< Territoriu Comanche [1]: El Clavih.o >
<Camín de Niria> na Batalla del Clavijo>
El Palaciu la promesa: Miranda-Valdecarzana, al pie la mítica muralla de la villa moscona. |
- Tu quies volver a Logroño, ¿eh?. Facer alcordanza de los bonos tiempos, cuando yéremos chavales y díbemos camín de la Côte d'Azur o a Barcelona ...
- Home, anque namás sea por tomar unos pinchinos na Ruta los Vinos ...
- ¡Vaya cogordes!
- ¿Cómo? ... ¿Quién s'enfiló?
- Naide, refiérome a les setes; ellí descubrimos les setes con xamón.
- Ah, que n'asturianu les setes llámense cogordes; yá dicía yo. ¿Entós qué, repetimos?
- Acuéi, fecho. Cuando los guajes marchen pa Roma nós tiramos pa la Rioja, ¿cómo lo ves?.
[[El blasón de los Miranda Ponce de Lleón ye un escudu circular orláu por dos sierpes entellazaes y col campu partíu. Nel primer cuartel les armes de los Miranda, cinco veneres en souter, y nel segundu’l lleón rampante cola corona real por mor de los Ponce de Lleón.]]
- ¿Y qué más alcontrasti n'internet?
- Bayura de coses, van prestate, yá verás.
- A ver, ¿sabes el porqué de les doncelles?
- Pos paez qu’en tiempos de Ramiro I, el Vara de la xusticia, un caballeru nomáu Miranda pudo comprobar “in situ” como los moros llevaben prisioneres una partida de doncelles camín de Córduba, por mor d’aquel pautu de Mauregato colos moros.
-Bueno, eso nun ta claro; pue que fuere propaganda subversiva del Scriptorium de la Corona, roceana cola rama ¿golpista? Cántabra.
- Bueno… Yá tamos maquinando… Sigo. El casu ye que’l Miranda, un paisanu de pelo en pechu, cuando vio la comitiva allancióse enriba los soldaos moros con un estandoriu y lliberó les cinco doncelles.
- ¿Él solu?
- Eso dicen. El fechu llegó a los oyíos del Rei Ramiro, que daquella andaba en campaña escontra’l sarracenu per tierres de La Rioh.a, y llamólu a files. Cuenten que’l tal Miranda foi un finxu perimportante na célebre “Batalla del Clavih.o”.
- Esa sí que te la clavaron, ¿Ramiro nel Clavih.o?…. Lleenda …Hasta dicen que la batalla foi namás una lleenda…
- De lleendes tamos falando, en cualquier casu qué pienses tu, cuentista consumáu.
- Polo que tengo entendío nun hebo una batalla del Clavih.o, hebo dos.
- ¿¡¡¡?
- Sí, dos; pero en tiempos del so fíu Ordoño I. Si quies cuéntelo pero tienes que pedímelo por escrito, agora nun hai tiempu, tenemos que siguir. Y piensa qu’esta hestoria, asina como l’escudu los Miranda, ta rellacionada en ciertu mou col Camín Xacobéu, ¿cómo te quedó’l cuerpu?….
- ¿¡Con Santiago!?
- El mesmu.
- ¡Ah, sí! ,¿eh?… Y esto que te digo, ¿esi Clavih.o esiste de verdá?
- Creyo que sí; pámique ye un pueblu de La Rioja, a cuatro pasos de la capital.
- Asina que’l Clavih.o ta al par de Logroño… ¿Alcuérdeste d’aquella ruta de los vinos?…
- Como pa nun alcordame… Cómo nos punximos de vinu y cogordes (setes) con xamón…
- Sí, bones cogordes…. Pos mira que te digo, monín; voi mandate una solicitú.
Y llegóme l’escritu esa mesma nueche, yá en casa:
<< Mon cher ami:
Dao que la Batalla del Clavih.o ta rellacionada dafechu col Camín Xacobéu, y per ende col Camín Primitivu, tengo a bien
SOLICITAR
de la bayurosa bondá de V.I., que la so vida guarde Dios munchos años, fer una visita al pueblu del Clavijo, y redolada, cola fin de poder dar fe d’esi fechu milagrosu y d’esta miente esparcer la noticia ente los nuesos llectores. Si nos lleven aguantando tantu tiempu per estes caleyes de Dios bien merecen ser bendecíos pol sangre rioxano.
Ye gracia qu’espero algamar del so sabiu entender y proceder cola ayuda de Santiago, si fuere menester.
La Parienta >>*****************
Al alborecer d'un martes d'estivu salimos camín de La Rioja a la fin de buscar los raigaños de la mítica Batalla del Clavijo, la que dio orixe a la lleenda de Santiago como patrón d'España. Un Camín Xacobéu que s'aprecie como ye'l ¡Bon Camín! nun pue escaecer esta circuntancia asina que ruta del norte hasta Laredo y darréu 90º dica'l sur.
Puertu Los Tornos (915 m/a). Salimos de Cantabria pa entrar na Merindá de Montih.a. |
- Nun vos esmolecer, gallos; espéravos el Paradisu de les Merindaes; doi fe d'ello. Pa que nun vos sintáis solos vamos faevos compaía.
La capital de la Merindá de Montija ye Villasante, un pueblu preciosu onde pienso parar la próxima vegada que vuelva a les Merindaes.
Palaciu Alvarado (El Ribero), onde agospió'l propiu Carlos V, y nós. |
Palaciu Alvarado (El Ribero), onde agospió <Camín de Niria>. |
La cama de Carlos V ¿Por qué voi ser menos qu'un Rei? |
* Nel Ribero hai un palaciu, El Palaciu Alvarado, onde agospiáremos l'añu pasáu, na visita anual que facemos a Les Merindaes. Tres díes nuna suite, con dosel, como manden los cánones; por una vez na vida ... Enteré que nesa mesma cama aseló Carlos V pa escaecer los problemes del Imperiu. Yo fici otru tanto mientres camentaba na Reina, Doña Isabel de Portugal (interpretada na tele por Blanca Suárez); nueches inolvidables.
Siguimos la mesma ruta qu'emplegaben siempres los caldeos cuando veníen de vaciones braniegues camín d'Álava: Haro, Briones, Vivanco, Torremontalvo y Cenicero enantes d'aportar a la capital rioh.ana: Logroño. La verdá que bien que los comprendo y hasta, casi, los disculpo; yo esfruto como un verderón per estos pandos de viñéu y cereal onde enantes la mirada y el finxu'l cielu piérdese nel infinitu; son una pasada ...
TARANCO, añu 800: Rindiendo homenax a CASTIELLA Nesti Monesteriu llevantáu pol abá Vítulo aprució por vez primera el nome de CASTILLA. |
Castiellu de Cebolleros |
Siguimos pelos meandros del Ríu Nela hasta qu'esti empata col Ebru, na villa de Trespaderne, municipiu del Partíu X. de Villarcayo pero que caltién el coral na Merindá de Cuesta Urria. Al finar la Sierra de la Tesla el gran Ebru da un reblincu pa crear l' Escobiu de la Horadada. Ensiguida lu imita'l Ríu Oca con otru acoldu pa entrar n'Oña; un fermosu cuellu de botella de dos beyos pa entrar o salir de la Meseta Castellana.
- Sarracenos, si queréis venir al Norte habéis pasar peles Forques Caudines* del Ebru.
* Les Forques Caudines: Dos foces consecutives peles que se vieren obligaes a pasar les tropes romanes na so llucha colos samites (Benevento-Italia). Pero a la fin siempres ganen los romanos.
Al pasar per Trespaderne nun pudimos evitar fer alcordanza del Castiellu de Tedeja onde l'añu pasáu (2018), na tercera visita a Les Merindades, tuvimos el gociu de xubir pa conocer el territoriu de Hernán de Mena, el protagonista de <El caballero del Jabalí blanco>, una novela de JJ Esparza autor al que siguimos dafechu per aciu les sos noveles al rodiu'l Reinu d'Asturies que pa min nun son otro que <Cróniques>. Gracies, valencianu.
Castiellu-Fortaleza de Tedeja (Trespaderne) |
Seique les primeres cites documentales son de 790 cuando l'Abá Quelino fai una donación al Monesteriu de San Xuan de Cillaperlata, <subtus Tetelia>, embaxo l'abellugu del castiellu de Tedeja. Pero les escavaciones demostraren que tien tao en funcionamientu dende muncho más antiguo, dende la dómina romana, y si siguen escavando ... Tamién ye de presumir que fuere un baluarte durante'l Reinu d'Asturies y antes pos hai historiadores que camienten fuere l'abellugu de Pedro de Cantabria, el suegru de don Pelayo, darréu la estriza d'Amaya - la so capital - polos bereberes. Asina que polo menos romanu y con munches igües al traviés del tiempu, sobre manera de la dómina goda.
Tien un fuerte componente defensivu con una muralla de mampostería de 3 m. d'altor y dos d'ancho sofitada en seis cubos semicirculares ya aterrazaos amás de tar arrodiáu de fosu y contrafosu. Una puerta al este abellugada por una torre cuadrangular de sillería - ¿romano? - apurre la cronoloxía más tempranero (de momentu).
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Tan esmolecíos andábemos col cambiu de carretera que nun nos decatamos de la señal de tráficu qu'había nel suelu polo que la policía viose obligada a llamanos l'atención. La cara de panoyos y la camiseta'l Sporting llibráronnos d'una multa merecida (la bandera de Santiago tamién ye raxona, h.a, h.a). Ai, Señor; nun se pue llegar a vieyu, y si nun llegues ... GRACIES de toes maneres, prondremos tol procuru pa que nun vuelva asoceder.
La SANTINA
<La Virxe de Cuadonga>, en Cillaperlata .
Trespaderne - Merindá de Cuesta-Urria - Burgos |
¿Qué hai en Cillaperlata?... Nin más nin menos que la imax más antigua que conservamos de la Virxe de Cuadonga. Sí, sí; de la nuesa Santina, como lo oyes. Hasta hai quien afita que la braera Batalla de Cuadonga ocurrió equí, en Cillaperlata, a la vera d'un eremitoriu sobro'l Ebru. Lo qu'oyes, manín. Y ye guapo informase porque nun son bales de foguéu.... Equí cerquina había - queden güelgues - un monesteriu beneditín, Santa Mª de la Foz, onde estudiare Ermesinda, la fía de Pelayo y muyer d'Alfonso I, el Cántabru, a la vez fíu de Pedro duque visigóticu de Cantabria. Y yá sabes lo que se camienta, qu'en Cuadonga llevantó esti rei Alfonso I un monesteriu benitu; ¿trexo los monxos de Cillaperlata por mor de la <Tierra quemada>?... Si entres n'esti mesmu blog de "Camín de Niria" nel post:
<De co casa a Cuadonga [ y 10] : Cangues d'Onna-La Cuevona> pues enantar la información. Yo cópiote un migayu pa que nagües...
Cillaperlata: Ilesia Santa María (agospia la Santina) y Fonte de Cuadonga, inmigrante (¿Cabeces de Picu?) |
- La verdadera Virxe de Cuadonga ye esta que ta nel altar, la de fuera ye una semeya. ¿Cómo díbemos tenela nel estragal, ho, sola y pasando fríu. ¡De manera alguna!.
- Aseméyense pero al empar son bien diferentes.
- Esta Virxe estrémase bien de la que tenéis en Cuadonga. Dambes lleven corona, seique diferentes, y dambes tán con el Neñu pero esta tien una cara más amplia y escamplada, talo que Chusín; la vuesa tien la cara más ovalada. La rosa na mano diestra tamién ye común. Y si vos decatáis la vuestra amuésase de pie mientres la nuesa remanez sentada.
- Claro, ye más vieya y cansa más.
- ¡H.a, h.a, h.a! . Bueno, nosotros tamién tenemos dalgunes reliquies como una espina de la cruz de Cristu o un güesu del barazu d'un santu.
Eremitoriu en Cillaperlata, sobro les agües d'El Ebro. Tamién s'emplegó como Sala de Conceyos y cuadra. |
- Ye qu'hai delles coincidencies: La batalla ocurrió cerca d'un cueva que cai sobro un ríu, ¿non?. Pos ehí mesmo detrás tenéis una cuevona, un ermitoriu que cai sobro'l Ríu Ebru, depués vais a vela. Y la Virxe de Cuadonga qu'agabitó na batalla ta delantre vuestro. Tenéi en cuenta qu'Alfonso yera fíu de Pedro, Duque de Cantabria, y la Bardulia pertenecía a esi ducáu.
- Vamos, qu'Alfonso conocía esto como la palma la mano...
- Yá toi arranáu por vela. Y esto que-y digo, ¿ a qué pue debese la coincidencia de los nomes de la Virxe?
- Yá sabéis, ye lo que cuenten les lleendes, que'l Rei Alfonso I, el xenru Pelayo casáu con Ermesinda, llevantó un monesteriu mistu (pero ensin ayuntamientos, ¿eh?) en Cuadonga y resulta qu'equí mesmo, nes afueres de Cillaperlata, tamién había - queden los restos - otru monesteriu beneditín onde cuiden que la propia Ermesinda tevo profesando... ¿Sedría una forma de convencer a los monxos/es pa que colaren al norte pofr de la <tierra quemada?...
- ¡Esto ye mui gordo! ¿Podemos ver los restos? ]]
Y fuimos, pero pa ver el suañu de Claudio tienes que dir con elli onde te dixi...
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Cuando travesamos Oña entá nun nos decatáremos del erru circulatoriu y quedáremos embelesaos faciendo alcordanza del <Cronicón d'Oña>, representación popular nel Monesteríu de San Salvador que tuviéremos el gustu de presenciar el veranu pasáu. Algo tenemos escrito al respeutive, vamos rescatalo ...
EL CHRONICÓN d’OÑA
Per Oña, faciendo tiempu pal Chronicón. |
Trenta
años (anguaño 32) lleven estos increyibles actores metiéndose na pelleya de
Tigridia, de Sancho García, d’Urraca, d’Iñigo, de Fernando I y
hasta del Cid Campeador. Yo tuvi la suerte de viaxar a la Edá Media
sentáu na mesma butaca onde los nobles castellanos aldericaben al
rodiu la conveniencia o non de pautar col Victoriosu, Almanzor.
Si
daqué día tienes un suañu mira a ver si pues perdete pela Bardulia
medieval y rematar col Chronicón
d’Oña,
nunca nun despertarás d’esta pantasía.
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Monesteriu de San Salvador d'Oña Vamos siguir a los actores, el Chronicón vien d'entamar. |
( sieglu XI).
El Monesteriu
de San Salvador d’Oña
ta asitiáu n' Oña, capital de la Comarca la Bureba, provincia de
Burgos y Comunidá de Castiella-Lleón seique por proximidá ya hestoria pue considerase una Merindá más.
Predominen nél dos estilos:
. Góticu: Ilesia y Sillería
. Barrocu: Fachada y Retablu
principal.
Foi
fundáu nel sieglu XI (1011)
por
Sancho García,
conde de Castiella
y nietu del celebérrimu conde Fernán
González. Donó-ylu
a la so fía Tigridia como monesteriu mistu o dúplice: con monxes de
San Xuan de Cillaperlata y monxos
de San Salvador de Loberuela.
Dende’l
30 de xunu de 1033 el Monesteriu pasó a depender namás de los
monxos cluniacenses por orde de Sancho’l Mayor de Navarra y la so
muyer Doña Mayor. San
Salvador
llegó a tener más de 70 monesterios del norte Burgos, Cantabria y
valle del Pisuerga palentín embaxo’l so abellugu o xurisdición.
1.
EL CHRONICÓN: Testu del espectáculu.
<El Chronicón entama peles cais del pueblu, que ye'l protagonista>
Nel
añu 970 palma Fernán
González,
el primer conde d’aquelles tierres onde cien años atrás
entamaron a llevantar castiellos pa defendese de les continues racies
de los moros; tierres de la Bardulia que pasaron a nomase
Castiella. Al so bravu fíu Garci
Fernández
tocó-y baillar cola más fea, Almanzor, y nun paraba de llevar
hosties. De manera tala que’l fíu d’esti, Sancho
García (995-1017),
más políticu y realista
decidió pautar con aquel xostrón mentanto se recomponía.
-
¡Agora verás, Mugait!… ¡Vas enterate lo que ye un cristianu!
Pasen años d’amarraza,
d’espellica
n’espellica,
hasta la muerte del invencible en 1002.
Tres
la muerte d’Al-Mansur (el victoriosu) vienen años d’intriga en
Córdoba y Sancho aprovecha pa sacar pechu. Ponse de parte de
Suleymán que se convierte en califa y esti, agradecíu, devuelve-y
tolo que-y quitare Almanzor pelos rimeros del Dueru.
-
El qu’a bon árbol s’arima…
<< Cuatro
fíes tien don Sancho
con Urraca de Saldaña,
cuatro fíes a casar
pa facer grande la Patria:
cuatro fíes a casar
pa facer grande la Patria:
Doña
Sancha va amestar
col conde de Barcelona,
mientres Urraca emparienta
con Guillermo de Gascona
y Tigridia ye abadesa
del Monesteriu d’Oña.
Queda una por casar,
la imponente Muniadonna
qu’echa’l llazu a Sanchu’l
Grande,
¡yá ye Reina de Pamplona!.
Pero don Sancho nun cansa
de d’afilar la so espadona
y a lo postrer de la vida
pa que lleve la corona,
va nomase don García
de Castiella, a
muncha
honra.
El mesmu día que casa
mándenlu
pa la piedrona.
Don Sancho palma del sustu
mientres
Castiella lu llora.
-
¿Fuisti tu, Sanchu
Garcés,
el que mancilló la honra?
¿Nun
fuisti pa conformate
con llevar a Muniadonna
qu’a
Castiella dexes vilba
pa engarciar la to
corona?
Si
tuvisteis parte alguna
nesta
tamaña andrómica
que
Dios venga y vos demande
dende’l
Chronicón d’Oña.
Tardó
Sanchu
tiempu a esgaya
ardicia por tala gloria
dexo
al mio fíu Fernando
al mandu vuesa corona.
(¿Y
quién manda per detrás
como que nun quier la cosa?).
Cinco
fíos, polo menos,
tevo
¡ai, señora Muniadonna!;
sedrá’l
segundu, Fernando,
el
que va algamar la gloria
axuntando
yá pa España
Castiella,
Lleón y Pamplona.
- Maríu,
nunca nun vi cosa tala
como'l Chrinicón d'Oña. >>
- Maríu,
nunca nun vi cosa tala
como'l Chrinicón d'Oña. >>
******************************
Pancorbo, pasu míticu na hestotia d'España. Badr, llugarteniente d'Alderramán I, fortificáralu hacia 767. |
Tase a gustu andoliando pel pasáu. Llegamos a la Plaza l'Ayuntamientu, sofitáu esti por unos pilaronos con arcos de mediu puntu. Enfrente, el chigre onde saborguiamos un vinu de la tierra; seique nun ye como antes cuando te lo sirvíen en xarros de barru. Aquello perdióse pa siempres, malheureusement.
El Ríu Orón (Oroncillo) al pasu per Pancorbo. - Qué xida vos trae per equí, Abd al-Karim? - Vacaciones veraniegues a la fresca del Norte, daqué día tiraréis tooos pal Sur, al tiempu. |
¿Qué pasó aquel 25 de Mayu del añu 816 a orielles del Wadi-Arun (Ríu Orón)?
N'Asturies reinaba Alfonso II, el Castu, que por aquel entós yá taba aposentáu nel tronu tres les "vacaciones" d'Ablaña y tenía fecho bayura de coses: Meter miéu a los árabes con delles victories, siguir con una repoblación sistemática, algamar un estatus internacional polos trataos con Carlomagnu y convertir Uviéu na <Civitax episcopal> asemeyada a Toledo: una ciudá amurallada nun cuetu pa caltener les ilesies, les reliquies y los edificios relixosos ya una villa palaciana estramuros, na Vega de Santullano. Alhakem tenía motivos p'andar esmolecíu.
- Esti rei asturianu ye un peligru, hai que ponelu firme. Pa enriba ta en comuña con francos, navarros y vascones; nun podemos esperar qu'esto siga espoxigando.
Pancorbo, bañau pol Ríu Orón, que col pasu del tiempu quedó n' Oroncillo. |
Y tresnó un exércitu poderosu que punxo en manes d'Abd al- Karim, de quién sinón. Oxetivu: Navarra al traviés d'Álava, nexu d'aunión del Reinu d'Asturies con navarros y vascones ( la verdá ye que-y papiaba tornar a Uviéu, la última vegada - 795 - sentáron-y mal los carbayones de La Fe; claro, la sidra yera del sapu...).
Alfonso tuvo noticies polos espíes de lo que se-y venía enriba y convocó a conceyu:
- Precisamos d'una sestaferia ente tola comunidá cristiana, otramiente vamos llamentalo munchos años. Hai que paralos enantes de cruciar l'Ebru. Ente l'escobiu de Pancorbo y Miranda del Ebru cuerre'l Ríu Orón (anguaño Oroncillo*), esa tien de ser la barrera que-yos torgue'l pasu. ¿Acuéi?
* Nota: El Ríu Oroncillo - abenayá Orón - ñaz nes fontes de Pancorbo, nos Montes Obarenes, y va desaguar al Ebro cerca d'Orón, una barriu de Miranda del Ebru, tres 20 km de percorríu pel norte La Bureba.
Na Plaza, tomando'l vermú a la salú d'Abd al-Karim. (Por Alfonso namás tomamos sidra) |
Hai delles Portalaes en Pancorbo. |
< Dicen que te gusta'l vinu
mas nun te presta rezar;
mientres faes poesíes
pues daprender a escanciar
que la sidra ye perbono
si l'aprendes a mexar;
otramiente vete a misa
que lo tuyo ye cantar,
les batalles palos Reis
asturianos de verdá.
La Batalla de Pancorbo
foi por tiempu recordá. >)
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Viñéu, tamos na Rioja. |
Parque Rodríguez de la Fuente (Haro) |
Briones. (Semeya d'INVISIBLE), h.arta de vinu. |
Viñéu, vide y viñéu hasta algamar a Logroño pasando per San Asensio, Torremontalvo (bañáu pol Najerilla), Cenicero y Fuenmayor onde domina <Rioja Berberana>.
Quien me viere y quien me ve, perdíme na entrada a Logroño. Centru, centru y centru pero na cabera entrada salíme pela circunvalación y marché pal otru cabu la ciudá; por si fuere poco'l Google maps nun furrulaba y tuvi que tornar tres d'una moza que s'ofreció a llevame ... Nun foi fácil igualmente, tuvi que parar y preguntar un par de veces hasta que di col cartelu afayaizu: <Hotel Condes d'Haro>, ¡salváu!; menos mal que tien aparcamientu.
De vuelta la Cai Laurel. (Hai que h.odese, dir a La Rioja pa tomar agua) |
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Logroño ye una ciudá pequeña (pa min toes son grandes), bañada por Ebru, que nun llegué a conocer del too porque tres díes nun dan pa muncho y el nuesu enfotu taba nel Clavijo. De toes maneres ficimos casi entera la <Ruta d'Espartero> , a nuesa manera, eso sí:
Saliendo de la Oficina de Turismu, na cai Los Portales, embredamos dica la casa del xeneral, anguaño Muséu de la Rioja (1). Espartero nació en Ciudá Real y casó cola rioxana Xacinta Martínez de Sicilia, d'una familia d'abolengu. El xeneral y Rexente con Sabel II terminó dedicándose a la cultura del vinu col Marqués de Murrieta como sociu (al únicu militar que nun-y gustaba'l vinu yera Franco, y yá veis como terminó la cosa).
El xeneral Espartero nel Espolón |
Y pa siguir col duque tiramos hasta l'axardináu Paséu del Espolón (2) o Príncipe de Vergara que preside una imponente estatua ecuestre, en bronce, del que fuere Primer Ministru que s'instaló en 1895, tiempos d'Alfonso XIII. Esta plaza fuere antaño'l centru físicu de la ciudá y anguañu ye'l centru financieru. El quioscu de la música convertíu n'Auditoriu y La Rosaleda dan-y muncha prestancia a esti paséu que va tiempu sopelexaba los bustos de los reis de Castiella: Leovigildo, Pelayo, Ordoño I, Alfonso'l Castu, Enrique I y Felipe V, pero la República del 31 nun taba pa Histories.
Espartero yera un home lliberal, amáu pol pueblu, y partidariu de la rama oficial de los Borbones (Sabel II) magar consideraba que la reina Rexente taba meyor afilando les uñes en París. Aquello de "los cañones a Monjuit" pasó-y una factura pergrande. Arrebatos.
....................................
Santa María la Redonda |
Concatedral de Santa María la Redonda. Esta ilesiona del XVI con numberoses reformes nel XVII foi llevanta nel solar d'una primitiva ilesia románica qu'alquirió'l rangu de Colexata al fusionase con San Martín d'Albelda. La portada oeste y les torres dan-y una traza barroca dafechu siendo'l curpu central más antiguu. Ye una ilesia con planta de salón, tres naves a igual altor con bóveda de crucería y col ábside central ochaváu, ¿la moda?.
Por qué, preguntaráste, pases tantu tiempu na ilesia tando en Logroño, la capital del vinu .... ¿Alcuérdeste la xida d'esti viaxe? ... Tou partió daquel día que llegamos a Grau por mor del Camín Primitivu y delantre'l Palaciu Valcecarzana, énte l'escudu de Miranda-Ponce de Lleón , prometimos visitar el Clavijo, orixe de la lleenda del escudu los Miranda rellacionáu con Santiago. Mira tu per onde nesta ilesia, na capiella de la entrada, ta'l sepulcru de don Diego Ponce de Lleón, la otra pata del escudu, engalanáu con una imax de la Virxe ya una escultura de la Resureición, del Maestre Ansé (XVI). Pos yá axunté los dos cuarteles del blasón: Miranda y Ponce de Lleón. ¡¡¡¡Ixuxú!!!!.
La Ponte Fierro |
Tornamos a la Plaza del Mercáu y metémonos pelo que fuere la llende la ciudá, Cai del progresista Sagasta, - per onde vivíen los ricos - camín del Ebru al que vamos travesar per aciu'l Pûente Fierro (5), que fuere construyíu mercé a los bonos oficios d'esti políticu.
Reló de Sol Analemáticu La solombra la persona marca les once. |
Nun nos aguantamos y pasamos la ponte pa conocer, na otra oriella, la Casa de les Ciencies (6) qu'abrió'l (23-4-1999), asina qu'Espartero nun la conoció.
Ta dedicada fundamentalmente a los neños onde realicen bayura de talleres. Al rodiu l'edificiu, nuna zona axardinada, dellos inventos lúdicos pa que'l neñu se sienta como en casa: Un reló de sol analemáticu, güelgues de dinosauriu, remolín d'agua, discu xiratoriu, xilófonu, telescopiu, piedra saltarina y munchos más.
Bona idega, logroñeses.
Siguimos caminando hasta la Ponte Piedra (7), o de San Xuan d'Ortega, ellí onde'l pueblu de Logroño recibió talo un héroe a Espartero tres derrotar a los carlistes y firmar l'Alcuerdu de Vergara; yera'l 23 de Setiembre de 1839 y xeneral algamaba l'Olimpu, namás yera l'entamu. Foi llevantáu en 1884 al esbarrumbar l'antiguu que la tradición popular atribuyía a San Xuan por mor de la capiella qu'había na marxe izquierda ya onde s'encamentaben los pelegrinos del Camín Xacobéu. El primixeniu tenía doce arcos y tres torres defensives que s'amuesen nel escudu la ciudá, poro yera perimportante. Les vistes del cascu antiguu dende la ponte son ablucantes; cuando los pelegrinos acolumbraben les torres de les ilesies debíen sentir un daqué espiritual bien esmoleciente.
La Reja Dorada La bodeguina de Doña Xacinta |
Pasarela sobro l'Ebru |
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Trátase d'un escudu partíu nun campu rectangular acabáu en punta siguiendo la moda francesa . El cuartel de la diestra amuesa en campu d'oru la Cruz de Santiago campeando poderosa sobro'l Monte Laturce siendo abellugada en punta por dos veneres esmaltaes de plata y orniaes de gules.
Nel cuartel de gules a sinestra un castiellu d'oru con tres torres almenaes cabalgando sobro una ponte d'oru mazonada de sable que remanez sobro'l Ríu Ebro n'azur y plata.
Orniando l'azur de la bordura tres flores de lis, dos nos lladrales del xefe ya otra en punta.
En timbre la Corona Real zarrada.
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- Gracies, don José, porque siendo bien d'izquierdes supiste contame histories que me llevaron bien derecho pola vida. Güei voi facete un homenax. ¡Santiago y zarra España!.
Nun ye que madrugáremos pero a eso de les diez tábemos desayunando nel hotel; hai que ponese fuertes. El Clavijo ta cerca de Logroño, como a 16 km tirando por Alberite. Tuvi que preguntar enforma porque piérdome en tolos sitios: Cai Chile pa tomar la circunvalación y salir de la ciudá pela Avenida Madrid, LR-254, hasta Alberite; equí LR-344 y pocu después LR-345 hasta'l Clavijo pasando per La Unión de los Tres Exércitos, no que se conoz como "El Campu la Matanza".
P'algamar al Clavih.o hai que xubir una carreterina llarada de curves. Enantes de llegar al pueblu yá acolumbres na llonxanza un picu tallaú na roca, un llugar afayaizu p'asitiar un castiellu, pídelo a gritos.
Tuvimos que parar delles veces pel camín a sacar unes semeyes, la vista d'aquel finxu yera ablucante. Por poco baxo en plancha un terraplén por mor d'alcontrar un planu afayaizu. Si tuviere qu'atacar esti castiellu nun creyo tuviere'l valor de tirar cola bombarda, sería una pena destruyilu; meyor emplegar la mano zurda.
- Igual-y pido al moru casar cola fía ...
- ¿Cuántes muyeres quies tener?... Nel fondu nun yes otro qu' un moru, yá te lo camenté daqué vez..
Aparcamos, por fín, a eso de .... delantre de la ilesia de manera que'l carru nun me fastidiara les semeyes. Dimos una vuelta alredor de la ilesia, tomando semeyes, como si quixéramos dilatar el tiempu. El castiellu taba a tiru flecha y de cuando en vez echávemos-y una güeyada, claro, si vas asaltalu tienes que'estudia-y los puntos febles. Yera una manera d'enantar el esfrute de l'ayalga.
Nuesa Señora de l'Ascesión (XVI) |
¡Santiago y puxa Asturies! |
Yo tamién reivindico'l Clavijo, dende la manzorga asturiana, como una llucha polos drechos que nos fueren rabuñaos violentamente. Yo quiero analayar talo Santiago penriba les almenes del Clavih.o, p'algamar lo meyor pal mio país y clamiar dende Monte Laturce:
- ¡Puxa Asturies! ¡Viva España! (Quiero Gobiernu d'una p. vez, nun vaya ser que tenga que volver al Clavih.o cola Tizona pa recuperar lo que, d'otramiente, van a rampuñanos)
Niégome a pensar que Santiago namás fuera de dereches siendo un humilde pescador y discípulu d'Aquél al que daquién calificó como'l primer comunista: Santiago lluchaba polos drechos d'un pueblu oprimíu; Santiago yera, sobre tou, d'izquierdes.
Andábemos como apuraos y xubimos derecho, per mandrecha, ensin decatanos que pel otru estremu había un camín acutáu seique daba delles vueltes. Al final llegues al mesmu sitiu.
- Oi, rapaz, agora que tamos nel llugar de los fechos¿por qué nun refrescamos la memoria con eso la Batalla del Clavijo?
Un señor mayor... Non, un güelu entá mozu, que aprució na Torre l'homenax colos sos nietinos y el xenru, decidió tomar parte na batalla y camentó:
- Dicen que la batalla del Clavih.o ocurrió en 842 siendo Rei d'Asturies Ramiro I (842-850). Foi equí embaxo, nesa llanera que se conoz como'l "Campu la Matanza". ¿Veislu? ...
Los campos de Logroño quedaren tiñíos de Rioja |
- Abderramán II comandaba l'exércitu árabe y diónos a estazón nel primer envite viéndonos los cristianos obligaos a abelluganos nel Monte Laturce, ellí arriba.
- Asina que'l Monte Laturce ye esi picu que tenemos enfrente.
- Sí, podéis xubir allá, hasta la picalina, onde hai una cruz. Pel camín vais alcontrar una ermita, la Capiella de Santiago. Dende ellí tenéis unes vistes ablucantes a dambos llaos de la sierra Los Cameros.
- Asina que perdimos la célebre Batalla del Clavijo ....
- ¡Quieto parao!. Equí ye cuando entró en xuegu Santiago.
- Menos mal ...
- Tando Ramiro afandáu dafechu aprucióse-y en suaños Xacobu y díxo-y:
<Gallu, si fais lo que te digo pues algamar el trunfu na batalla>.
- Lo que mandes, Santiaguín, pidi per esa boca.
- < Mañana llevantáis ceo, al riscar l'alba vais a misa, confesáis y comulgáis y darréu disponéis pala batalla. Nada nun temáis, yo taré con vós. Veréisme analayar pelos montes del Clavih.o montáu n'albu caballu y aportando una bandera blanca. Siguíime. ¡Cuayu y zarra España!> . Eso foi lo que-y dixo Xacobu, eso foi lo que ficieren los cristianos y aquel trunfu algamó tal sonadía qu'enta se sienten los ecos güei en día.
La Cruz de Santiago preside'l Castielllu del Clavih.o: <Oh, Santiago Apóstol, cabeza rellumante y Patrón d'España> |
- Asina que d'entós p'acá esti castiellu pasó a ser cristianu.
- Sí, y Santiago pasó a ser el referente de la Reconquista, el Patrón d'España.
- D'esta miente cumpliéronse los badagüeyos de Beatu: < Oh, Santiago, Apóstol , cabeza rellumante y Patrón d'Hispania, abelluga a esti pueblu que te fuere encamentáu>.
- Gracies, señor, ¿podría dicime per onde tirar p'Albelda?. Pensamos dir más tarde.
- ¿Veis esi caminín que va serpentiando per detrás del castiellu?. Ye estrechu per tien poco tráficu; nun tien perda.
Despidímonos del feliz güelu, vascu de nacencia pero fíu adptivu la Rioja, y afitáu nel Clavih.o de por vida. Nun ye d'estrañar, estos paraxes son bien candiales; doi fe d'ello.
Baxamos del castiellu al pueblu, esta vez pelo segao, col enfotu de xubir al Monte Laturce. Tanto tenemos lleío d'él que nun tábemos dimpuestos a marchar sin visitalu. Queremos pisar onde pisó Ramiro, ver el cielu qu'analayó Santiago y contemplar el Campu la Matanza llaráu de viñes que van convetir el sangre en vinu, la violencia en caldíu bienestar.
Monte Laturce :Yá queda poco p'algamar a la Ermita de Santiago |
Tres pasar la ilesia l'Asunción xubimos cuestarriba per una carretera asfalcada hasta la Ermita de Santiago, onde'l Rei Ramiro duerme a la puerta mentanto-y fala l'Apóstol. Yá cerca de la cume acolumbramos una cruz, la Cruz del Monte Laturce (1039 m).
La ermita ye del XVII pero alza sobro un proyeutu del sieglu anterior siendo remocicada en 1944 por Euxenio Lavilla a partir d'un presupuestu algamáu con donativos. La capiella, 18x15, tien planta cruz llatina y cúpula de crucería. Nel retablu un cuadru pergrande de Navarrete'l Mudu que sopelexa la Batalla del Clavih.o con Santiago analayando sobro'l Campu la Matanza. Nada nun falta nesti cuadru: Santiago y Ramiro, moros y cristianos, El Castiellu, el Monte Laturce y les cien doncelles, la xida d'esti enguedeyu, que si tamos equí ye por mor de sacales del supliciu (quixere saber yo si dempués d'un añu na corte del Emir dalguna tuviere dimpuesta tornar a machacar tarrones).
Les vistes del valle de Logroño, dende los rimeros la Sierra los Cameros, son impresionantes. Un sitiu bien guapu pa suañar y recordar la hestoria qu'un día cercanu escribimos y quiero compartir contigo. Ehí te va ......
<LA LLEENDA QUE SE CONVIRTIÓ N’HISTORIA>:
<La batalla del Clavijo>
Per estos campos analayó Santiago a la grupa d'un caballu blancu, cande bandera ya albos ropaxes. |
Lo
normal ye qu’una historia termine convirtiéndose en lleenda. Pero
esta vegada foi al revés: La inesplicable batalla del Clavijo entamó por ser una lleenda y col tiempu pasó a formar parte de la
memoria histórica de los reconquistadores españoles y del pueblu en xeneral.
Corría
la primavera del añu 844. Dos años d’alloriante reináu llevaba
Ramiro (842-50) – el fíu de Bermudo y sucesor del Castu Alfonso – nel
espinosu tronu d’Uviéu. Ya tuviere qu’andar a la tema col
Cognatus Nepociano, y ye que daquella nin de los cuñaos te
podíes fiar ( y agora menos). Tamién tevo que poner firme a un tal
Aldroito asina como a Piniolo y fíos, a los que dio capirote … Por
si fuere poco yá s’acolumbren nel finxu’l cielu los drakkars
vikingos…
-
<Eli, eli, lamac sabactani> - clamiaba Ramiro.
Monte Laturce - ¡Madiós, que vienen los cristianos! ¡ Al abellugu ! |
La muerte d’Alfonso pilló a Ramiro de cortexu pela Bardulia (Les Merindades) – taba viudu, ¡eh! – y el cuñadísimu (Nepociano) aprovechó’l tantu pa coláse-y nel sillón:
-
Otra como esta nun la pillo, manín. - Y el magnate
arrepanchígase nel tronu valeru.
Ramiro
hebo dexar los galanteos pa otra y esnalar dica Galicia, onde tenía
los sofitos afayadizos. Tresnó un exércitu y salió al encuentru de
les dubitatibles güestes de Nepocianu. Armó-yla na redolada la
Ponte de Curniana (Cornellana), pos conocía bien el tarrén. Cuando
les topes pro-nepocianes del este (vascones ya uvieinos ) vieron
aquel despliegue táuticu camentaren roceanes:
-
¿Morrer por un rei inciertu?... ¡Qué va,ho! –
Y abandonando les ales del campu batalla dan les fusties dexando al
comes palatinus vendíu dafechu.
Yá
sabemos cómo acabó la cosa, de momento : cabeces rapaes, güeyos
saltones… Nepocianu pal cuartón y Ramiro a poner orde cola
barduliana (castellana ) al llau. Bueno, dalgunos castros astures nun
taben mui d’alcuerdu con esa manía de los impuestos, de los
exércitos, de la cruz… Pero si yá teníen la lluna pa regula-yos
la vida….Y los ríos … y los montes… Y los ritos…
-
¡Pero qué coño-y pasa a esti fatu de Ramiro
!…. Colo bien que tábemos con Alfonso…
*************************
Cola
llegada la primavera de cada añu les güestes d’alandrines solíen
trayer una aceifa musulmana; la del añu 884 foi una d’elles. Esta
vegada tocaba pal este, camín d’Álava. ¿Andaben revueltos los
Banu-Qasi pela Rioh.a y había que ponelos firmes?... Cuenten
qu’hasta’l mesmu Abderramán II venía al frente. Sedría
difícil, porque naide s’imaxina a esti emir tan allonáu del
harén, seique quixere cobrar, de pasu, el < tributu
les cien doncelles>,
vete tu a saber…
<El tributu de le 100 doncelles>, la xida la <Batalla del Clavijo> (Semeya, blog:<Bajolamiradadecordoba>) |
- A min los cristianos nun me pillen ... Au revoir! |
Cuéntanos tamién la lleenda qu'un día, nel entamu del reináu de Ramiro I, pasando pela vera del ríu Narcea (daquién tienlo llevao hasta'l Sil) una reciella de moros camín de Córdoba coles cinco doncelles de cupu que'l condáu de Tinéu y Miranda taben obligaos a aportar aprució pela redolada un destacamentu de cristianos proviniente de Santiago por mor del Camín Xacobéu comandaos pol valiente Álvaro Fernández, de Miranda. Al sentir los llamentos, les súpliques d'aquelles mocines, y nun pudiendo soportalo más agarró un estandoriu y ensin pensalo dos veces allancióse enriba los moros nun dexando ún solu con vida quedando, d'esta miente, les doncelles lliberaes. Fazaña tan bultable nun cayó en baxo y de boca en boca llegó a los oyíos del Rei Ramiro. Esti sintió un poco vergoña y entendió que'l pueblu nun yera pa con aquel tributu tan cafiante, tan despreciatible, asina que tomó un determín:
- El pueblu nun aguanta más l'amiyante <tributu de les cien doncelles>, y yo tampoco, asina que vamos a la guerra. Voi por ti, Abderramán.
Monte Laturce |
El casu ye que’l rei Ramiro I – cuenta la lleenda - que nun taba dispuestu a soportar esta contumelia nin un minutu más, sal-y al pasu. Pero’l Vara de la Xusticia vese sorprendíu nos campos de Náh.era y Albelda (La Rioh.a). Los cristianos, menos numberosos, tienen qu’abellugar nel castiellu del Clavih.o, asitiáu nun coteru la rimada’l Monte Laturce. La cosa pinta mal. Ramiro nun duerme. Na so velea tien una visión…
<<
El moru sabía,
el
moru aguardaba,
y
nos campos de Nah.era
sal-y
al pasu al de la Vara.
Ramiro
queda ablucáu
Al ver tala fargatada
De
moros engafentaos
y
pal Clavih.o esnala.
- Nesti castiellu taremos
Hasta
que l’enemigu afanda.
- Vas a saber, Alfonsín,
Lo
qu’un sarracenu aguanta.
De
fame vais a morrer
y
yo, fartucu cristiana.
La
tregua, al atapecer,
Nun
va aselecer l’alma.
La
velea de Ramiro
Nun
hai dios quien la comparta.
Nesto,
una llucecina
Vien
a prende-y l’alma.
Del
claror d’aquella llume
Salió
una figura humana:
¿Quién
yes tu, home de Dios,
Ermita de Santiago, onde l'Apóstol s'aprució al Rei Ramiro |
que
me despiertes al alba?
-
Soi l’Apóstol Santiago
patrón
de la Nueva España.
Vengo
echate una gabita
Pa
ganar esta batalla.
- Nun sobrará, Santiaguín.
Nun
sobrará , fíu del alma;
Que
tan dándonos pal zorru
Dende
güei pela mañana.
Yá
nun soi a caltener
La
moral d’esta mesnada.
- Tu
tranquilu, Ranimiro,
que
Santiago nun s’ablaya.
Si
facéis lo que vos digo
El
de Córdoba s’ensama.
- ¿Y qué s’espera de nós
Pa
tornar l’aliendu al alma?
- Tomái
misa y confesión
enantes
de rayar l’alba.
Y
siguíi detrás de mio,
- ¿Cómo te conoceremos
ente
tala garuyada?
- Veréis
un caballu blancu
analayar
la batalla.
Blancu será’l mio estandarte,
Blanca
mano pala espada
Y
nel centru la bandera
Una
cruz roxa yantada.
Ramiro I, el Vara de la Xusticia. Fechu polvu tres la célebre batalla. (Semeya LNE) |
- Pos entós nun s’hable más:
¡Santiago
y zarra España!
La
victoria de Ramiro
Trespasó
la Marca Hispana.
Entá
güei día, amiguinos,
entá
l’ecu lu acompaña,
entá
suenen les campanes
per El Campu la Matanza.
¿Sedrá
lleenda o verdá?.....
Entrugá-ylo
per España.
En
cualquier casu, Ramiro,
foi’l
gallu la quintana
y
Santiago abanderáu
de
la Olímpica batalla>>.
— Yo
quiero dir a Santiago,
Yo
quiero dir per Hispania
pa
cuntar a los mios ñetos
qu’entá
sigo na batalla
porque
Asturies ye mui grande,
ye
la cuna de toa España.>>
La única mora que quedaba nel castiellu del Clavijo. Y yo por Santiago faigo lo que sea .... |
El cayu ye que'l Rei Ramiro llamó a files al tal Álvaro Fernández de Miranda que foi ún de los caballeros cabezaleros n'aquella célebre <Batalla del Clavih.o> polo que'l Rei concedió-y armes a la Casa de Miranda sopelanxo dende entós un escudu con cinco doncelles en sotuer (aspa) nes cinco veneres o conches de pelegrín.
Les cróniques de la dómina nun gurguten al rodiu d’esta batalla, nin tan siquier les mores, claro. Nun foi hasta’l XII cuando Pedro Marcio camienta que-y camentaren …. Nel XIII, Lucas de Tuy y Ximénez de Rada falen de la batalla del Cavih.o como si tuvieren tao nella….
Sabemos
qu’Abderramán II (822-852) tiró personalmente, pal norte una vegada
con gana murga; magar diere la vuelta pel camín …
-
Qué cuayu, Abderramán ...
- Qué quies, guaje; a min ensín harén nun me presta vivir y pa enriba escondéisme les doncelles..
- Qué quies, guaje; a min ensín harén nun me presta vivir y pa enriba escondéisme les doncelles..
Dende les almenes del Castiellu del Clavih.o |
……………………………………………
Los vikingos nun pudieron resistir la tentación de visitar Xixón pero traíen tan mala pinta que nun los dexamos desembarcar, ¡pena!. Tornái cuando queráis, seréis bienllegaos. |
-
¡Al platu vendrás, arbeyu!. - Y de los 115 drakkers ,
aproximao, que traíen quedáren-yos na mitá; y de paisanos otru
tanto. Entós sintieron la voz salvadora d’Odín que los empobinó
dica’l sur:
-
¡Sevilla, Sevilla, Sevilla!
-
¡Hala, allá tais bien!
Y
camudaron la caldereta norteña polos caldios pescaitos sureños ….
-
¡Ta llueu, fiorderos! Yá veréis la que vos espera…
“Adiós de tou corazón
que
col mio alma nun pueo ”…
Los
wikingos tornaron a Asturies, pero dellos años más tarde. Y ye que
la tierrina tira abondo…
LA
BATALLA D’ALBELDA
¿Afondamos
al rodiu la posible y braera Batalla del Clavih.o?
Los
Banu-Qasi yeren una poderosa familia de godos que, darréu la
invasión árabe, cambió la cruz pola media lluna y formó un
pequeñu reinu, ¿ensin rei?, que dominaba’l Valle del Ebru:
Tudela, Güesca, Calahorra, Daroca , Zaragoza y parte de la Rioh.a
yeren el so territoriu. Esto permitía-y controlar el pasu a los
Pirineos , a Al-Andalus, al reinu d’Asturies, al condáu de
Barcelona, a Xaca … El “Tercer Reinu d’España” - como-y
prestába a Muza lu nomaren - yera un cuellu de botella, un incordiu
pa tol mundu pero calteníase práuticamente independiente mercé a
un sistema d’aliances cambiantes colos sos vecinos: navarros,
francos, cántabros-astures-vascones, árabes… Tamién echaren
llazos en Guadalaxara, onde colocó una fía y en Toledo, casi ná,
onde’l so fíu Lope yera l’amu. Dios y el Diañu yeren los cabos
del cordel que los xuncía. Teníen un armariu atarraquináu de
chaquetes de colores estremaos pa según la ocasión. Los Reis Católicos debíen conocer el so dilir ...
¡Qué guapu ye'l castiellu! ¡Cuántu te voi echar de menos! |
-
¡Hai que vivir! - dicía’l Muza. Vaya morru, Muza ibn Muza
ben Fortún ibn Casius.
Yera’l
Rei del Reinu de los Fulambulistes. Y foi-yos bien esa partida
d’axedrez durante munchu tiempu, pero … El Banú Qasí cometió un
erru…
¿Cómo
andaba la cosa na dómina d’Ordoño?
Pos
el tal Musa tenía llevantao un fuerte nuna llomba d’Albelda –
Monte Laturce o del Clavih.o - que yera’l centru comunicaciones a los cuatro puntos cardinales. A Ordoño fastidiábalu enforma al nun
poder abanzar cola repoblación pel Ebro y La Rioh.a - amás de tener
qu’aguanta-y el saquéu d’Álava – pero’l Qasí vivía sofitáu
na soberbia de les aliances. Mas cometió un erru…
<El Nuberu ta cargando la escopeta nel Clavijo por si torna Abderramán a reclamar el tributu > |
-¡
Hasta equí llegasti, Musa ibn Musa ibn Fortún ben Banu-Quasi…..!
Qué
fina ye la cuerda la política… Verás, Musa tenía una alianza
con Navarra pero rompióse cuando los vikingos secuestraron al so
sobrín García Íñiguez y el Qasí nun quixo soltar un duru pal
rescate.
-
Sobrín sí, pero de segunda.Ye más navarricu qu’otra cosa; paga
tu.
Amás,
pa completar el chuleo, saqueó les tierres pamploneses - ¡madiós! - , adiós alianza.
Tamién
el Muza Banu-Qasi andaba a la tema, de rebote, con Córdoba al casar
un fíu cola fía’l gobernador de la llevantisca Toledo - a la tema
también cola capital del emirato - ya una fía col valí de
Guadalaxara … Vamos, que los cordobeses andaben la mar de roceanos
con ellos. Asina que’l sobeyosu Qasi perdió casi toes les
aliances.
-
¡Otra más gorda nun la veo ! ¡Vaya ocasión
se me presenta! – clamió Ordoño.
La Lliga Celta abellugando (despistando) na Batalla d'El Clavih.o. |
Apañó un exércitu, crució La Bardulia, onde s’amestó col conde Rodrigo de Castilla, y metió -y al mañu tala goleada que por poco pierde hasta la vida; tuvo que salir por pates y fechu una llaceria. Trató de reponese pero ensin sofitu algún nun se pue ganar un Tour. Morrió cuando intentaba asaltar Guadalaxara.
-
¡A repoblar! – glayó Ordoño.
Pa
mayor tranquilidá Ordoño casó la so fía col rei de Navarra,
García Íñiguez; guapa alianza, lo qu’unos nun quieren …
Darréu
la batalla d’Albelda – nel Clavih.o - la Reconquista tomó otru
carís. Tres d’Alfonso III, el fíu d’Ordoño, la corte pasó a
Lleón.
-
Paez que la cosa marcha. - (Mas Asturies entamó cayer nel olvidu ...)
Pero
la vida da munches vueltes … La Reconquista diba durar sieglos… Sicasí Santiago foi dende’l Clavih.o l’abanderáu d’esta
epopeya.
Y
nós nun ficimos otra cosa que dir a comprobalo pa dar fe d’ello.
¡Xacobu y puxa Asturies !
- Quedrás dicir ¡Xacobu y puxa España!
- ¿Nun ye lo mesmo?.
*****************************- Quedrás dicir ¡Xacobu y puxa España!
- ¿Nun ye lo mesmo?.
- ¿Pa ónde tiramos agora?
- P'Albelda; hai que rematar la batalla y de pasu buscar una copia de la <Crónica Albeldense>. Camiéntase qu'hai un monesteriu con un Scriptorium únicu nel mundu.
Depués de tanta velea teníemos fame y yera la hora de comer. Nel Clavih.o nun había onde y decidimos dir a Albelada siguiendo el caminín que nos indicare'l feliz güelu. Baxamos del pueblu y d'esta miente pudimos apreciar la parte trasera del castiellu, los insuperables cantiles que-y dan esa forma tan espectacular. Baxar y baxar.
- Cuido que per estos paraxes tuvieron de pasar les güestes d'Ordoño p'atacar la ciudá d'Albelda, ye lo más afayaizo.
- Anguaño tán llaraos de viñéu.
La Peña Salagona foma parte del "Conxuntu Rupestre Samartín" cola Panera y el nomáu Grupu Norte, onde tán les bodegues y el celebérrimu Scriptorium. |
- ¡Qué queréis, carayu; si venimos de la Batalla del Clavih.o .
Tarazaos de fame como tábemos tres la esfriega nun lu vimos per delantre. Aselamos un ratu mientres degustábemos el café y salimos a conocer el pueblu magar el calor asfisiante que facía. Embredamos resoplando per unes caleyuques estrenches, y a vegaes escalonaes, a la parte alta del pueblu pa tener una panorámica afayaiza y de pasu visitar una especiu d'eremitoriu escaváu nuna cotariella arciellosa.
- Esto nun ye ná, hermanos; si llegáis a venir la selmana pasada ... Nun baxamos de 40. Güei ye una romería, malpenes pasamos de 30º, por eso salgo yo de casa; estos díes nun había nin el tato pela cai a estes hores de la tarde.
- Dende equí arriba hai una vista mui guapa del pueblu.
- Sí, vese casi too. Equí tamos nel Santuario o Monesteriu Rupestre de San Martín, que tien ilesia ehí embaxo, cerca la Plaza Mayor onde ta l'Ayuntamientu . Allalantre, tres pasar la Cooperativa d'Albelda y cruciar la Ponte, alcuéntrase la zona baños, les piscines del Ríu Iregua que más tarde va desaguar nel Ebru.
- ¿La Coperativa ye de vinu?
- Non, ye de frutes de la zona: zreces, piescos, peres, mazanes, ... Esto ye mui rico, non tou ye vinu.
- Yá mos dimos cuenta pel camín qu'abonda la fruta, el xirasol y el cereal. Normal, con agua y sol dase cualquier cosa. ¿Quier echar un pitu?
- Munches gracies rapaz, que tengáis bon día.
Restos arqueolóxicos del antiguu Monesteriu Samartín. |
Col alma en fierros baxamos dica la moderna Ilesia San Martín, por si víemos daqué interesante. Nun nos defraudó la visita, nel pórticu había una esposición de material arqueolóxico procedente de l'antigua Colexata de San Martín del sieglu XII. Esta ilesia vien a ser un homenax.
Pelos xardinos del Ríu Iregua. |
Travesamos otra vuelta La Plaza y empobinamos camín del Ríu onde s'apreciaba la zona baños. Taba enlleno mocedá enredando pelos praos alrodiu les piscines. Casetes, Restaurante ya un buen aparcaeru completaben les instalaciones. A la vera'l ríu había un parque axardináu travesáu por un senderu ampliu curiáu a conciencia. Un chaval taba regando con aspersores y desbrozando tolo que franciera l'harmonía:
- Oiga, esi edificiu tan grande sería onde taba l'antiguu Monesteriu medieval ?
- Nun sé, fíos; simpre lu conocí asina, valeru y mediu en ruines. Tengo oyío que lu mercó un magnate pa llevantar un emporiu turísticu. Ye mui grande y les tierres axacentes lleguen allalantrones.
- A ver si tenéis suerte y se remocica de verdá, nun tendríeis paru nesti pueblu.
- Que Dios t'oiga.
Al llegar a una ponte madera cruciamos a la otra oriella a buscar el coche, nun queríemos dir tarde pal hotel. Llegamos ensin perda y en bona hora, eso pensaba yo entóncenes ....
Albelda d'Iregua L'Ayuntamientu formando la esquina La Plaza |
Seique la tradición popular gusta por dicir qu'Albelda ye una ciudá fondamente árabe llevantada pol Banu Qasí Muza nel sieglu IX , sicasí l'arqueoloxía - y les Cróniques - vienen a demostrar qu'esto nun ye verdá del too... En 1927 Blas de Taracena alcontró en Les Tapies (a 1 km) les güelgues d'una ilesina visigótica del VII (planta en cruz griega, teya romano y pila bautismal) y con sapozamientos alredor.
¿Y el cenobiu rupestre de Samartín?... Na parte alta la ciudá, nel interior de la Peña Salagona, hai maraviosu entramáu de cueves que tuvieren habitaes por monxos, probablemente dende'l sieglu V, que más tarde siguieren la Regla de San Benito: cuartos, ilesies - como La Panera o capiella Santa Catalina- ya un Scriptorium amuesen vivencies altomedievales. La importancia d'esti cenobiu supo vela'l rei de Pamplona Sancho Garcés I - del que dependía la Rioh.a - qu'en 924 , xunto cola so muyer Toda, llevantó un poco más abaxo un braeru monesteriu, el Monesteriu de Samartín d'Albelda.
Camín del Scriptorium, tamos nun santuariu rupestre ... - Chissss, dexemos a los monxos trabayar. |
La obra cume d'esti monesteriu ye'l "Cronicón Albeldense" o Vixilanu de 976 si bien yá yera célebre desque en 950 l'obispu aquitanu de Le Puy encargare a esti escritoriu - mientres diba de pelegrinación a Compostela - una copia de "De la perpetua virxinidá de la Virxe María" de San Idelfonso de Toledo.
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Códiz Albeldense o Códiz Vixilanu |
Esta enciclopedia medieval consta de 429 pergaminos en lletra visigótica d'un tamañu de 455x325 mm y que caltién 82 miniatures, unos verdaderos "beatos". Esta ayalga pasó a Santa Mª la Redonda , en Logroño, cuando'l Monesteriu perdió'l so puxu y anguaño ta peslláu nel Monesteriu del Escorial dende que'l conde de Buendía-ylu amosó a Felipe II.
- H.e, h.e; esta ayalga queda pal mio esfrute, vosotros entá nun tais preparaos .
Scribes Codex Vixilanus: Sarracino, Vixila y García. - El centru'l campu del Logroñes na dómina medieval. Los del Sporting siempre tuvimos a piñón con ellos. |
. Los Concilios que hubo hasta la dómina tantu n'España como nel restu'l mundu tán equí trataos.
. El Fueru Xulgu, la vixente llexislación visigoda (Liber Iudiciorum: Recesvinto 654) tien un llugar importante nesta obra.
El Mundu na Edá Media: Europa, Asia y Äfrica. |
- Mui bien, Vixila; por si vienen los moros... Nunca nun ta demás un salvoconductu.
. Empleguen el calendariu y los númberos arábigos sacante'l cero. El mundu conocíu: Europa, Assi y Äfrica tien la so miniatura afayaiza.
Si quies antroxar cola lletra y dibuxos d'esti códiz pues facelo na mesma Albelda, onde tienen una copia. (Podíeis tenelo dicho antes).
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Yá tenemos camentao que'l Scriptorium del Monesteriu d'Albelda yera célebre antes d'escribir el "Chronicón Albeldense"o "Códix Vixilanu" por mor d'un obispu aquitanu.
Don Andrés Cámara atoldando'l Scriptorium por si tien qu'echa-y una mano a Gomesano. - Ansí se fai, gallu, pa un albeldense esto: "pan comío" (Semeya diariu La Rioja) |
* Alfonso III el Magnu, caberu rei d'Asturies, tuviere dellos fíos que tamién algamaron la corona - yá de Lleón - pero non precisamente como hermanos: García I (910-914), OrdoñoII (914-924), Fruela II (924-925). Depués yá vienen los ñetos, fíos d'Ordoño II:
. Alfonso IV, el Monxu (926-931) y Ramiro II el Grande, el Diablu pa los moros (931-951). Algún d'ellos tamién foi Rei d'Asturies, nun aparte.
Esti conde francés - Godescalco, de noble de familia - , yera obispu de Le Puy y conocía la obra de San Idelfonso "Libellus de virginitate", al rodiu la virxinidá de María y pruyía-y tener una copia de la mesma; ¿ónde meyor que nel Scriptorium d'Albelda? . Empobinó dica'l monesteriu y tres falar col abá esti encamentó-y la obra al monxu Gomesano. Llegó fecho polvu a Compostela - magar la bayurosa comitiva* que llevaba - y tres recomponese un poco per aciu del pulpu y el Ribeiru foi postrase énte la tumba del Apóstol pa suplica-y un gabitu colos moros. Un añu más tarde, nel iviernu del 851, taba picando a la puerta del cenobiu mozárabe con enfotu de recoyer la copia del códiz adebecíu. Cuenta Gomesano, seique los franceses nin lo mienten, que coló como unes castañueles; nun yera pa menos.
Años más tarde sedría Napoleón, sí, Bonaparte'l que fexo treslladar esta ayalga a la Biblioteca Nacional de Francia, en París.
-Nin una gota más de vinu, amiguín, Lo tuyo ye'l pergamín. |
Yo tomé nota pero salióme torda. Unos díes depués d'algamar a casa llegóme un papelín de la Oficina Tráficu de Logroño onde aseveraben qu'esi día entrare nel aparcamiento soterrañu del hotel per ¡direición prohibía!; vamos, qu'entré per onde tenía que salir. Nun lo pueo creyer pero - pagué la multa como bon cristianu - tomo nota:
- Dao que nun toi preparáu pa tomar Rioja pienso escaeceme d'ello de por vida y tornar a la sidra, el mio mediu natural. Perdón y <¡viva'l sicere, Don Beito!>**
** Pa entender esto hai que lleer nesti mesmu blog de Camín de Niria la entrada
<Bon Camín [ 4 ]. Camín Primitivu :Tinéu- Campiello>
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Ordoño I d'Asturies El braeru ganador de la <Batalla'l Clavih.o> |
Sancho Garcés I de Pamplona, rei de La Rioh.a. (Semeya:puzzledelahistoria.com) |
Pero basta yá de guerres... Angüaño Albelda ye un municipiu prósperu que vive del vinu y los frutales y caltién una Asociación cultural, presidía por D. Andrés Cámara, col enfotu de recuperar la so hestoria y ponela "en candelabru". (www.albelda.info). Cuayu y suerte, albeldense.
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El pelegrín entra en Logroño per aciu una ponte piedra sobro'l Ríu Ebro. Tien ente sí una estampa espiritual: Les aguyes de los templos asemeyen escales del cielu. |
Al cruciar la Ponte Fierro por mor de la <Ruta d'Espartero> pasáremos per delantre una bodega, <Bodegas Franco-Españolas>, y como yera la más cercana a la ciudá decidimos visitala al día siguiente; la verdá ye que tábemos mataos tres la <Batalla del Clavih.o>, de xuro que m'entiendes... Nun yéremos dar pasu, asina que llamamos por teléfonu p'acutar sitiu y quedamos citaos pa les seis memos cuartu de la tarde.
Un guapu paséu dende l'hotel - xintamos nel <Bar Les Teyes>, na mesma cai - a la bodega cruciando delantre la fonte qu'hai na Plaza l'Alférez Provisional y dexando a mandrecha l'edificiu la Oficina de Turismu onde entramos pol mapa que perdiéremos. Esta vegada nun reparamos siquier nel Parllamentu la Rioh.a nin na Sala Esposiciones Revellín, cruciamos l'Ebru pela Pasarela Peatonal y pelos xardinos del Paséu Fermín Manso algamamos la bodega. Un poco d'espera na sala de Receiciones y pa dientro tres l'amable señorita Eva.
<Bodegas Franco-Españolas>
- ¡Ummmmm! ¡Qué palu tien esti vinu! Échame la espuela, anda. |
Cuando en 1890 la filoxera taba faciendo estragos en Francia un viticultor francu, Federick Anglade Saurat, vino a La Rioh.a en busca de cepes "llimpies" pa repoblar los sos viñeos. D'esta xuntanza nacen les <Bodegues Franco-Españoles> y na primera vendimia va dar el Diamante y el Estilo Borgoña, depués Rioja Bordón y Bordón.
En 1920, fallecíu'l señor Anglade, los descendientes desfaense de les acciones y Les Bodegues queden totalmente españoles. La "Llei Seca" (33) nos EE.XX. asina como la creación del Conseyu Regulador (54) dan-y al Rioja un puxu tremendu y esti vinu pasa vendese nes principales capitales europees ya Americanes. En 1964 tenemos la meyor collecha del sieglo XX, y quiciabes d'esti.
En 1984 Marcos Eguizábal merca <Franco-Españolas> y en 2013 algamen el premiu "The Best of" de Turismu enolóxicu. En 2016, al añu siguiente del 125 cumpleaños, toma'l mandu Borja Eguizábal y en 2017 el Bordón , col nuevu enólogu, pasa a ser "descaradamente clásicu".
- ¿Por qué nun repetimos, ne? |
Recordónos qu'había dos fermentaciones: alcóholica y maloláctica. La primera cuando pola falta d'oxíxenu les bacteries camuden los azucres pa dar etanol y la segunda pa convertir l'ácidu málicu n'ácidu lácticu, ye dicir pa quitar l'agrín al vinu; calmar el vino, dicía Eva, qué guapa metáfora.
Nun ye too "coser y cantar" nesto de la vinicultura, l'oidium , esi fungu blanquecín qu'ataca fueya y tallos mozos, ta namoráu de la vide asina como la filoxera . Magar d'esto los vinos han llevar metasulfitos pa desinfectalos y conservalos. Agora cuando habro una botella y vierto un culín nel ya nun ye como antes, qu'emburriaba ensin más; anguaño miro pal color, do-y vueltes al caldu pa que vaya oxixenando y suérbolo pasu ente pasu pa saca-y el tastu. En fin, esto foi al final, enantes de colar, cuando nos brindó con unos letibles vinos - siempre quedo naguando - ya unos míseres pinchos de chorizu; Evina, tuvi que dir a la Cai Laurel a rematar. Na tienda mercamos unes botellines pa los amigos, o por si nos entraba la delgaina pel camín. En cualquier casu la visita foi granible y perprestosa.
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< Dica'l Camín de la Lleenda: BISXUECES >
Ilesia renacentista (XVI) de San Xuan Bautista de BISJUECES. El pòrticu ye una ayalga del platerescu que caltién les estátues sedentes de los míticos Xueces de Castiella: Lain Calvo y Nuño Rasura. |
Salimos de la tierra d'Eguizábal pela Cai Chile - nun conocemos otra - pa buscar la N-232, norte La Bureba, camín d'Oña pasando per Briones, esa ciudá de los berones qu'un día queremos/debemos visitar. Tres pasar Oña, siempres col alma en vilu esperando que Tigridia nos chisque un güeyu, llegamos a Incinillas pa tomar un desvíu a la derecha, per carreteina estrecha, BU-5601, hasta llegar a Bisjueces, unos tres kilómetros escasos.
Pórticu de San Xuan de Bisxueces. (Juan de Vallejo y Simón de Colonia) Ayalga del Platerescu, onde tán inmortalizaos los xueces que propiciaron la independencia de Castiella. |
Bisjueces ye un pueblín de Burgos, nos rimeros de la Sierra de La Testa (641 m/snm), que pertenez a la Merindá de Castilla la Vieya con capital en Villarcayo, a menos de 6 km.
Los escasos sesenta habitantes que lu habiten celebren la fiesta de San Xuan Bautista, patrón del pueblu, al rodiu una Ilesia renacentista del XVI - sobro cimientos d'otra románica anterior - xoya del platerescu.
De planta rectangular con una torre cuadrada bien bultable presenta la singularidá d'un pórticu abovedáu de crucería y sofitáu en potentes columnes qu'al traviés los arcos de mediu puntu amusen na portada un retablu - pa min la "xoya la corona" - dos estatues sedentes abellugaes por apóstoles y tres condes chuliando nel entablamientu que representen los dos xueces de Castiella: Laín Calvo y Nuño Rasura qu'exercíen la so maxistratura equí al llau, en Fuente Zapata, daquella'l centru de Castiella. Qué maraviya pa nun ser namás qu'una lleenda.
La ilesia mete un poco miéu, de nun tomar cartes nel asuntu pue pasales torniaes en pocu tiempu. Una pena polos canecinos románicos y tamién pol retablu del altar mayor, iguáu nun va tanto.
¡¡VIVA LA REPÚBLICA DE BISXUECES !!
Bisjueces, onde entamó la lleenda de la República independiente de Castiella. |
La llenda de Bisjueces xustifica los oríxenes mitolóxicos de Castiella y va sirvir de nexu d'aunión con otres lleendes de la columna vertebral castellana como son la de Fernán González o la mesma del Cid Campeador.
Laín Calvo y Nuño Rasura son dos mitos que xurden de la tradición y sirven pa esplicar lo que pasaba na naciente Castiella, seique algo habría... Nun se pue inventar too, amás queden restos materiales de qu'esistieren: La llápida de Rasura en Cigüenza, el topónimu de Villaláin, .
Cuando nos entamos del sieglu X Asturies dexa de ser la capital de la Reconquista Castiella yá tenía una entidá propia, magar siguiere dependiendo de Lleón. Los pasos repobladores de los reis asturianos como Alfonso I, Fruela, Alfonso'l Castu, Ramiro, Ordoño o'l Magnu al traviés de xente como Nona Bella, l'Obispu Xuan, Lebato y Munidona, Vítulo ya Ervixio y tantos otros dieren el so frutu y la Bardulia llaróse de castiellos, d'ilesies, de pueblos, de camperes y de tierres de cultivu, ye por ello que los sarracenos casi siempre nos atacaben per ehí, pel este, tarrén más propiciu pa la razia granible.
Laín Calvo |
El caráuter d'estos colonos norteños nun pasa pol de servidume, son xente llibertario qu'ama y defende'l so tarruñu y esto va determinar un tipu de rellaciones que se puen concretar no que se conoz como la Behetría (a la qu'un día dióme por llamar <bonfetría>), ye dicir, < cuando los vecinos aconceyen pa escoyer al so señor> :¡la Democracia!.
- Daquién tien que mandar pero si podemos elexilu nosotros, meyor. (Por eso hai que votar, joder; nun val quedar en casa).
De les behetríes surdieron les Merindades, <de mar a mar> o <de llinax> según escueyan ente cualisquier candidatu o a un noble reconocíu (malo).
Nuño Rasura |
D'estes behetríes van xurdir dos personax de lleenda: Laín Calvo y Nuño Rasura a los que la tradición popular considera los primeros gobernantes autónomos de Castiella: Laín p'asuntos militares y Rasura xuez de lo civil. D'estos xueces, que non señores, van a descender el guerreru Cid Campeador y el políticu Fernán González, primer conde ¿independiente? de Castiella (dellos autores consideren que por aquel entós una autonomía) . Esta lleenda espresa en cualquier casu una realidá, la independencia castellana algamóse pasu ente pasu empezando polo civil. Por ello, amás, vien prestame esta lleenda, ta al mio pensar perbién construyida, entama polo civil, polo cotidiano, polo real, ye dicir, <nun queremos la independencia a palos>.
¿Pero esta guapa historia de Bisxueces ye realmente verdá?... ¿Son reales Calvo y Rasura? ... ¿Exerció'l biumviratu al empar sentenciando con fazañes talo xueces aplicando'l Llibre Albedríu y escaeciendo'l Liber Iudiciorum visigóticu? .... ¿Foron los primeros? ... ¿Tuvieren la sede en Fonte Zapata (Bisjueces) dao que Lleón quedaba bien llueñe pa resolver los sos conflicto? ... ¿Cuándo entamó la lleenda? ....
San Xuan de Bisxueces, tente mientres cobro. |
La Historia Roderici (>1099) , biografía del Cid, y la Crónica Najerense (>1160) falen d'estos dos personax pero ensin facer referencia a la so condición de xuez. ¡Toma esa!, cuido qu'esto afita la so existencia como personaxes cabezaleros en Castiella.
Noticies escrites d'esta lleenda alcontrámosles nel Fueru Xeneral de Navarra (1157 -1194) que fai referencia al Cid como ñetu de Layn, collaciu de Rasuera, dambos "iudiçes de Castyella". ¡Agora yá son xueces, entama la lleenda!
El Liber Regnun o Chronicón Villarense (1196-1211) fala de la nominación d'estos xueces tres la muerte del Castu (842) y llegada de Ramiro I al poder. Nella faise referencia al llinax del Cid como descendiente de L. Calvo y a Fernán González de la familia Rasura.
Escudu de Villalaín |
Cuenten que la cosa entamó en tiempos d'Ordoño II (910-924) rei de LLéon y Castiella y en ciertu mou de Galicia, Asturies, Cantabria, País Vascu. Nel branu de 920 Abderramán III tomó'l determín de visitar el norte la península, más fresco que la caldia Córdoba. Como casi siempre camín de la Bardulia pasando pela Rioh.a, seique l'oxetivu taba en Navarra. Ordoño aconceyó con Sancho Garcés I de Pamplona pero foron derrotaos dafechu, primero en Calahorra y darréu en Valdejunquera. En Pamplona nun quedó nin San Fermín.
El rei lleonés echó la cupa l'escalabru a dellos condes castellanos que nun agabitaren nel envite: Nuño Fdez, Abolmondar Albo y el so fíu Diego amás de Fernando Ansúrez. Con engaños, cuenta la lleenda, citólos el rei en Carrión, onde fueren presos y muertos. La xente - autoro de les lleendes - ye un poco primario pos sábese qu'estos condes, verdaderos, tiempu depués exercíen con procuru'l so oficiu.
Ordoño II de LLeón (Semeya: Wp) |
En cualquier casu d'esti magnicidiu xurde la lleenda de los xueces Laín y Nuño que fueren elexíos pa gobernar el condáu por rebelase'l pueblu escontra'l Rei, yá tiempos del so hermanu y sucesor Fruela II (924-25) que venía de gobernar n'Asturies. Esti fechu, esta batalla, ye lo que va xustificar la presencia de los xueces, l'entamu la independencia del Condáu de Castiella, ¡la Repúbica!.
La cronoloxía mata la lleenda porque Nuño Rasura, por exemplu, de vivir, viviere ente (789-862) y Laín yera xenru suyu. Escontra la veracidá d'esta lleenda tenemos tamién:
. Que denguna crónica cercana- Albeldense, Alfonsina - o daqué más alloñada - Sampiro, Silense, Pelayo - fala d'estos fechos (¡colo que-y presten los cuentos al obispu!).
. La contradición nes feches : ¿842 ó 925?. Fernán González, ¿nietu de Rasura?, yá ye conde de Castiella en 932, ¡vaya gallu!.
. Non hebo <vacíu de poder> cola entrada de Ramiro I nin con Fruela II; los condes castellanos yeren "sumisos" a Lleón, otra cosa ye que tuvieren fasta los mismísimos y naguaren por mayor autonomía como demuestra'l fechu de qu'en Burgos se quemaren dellos exemplares del Fueru Xulgu (Liber Iudiciorum, del que tenemos copia n'asturianu).
. Non hebo <vacíu de poder> cola entrada de Ramiro I nin con Fruela II; los condes castellanos yeren "sumisos" a Lleón, otra cosa ye que tuvieren fasta los mismísimos y naguaren por mayor autonomía como demuestra'l fechu de qu'en Burgos se quemaren - de mal aquel - dellos exemplares del Fueru Xulgu (Liber Iudiciorum, del que tenemos copia n'asturianu).
- Oiga, ando buscando la tumba de Nuño Rasura pero en Bisjueces nun ta. ¿Podría dicime onde s'atopa? - Teníemosla na necrópolis de San Andrés, equí en Cigüenza, pero.... desapovisó. Quédese cola lleenda. - (Fatos) |
NOTA:
Algunos (Lucas de Tuy) de los qu'afiten la esistencia de Nuño Rasura dicen que yera catalán.¿El güelu -mentira- de Fernán González, el padre la independencia de Castiella, yera catalán?... Pensá-ylo per Cataluña, los llazos que nos funden son frutu del amor (Nuño casó en Castiella); <non la jodamos> más.
La necrópolis de San Andrés de Cigüenza, onde se camienta tebo sapozáu Nuño Rasura que llevaba una inscripción: < Equí xaz Nuña Rasura, xuez castellanu> (Semeya: Wikipedia) |
* Les güelgues de los xueces:
A min - ¿a que a ti tamién? - pruime qu'estos xueces sían reales. ¿Buscamos dalguna pista?...
. Pórticu de la ilesia de San Xuan Bautista en Bisjueces con inscripciones nominatives.
. Villa-laín, un pueblín cercanísimu a Bisjueces, onde teníen la corte xudicial, dicen. Él mesmu pue que tea enterráu na ilesia románica de Sta. Mª de Torrentero, en Villalaín.
. Nel xacimientu arqueolóxicu de San Andrés de Cigüenza - a una llegua de Bisxueces - apaeció una llápida na necrópolis que dicía: "Equí xaz Nuño Rasura, xuez castellanu". (Perdióse, naide nun sabe onde ta).
. Nel Arcu de Santa María, na muralla de Burgos, sopeléxense dos escultures de los xueces con sendes inscripciones.
. Nel interior d'esa puerta, na Sala de Prioridá, hai un escañu madera onde cuiden se sentaren los xueces. Tamién se caltién una pintura al frescu con dambos xueces impartiendo xusticia.
. En Rasueros (Ávila) ta'l Castiellu del Conde Rasura, fundador del pueblu.
. El castiellu de Peñafiel (Valladolid) paez ser fundáu por Laín Calvo o'l so fíu Ruy Láinez.
ESTIMANCES:
Plaza de personaxes ilustres (Logroño) |
. A la mio librera <Wikipedia> que m'apurre bayurosa información en tiempu record, ¿qué fadría yo en sin ti?.
. Al <Condado de Castilla > que caltién viva en mi la llapa de la hestoria amosando y proponiendo les siendes qu'adevezo percorrer. Gracies, de verdá, por rellenar los valeros históricos del mio celebru.
. A dellos blogs o webs qu'alcuentro rebuscando per internet y munches veces nun m'alcuerdo d'amentar como debiere, por exemplu: <curiosidadesdelahistoriablog.com>, <lariojaturismo.com>,
<www.albelda.into>, <puzzledelahistoria.com>. Web del Ayuntamientu d'Albelda (www.albelda.org).
<albeldadeiregua.blogspot.com>.
. A la <Asociación para la historia de Albelda> que preside D. Andrés Cámara; préstame esa iniciativa asemeyada a la de los vecinos de Les Regueres (Asturias) que tán escavando na Estaca (arqueólogos, claro); una villa romana ta al acesmu ...
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