     - Vaya ríu más anchu, ¿eh?. ¿Sabéis que Curniana foi puertu de mar?
     - ¡Puertu.... de mar...! - plamo. 
     - O de ríu, como quieras. Yá sabéis qu'esti ríu, el Narcea, emboca nel Nalón en Forcinas, pegao a Pravia. D'equí a Sanestébanu y San Xuan de L'Arena yá conocemos que sí yera navegable. 
    - ¿Y cómo sabes que los barcos podíen llegar a Curniana?
    - Porque s'alcontraron nel monesteriu unes teyes grabaes con unos barcos - tán nel Muséu Arqueolóxicu - que nos dicen a les clares qu'esos artiluxos llegaben equí. 


Los barcos del Monesteriu:
¿Una carabela en Curniana?
   - ¿De qué época falamos?
   - De la Baxa Edá Media. Les embarcaciones son de tipu medieval. Pa min una asemeya un barcu vikingu y la otra paez un cascarón y pensé nuna carabela. 
   - Anda, ho; a ver si Colón vino a Asturies a buscar financiación... 
   - D'esi que nun t'estrañe nada.... De xuru qu'alguna vez s'encamentó a la Santina.   
   - Tamién pudo l'artista veles n'otru sitiu.
    - Sí, pero eso nun mola tanto. Amás... H.e, h.e... Tu sabes que'l Padre Carbayo* dexó constancia d'ello nel so llibru "Antigüedades y cosas memorables del Principáu d'Asturies"?. Diz l'historiador que vecinos del pueblu camentáron-y al rodiu d'unes cartes de fletación de navíos que tuvieren visto colos sos propios güeyos. ¿Qué te paez? Les teyes colos grabaos de los barcos nun faen otro qu'afitar lo escrito. Qué contenta se pondría l'arqueóloga Gema Adán cuando nes escavaciones de 98/2001 alcontró eses milagroses teyes. Norabona. 

*El xesuita cangués (C.N.), Padre Carballo, vivió a caballu ente'l XVI Y XVII (1571-1635) y namás vio los barcos llegar, malamente, hasta Pravia.



- Pasen, señor@s, pela Puerta de la Osa,
vamos conocer el monestriu. 
HESTORIA del Monesteriu:
           [El Monesteriu de San Salvador de Curniana - conceyu de Salas y Partíu Xudicial de Grau - foi fundáu pola Infanta Cristina Bermúdez al entamu del XII (1023). Fía de Bermudo II de Lleón y de Doña Velasquita Ramírez, la xixonesa, yera vilba d'Ordoño'l Ciegu y mandó llevantar el monesteriu al par d'una ilesia yá esistente al que-y apurrió mobiliariu y tierres, siendo polo tanto de tipu familiar.
Doña Velasquita- nun ye la del Uviéu - morrió ensin fíos y los descendientes esmembraren  les sos posesiones delles veces hasta qu'un bisnietu de so, Suero Bermúdez, tornó faese con too alendáu pola so muyer Enderquina. Pero tampocu tuvieren neños y foi cuando lo donaren, en vida, al Cluny (1122). Los franchutes mudaron l'orde visigodu pol romanu y a don Suero sentó-y como una pata en culu, asina que pretendió quitá-yoslu pa donalu a l'obispáu d'Uviéu. Pero ai, manín, l'emperador (Alfonso VII) díxo-yos:
      - <Santa Rita, Rita. Rita..... Lo que se da nun se quita>
      -  Ai, don Suero, ¿ves pa que te valió agabitar al Rei escontra'l to primu Gonzalo Peláez?... ¿Nun sabes que los reis nun tienen memoria?... Viven namás del presente. 
             Con eso y too entamóse cola construcción del Claustro, primero l'ala este y darréu la oeste. Nel XIII redificóse la Ilesia y ficiéronse los ábsides. A partir del XIV yá los del Cluny pintaben poco pero llegó la dómina de les teyeres nobiliaries, los condes rapiegos ya inhumanos... Y los monxos tamién se contaxaren... Bandoleros y lladrones, llamáben-yos, por abusar del cobru los impuestos:
   - Too pol monesteriu, hermanos, tenemos que construyir un claustru, remocicar la ilesia...

Maqueta agospiada na ilesia la Colexata.
      Nel XVI pasen  a formar parte de la congregación beneditina con sede en Valladolid y ponse l'escude de Castiella na fachada. Al mesmu tiempu  produzse una gran reforma como l'abovedao de les naves elevándose les llaterales quedándo-y un aspeutu cubicular a la ilesia.
   Nel XVII a la fachada románica superpónse-y la barroca. Depués vien el claustro y s'adelanta la fachada comiendo media torre de la ilesia. S'enanten les zones habitables o galeríes del claustru y se instalen dos patios de serviciu: graneru y llabores artesanos.
    Los franceses empleguen el cenobiu como caballeriza enantes d'amburalu. Cola Desamortización de Mendizabal (1835) véndense edificios del conventu, dalgún pasó a ser mantequería. Pero l'amor de la Ilesia por esti cenobiu yera talu que l'obispáu d'Uviéu tornó mercalu en 1878.
     Tres la Guerra Civil LLuis Menéndez Pidal reformó ilesia, torre y claustru pero va sufriendo deterioru poco a poco hasta que, ya en Democracia,  la xente'l pueblu movilizase formando una
 < plataforma salvadora > (de San Salvador) y algamando delles ayudes pa iguar los techumes.]

La hestoria de Curniana: El Monesteriu.
        El conxuntu arquiteutónicu de Curniana  asitiáu na meceura los ríos Narcea y Nonaya, al par del Camín de la Mesa, consta de dos partes, una ilesia ya un monesteriu:
. La Ilesia , consagrada a San Xuan Bautista, ye de planta basilical con tres naves siendo la central enforma más alta que les otres tando decorada con pintures al fresco la so bóveda de cañón.
   La cabecera tien tres ábsides circulares illuminaos por saeteres y decoraos con retablos barrocos de principiu del XVII.
   La fachada y el claustro, de dos plantes, son n'actualidá d'estilu barrocu. La planta baxa presenta bóveda de cañón xunía por arcos de mediu puntu.
   La ilesia tien tamién una torre, cuido que l'orixe de too, que fai de campanariu.
. El Monesteriu , d'estilu barrocu rexonal , forma un ángulu reutu cola ilesia y asemeya un palaciu de planta rectangular. La obra duró de 1696 a 1719 , 23 años, nun ye tanto; se conoz que-is sacaron bien el sain a los cornianos, seique los canteros de la portada - Domingo y Paco - yeren avilesinos. La cara norte presenta dos portaes, una gótica ya otra romanánica, con doble arcu. Nun capitel-imposta reza: < Féxome la diestra mano de Mascaroni>, yá sabemos l'autor.
   - A min esto préstame a esgaya.
   - ¿El qué?
   - Que cuando se tratra d'una obra importante búsquense oficiales foriatos reconocíos de cualisquier nacionalidá:d' Ávilés, italianos... Había intercambiu cultural, rellaciones internacionales, nun tábemos encerraos. Yá Alfonso II tuviere rellaciones con Carlomagnu...
   - Pa algo valía'l Camín Xacobéu qu'entamó, precisamente, Alfonso'l Castu. 
   - El mesmo que nós tamos faciendo agora. Algo aprenderemos.

La lleenda..


<< La lleenda diz qu' OSA
los del Cluny que LLEÓN
yo, como soi asturianu,
plantígradu, sí, señor.
El zoomorfu que sía
de la neña namoró;
ye que les asturianes
pa ligar ¡son la de Dios!.>>
       L'emblema del Monesteriu ye la Puerta de la Osa. ¿Por qué se llamen ansí?. Porque hai una puerta bien antigua que lleva sobre l'arcu de mediu puntu una osa acuruxando una neñina.
     Cunta una lleenda que tando una tarde paseando a les orielles del Narcea - daquién diz que del Nonaya - una doncella a la Infanta Cristina nun momentu de descuidu la rapacina esapaeció, esfumóse pela viesca de ribera... Buscóla como lloca pero nun dio con ella asina que pidió ayuda en palciu. Rexistraren tola rodiada durante díes, y nada.
Entós a un criáu ocurrióse-y pasar nadando a la otra oriella y ... ¡Quedó ablucàu!.... Una osa, una escomanada osa taba dándo-y de mamar a la neña. LLamó a los otros con tol xixilu y estos cruciaren'l ríu nuna chalana. Nun da ben créitu a lo que vien...
Allá como pudo'l sirviente llogró atrayer l'atención de la osa, o espantóla, vetu tu a saber cómo yera'l curnianu, mientres los collacios arramplaben col cutupiellu y embredaben camín de palaciu.
La Infanta creció, casó y cuando quedó vilba d'Ordoño'l Ciegu vino vivir a Curniana onde llevantó, meyor, enantó un monesteriu. N'alcordanza d'esti fechu milagrosu, mandó colocar sobro'l dintel de la puerta oeste, la que da al güertu, un grabáu con una osa amamantando una neña. Ye l'emblema o distintivu del conxuntu arquiteutónicu de Curniana: <La puerta la Osa>, merecío se lo tien esta ma adoptiva.

       Al aviesu...


<Duérmite, mio neña,
duérmite, ñam, ñam,
como venga l'ogru
vas pasalo mal.
Tu yes la mio h.illa
por siempres, xamás.
Duérmite, Cristina,
 duérmite, ñam,ñam >.

       Hai quien diz que la osa nun ye tal osa, que ye un lleón, y que nun ta amamantando seique vomitando la neña qu'antes tuviere comío... ¡Hala!...
Esto dícenlo los estudiosos porque al  buscar fundamentu a esta historia de <Rómulo y Remo> a l'asturiana alcuentren semeyanza, paralelismu, ente esta escultura ya otres dos qu'hai en ¡Navarra!, na catedral de Pamplona y nel Monesteriu d'Artaiz, onde se ve al ...¿Osu?.. ¡Non!, a un lleón que vien de degolver una criatura. Na tradición simbólica cristiana'l lleón vien a ser Xesucristu Salvador (el monesteriu ta dedicáu al Salvador); darréu comer a la persona y regurxitala, tres una catarsis nel vientre, sal un resucitáu nuevu, purificáu, pos a eso vino Xesús, nidio. Hai quien diz que'l lleón ye <Cristu custodiu > guardián del alma. En fin, hai delles interpretaciones, too depende de la cantidá de sidre que se tome.
      La coincidencia con Navarra pue debese a que'l Monesteriu de Curniana tevo dirixíu pola orde francesa del Cluny, talo qu'en Navarra.  Y los cures yá se sabe, con tal de comete'l tarru pa tenete nun puñu inventen cualquier cosa...
    El casu ye que na nuesa escultura nun figura un lleón, seique una osa, porque equí nun hai felinos d'esi tamañu pero sí unos osos perarraigaos a la nuesa historia (que-ylo pregunten a Favila). Amás, ¿nun va saber Cristina quien l'amamantó?... Ye lo que faltaba.

*[Si quier saber daqué más sobre'l malinu conde de Grao pues  mirar n'esti mesmu blog , Camìn de Niria, los tres post dedicaos a esti conde   <¿Quousque tandem, Conde Cuaya?>

CURNIANA:

En CURNIANA, la villa de Cornelius,
 manda la Colexata. 
        El pueblu de Curniana ye una parroquia (10,43 km2) del Conceyu de Salas (Asturies) y del Partíu Xudicial de Gráu con 17 poblamientos y que celebra la onomástica'l día San Xuan, 24 de Xunu.
       Asitiáu ente los ríos Narcea y Nonaya tien un desnivel que va de los 38 m/snm a los 478 de Santueña (Santa Eufemia) y dista 10 km de Salas y 30 d'Uviéu pela autovía A-63, un pasu. Esta villa tamién ta  comunicada por carretera con Sotu'l Barcu, Puertu Cerredo (>Lleón), San Román (Grau) y Pravia. Abenayá'l Ríu Narcea fuere navegable hasta Pravia, ye dir, hasta'l fin del mundu. Qué gozada, ¿non?.
       Debe Curniana'l so nome al romanu Cornelio, dueñu de la Villa Cornelia pero sábese que la hestoria entamó muncho antes, nel paleoliticu inferior, pos tiénense alcontrao restos d'homínidos en Suburriba  (Sobrerriba). Hai reconocíos dellos castros pela zona, como'l de Peña la Cabra, nes Nisales. Na Edá Media alcanzó sonadía por mor de la batalla Cornellana en 843, cuando Ramiro apartó del tronu a Nepocianu que se-y colare de rondón. Tamién hai nel IX una donación de la ilesia Samartín a la Catedral d'Uviéu (¿¡Cómo s'arreglaben estos tíos p'arramplar con too¡?).
Nel XI (1024) ye cuando la nuesa amiga Cristina llevanta'l Monesteriu que foi durante munchu tiempu'l centru vital de la zona hasta que la Desamortización acabó con él. (¿Realmente la desamortización foi un beneficiu?... ¿Pa quién?). 
    Un día guapu pa visitar esta villa ye'l 14 d'Agostu porque los vecinos faen una espicha - hai  qu'aportar daqué, eh - nel claustru del monesteriu. Otru momentu afayaizu ye a mediaos d'Abril (Asturpesca 14 y 15) cuando s'abre la temporá del salmón y los pescadores anden esprecetaos a la cata d'El Campanu (el primer salmón pescáu reconocíu oficialmente).

         Curniana ta incluyida na Comarca Vaqueira (Allande, Cuideiru, Salas, Tinéu y Valdés) seique non tolos conceyos de vaqueiros d'alzada tán dientro. Estos vaqueiros pertenecen a tres grupos sociales estremaos: maranuetos, na costa; xaldos nos valles interiores y vaqueiros que son tresumantes.
    
                                             CURNIANA - SALAS (2ª estaya) 

La granible vega de Curniana 
bañada pol Narcea y Nonaya.
 
La segunda estaya de la segunda etapa - yá sabéis que van ser 13 - va de Curniana a Salas, de colexata a colexata, podíemos dicir. Asina que tomamos l'Aupista A-8 en Deva y tiramos per Avilés hasta Sotu'l  Barcu onde torcemos camín de Pravia  pola AS-16 y darréu pa la Villa Cornelio.
   Aparcamos delantre la colexata de Curniana y dimos les vueltes afayaices pa remembrar la Puerta de la Osa, les torres, les entraes al conxuntu arquiteutónicu y bordiando los ábsides circulares  emprimamos pela SL-7  camín de Suburriba (Sobrerriba). Tenemos per delantre L'Altu, Llamas, Quintana, Casazorrina y Mallecín enantes d'aportar a la Villa de Salas, unos 13 km. ¡Qué ye esto pa nosotros!. Eso sí, la vuelta fadrémosla en taxi, más que ná por dar algo ganancia al pueblu...

Atayando en Suburriba.
    ¡Bon Camín, pelegrinos!
       Al pasar per delantre los tres ábsides semicirculares vimos un par d'albañiles trabayucando nel edificiu, eso quier dicir que se sigue manteniendo, menester tendrá pos da la impresión qu'esta ayalga del nuesu padremoñu precisa una igua más fondera. ¡Qu'ansí seya!.
       Enseguidina vemos la flecha mariella: A mandrecha y cuestarriba pel asfaltu de la SL-7 camín de Suburriba. Según xubimos podemos contemplar la ciudá del monesteriu decatándonos lo bien asitiada que ta nel tarmudu valle. Nun yera fatu'l tal Cornelius. D'esta miente mañpenes reparamos na empruna cuesta.
Vamos llegar ceo a Suburriba, namás pasar p'embaxo una ponte l'autovía Cornellana-Salas y dexar atrás el viaductu'l Ríu Narcea (875 m).

<Pela viesca'l castañéu
ye'l camín afayaizu,
lláráu de fueya y de mufu
tien un pisar dondu y finu
talo moqueta de luxu.>
     Al travesar Suburriba, nel Barríu Ramón, atayamos per un senderucu y tres cruciar la xeneral tornamos a la caleya otra vuelta. Pali-pali llegamos al Altu Santueña o Santa Eufemia (180 m/snm). Ye l'altura máxima d'esti tramu, agora to baxar prauticamente hasta LLamas per una sienda inxertada na falda d'un castañéu llarada de fueya y dalgún qu'otru oriciu. Nun hai perda pos ta cuayao de moyones col logu del Camín xacobéu. Esta zona ye mui llevadera y afayaiza magar haya dalgún tramu estrechucu pero la parienta, por eso de llegar a la hora la xinta a la ciudá los Valdés, sometióme a una carrera persecución que yá quixera Guillermo Timoner, Albert Torres o la mesma Sandra Alonso. ¡A degüeyu!.


                                                   <<Sílices La Cuesta (Cornellana)>>
                                 
      Allacuyá acolumbramos una cantera con pinta de tar n'activu:
   - Bueno, hai algo trabayu, menos mal. 
       Siguimos antroxando pel camín astráu de fueya semeyando una moqueta. Dacuando vemos alguna granxa, vaquería, manada o rebañu y sentimos una gayola pergrande por mor de los puestos de trabayu que suponen;Asturies sigui viva. Yá nel llanu vemos que la cantera pertenez a "Sílices La Cuesta (Cornellana)". Paramos a tomar unes semeyes y colamos per detrás de los hangares tres xubir un arrimadiellu.
 
La granible vega de LLamas.
Al fondu La Quintana, ilesia San Salvador.
        Entramos na Vega de LLamas a les  doce y diez (12:10) tres cruciar la Riega Les Castañalines", normal, tola viesca ye un casteñeín. El Ríu Nonaya, el maíz y les oveyes son los amos d'esta vega que travesamos per un ampliu camín de zahorra bien prensao. Agora va ser un caleyar sele y  ascendete hasta Salas pasandeo de los 90 m a 225 m/snm. Cerca un cilíndricu y preciosu palombar vemos un cartelu que diz: A manzorga vas pa Monteagudo.- Tú nada, defrente hasta dar una revuelta que te dexa delantre una ponte so'l Nanaya; nun la pases, sigui reuto-reuto, como un kilómetro, hasta que llegues a Quintana, un pueblín mui soleyeru asitiáu na fastera d'un cuetu onde lo más llamatible ye la ilesia'l pueblu dedicada a Santiago y el viaductu l'autovía, al fondu. Nun s'entra nel pueblu; al bordialu pa salir alcontramos una pequeña Área Recreativa con unes meses de madera al rodiu una fonte-llavaderu ; un poco más alantre otra fonte, la Foncaliente. 
Ponte de Casazorrina, yá queda poco.
         Vamos xubir un poco y entrar nuna sienda que s'apaña como pue a les vueltes del ríu Nonaya. La Trocha, ansí se conoz, tien algunos folleros pero ¿qué ye esto pa los que ficimos el Camín de Cuadonga?. Amás termina na Ponte Casazorrina tres cruciar la Riega ¿Los Verdugos? y dexar atrás unos invernaderos (más trabayu).
      Pasa de la una y cuartu (13:20) cuando cuando la ñora d'una casa-molín nos empobina dica'l pueblu de Cazorrina que tardamos un cachín en pasar pos ta perestendíu. Pero los pueblos son guapos, siempres me gusten los pueblos: Xente que s'axunta pa tener más comodidaes, hai que poner de cadún pa que les coses marchen bien. Bueno, a Salas 2,5 Km, chupao.

Pasarela de La Debesa, ensiguida'l Palaciu. 
     Un rebañu oveyes merines, guardaes por un mastín, acércanos a un puentucu que da pasu a la Pasarela la Debesa, esto namás ye l'antoxana de la cucia Casa-Palaciu de La Debesa, una virguería d'otru tiempu iguada p'anguaño. Yá queda nada pa cruciar la carretera N-634 , ¡¡Attention!! , y entrar nel Mallecín, antoxana de Salas, per aciu d'un tunel embaxo l'autovía. La parienta nun pue más y sienta nun bancu pa echar unos traguinos d'agua mientres un perru, mui cumplíu, la saluda efusivu dende l'horru.
                       
                   ¡¡Salas!!, una gran desconocida pa nós, a ver qué nos depara.

SALAS , dende La Campa:
Palaciu, Torre, Arcu y Colexata.
(D' un Cuadru na Oficina Turismu. ¿Jeny Vega? )
       Xubimos per L'Avenida del Llaniello y travesamos a l'Avenida Chamberí p'arribar a la Plaza de la Ilesia, enfrente de Correos, cara a cara col Ayuntamientu ya onde quedamos clisaos almirando la Colexata. Esto de mano. Miramos, almiramos y hasta entramos dientro dao que la puerta permanez abierta.

Colexata y Ayuntamientu: Salas.
      La Colexata de Santa María la Mayor de Salas ye un templu católicu (solo faltaría) de la primera mitá del XVI mandáu edificar pola familia Valdés-Salas, perenraigada nesta zona. Don Fernando, fíu del fundador, creó la universidá d'Uviéu y ... , yá te cuento.
Arquiteutónicamente trátase d'un nave rectangular con una torre bien llamatible y  un ábside cuadráu al que se-y fueren añediendo capielles. Dichu ábside abovedáu ta decoráu y caltién dos retablos del XVII, ún de la escuela Valladolid con escenes de la Biblia y Samartín partiendo la capa ya otru de Pedro Sánchez (non el que tu conoces) con escultures de Lluis Fdez de la Vega.

Colexata Salas : Ábside Ilesia Sta. Mª la Mayor.
       Cuido que lo más interesante d'esti edificiu ta nel mausoléu que Don Fernando encargó a Pompeio Leoni, que trabayare pa Felipe II; quería ser recordáu y, a ser posible, que los pelegrinos lu sacaren del Purgatoriu cuanto antes per aciu les sos preces. ¡Qué cuciu!.
    - Ta bien, don Fernando, yá echo una oración por ti, qu'una Universidá nun la llevanta cualquiera, pero los palos que disti como Inquisidor van tardar tiempu en depurase...
      El mausoléu ta formáu por tres cuerpos:
         Inferior:  Biografía y blasón de los Valdés.
        Mediu (únicu-y llamen): Les escultures de la Caridá y la Esperanza custodien al Arzobispu 
(que ye él, claro).
       y Superior: La Fé, la Xusticia, la Templanza, la Prudencia y la Fortaleza sobro la Herexía. 
   
El  MAUSOLÉU
< Esto pensó Don Fernando
pa congraciase con Dios

seique fuere don Pompeio
el que a la fin lo tresnó:
-Perdonáime los pecaos
magar Santa  Inquisición,
bien lo saben per Asturies
que tolo fici por Vos. 
- Que tampoco hai que pasase
Don Fernando, ¡válgame Dios!,
pero esti Mausoléu
 va salvate, alma de Dios. >

         Don Fernando Valdés-Salas 
(1483-1568), ñacíu en Salas, algamó a Arzobispu de Sevilla pasando pel cargu d'Inquisidor Xeneral y tres dexar constancia del so buen facer como obispu d'Elne, Ourense, Uviéu, Lleón y Sigüenza. Tamién exerció de Presidente del Conseyu Real de Castiella y Conseyeru del Estáu (n'estáu dexó una de la que tuvo un fíu, pero esta fueya arrincóla del llibru la Inquisición).
       - Pero home, ¿ves que cerca tas d'Erasmo? ¿Por qué-y tienes tantu anoriciu?. 
       - ¡Había que salvar la Ilesia d'herexes y luteranos!
       - Tranquilu, gallu, que sembles un fanáticu. Y qué me dices de flai Lluis de Ganada, San Xuan d'Avila o San Francisco de Borja, ¿tamién yeren luteranos?
      - Protestaben enforma...
      - ¡H.oder!, yá nun se pue nin pensar... Queríen cambios na Ilesia pero nun alcontraren en ti, precisamente, l'espeyu onde amirase. 
     - Yá lo sé, la carne ye débil, pelegrín, y los tiempos difíciles... ¿Pero nun ves nel mio currículum dengún méritu?
     - Home, sí; gracies a ti - y a to familia - tenemos Universidá n'Uviéu, Colexata y Palaciu en Salas, en Salamanca'l Colexu San Pelayo... Y esi mausoléu en propia casa pa combayar col Altísimu... Y pensar que punxisti n'apuros al mesmísimu Pompeio, el creador...
     - Naide nun podía escapar a <la vara de la xusticia>, ¿ pero ves?... ¡ Nunca nun m'escaecí d'Asturies!, 
     - Eso te salva, 2don Ramiro", y tolo que los Valdés ficísteis en Salas, que nun ye poco...
     - Pos reza un poco aquí y depués otru poco nel Palaciu y darréu ...
     - Val, coño, val; rezaré mientras tea na Villa de Salas, depués apáñateles como pueas. 
     - H.e, h.e... Tengo un rosariu seguru. Tu sáquesme del Purgatoriu, pelegrín, al tiempu...


<Ca Pachón>
< ¡Ai, manín,
 como pa dir visitar m
onumentos
cola fartura que traigo!>

         Nun ficimos que salir - yá tenía ganes, la verdá, aquello ta mui avisiego - y damos col Palaciu xuncíu a una torre per aciu d'un arcu sobro la cai empiedrada. Un poco alloriaos pol cambiu de lluz miramos alredor a ver si víemos algún barucu pa tomar daqué...
     - ¿Busquen algo? - éntruga una moza col dexe de Mieres.
     - Pos sí, un chigrín pa comer un poco.
     - Pa cuyar y tenedor en Ca Pachón, cinco platos y mui arreglao de preciu. Podéis venir conmigo que voi cerquina. 
      La rapaza quedó enantes de cruciar l'arcu:
     - Coláis p'embaxo l'arcu y dais a una una plaza. Ca Pachón ta a mandrecha, veislo dende equí. Qu'aproveche y ¡Bon Camín!.
     - Gracies, mocina, que tengas un bon día.- Xente afayaizo, est@s de Salas.
     
Plaza La Campa: Torre, Palaciu (O. Turismu) y Arcu- Ponte.
        Colamos p'embaxo l'arcu y entramos na Plaza la Campa. Ta como partía en dos estayes a altures estremaes: a mandrecha la cai, tiendes , bares y Casa Pachón; a manzorga una esplanada-xardín sobro la carretera a la que podemos acceder per aciu d'una escalerona bordiando'l mesmu Palaciu. Per un portalón de madera con arcu de mediu puntu entramos ¿a palaciu?... Pos sí, nel estragal del Palaciu ta la Oficina d'Información y Turismu onde coyemos folletos informativos de la zona seique nos faltó ún más afayaizu; nun taba l'empleáu pos yera la hora la xinta. Y nós tamién aprovechamos y entramos en Ca Pachón, un chigre-restaurante a la antigua con muncha caida; tres camareros ya una cocinera vense apuraos p'atender la clientela, habitual la mayor parte. Punxímonos como quicos: garbanzos, arroz con pitu, filete con patates, arroz con llechi... La xarra vinu quedó temblando. <Yo, vuelvo>.

Palaciu-Capiella de la Cai-Torre-Arcu: ¡SALAS!
  El Palaciu Valdés Salas ye un edificiu del XVI en forma de "U" amestáu a una Torre del XV per aciu d'una ponte con arcu de mediu puntu qu'amuesa los blasones familiares y que tien al este la capiella familiar (Nuesa Señora de la Cai)- Llevantáu con una meceúra de mampostería y cantería sigui los cànones de los sobrios edificios civiles de la dómina: dos torres qu'abelluguen un núcleu central más baxu. N'esta planta baxa, onde s'entra per aciu d'un portón de mediu puntu, t'asitiada la Oficina d'Información y Turismu y tien accesu a la Torre-Muséu Prerrománicu.
     Presenta l'edificiu dos plantes al rodiu d'un floríu patiu interior, porticáu, en forma de trapeciu rectangular y que ta percorríu por una barandiella torniada con sofitos en columnes de madera. ¡Una pasada, manín! .
     Entá nun te lo camenté pero'l Palaciu ye anguaño un Hotel-Restaurante de luxu con doce habitaciones, magar los precios son bien algamadizos. Tien  numberosos servicios: Bar, piscina, terraza, biblioteca, sala de lletura, salones sociales y sala de masaxes. Tamién hai un salón p'acontecimientos sociales: bodes, bautizos, comides d'empresa...

Patiu de Palaciu
- ¡¿Qué, sentamos tomar el vermú?!
      La distribución del palaciu tien llugar per aciu d'un estragal asitiáu na parte central del palaciu.
      La fachada principal en mamposteria, al norte, ta dispuesta en diagonal ya escoltada por dos sobresalientes torres - techaes a cuatro agüaes ya una cornisa de teya voladizo - y la Capiella de <Nuesa Señora de la Cai>, anguaño "Sala d'Esposiciones". Esta capiella rectangular, con bóveda de cañón na cabecera, tien dos pisos con unos vanos nel superior d'onde los señores podíen siguir la lliturxa en mou clandestín, claro qu'ellos podíen golifalo too.

      - ¿Habrá daqué nesa torre?
      - Según veo nesti folletu que prindé anantes en Turismu resulta que na Torre hai un muséu. 
      - ¿Con qué xida?
      - Mu-sé-u... Pre-rro-má-nicu.... Sa-mar-tín. Ye dicir, qu'abelluga pieces de l'antigua ilesia prerrománica de Samartín asitiada na redolada la Villa. 
     - Habrá que visitalu, pero agora ta zarráu asina que vamos dexalo pal próximu día que faigamos la estaya :Salas-La Espina. 
     - Ígualo.

Escudu Universidá d'Uviéu:
Armes de los Valdés-Salas
  L'escudu de la Universidá d'Uviéu ta representáu poles armes de los Valdés-Salas n'honor al so fundador, Don Fernando de Valdés y Salas, que fuere Obispu d'Uviéu, arzobispu de Sevilla ya Inquisidor Xeneral ente otros cargos d'altor.
El blasón : 
         Capelu cardenaliciu en sinople con 2x10 borles (10 en cada lladral) dispuestes en cinco órdenes (1.2.3.4) y báculu arzobispal (2 crucetes) d'oru qu'abelluga
        En campu elípticu de plata tres franxes n'azur con diez roeles de gules cargaos con cruceta d'oru y distribuyíos 3:2.2:3 ( xefe - mandrecha - manzorga - punta) que van alternaos coles faxes y componiendo una orla simétrica. 

*Nota: El capelu cardenaliciu ye sinople pa obispos y arzobispos y de gules pa cardenales. La cruz del báculu lleva una cruceta pa obispos y dos nos arzobispos, asemeyando a la Cruz de Caravaca.

                            ....................................

      La Torre de los Valdés , del sieglu XV ( el Palciu ye del XVII) tien forma cuadrada  y ta llevantada en cantería llabrada  dende'l baxu o cuartón hasta les almenes del tercer pisu que rematen nunos llamatibles cubos nes esquines. Namás tien tres ventanos y el restu de güecos son saeteres defensives abocinaes. Un matacán na segunda planta protexe la entrada asitiada na primer planta a la que s'entraba per aciu d'una ponte llevadiza sobro un foxu. Perguapo. Anguaño agospia'l

< Hoc signo tuetur pius
Hoc signo vincitur inimicus>
  Muséu prerrománicu de Samartín, que tien pieces prerromániques procedentes de la Ilesia prerrománica de Samartín, asitiada na redolada la villa: 7 inscripciones y 5 ventanes arrincaes de mala manera de la fachada la ilesia.
     Una de les inscripciones ye una llábana cuadrada ornada con diferentes motivos ente los que destaquen la cruz col Alfa y Omega y la lleenda de la monarquía asturiana:
         <Esta señal protexe al piadosu y con ella vencerás al enemigu>.
     Otra fai referencia a la proteición y salvación d'esta Casa ( los romanos tamién lo usaben), otra trai una lista de les reliquies del monesteriu, otra cuenta la reconstrucción d'un templu y lluéu hay dos oraciones (munchu rezaben) que cuesta interpretar.   De les cinco ventanes cuatro son trífores y traen inscripciones; la otra nun se paez en nada y cuiden que fuere del templu primixeniu.

Ilesia prerrománica de Samartín (Salas)
(Semeya ASTURNATURA)
    La Ilesia de Samartín ta asitiada como a un kilómetru de Salas. Data del VIII / IX , reconstruyida nel X, refecha nel XV, reformada nel XVII y XVIII cuando se colocó la espadaña y anguaño ta declarada como BINHA. Munchos avantares pasó esta santa, a la qu'un arreglucu nun-y venía nada mal.
      L'edificiu consta d'una nave rectangualar con cubierta de madera techada a dos agües. Tien el presbiteriu cuadráu con bóveda de crucería ya un retablu rococó cola imax de Samartín repartiendo la capa con un probe.
     La fachada ye de mampostería y nella puen apreciase delles pieces mui nueves, répliques de los orixinales que tán nel Muséu Prerrománicu de Samartín que crearen na Torre de la Villa (Torre Valdés). Si Alfonsus Confessus llevantare la cabeza nun sé que diría....

ESTIMANCES:

Colexata Sta. María de Salas
     . A Isabel San Sebastián pola so obra sobre Asturies y sobre manera por <La peregrina>, llibru-guía del nuesu <¡Bon Camín!>, que nos dio l'emburrión definitivu asina como a Carme Morán, <La madreña caleyera>, que nos fizo naguar coles semeyes del Camín y nos tresmitió'l so cuayu. 
  . A J. Javier Esparza pola bayura de llibros qu'escribiere al rodíu'l reinu d'Asturies, veneros de mio.
     .Wikipedia, que nos apurre información de cotino, asina como Asturnatura, onde chisbamos al rodiu la caparina, la Llimonina, o Ilesia Samartín...
. https://www.senditur.com/es/poblacion/doriga/ y d'otros dellos blogs onde chisbamos.
. <lne: La Infanta Cristina, la osa y los barcos en Cornellana. Por J.R.M>.
     . Sobre'l Conde Cuaya, de Grao, tenéis esti llibru:
<Coalla el sanguinario>, de Fernando Romero; habéis lleelu.
   . A R. Cortina Mieres pol so <blog de Acebedo> que tantes veces consulto, como güei, al rodiu los barcos de Curniana.
. A tolos autores qu'escribieren histories al rodiu'l reinu d'Asturies, como Fulgencio Argüelles. 



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