jueves, 28 de enero de 2021

SUAÑOS de MERINDADES (5).- Misión:PATERNA.- "La Santina de Cillaperlata"

 SUAÑOS de MERINDADES (5)

                        Misión: PATERNA 

                                 <Una Virxen pa un pueblu: La Santina de Cillaperlata>

                                    

La VIRXE  de  CUADONGA  en  Cillaperlata, la Madre la Reconquista.

                                                   .......................................

                           ........ ZZZ ...zzz ... SUAÑU  (7BIS) .... zzz... ZZZ....

        Hola, collacios. ¿Yá descansasteis? ... ¿Alcordaisvos que quedamos suañando nel post anterior?... Pos entá nun s'acabó, yo sigo nel mesmu suañu (6º bis) y .... ¿Tenéis alcordanza del viax que tábemos faciendo con Paterna, la futura reina d'Asturies - si acasu Ramiro ye p'algamar a Rei -  a los rimeros de lo fuere'l primixeniu reinu de Castiella: Trespaderne, Tedeh.a, Frías, Tobera, Cillaperlata, ...?. Dexáime que vos refresque la memoria un poquiñín...

Muralla de Llugo, ¿residencia de Ramiro?
(Semaya: canapatrimonio.com)

       Yo, Selim Marwán, y dos collacios más vinimos dende Llugo a Les Bardulies (Castiella) - pasando per Uviéu - por mandáu del Gobernador de Galicia, Ramiro, col envís de conocer y sobre tou convencer a Paterna y a so pá, Don Diego Rodríguez, condesu por aprobación popular d'aquella naciente Castiella, qu'un casoriu entre dambes families sedría un bon negociu pa toos, asturianos y castellanos. Los emires cordobeses, cumpliendo'l mándáu del Islam, veníen añu tres añu unviando razies braniegues al Norte peninsular arruinándonos la vida, les cases, les colleches y d'esta miente pa nada nun yéremos a medrar. 

        Ramiro fuere l'elexíu por Alfonso'l Castu pa tomar el relevu nel gobiernu d'Asturies - cuando él faltare -  dende qu'en 830 lu asimiló al tronu y l'unviare como Gobernador a Galicia a la fin de dir conociendo l'oficiu. Ye por eso que Ramiro, yá mayorín y tralláu en milenta mil batalles, diba trazando un plan pa cuando-y llegare'l momentu - que nun podía tardar - dao que'l Rei Alfonso ya andaba polos 80 y tuviere una vida bien ximelgada.  

San Julián de los Prados (Santullano) Alfonso II
Les pintures son dalgo increyible, talo la obra. 
- A ver cómo t'arregles, Ramiro, pa superar esto.

            Ramiro - el vara de la justicia, como sería recordáu- tenía un plan, yera un estadista y como barruntaba que muncho tiempu nun diba tener quería aprovechalu y pasar a la hestoria talo un Rei de verdá. Y nun lo tenía fácil, delantre suyo había otru fenómenu estadísta perdifícil d'algamar, porque superar la solombra d'Alfonso'l Castu yera misión cuasi imposible. 

            Tenía Ramiro planes artísticos de lo más orixinal que quería plasmar na falda del Monte  Naranco, dao qu'Uviéu yá lu convirtiere'l Castu na <Civitas Episcopal> y daqué más. Tenía planes relixosos que pasaben por unificar tolos pueblos embaxo la cruz, y pa ello quería acabar con toles tradiciones ancestrales y ritos relixosos de los nuesos ancestros  a los que taba dimpuestu a persiguir hasta'l desaniciu; pero esto podía ser un erru, un arma de doble filu,  porque un cosa son les bruxeríes malines ya otro les costumes atáviques que los nuesos antepasaos  caltuvieron, dende que la memoria tien alcordanza, pa rellacionase col más p'allá y ameyorar el más p'acá.

Samiguel de Liño - Ramiro I - Naranco
(Semeya: buendiatours)

        Y tenía tamién planes repobladores pa dir pali-pali habitando los valles y llanures tresmontanos: Mena, Villarcayo, Mediana, LLosa, Tobalina, Valpuesta, Valdegobía,  Al-Qilá ... Les Bardulies o Castiella, como yá s'entamaba conocer. ¿Por qué te cuento yo estes coses que me cuentare Ramiro cuando lu fui visitar en nome del Rei Alfonso?... Pos pa que sepas quien ye la persona que m'unvió a Castiella col enfotu de llogar un alcuerdu matrimonial beneficiosu pa los cristianos en xeneral. ¿Cómo podía negame?.. D'otra miente taba arranáu por conocer nueves tierres y Les Merindades sonábenme a Paradisu Terrenal. Tampoco voi negar que naguaba por conocer a aquella muyer que diba ser la Reina d'Asturies, tenía de tener daqué especial y yo taba ansiosu por descubrilo. A fin de cuentes yera'l mio oficiu, y la mio misión: PATERNA.

    

Les Merindades (Cillaperlata?
- ¿Paterna na Cuevona sobro l'Ebru?
- ¿Tendría llugar equí la Batalla de 722?

              Aportamos al castiellu que don Diego tenía en Medina de Pomar onde díbemos pasar dellos díes. Había que falar nidio col conde y espone-y lo que pretendía Ramiro pa ver si taba d'alcuerdu en collaborar dafechu; había que descubrir la personalidá de Paterna, saber de les sos intenciones y si taría al altor de les circunstancies, llegáu'l casu; y tamién había que conocer les Merindades, la naciente Castiella, y les sos necesidaes. Quedábame un bon trabayu per delantre, pero prestosu; facía alcoldanza de mio padre adotivu'l  Cadí, Said ben Ibrahim iban Amed al Muawiya, un grandísimu negociador almiráu y respetáu tantu polos emires árabes como polos propios cristianos. Yo intentaba algamar esi respetu nel mundu cristianu pero ensin traicionar enxamás a los que m'educaron dende'l mundu aviesu, dende la otra cara la mesma moneda, dende l'Islam; dambes relixiones creen n'un solu Dios - magar nos llamen politeistes - y con medios pa espardelo non tan estremaos .... 

...         Les coses diben saliendo bien porque foi la mesma Paterna la que m'invitó a conocer Les Merindades; al endefechu yo podía dir conociéndola a ella, les intenciones de so padre y tamíen el tarrén que yera preciso fortificar pa torgar no posible que les  razies árabes nos ficieren tantu dañu a los cristianos  del Norte. 

                                                .....................................

Valle del Ríu Nela, dende'l castiellu Tedeja.

            Yá sabéis que salimos de Medina nuna espedición d'once miembros: Paterna, dos criaes - Gadea ya Elvira -, cinco soldaos de don Diego más yo mesmu - Selim ben Said al Marwán - y los dos soldaos que m'acompañaren dende Galicia, Sinderico y Argimiro. La primer escursión peles Merindades foi dica'l sur: Frías, Tobera, Trespaderne, Cillaperlata y quiciabes Oña siguiendo'l calce del ríu Nela . Pasamos por Villacampada, Bustillo de Molina, Moneo, el célebre castiellu Cebolleros, la capital Nofuentes, el turruxón de Mih.angos y Trespaderne pa terminar agospiando nel castiellu de Tedeh.a, del primeru que se tien noticia na naciente Castiella. 

            Foi un viaxe perinteresante travesando pumares y güertes, campos de cereal como en Villacomparada, o los alfareros de Bustillo, heriedes del Islam; la villa de Moneo y lo que fuere una villa romana en Samartín de Mancobo. En Cebolleros - que sabroses les cebolles rellenes con trucha - vimos un castiellu orixinal, fechu con regodones; en Nofuentes llamónos l'atención una talla de la Virxe y pocu depués de pasar la ponte romano-medieval de Mih.angos dímonos un bañu en ríu ya unes monxes brindáronnos con una merienda mui especial: morciella de Burgos y pastelinos caseros pa rematar. Tamos en tierres visigodes y enantes de pasar una ponte sobro'l Nela pa xubir  castiellu de Tedeh.a cola fin d'agospiar  Paterna empobinó escontra mío:

Ponte románica (XII) sobro'l Nela. Trespaderne.
- Nel altu, a mandrecha acolúmbrase'l
<Castiellu de  Tedeh.a>

        - Hola, Selim. P'algamar al castiellu hai una cuesta curtia pero mui pindia, cuido que podíemos  cambiar de caballos, ¿quies que montemos los asturcones que tán más frescos?. 

        - ¿Tienes gana probalos, eh? . ¿Qué te paeció la fema pura raza galega?

        - Pa tratase d'una poni nun dexa de ser mui fuerte. Tien munchu puxu y al empar una monta bien duce; yo vini encantada con ella, dábame muncha seguridá pos ye obediente y fácil de llevar. Enxamás s'encabritó cuando fue preciso saltar. ¿Qué me dices del llosín?

        - Noble y tranquilu, bonu de guiar. ¿Qué usu-y dais nes Merindades?

        - Val pa too. Trabaya nel campu, dase al paséu y empléguenlu los soldaos. Padre ta promocionando la raza y entrenándolos con fines guerreros. Quier que seya'l caballu oficial de Les Bardulies, o Castiella, como lo quieras nomar. Ye orixinariu del Valle de Llosa que ceo vas conocer. 

Caballu llosín.
(Semeya: Wp. zaldía)

       [[  El caballu llosín, o jaca burgalesa, ye un poni grande y negru orixinariu de Castiella, en concretu del Valle de Llosa pero abonda tamién per tou Burgos y Palencia. Tevo a puntu'l desaniciu pero torgárelo  D. Ricardo de Juana qu'instaló un centru pa cría y seleición d'esta raza en Pancorbo, seique la cosa nun sigue pa tirar cohetes. Mui apropiáu pa rutes de montaña tevo gran importancia tanto durante la Reconquista como na conquista d'América. 

        Ye un caballín qu'anda entre 1,35 ya 1,45 m. d'alzada siendo'l machu daqué más altu que la fema.  Tien les oreyes pequeñes y curvaes como los braeros caballos asina como una frente plana ya unos güeyos bien espresivos y colos belfos dalgo abultaos. Col cuellu anchu na base y finu n'aunión cola cabeza presenta clines a esgaya lo mesmo que na cola. D'aspeutu daqué rústicu ye por embargu finu ya elegante asina como resistente y sobre tou mui noble. ]]

    

Esgobiu de La Horadada, 
ente La Tesla y La Llana.

    

        Charra que te charra al rodiu los caballos díbemos pasu ente pasu ascendiendo hasta'l castiellu.  Seique algo tarde podíemos decatanos de les vistes tan increyibles que se podíen apreciar; en varies milles na redolada yera imposible que dalgún grupu les pudiera cruciar d'incógnitu ensin ser acolumbráu. 

A la fin algamamos a la picalina, onde ta sitiáu'l castiellu. Tres tomar un respiru Paterna camentó:

    - Ellí tenéis el Valle de La Horadada por si daquién vien del sur por Oña dende la Bureba, allacuyá'l valle de Tobalina, aquelli ye'l  l'ampliu valle del Ríu Jerea, allalantrones acolumbramos la calzada romana que pasa al pie los tabayones de Tobera y esí ye'l valle del Nela, d'onde veníemos; esti castiellu yera un puntu poliorcéticu de primer nivel. Non en vanu calletramos que fuere yá utilizáu por romanos, visigodos, ya árabes, y agora por nós, los cristianos, fíos de la Santina.

        - Sí, ye un llugar estratéxixu onde los heba. Lo de los "fíos de la Santina" yá me lo esplicarás depués, pero dime:

¿Paterna algama'l castiellu?
- Paterna que duerma onde quiera,
yo agospio equí. ¡Puf, toi fecha polvu!
 ¿Por  qué creyes que to padre tien tantu enfotu nél?. 

    - Los visigodos llevantaron equí una construición perpotente, más de 300 m. de muralla pa caltener una guarnición afadiza. Creemos que yá lo utilizaben los romanos por algunes bases cuadraes qu'alcontramos embaxo les torres. Les güelgues visigodes aprucen per uquier en tola redolada, de xuru que nós somos descendientes direutos de los cántabros. Hai quien diz esti castiellu foi cosa de don pedro, Duque de Cantabria nel añu 740; pero ta por demonstrar. Los árabes tuvieron que facese con esto lo mesmo que con Pancorbo ya otros puntos estratéxicos camentando en pura lóxica. 
Padre quier establecer, amás del serviciu d'anubda, otru de castellanía con un merín o tenente que faiga funcionar les tierres y viesques de la redolada. El tarrén ye mui granibles por mor de los ríos y nes viesques hai caza a esagaya y madera pa construyir.

        - Esto va gusta-y a Ramiro que pretende repoblar toles Bardulies al rodiu los castiellos que tais llevantando. Cuido que tien la mesma idega que to padre. Pa ellos nun va ser difícil ponese d'alcuerdu. ¿Y pa ti?. ¿ Qué pienses tu d'un posible casoriu? ...

        - ¿Posible?... ¿Ye que Ramiro nun lo tien claro?... ¿Namás vienes a espiar? ¿Nun traes denguna propuesta concreta?. Ven, sienta equí, n'esti escañu. Vamos charrar un poco mientres descansa el personal y tomamos una sangría de vinu Chacolí.

Una de les obres que Ramiro
taba tramando pal Naranco.
(Semeya: mirabiliaovetensia)
        - Ramiro quier conocete, saber lo que pienses, y que tu lu conozas a él. Ellí tien los sos planes y prestaría-y que tu fueres sensible a ellos, que nun te casares namás que pol mester de les circunstancies polítiques. Nun quier un floreru, quier que participes y al empar llevase bien contigo. 

        -¿Y como ye Ramiro, aparte de bastante mayor? ¿Qué tien esi home na tiesta?. 

        - Tien yá unos años pero ta en bona forma porque-y presta cazar ya entrenase pala guerra, cuando nun ta nella. Yá sabes que ta vilbu y tien trés fíos de la primer muyer. Ún d'ellos, Ordoño, sedrá'l so sucesor que, por cierto,  ta mui preparáu y ye un estratega maxistral partidariu incondicional de la repoblación de Castiella. Ramiro busca un alcuerdu políticu pero prestaría-y tener al llau una Reina duce, intelixente y culta que lu apoyare dafechu nos sos planes. 

        - ¿Sabes tu acasu cuálos son?

<Civitas episcopal>, Uviéu a primeros del IX
(Semeya: Mirabiliaovetensia)
        - Tengo una idega porque'l mesmu me los cuntó. Tando la capital, Uviéu, amurallada y llarada d'edificios relixosos llevantaos pol Castu, <Civitas episcopal> la nomen, Ramiro quier construyir una pequeña ciudá anexa nel Monte Narancu, a poco más de dos milles del centru. Pero una ciudá mui especial con edificios llevantaos con téuniques arquiteutóniques innovadores. Namás por esto yá merez la pena vivir esperiencia tala n'Uviéu. Sé bien lo qu'a ti te presta l'arte. Esto va ser único, mira lo que te digo, Paterna; hasta Alfonso-y diba tener envidia de poder velo.

        - ¿Dalguna cosina más que se-y tenga ocurrío, negociador? Sabes bien vender la xata, ¿eh?.

        - El cargu de Rei nun va ser fácil, siempres hai candidatos al puestu a fargataes; igual tien que poner firmes a daqué trepa . Llueu tán les razies de los míos -  Paterna esbocexa una sorrisa - como cada branu y la gran cantidá de maleantes qu'atarraquinen los caminos . Quier poner orde y  acabar cola bruxería ancestral de los pueblos. Va tener trabayu abondo ya una compañera firme y sabía sedría una bendición pa elli y pal Reinu. Paterna, tienes una oportunidá única. ¡Ah! Y piensa que'l to hermanu Rodrigo diba salir mui beneficiáu; ye un chaval con remangu, avezáu a mandar y que sabe lo que se precisa d'él. Rei nun sedrá, un fíu tuyu tendrálo dificil pero los Rodríguez podéis sacar muncha tayada  al emparentar col Rei, y Castiella tamién.

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        Al día siguiente llevantamos al alba. La mio sospresa foi que les dos criaes de Paterna y los mios collacios yá andaben llevantaos y col fueu prendíu. Taben calentando daqué :

Vaques terreñes
(Semaya: lacantabriaburgales.wordpres.com)

    - Bon día, dames y collacios, ¿podemos saber qué tais calentando?

    - Llechi, señor. 

     -  ¿Llechi? ¿D'ónde lo sacasteis?.- Y los cuatro soltaron una carcaxada que llamó l'atención de Paterna y los cinco soldaos qu'aprucieron de sópitu. 

    - Argimiro y Sinderico foron a catar les dos vaques que s'acovecen  nel tendeyón. De mano nun se dexaben pero tanto aporfiar .... - Y tornaron a rir prevocando la carcaxada xeneral. 

    - Les vaques terreñes*- intervién Paterna - son orixinales de los Montes  Obarenes, bien cerquina, como sabéis. Son un poco rústiques pero adáutense bien a la montaña y son mui apreciaes como animal de carga, sobre manera del cereal. 

*[Anguaño esaniciaron de Les Merindades. Namás queden,  protexíes pol Gobiernu Vascu, nos parques naturales de Valderejo y Gorbea]

    Rucamos una mazana - obligatorio na redolada de Medina de Pomar - , un poco quesu, unes raxes de cecina y llechi caliente con delles tostaes de miel. Yá tábemos dimpuestos a comer el mundu, o polo menos un cachín de Les Merindades. Entrugamos a Paterna:

        - ¿ Qué planes tienes pa güei, Paterna?

"Piquiñina y galana"
        - Vamos baxar a Tespaderne y empobinanos pel Valle de La Horadada camín de Cillaperlata, hai una hestoria d'una Virxe que vos va sorprender; ye dalgo qu'un asturianu tien de saber. 

        Quedamos mirándonos con cara interrogación un tanto ablucaos.....

        - La verdadera Virxe de Cuadonga vive en Cillaperlata ... ¿Cómo vos quedó el cuerpu, asturianos? . Pel camín voi cuntándovos daqué y , si sois bonos, llévovos dica un Monesteriu cercanu, San Xuan de La Foz, onde pasé una pequeña temporada estudiando cuando entá yera una guaja; trátase d'un monesteriu dúplice, d'homes y muyeres, pero separtaos, ¿eh?. 

  
         Sí, baxamos a Trespaderne, y fuimos a visitar la Santina de Cillaperlata, una Virxe piquiñina y galana qu'Alfonso I trexo d'Asturies a ruegos d'Ermesinda - la so muyer, fía de don Pelayo - y asitióla na ilesia del Monesteriu de San Xuan pa que monxos y monxes rogaren  cada día a la Santina, la Virxe oficial del primer Reinu d'Asturies, col envís que-yos diere furcies a los cristianos na so llucha escontra los herexes del Islam. Féxose tan popular que cada añu yera sacada en procesión, el día 8 de Setiembre,  percorriendo toles cais del pueblu. Tamién Paterna-y temía munchu enfotu. Comenté-ylo:

"Bolu 3 tablones".- Les Merindades

    - Esa devoción que sientes pola Santina, Paterna, va aportate munchos devotos tanto n'Asturies como con Ramiro. ¿Ves, yá te marcasti otru bolu?

    - Oi, Selim; ¿sabes xugar al "Pasabolu tablón"? .... Tengo d'echate una partida cuando nel campeonatu d'Espinosa los Monteros... A ver esos asturianos que tantu presumís de xugar a los bolos.

    - Yo xuego a "La Cuatriada" y tengo d'echate otra partida cuando teamos n'Uviéu, a ver eses  castellanes de tantu cocorocó...

    - Nosotros tamién cuatriamos, nun te vayas enquivocar, monín. - Carcaxada xeneral al ver a Paterna emplegar los diminutivos asturianos. 

                                  .........ZZZZzzzzz..... FIN del SUAÑU (7U BIS) .....zzzzZZZZZ.....

......     TORNEMOS a la REALIDÁ ....

Trespaderne dende'l castiellu de Tedeja.

            [[ Trespaderne ye un municipiu de la comarca Les Merindades perteneciente al Partíu Xudicial de Villarcayo que se tien formao nel Oligicenu de la Era Terciaria. Les sos tierres, bañaes polos ríos Ebro, Nela y Jerea, tán cerca la Sierra de la Tesla y del Esgobiu La Horadada que da pasu a la villa viniendo del sur. Llenda coles merindades de Cuesta-Urria (a la que perteneció) y la de Valdivieso asina como'l Ríu Ebro y el Valle de Tobalina. La parte superior, llana, ye aprovechada pa la sema de cereal, que se tresportaba con vaques "terreñes" trayíes de los Montes Obarenes.  De mano perteneció Trespaderne a la Merindá de Cuesta-Urria pero dende 1896 tien ayuntamientu propiu. Algamó a tener ferrocarril (Santander-Mediterráneu) dede 1830 hasta 1985, anguaño Vía Verde. 

Tartalés de Cilla (Trespaderne)
Ermita VII - VIII Visigoda
-Ta llueu. Prefiero la Cuevona Cuadonga

        El so patrón ye San Vicente y celebra varies fiestes onde lo más importante ye la comunión de los vecinos colos foriatos, siempres ¡bienllegaos!. Anguaó tien Polígonu Industrial (La Niesta) ya un circuitu permanente de Motocross. 

        .En Trespaderne conócense asentamientos paleolíticos como los d'El Caballón y La Blanca pero la braera hestoria entama cola llegada los romanos que dexaron güelgues nes pontes y sobremanera nel Castiellu vixía de Tedeja. Los visigodos asitiaron per equí asina como en Tartalés de la Cilla, Mijangos o Cillaperlata. Tamién-yos prestaron estes tierres a los árabes prevocando la fuxida de los cristianos al Norte, como recomendare Alfonso I con aquel lema de la fraxa de "Tierra erma" al rodiu del Duero.  

Camentando si entrar nel 
Monesteriu d'Oña

        Trespaderne (36,81 km2), separtada o xunida con Oña per aciu d'El beyu de La Horadada, coyó puxu al entamu del XI (1011) cuando Sancho García I - ñetu de Fernán González - algamó a conde de Castiella y fexo construyir el Monesteriu mistu d'Oña - con monxes de San Xuan de la Foz  (Cillaperlata) y monxos de S.Salvador de Loberuela -  embaxo l'agospiu de San Salvador, siendo la so fía, Tigridia, la primer abadesa.  

 Na so redolada son célebres, amás del Castiellu de Tedeja, Tartalés de la Cilla (eremitorios), la Ermita de Les Encinilles (la Virxe del "Prietu día"), la Peña Mayor (Sierra La Llana), les riberes del Nela y Jerea ya una milenaria viesca de carbayos. ]]

                                                    ::::::::::::::

      ..... Dexamos a Selim y Paterna colos sos suaños y nós vamos a baxar a la nuesa realidá. Cuando fuimos a Cillaperlata nun tábemos agospiando en Trespaderne sinón nel "Hotel Torre-Palacio de los Alvarado", nel Ribero, a unos 4 km d'Espinosa los Monteros. Baxamos a desayunar nel mesmu hotel  - una pasada d'edificiu - enantes de tirar camín de Cillaperlata, talo si fuéremos a Frías.  

             Son en total 33 Km nos qu'emplegaríemos poco más de media hora de nun ser porque aparcamos en Medina cola fin d'antroxar un ratín pela parte antigua la ciudá. Somos unos sentimentales incorrexibles y yo quixi ver a Paterna salir galopìando del castiellu y perdese, melota al vientu, pela ribera del Nela.

Hotel "Torre-Palaciu de los Alvarado"(El Ribero)
Equí agospiamos esti añu, na suit del Conde...

        Pela N-629 tiramos en direición Medina de Pomar y siguimos el camín que tan bien conocemos: Cebolleros, Nofuentes y Trespaderne. Equí pela carreterina BU-530 tardamos más d'un cuartu d'hora en percorrer los 4 km escasos que nos lleven a un pueblu que duerme a la vera del Ebru. Agora toca buscar la ilesia la Santina. Yá sintiéremos falar del asuntu y tuviérennos dicho que nel pueblu hai un señor que s'encarga d'enseñáloslo too y cuntar la so hestoria.

        Como esta hestoria la tengo escrita nesti mesmu blog ["De co casa a Cuadonga (y 10)..."voi  repetívosla; si nun vos da más corrixo un poco, copio y pego, ¿acuéi? . 

            : La Santina de Cillaperlata.

La  SANTINA 
<La Virxe de Cuadonga>, en Cillaperlata .
 Trespaderne - Fuere Merindá de Cuesta-Urria - Burgos

      Seique dellos hestoriadores piensen  Cuando en 1777 se produz l'incendiu del Templu del Milagru en Cuadonga quedáremos ensin imax de la Santina hasta que'l Cabildru d'Uviéu aportó otra a cambiu de la Cruz de Pelayo (estos nun dan puntá ensin filu). ¿Pero sabía la Virxe  lo que facía?... Pos sí, dao que tenía una semeya que fuere llevada a Les Merindaes, en concreto a Cillaperlata, cerca de Trespaderne, vamos que nun diba desapovisar. 
       Al enteranos d'esti affaire salimos disparaos - bueno, esperamos les vacaciones - camín de Burgos. Tolos años vamos pasar unos díes nes Merindaes: Villarcayo, Medina de Pomar, Espinosa los Monteros, Frías, Oña... (Estes histories yá vos les cuntaré .... Bueno, son les vos toi cuntando últimamente (<SUAÑOS de MERINDADES> ) pero esi veranu fuimos drechos a Cillaperlata.

Cillaperlata. Tuvi a puntu de coyer esti pueblín y
trayelu p'Asturies. Nun me dexó la parienta:
- Si lu llevamos quedamos ensin farda 
pa venir a Les Merindaes. Baxa la grúa.


        Salimos de palaciu - tábemos agospiaos nel Hotel Torre-Palaciu los Alvarado, a once km d'Espinosa de los Monteros -  camín de Trespaderne pa lluéu buscar Cillaperlata enantes de llegar a Oña. Paramos en Medina de Pomar pa visitar el Castiellu y facer dalgunes compres dao que namás hai 33 km dende "casa" (dormíamos na suit del conde, menudo polvu, manín). 

     De Trespaderne a Cillaperlata hai 4 km escasos por BU-530. Entramos nel pueblu per aciu una ponte perantigua sobro'l Ríu Ebro qu'en realidá ye la presa d'un central llétrica. Tábemos duldosos si pasar o non y entrugamos a unos caminantes ....

 Nuestra Señora de Cuadonga
ta abellugada en Cillaperlata.

Señores, mientres Claudio cuire d'Ella
cuido ye la más segura d'España.

 


               Pasái tranquilos, mozos; toos lo facemos; otramiente hai que dar muncha vuelta pa entrar en pueblu.


       Cillaperlata ta asitiada nun cuetu colos pies bañaos  pol Ebro; les cais son estreches y les cases tán apegaes unes con otres magar que tamién les hai individuales, pero siempres cerca'l migollu'l pueblu.
    - Bonos díes. ¿La ilesia del pueblu tará abierta?
    - Tenéisla ellí, al fondu. Na ventana ta'l teléfonu de Claudio, él acude siempres gustosu.
       Claudio aportó nunos minutos, ye como si tuviere esperando. Siempres ta esperando cuntar la historia de la ilesia y de la Santina. Mientres llegaba fisgamos pelos cristales y vimos una virxe col neñu na antoxana la capiella:
            - Mira, la Santina. Tiénenla a la vista de tol mundu.

Cillaperlata: Ilesia Santa María (agospia la Santina)
y Fonte de Cuadonga, inmigrante (¿Cabeces de Picu?)

          Claudio ye un paisanu d'unos setenta y picu,  afable y servicial. Nun tardó cinco miunutos en aportar con una sorrisa d'oreya a oreya; taba feliz de la vida porque diba face-y un serviciu a la Virxe, a la so Virxe, a la Santina y de pasu a la comunidá pos ye una forma de tener a Cillaperlata nel mapa. Claro qu'entá tienen más... Yá veremos.
    - La verdadera Virxe de Cuadonga ye esta que ta nel altar, la de fuera ye una semeya. ¿Cómo díbemos tenela nel estragal, ho, sola y pasando fríu. ¡De manera alguna!.
    - Aseméyense pero al tiempu son bien diferentes.
    -  Esta Virxe estrémase bien de la que tenéis en Cuadonga. Dambes lleven corona, seique diferentes, y dambes tán con el Neñu pero esta tien una cara más amplia y escamplada, talo que Chusín; la vuesa tien la cara más ovalada. La rosa na mano diestra tamién ye común. Y si vos decatáis la vuestra ta de pie mientres la nuesa remanez sentada.
     - Claro, ye más vieya y cansa más.
     - ¡H.a, h.a, h.a! . Bueno, ties tola razón que ye más vieya pos según dellos hestoriadores tanto esta como la qu'ardió en 1777 yeren dos  talles ximielgues del sieglu XII; la vuesa quedó ellí y la nuesa vieno pal Monesteriu de San Xuan, onde estudiare Ermesinda, la fía de Pelayo y muyer d'Alfonso I, fíu de Pedro de Cantabria. La rellación ente Cantabria y Asturies asina como ente los monesterios benitos de Cuadonga y Cillaperlata ye nidia, somo fíos de la mesma madre. 
Bueno, nosotros tamién tenemos dalgunes reliquies como una espina de la cruz de Cristu o un güesu del barazu d'un santu.

       - Don Claudio, tien usté de visitar l'Arca Santa de la Catedral d'Uviéu, entós sabrá lo que son reliquies; hasta la Sábana Santa, tenemos. 

    Tomo nota, y si daqué día pueo ...

Eremitoriu en Cillaperlata,
sobro les agües d'El Ebro.
Tamién s'emplegó como Sala Conceyos y cuadra.

     - Claudio,  ruxe per círculos burgaleses que la Batalla Cuadonga igual tevo llugar n'esta zona...
     - Ye qu'hai delles coincidencies: La batalla ocurrió cerca d'un cueva que cai sobro un ríu, ¿non?. Pos ehí mesmo, detrás vuestro, tenéis una cuevona, un ermitoriu que pinga sobro'l Ríu Ebru, depués podéis vela. Y la Virxe de Cuadonga qu'agabitó na batalla veisla delantre vueso. Tenéi en cuenta qu'Alfonso yera fíu de Pedro, Duque de Cantabria, y la Bardulia pertenecía al ducáu.
    - Vamos, qu'Alfonso conocía esto como la palma la mano... Dos vírxenes ximielgues, dos cueves, los ríos que se mecen, moros, una batalla ...
     - Yá toi arranáu por vela. Y esto que-y digo, ¿ a qué pue debese la coincidencia de los nomes de la Virxe?
     - Yá sabéis lo que cuenten les lleendes; que'l Rei Alfonso I, el xenru Pelayo, casáu con Ermesinda, llevantó un monesteriu mistu (pero ensin ayuntamientos, ¿eh?) en Cuadonga y resulta qu'equí mesmo, nes afueres de Cillaperlata, tamién había - queden los restos - d'otru monesteriu beneditín onde cuiden que la propia Ermesinda tevo profesando...
    - ¡Esto ye mui gordo! Asina que tamién dos monesterios benitos... ¿Podemos ver les güelgues?

Ruines del Monesteriu de S. Xuan dela Foz
Cillaperlata

    - Claro, llévovos yo depués de venir del mélicu. Andamos los del pueblu faciendo llimpieza pa que nun se desanicie del too. El Monesteriu de San Xuan de la Foz - San Juan de la Hoz, dicen ellos -  tien oríxenes prerrománicos, visigóticos según  dalgunos espertos, del VII. Ta adosaú a un roqueru no que fue'l Barriu d'Arriba del pueblu, anguaño esaniciáu.
    - Asina que del VII... ¿Y qué pasó con él?
    - Bueno, la mayor parte ye románico algamando'l so rellumu nel XII. Más tarde les monxes pasaron a vivir nel Monesteriu d'Oña, que foi llevantáu por Sancho García, conde de Castiella.
     - ¿Nun sería'l el pá de Tigridia?
     - La mesma, la guaja quería ser monxa y refugó'l matrimoniu....
     - Que ye la representación popular que fain n'Oña tolos años los propios vecinos...
     - ¿Conocéislo?
     - L'añu pasáu fuimos velo, ¡es-pec-ta-cu-lar!. Bueno, nun mos enrollemos, tábemos cola Santina...
¿Asina que Cillaperlata y Cuadonga teníen un intercambiu cultural?
    - Si quies llamalo ansí... Lo que ta claro ye que cuando se talló esta virxe féxose otra igual pa Cuadonga, o al revés, el casu ye qu'había dos ximielgues: La de Cuadonga y la de Cillaperlata.
    - Y tres del incendiu de 1777 cómo nun se sacaría otra igual por esta...
    - Covadonga pidiónosla pero nun se-y dio, ¡ye nuesa!. Sicasí dexámosvosla va unos años pa una esposición; eso sí, tuvisteis que paganos la restauración.

La Virxe Prieta d'Encinillas
(Vecina de la Santina en Cillaperlata)


    - Bien fecho, cazurrinos. Oi, Claudio, ¿yá esta otra virxe que tenéis equí?. Nun paez la Santina...
    - Non, ho; esta ya la Virxe de la Encinilla. ¿Qué ye, que nunca nun sentísteis falar d'ella?
    - Quier soname, ¿tien algo que ver con una  batalla qu'asocedió nun día mui prietu? ...
    - ¡H.a,h.a,h.a!.  Un día mui prietu... ¡H.a,h.a!.. La Batalla del Negro día, sí.
    - Qué interesante... Cunta, cunta...

    - Ello yera la dómina de don Pelayo cuando en Damasco mandaba Hixam y n'Alandalus gobernaba.... Bueno, en 726 nun se sabe mui  bien quien yera'l cabezaleru porque hasta tres walís hebo esi mesmu añu (Anbasa b.S. Al Kalbi, Udrha Al Fhiri, Yayha ben Salama A. Kalbi). Y entamamos a falar de lo que pudo asoceder... Son munches les histories que se cuenten, en Cillaperlata tienen la suya.... o les suyes, porque son delles les versiones qu'alcontramos al rodíu

                                             Entamu d' El CRONICÓN  d'Oña.

   < La Batalla del Prietu Día > pero en xeneral toes coinciden:
  1. La batalla ocurrió en tiempos de don Pelayo que tevo agabitáu por Pedro, duque de Cantabria (el pá d'Alfonso I, darréu xenru de Pelayo).
    2. La refriega tevo llugar xunto a la viesca d'Encinilles, onde se llevantó más tarde una ermita, que podemos contemplar anguaño sicasí nos prestaría la remocicasen ensiguida. La lleeenda cuenta qu' l propiu duque Pedro ta equí sapozáu.
     3. Sapozaos equí hai munchos pos aprucieron más de quinientes tumbes pela rodiada. Diz el beneditín G. d'Argáiz nel XVII que más de 8000 moros quedaren embaxo la solombra les alcines... Yá se sabe que cuando falamos de moros too se desaxera un pelín...

Delicadura

     4. A tiru flecha, en 
Cillaperlata, alcontramos la imax de la Virxe de Cuadonga anguaño abellugada na Ilesia Nuestra Señora y quién sabe si antaño na Cueva-Eremitoriu qu'hai xusto tres d'esa mesma ilesia. Por cierto, la cueva ta bañada, protexida más bien, pol caudalosu ríu Ebru, bien cerca onde emboquen los ríos Nela, Oca y Jerea.  La Cuevona asturiana ta protexida por tres riegues: La Deva (Onna), el Reinazu y la Guxana que conflúin toos a los pies de la Basílica formando'l ¿Ríu Cuadonga?.

La lleenda...

Ermita na viesca d'Encinillas
Onde se llibró la Batalla del Negru Día.
(Semeya: Burgospedia)

    Cuenta'l fantásticu padre Argáiz que nel añu 726 ( d'esto nun ta mui seguru; vamos, que si arima un poco más péga-y al 722, el mui h.odíu) Pelayo quitáre-yos Lleón a los caldeos, mandaos por Mohamed dexando de tenente nel puestu a un tal Fermosillo. Crecíu Pelayo tiró hacia Llébana a la cata de moros pero al nun alcontrar dengún tornó dica Les Merindaes y nun campu, al lláu de Trespaderne, onde se mecen les agües del Ebro y del Nela, alcontró los que buscaba, ¡moros! abellugaos embaxo les montañes de Tedeja*, no que da al Valle de Tobalina que llenda colos Montes Obarenes. Pero Pelayo taba allegáu a dios, o meyor, a la Virxe, y anque de mano quedare sosprendíu terminó por imponese; claro que pa ello.... Tevo que rogar a la Virxe - ¿la de Cuadonga, la d'Encinilles o ...sedrá la mesma? que-y estirare'l día un poco más seique atapecía y quería rematar lo que taba ganando. Si dalguién nesti mundu tien empatía cola Virxe esi ye Pelayo. Más d'ocho mil (¡puf!) colaren Ebru abaxo; los cristianos quedaren sapozaos, cristianamente, nel campu de batalla onde se llevantó l'actual Ermita de Las Encinillas. 

Trespaderne dende'l Castiellu de Tedeja.

        Pa más enchipe de los cillaperlatos bien cerca d'equí, al entamu'l Valle l'Horadada hai otra ilesia nomada Nuestra Señora de Regodos (reis godos) onde dicen tar enterraos dalgunos reis godos (como en Cuadonga) o cuando menos notables... El casu ye que la capiella ta abovedada - y non adintelada con madera - con piedra de toba (Tobalina ta cerca), talo que Santa María del Naranco; ¿copió Ramiro I, el Vara de la Xusticia, el que nos trai güei equí, pa l'actual Santa María del Naranco?.  

 Sía como fuere Cillaperlata y Cuadonga tienen munches coses en común  ¿nun deberíemos tar harmanaos?

*[Dicen que'l de Tedeja foi'l primer castiellu que se llevantó per aciu la Repoblación entamada polos reis del Reinu d'Asturies. Nós xubimos al castiellu - Pelayo nun lu tenía entá - asitiáu estratéxicamente pa controlar el pasu a la meseta burgalesa. Control y vistes espectaculares. Si enantes de xubir lleéis el llibru: "El caballero del jabalí blanco", de J.J. Esparza, va prestavos más. Y siguirèis con otros llibros del citáu autor...]. 

                                             ***************

            .... Selim Marwán, Paterna y restu la espedición nun tuvieren tiempu d'ir a visitar Oña. Naquelles dómines, sieglu IX entá Sancho nun fixere construyir el Monesteriu, Almanzor nun tuviere nacio y los monxos y monxes vivíen, cola mosca tres la oreya, nel conventu benitu de San Xuan de la Foz por eso nun tuvieren muncho enfotu en visitar esti pueblu que nun garraría puxu hasta sieglu XI con Sancho García. Pero nun ye'l casu nuesu; nós sí que fuimos a conocer Oña, sobremanera a antroxar col <CRONICÓN d'OÑA>. Tamién d'esto tenemos daqué escrito nesti blog 

[Camín Primitivu: ¡Bon Camín! <La batalla del Clavih.o>....]   por eso voi pasávoslo tal cual dao que nos queda muncho por visitar nes Merindades. 


EL CHRONICÓN d’OÑA

Per Oña, faciendo tiempu pal Chronicón.
      Ente los díes 8 y 15 d’Agostu (2018) los vecinos del pueblu medieval d’Oña (Burgos) tuvieren el gustu de danos a conocer los anicios históricos del so monesteriu per aciu d’una representación teatral onde los protagonistes tán interpretaos polos mesmos onienses.
Trenta años (anguaño 32) lleven estos increyibles actores metiéndose na pelleya de Tigridia, de Sancho García, d’Urraca, d’Iñigo, de Fernando I y hasta del Cid Campeador. Yo tuvi la suerte de viaxar a la Edá Media sentáu na mesma butaca onde los nobles castellanos aldericaben al rodiu la conveniencia o non de pautar col Victoriosu, Almanzor.
      Si daqué día tienes un suañu mira a ver si pues perdete pela Bardulia medieval y rematar col Chronicón d’Oña, nunca nun despertarás d’esta pantasía.

                                                       ---------------------------------

Monesteriu de San Salvador d'Oña
Vamos siguir a los actores, el Chronicón vien d'entamar.
        El Chronicón cuenta los episodios qu’ocurrieron en Castiella nel añu 1.011
( sieglu XI).
El Monesteriu de San Salvador d’Oña ta asitiáu n' Oña, capital de la Comarca la Bureba, provincia de Burgos y Comunidá de Castiella-Lleón seique por proximidá ya hestoria pue considerase una Merindá más.
     Predominen nél dos estilos:
       . Góticu: Ilesia y Sillería
       . Barrocu: Fachada y Retablu principal.
       Foi fundáu nel sieglu XI (1011) por Sancho García, conde de Castiella y nietu del celebérrimu conde Fernán González. Donó-ylu a la so fía Tigridia como monesteriu mistu o dúplice: con monxes de San Xuan de Cillaperlata y monxos de San Salvador de Loberuela.
Dende’l 30 de xunu de 1033 el Monesteriu pasó a depender namás de los monxos cluniacenses por orde de Sancho’l Mayor de Navarra y la so muyer Doña Mayor. San Salvador llegó a tener más de 70 monesterios del norte Burgos, Cantabria y valle del Pisuerga palentín embaxo’l so abellugu o xurisdición.

1. EL CHRONICÓN: Testu del espectáculu.


      <El Chronicón entama peles cais del pueblu, que ye'l protagonista cabezaleru>

      Nel añu 970 palma Fernán González, el primer conde d’aquelles tierres onde cien años atrás entamaron a llevantar castiellos pa defendese de les continues racies de los moros; tierres de la Bardulia que pasaron a nomase Castiella. Al so bravu fíu Garci Fernández tocó-y baillar cola más fea, Almanzor, y nun paraba de llevar hosties. De manera tala que’l fíu d’esti, Sancho García (995-1017), más políticu y realista decidió pautar con aquel xostrón mentanto se recomponía.
     - ¡Agora verás, Mugait!… ¡Vas enterate lo que ye un cristianu!
     Pasen años d’amarraza, d’espellica n’espellica, hasta la muerte del invencible en 1002.
Tres la muerte d’Al-Mansur (el victoriosu) vienen años d’intriga en Córdoba y Sancho aprovecha pa sacar pechu. Ponse de parte de Suleymán que se convierte en califa y esti, agradecíu, devuelve-y tolo que-y quitare Almanzor pelos rimeros del Dueru.
      - El qu’a bon árbol s’arima…

APOTEOSIS final del Chronicón,
Nós vímoslo asina:

    << Cuatro fíes tien don Sancho
con Urraca de Saldaña,
cuatro fíes a casar
pa facer grande la Patria:
    Doña Sancha va amestar
col conde de Barcelona,
mientres Urraca emparienta
con Guillermo de Gascona
y Tigridia ye abadesa
del Monesteriu d’Oña.
Queda una por casar,
la imponente Muniadonna
qu’echa’l llazu a Sanchu’l Grande,
¡yá ye Reina de Pamplona!.
    

Pero don Sancho nun cansa
de d’afilar la so espadona 
y a lo postrer de la vida
tendrá recompensa bona:


Sancho García,
el de los <Bonos fueros>
    - A la fin yá tengo un fíu
pa que lleve la corona,
va nomase don García
de Castiella, a muncha honra.

El mesmu día que casa
mándenlu pa la piedrona.
Don Sancho palma del sustu
mientres Castiella lu llora.

   - ¿Fuisti tu, Sanchu Garcés,
el que mancilló la honra?
¿Nun fuisti pa conformate
con llevar a Muniadonna
qu’a Castiella dexes vilba
pa engarciar la to corona?
Si tuvisteis parte alguna
nesta tamaña andrómica
que Dios venga y vos demande
dende’l Chronicón d’Oña.
     Tardó Sanchu tiempu a esgaya
en combayar cola tropa:


Chronicón, aplausu fianal.
   - Pa que veáis que nun tengo
ardicia por tala gloria
dexo al mio fíu Fernando
al mandu vuesa corona.
(¿Y quién manda per detrás
como que nun quier la cosa?).
Cinco fíos, polo menos,
tevo ¡ai, señora Muniadonna!;
sedrá’l segundu, Fernando,
el que va algamar la gloria
axuntando yá pa España
Castiella, Lleón y Pamplona.
                                                    - Maríu,
                                                          nunca nun vi cosa tala
                                                          como'l Chrinicón d'Oña. >>

                                             ******************************

Una mirada sobro l'Ebru  (Cillaperlata)

ESTIMANCES:

. A Claudio, pola so amabilidá y disposición. La Santina tien-y un sitiu reserváu, al par d'ella, nel cielu.

. A los vecinos de Oña, pola so constancia y fe nel Cronicón d'Oña, na so hestoria . 

. A la wikipedia. A la web del Ayuntamientu de Trespaderne y a la web d'<elcondadodecastilla.com> que siempres ta presente nos nuesos escritos sobremanera nes rellaciones d'Asturies con Castiella. 

. A tolos fotógrafos que tengo nomao nesti post. 

. A los dueños o llevadores del Hotel-Torre de los Alvarado, que tan bien nos tienen tratao. 

. A Paterna, la nuesa "guía espirirual" nestos <SUAÑOS de MERINDADES> asina como a Selim Marwán, el nuesu sosias.  


2 comentarios:

  1. Acabo lleer Suaños de Merindades (5).Como siempre prestóme abondo. L'únicu y grave problema ye que, imaxino que por mor de la vieyera, ensiguida se m'escaez y cuando llea'l siguiente yá nun m'acuerdo d'esti. El casu ye que paso un bon trechu perentreteníu. ¡Gracies!

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  2. ¡H.a, h.a h.a!.. Ye normal, Arturo; hasta yo mesmo m'escaezo de les coses y tengo que relleer pa saber onde diba; la edá nun perdona, hermanu, pero tamos equí pa cuantalo y esfrutar percorriendo estos caminos, los d'Asturies y los del Merindades; y podemos dicir con argullu qu'un día fueron nueses y que si tan repoblaes foi gracies, en parte importante, a los asturianos. Nes Merindades, dignes de visitar, yo toi "como en casa". Gracies por entretenete colos mios cuentos. Un abrazu de Selim Marwán.

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