¡ Bon Camín !
(1ª Estaya) Grau- Curniana
Préstame llegar a Grao porque ye la tierra de nacencia de mio güela que, por cierto, nun conozo nada bien, y habrá que remedialo. En realidá yá entamáremos cuando ficimos les rutes del Conde Cuaya (3, nesti blog Camìn de Niria), aquel Gonzalo Peláez (XIII-XIV), tan malu, del que mio güela tenía alcordanza polos ecos de la tradición oral, ¡ai, hai que ser malu!. Pero cuando embredo la recta de Peñaflor, travieso San Pelayo y crucio'l ríu Cubia buscando'l cascu antiguu siento namás la gayola de la hestoria; yá soi otru.
Saliendo de Grau. |
Bueno, ente pitos y flautes yeren les once menos cuartu (10:45) cuando entamamos a xubir pela carretera N-634; claro, yéremos cinco más Rei y Canelo qu'entá nun tienen pedigrí pa montar nun taxi, asina que tuvimos que dexar un coche en Curniana - puntu caberu de güei - y dar la vuelta hasta Grao, col otru coche, pa entamar cola ruta.
Fonte de Carlos III, un gran Rei constructor. Los moscones saben bien a quien encumar. Chapeau. |
Poco depués una fonte bisiega, yá te digo, la Fonte de Carlos III (1759-1788), un gran rei constructor que nun debió morrrer nunca.
Llegamos al barriu La Cruz, como bien nos lo recuerda una cruz de piedra qu'hai a la vera la carretera, a mandrecha, pa indicar a los pelegrinos xacobeos que tán nel ¡Bon Camín!.
El Cruceru de Grao. ¡Bon Camín, pelegrinos! |
- Señor, ¿vamos bien pa Villapañada pel Camín Xacobéu?
- Sí, sí; per estes caleyuques ente les cases, aportaréis a Acebéu y depués al Albergue Villapañada.
¡Bon Camín!.
- Sabes que te digo, ne, qu'al to home voi matalu, díxomos que yera llana... |
Albergue S.X.Villapañada. (Semeya d'internet) |
Un cachu más p'arriba vemos un cartelu: <Albergue San Xuan de Villapañada> a 1.5 km, a mandrecha. Sentimos falar perbién del dueñu Domingo Ugarte, home acoyedor y afable. Esti Barriu La Reguera perteneció a l'antigua encomienda de Villapañada, orde de San Xuan de Xerusalén que curiaba los caminos xacobeos.; agora ye Domingo'l que los curia.
< La santa Virxe del Freisnu ta perbién entamilgada, nun hai pelegrín qu'escaeza echa-y una donda mirada >. |
- ¡Por fin, yá nun hai que xubir más!
- Yo que tu nun clamiaba victoria...
(L'allegría dura poco en casa'l probe, pero foi más sonce qu'esto)
Hai daquién qu'aprovecha pa facer una oración a la Virxe:
Santuariu la Virxe d'El Fresnu. < Sorrisa franca, mirada aleya, cuando la Virxe agabita los collaos .... una comedia.> |
<Sei pa nós, oh, Virxe d'El Fresnu, faru lluminosu que nos guíe, ánxel custodiu que nos defenda, y cayáu que nos sofite>. Amén.
Nun sé si ye peor pa les rodiyes, y sobre manera pa los nuesos cadriles averiaos, xubir que baxar... Pindio, pindio; fano, fano, y amás el camín de xial . Hai que poner tol procuru pa nun resbariar; la gochada ta al cabu la cai que nun hai onde agarrase. Lo que paga la pena son les vistes de les aldées esparcíes pelos montes y pel valle, caltriaos pola autovía que s'escuende delles veces de nosotros.
Baxar y baxar pelo que foi un ramal de la Vía de la Mesa (nun somos naide). Una hora más tarde (12:30) tamos, por fín, sentaos n'antoxana d'una casona tres pisos , en Samarciellu (San Marcelo), que nos trai n'alcordanza a Primo Rivera (1921, reza na fachada), cuando taba tramando con Alfonso XIII la Dictadura Militar, que me trai n'alcordanza a mio güelu faciendo la carretera de Llaviana a La Rebollá.
De la que baxábemos entretúvime a esgaya intentando retratar una caparina de les que ye mui habitual alcontrar peles siendes de montes y viesques, dalguna salióme bien. Yá-y tenía yo ganes, asina que-y entrugué:
- ¿Cómo te llames, ne?. Va años que m'acompañes y entá nun sé como te llames.
- ¿Nun ves los colores que tengo, ho?
- Verde y mariello claro...
- Talo un llimón, soi Llimonina.
- Tantu gustu, caparina.
[La Llimonera o Llimonina (Gonepteryx rhamni Linné) ye una caparina d'un tamañu aceutable, ente 4 y 6 cm, qu'amuesa cuatro ales terminaes en punta triangular. Los machos tienen les ales mariello-llimón y les femes de mariello-blanquecín pero toes presenten una manchina naranxa nel mediu, marca de la casa. Hai quien diz qu'estes caparines enxendren tres xeneraciones al añu: Marzu, Xunu y Setiembre pero ASTURNATURA ya otros dicen que namás una que vive de Febreru a Payares ivernando durante'l branu nel envés de la fueya de la yedra o sol tueru una rama. Pa xintar présta-y l'aladiernu o l'arraclán.
Como toles caparines tien un ciclu vital que pasa poles cuatro estayes de tresformación (metamorfosis): güevu, larva (oruga), pupa (crisálida) y adultu (imago).
Présta-yos vivir nos praos, cerca la viesca, porque la falta d'humedá produz-yos estrés, talo qu'a min. Danse muncho pel norte d'España pero hailes hasta en Sierra Nevada y norte África. Yo alcuéntrola muncho pelos matos de les caleyes, búscola ensin querer, ye una compañera de viaxe. ]
Fonte La Reaz : Secos, nun puen col alma. - Eh, eh, eh... Los chuchos primero. ¿Cuándo se vio qu'un caninu ficiere'l Camín Xacobéu? |
Y llegamos a La Reaz a les dos (14:00). Abeventamos nuna fonte (1903) mui cuidada delantre una casería remocicada dafechu; asina me gusta. Per aciu d'un túnel embaxo l'autovía calamos a La Doriga. Mira que tenía ganes de conocer la ilesia y el palaciu d'esti pueblu... Cuántes veces los tengos güeyaos al pasar camín de les Babies, o pa Salas... Yá tocaba.
Tres falar con un vecín delantre la ilesia p'afitar el camín de Cornellana y entrugar pol palaciu, que perdiéremos de vista, entamamos a facer semeyes de la ilesia de Los Dorigas, que tienen el Palciu a tiru piedra.
Remocicada más tarde alquier tamién una traza neoclásica. Ye planta cruz llatina con turruxón a los pies ya un pòrticu que lu xence coles ales. L'ábside ye cuadráu con bóveda de cañón y los brazos tan cubiertos con bóveda de crucería. Los arcu toral ye de piedra llabrao sobre imposta y pilastres.
Abelluga delles sepultures col escudu de Los Dorigas.
Tres salir de la ilesia fuimos a visitar un palaciu que ta tiru piedra:
Palaciu La Doriga : Curniana (Salas) |
Cuenten que la torre ye de les poques que salvó n'Asturies por mor del desaniciu palaciegu de los Reis Católicos pa refugar les rebeliones nobiliaries (Yá padeciéron otra enantes en tiempos de Xuan II, si nun recuerdo mal). Tamién se cuenta que nesti palaciu tevo agospiáu'l xeneral napoleónicu Ney, tres de dar el paseillo per Curniana, cuando diba camín del Freisnu. ¡Como pa dici-y que non!
Pena foi que'l chigre Pacita tuviere cerráu pos yera la hora'l vermú. Asina que pillamos el caleyu p'arribar a Curniana, entá nos falten cerca tres kilómetros. Tábemos tan felices llaneando pero... Cuesta arriba otra vuelta pela Veiguina onde lo más bultable son los pilares ¿de la tierra?, non, de l'autovía. Pal paisax son matadores pero... hai qu'acostumase, el progresu pide sacrificios.
¡Curiao!, menos mal que ta bien señalao por unes fleches; hai que metese a manzorga per un senderu abegosu, una viesca a la oriella del Ríu Narcea, bien resbariosa por cierto. Desembocamos na N-634 cerca d'una vaquería, frente una plantación de kiwis y delantre unes cases...
Cases de la Ponte. La Ponte vieya andaba xusto per equí. |
Les cases que vemos equí son les Cases del Puente o'l Barriu La Ponte. Aquella ponte esbarrumbó dafechu en 1580 por mor d'una riada - yá taba mayorín y poco curiáu - y namás nos queda'l topónimu y unos pocos restos qu'alcontró va poco l'arqueóloga O. Requejo. Asina qu'un poco ablayaos , más que ná pol cansanciu, siguimos pela oriella la carretera camín de la ponte moderna del Narcea col envís d' entrar en Cornellana city; la colexata ta esperándonos. Pero antes damos con un Ârea recreativa onde vamos parar a xintar porque son cerca les tres de la tarde y andamos, en verdá, famientos. Cuatro hores caleyando, pa unos paisanucos, nun ta mal.
Va ser "La Peregrina", Alana de Cuaña la que nos inxerte nel Pueblu:
[[ Por fortuna tábemos cerquina d'una antigua villa romana, propiedá d'un potentáu nomáu Cornelius, que gracies al so bon estáu de conservación va brindanos esta nueche un agospiu de lo más afayaizo. Nun ye lo que fue pero dende lluéu ye daqué más candial que dormir al cielu rasu, o nuna tienda, baxo un orbayu trescaladizu y testerón que nun ve manera d'abocanar. ]]
"A papu enllenu" Área Recreativa "La Rodriga" CURNIANA |
dando cuenta d'unas viandas
onde Ramiro ganó
una célebre amarraza.
Cerca'l Puente Curniana
Nepociano degoló
y escaeció la batalla.
Naquella acibre mañana
el Narcea contempló
un xiru na historia asturiana.
Pelegrinos xacobeos
¿sícasi nun sentís nada?
Venga, facéi'l favor,
pasáime un cachu empanada.>
Mientres xintamos nuna daquelles meses tan afayaices vienme n'alcordanza la Batalla Cornellana, aquella del añu ¿842/43? cuando Ramiro I tevo la engarrradiella definitiva con Nepocianu.
Les Cróniques cuenten qu'al morrer Alfonso II quedó como Rei Ramiro pero como andaba peles Bardulies (la naciente Castiella, norte de Burgos) a la cata d'esposa, Nepocianu, noble palaciegu, aprovechó pa sentar nel tronu y tomó-y gustu talu que yá nun vía manera llevantar. Tevo qu'ayudalu Ramiro que tornó de Galicia - d'onde yera Gobernador - y, tres reunir un exércitu per ciu'l so fíu Ordoño, empobinó camín d'Asturies.
Xusto equí onde tamos, a la vera del Narcea, y cerca l'antigua Ponte Curniana, ocurrió la batalla. En plena refriega daquién traicionó a Nepocianu (talo qu'en Guadalete, los godos nun son de fiar) y Ramiro ocupó'l tronu durante los próximos ocho años (qué afayaizo debe ser esto de la poltrona). De nun ser por esa felonía nunca nun tuviéremos visto los monumentos del Narancu y seique Santa Cristina de L.lena o San Pedro de Nora; y Asturies sedría otra cosa. (Los godos tamién tienen coses buenes, ¿eh?).
- Mientres damos cuenta de les viandes siento'l cutir de les espades, el rinchar de los caballos, los clamíos de los homes, los glayíos vencedores, les berríes perdedores.... Gayola y rabión al empar, ríu abaxo, colos vikingos de cabotaxe y los moros al acesmu..... ¡Puxa Asturies!.
< Villa Cornelius >
Aportando a CURNIANA per aciu la Ponte'l Narcea. |
los romeros Xacobeos
van aportando a la villa
darréu cruciar donda ponte
y xintar per La Rodriga.
Atrás queden Santolaya,
La Reaz y La Doriga,
San Xuan de Villapañada
y Grau, bañáu pol Cubia.
Nagüen pola Colexata,
l'amor la infanta Cristina
qu'una osa amamantó
mentantes tebo perdida.
A la vera del Narcea
ocurrió esta maraviya.
Yo amoroso por la osa
Curniana, de por vida.>>
Llevantamos campamentu pa dir conocer el Monesteriu que d'otramiente ta nel Camín Xacobéu. Nun fai falta entrar na villa p'averase al monesteriu pero tampoco podemos dar un pasu ensin tomar el cafetín, asina que nun bar, al par de la gasolinera, sentamos a degustar esi productu foriatu que nos dexa como nuevos. Yá tamos pa dir a rezar colos monxos y mientres nos averamos al monesteriu vamos camentando:
¡Un barcu en Curniana! ¿Modelu vikingu? |
- ¡Puertu.... de mar...! - plamo.
- O de ríu, como quieras. Yá sabéis qu'esti ríu, el Narcea, emboca nel Nalón en Forcinas, pegao a Pravia. D'equí a Sanestébanu y San Xuan de L'Arena yá conocemos que sí yera navegable.
- ¿Y cómo sabes que los barcos podíen llegar a Curniana?
- Porque s'alcontraron nel monesteriu unes teyes grabaes con unos barcos - tán nel Muséu Arqueolóxicu - que nos dicen a les clares qu'esos artiluxos llegaben equí.
Los barcos del Monesteriu: ¿Una carabela en Curniana? |
- De la Baxa Edá Media. Les embarcaciones son de tipu medieval. Pa min una asemeya un barcu vikingu y la otra paez un cascarón y pensé nuna carabela.
- Anda, ho; a ver si Colón vino a Asturies a buscar financiación...
- D'esi que nun t'estrañe nada.... De xuru qu'alguna vez s'encamentó a la Santina.
- Tamién pudo l'artista veles n'otru sitiu.
- Sí, pero eso nun mola tanto. Amás... H.e, h.e... Tu sabes que'l Padre Carbayo* dexó constancia d'ello nel so llibru "Antigüedades y cosas memorables del Principáu d'Asturies"?. Diz l'historiador que vecinos del pueblu camentáron-y al rodiu d'unes cartes de fletación de navíos que tuvieren visto colos sos propios güeyos. ¿Qué te paez? Les teyes colos grabaos de los barcos nun faen otro qu'afitar lo escrito. Qué contenta se pondría l'arqueóloga Gema Adán cuando nes escavaciones de 98/2001 alcontró eses milagroses teyes. Norabona.
*El xesuita cangués (C.N.), Padre Carballo, vivió a caballu ente'l XVI Y XVII (1571-1635) y namás vio los barcos llegar, malamente, hasta Pravia.
- Pasen, señor@s, pela Puerta de la Osa, vamos conocer el monestriu. |
[El Monesteriu de San Salvador de Curniana - conceyu de Salas y Partíu Xudicial de Grau - foi fundáu pola Infanta Cristina Bermúdez al entamu del XII (1023). Fía de Bermudo II de Lleón y de Doña Velasquita Ramírez, la xixonesa, yera vilba d'Ordoño'l Ciegu y mandó llevantar el monesteriu al par d'una ilesia yá esistente al que-y apurrió mobiliariu y tierres, siendo polo tanto de tipu familiar.
Doña Velasquita- nun ye la del Uviéu - morrió ensin fíos y los descendientes esmembraren les sos posesiones delles veces hasta qu'un bisnietu de so, Suero Bermúdez, tornó faese con too alendáu pola so muyer Enderquina. Pero tampocu tuvieren neños y foi cuando lo donaren, en vida, al Cluny (1122). Los franchutes mudaron l'orde visigodu pol romanu y a don Suero sentó-y como una pata en culu, asina que pretendió quitá-yoslu pa donalu a l'obispáu d'Uviéu. Pero ai, manín, l'emperador (Alfonso VII) díxo-yos:
- <Santa Rita, Rita. Rita..... Lo que se da nun se quita>
- Ai, don Suero, ¿ves pa que te valió agabitar al Rei escontra'l to primu Gonzalo Peláez?... ¿Nun sabes que los reis nun tienen memoria?... Viven namás del presente.
Con eso y too entamóse cola construcción del Claustro, primero l'ala este y darréu la oeste. Nel XIII redificóse la Ilesia y ficiéronse los ábsides. A partir del XIV yá los del Cluny pintaben poco pero llegó la dómina de les teyeres nobiliaries, los condes rapiegos ya inhumanos... Y los monxos tamién se contaxaren... Bandoleros y lladrones, llamáben-yos, por abusar del cobru los impuestos:
- Too pol monesteriu, hermanos, tenemos que construyir un claustru, remocicar la ilesia...
Maqueta agospiada na ilesia la Colexata. |
Nel XVII a la fachada románica superpónse-y la barroca. Depués vien el claustro y s'adelanta la fachada comiendo media torre de la ilesia. S'enanten les zones habitables o galeríes del claustru y se instalen dos patios de serviciu: graneru y llabores artesanos.
Los franceses empleguen el cenobiu como caballeriza enantes d'amburalu. Cola Desamortización de Mendizabal (1835) véndense edificios del conventu, dalgún pasó a ser mantequería. Pero l'amor de la Ilesia por esti cenobiu yera talu que l'obispáu d'Uviéu tornó mercalu en 1878.
Tres la Guerra Civil LLuis Menéndez Pidal reformó ilesia, torre y claustru pero va sufriendo deterioru poco a poco hasta que, ya en Democracia, la xente'l pueblu movilizase formando una
< plataforma salvadora > (de San Salvador) y algamando delles ayudes pa iguar los techumes.]
La hestoria de Curniana: El Monesteriu. |
. La Ilesia , consagrada a San Xuan Bautista, ye de planta basilical con tres naves siendo la central enforma más alta que les otres tando decorada con pintures al fresco la so bóveda de cañón.
La cabecera tien tres ábsides circulares illuminaos por saeteres y decoraos con retablos barrocos de principiu del XVII.
La fachada y el claustro, de dos plantes, son n'actualidá d'estilu barrocu. La planta baxa presenta bóveda de cañón xunía por arcos de mediu puntu.
La ilesia tien tamién una torre, cuido que l'orixe de too, que fai de campanariu.
. El Monesteriu , d'estilu barrocu rexonal , forma un ángulu reutu cola ilesia y asemeya un palaciu de planta rectangular. La obra duró de 1696 a 1719 , 23 años, nun ye tanto; se conoz que-is sacaron bien el sain a los cornianos, seique los canteros de la portada - Domingo y Paco - yeren avilesinos. La cara norte presenta dos portaes, una gótica ya otra romanánica, con doble arcu. Nun capitel-imposta reza: < Féxome la diestra mano de Mascaroni>, yá sabemos l'autor.
- A min esto préstame a esgaya.
- ¿El qué?
- Que cuando se tratra d'una obra importante búsquense oficiales foriatos reconocíos de cualisquier nacionalidá:d' Ávilés, italianos... Había intercambiu cultural, rellaciones internacionales, nun tábemos encerraos. Yá Alfonso II tuviere rellaciones con Carlomagnu...
- Pa algo valía'l Camín Xacobéu qu'entamó, precisamente, Alfonso'l Castu.
- El mesmo que nós tamos faciendo agora. Algo aprenderemos.
La lleenda..
<< La lleenda diz qu' OSA los del Cluny que LLEÓN yo, como soi asturianu, plantígradu, sí, señor. El zoomorfu que sía de la neña namoró; ye que les asturianes pa ligar ¡son la de Dios!.>> |
Cunta una lleenda que tando una tarde paseando a les orielles del Narcea - daquién diz que del Nonaya - una doncella a la Infanta Cristina nun momentu de descuidu la rapacina esapaeció, esfumóse pela viesca de ribera... Buscóla como lloca pero nun dio con ella asina que pidió ayuda en palciu. Rexistraren tola rodiada durante díes, y nada.
Entós a un criáu ocurrióse-y pasar nadando a la otra oriella y ... ¡Quedó ablucàu!.... Una osa, una escomanada osa taba dándo-y de mamar a la neña. LLamó a los otros con tol xixilu y estos cruciaren'l ríu nuna chalana. Nun da ben créitu a lo que vien...
Allá como pudo'l sirviente llogró atrayer l'atención de la osa, o espantóla, vetu tu a saber cómo yera'l curnianu, mientres los collacios arramplaben col cutupiellu y embredaben camín de palaciu.
La Infanta creció, casó y cuando quedó vilba d'Ordoño'l Ciegu vino vivir a Curniana onde llevantó, meyor, enantó un monesteriu. N'alcordanza d'esti fechu milagrosu, mandó colocar sobro'l dintel de la puerta oeste, la que da al güertu, un grabáu con una osa amamantando una neña. Ye l'emblema o distintivu del conxuntu arquiteutónicu de Curniana: <La puerta la Osa>, merecío se lo tien esta ma adoptiva.
Al aviesu...
<Duérmite, mio neña, duérmite, ñam, ñam, como venga l'ogru vas pasalo mal. Tu yes la mio h.illa por siempres, xamás. Duérmite, Cristina, duérmite, ñam,ñam >. |
Hai quien diz que la osa nun ye tal osa, que ye un lleón, y que nun ta amamantando seique vomitando la neña qu'antes tuviere comío... ¡Hala!...
Esto dícenlo los estudiosos porque al buscar fundamentu a esta historia de <Rómulo y Remo> a l'asturiana alcuentren semeyanza, paralelismu, ente esta escultura ya otres dos qu'hai en ¡Navarra!, na catedral de Pamplona y nel Monesteriu d'Artaiz, onde se ve al ...¿Osu?.. ¡Non!, a un lleón que vien de degolver una criatura. Na tradición simbólica cristiana'l lleón vien a ser Xesucristu Salvador (el monesteriu ta dedicáu al Salvador); darréu comer a la persona y regurxitala, tres una catarsis nel vientre, sal un resucitáu nuevu, purificáu, pos a eso vino Xesús, nidio. Hai quien diz que'l lleón ye <Cristu custodiu > guardián del alma. En fin, hai delles interpretaciones, too depende de la cantidá de sidre que se tome.
La coincidencia con Navarra pue debese a que'l Monesteriu de Curniana tevo dirixíu pola orde francesa del Cluny, talo qu'en Navarra. Y los cures yá se sabe, con tal de comete'l tarru pa tenete nun puñu inventen cualquier cosa...
El casu ye que na nuesa escultura nun figura un lleón, seique una osa, porque equí nun hai felinos d'esi tamañu pero sí unos osos perarraigaos a la nuesa historia (que-ylo pregunten a Favila). Amás, ¿nun va saber Cristina quien l'amamantó?... Ye lo que faltaba.
*[Si quier saber daqué más sobre'l malinu conde de Grao pues mirar n'esti mesmu blog , Camìn de Niria, los tres post dedicaos a esti conde <¿Quousque tandem, Conde Cuaya?>
CURNIANA:
En CURNIANA, la villa de Cornelius, manda la Colexata. |
Asitiáu ente los ríos Narcea y Nonaya tien un desnivel que va de los 38 m/snm a los 478 de Santueña (Santa Eufemia) y dista 10 km de Salas y 30 d'Uviéu pela autovía A-63, un pasu. Esta villa tamién ta comunicada por carretera con Sotu'l Barcu, Puertu Cerredo (>Lleón), San Román (Grau) y Pravia. Abenayá'l Ríu Narcea fuere navegable hasta Pravia, ye dir, hasta'l fin del mundu. Qué gozada, ¿non?.
Debe Curniana'l so nome al romanu Cornelio, dueñu de la Villa Cornelia pero sábese que la hestoria entamó muncho antes, nel paleoliticu inferior, pos tiénense alcontrao restos d'homínidos en Suburriba (Sobrerriba). Hai reconocíos dellos castros pela zona, como'l de Peña la Cabra, nes Nisales. Na Edá Media alcanzó sonadía por mor de la batalla Cornellana en 843, cuando Ramiro apartó del tronu a Nepocianu que se-y colare de rondón. Tamién hai nel IX una donación de la ilesia Samartín a la Catedral d'Uviéu (¿¡Cómo s'arreglaben estos tíos p'arramplar con too¡?).
Nel XI (1024) ye cuando la nuesa amiga Cristina llevanta'l Monesteriu que foi durante munchu tiempu'l centru vital de la zona hasta que la Desamortización acabó con él. (¿Realmente la desamortización foi un beneficiu?... ¿Pa quién?).
Un día guapu pa visitar esta villa ye'l 14 d'Agostu porque los vecinos faen una espicha - hai qu'aportar daqué, eh - nel claustru del monesteriu. Otru momentu afayaizu ye a mediaos d'Abril (Asturpesca 14 y 15) cuando s'abre la temporá del salmón y los pescadores anden esprecetaos a la cata d'El Campanu (el primer salmón pescáu reconocíu oficialmente).
Curniana ta incluyida na Comarca Vaqueira (Allande, Cuideiru, Salas, Tinéu y Valdés) seique non tolos conceyos de vaqueiros d'alzada tán dientro. Estos vaqueiros pertenecen a tres grupos sociales estremaos: maranuetos, na costa; xaldos nos valles interiores y vaqueiros que son tresumantes.
CURNIANA - SALAS (2ª estaya)
La granible vega de Curniana bañada pol Narcea y Nonaya. |
La segunda estaya de la segunda etapa - yá sabéis que van ser 13 - va de Curniana a Salas, de colexata a colexata, podíemos dicir. Asina que tomamos l'Aupista A-8 en Deva y tiramos per Avilés hasta Sotu'l Barcu onde torcemos camín de Pravia pola AS-16 y darréu pa la Villa Cornelio.
Aparcamos delantre la colexata de Curniana y dimos les vueltes afayaices pa remembrar la Puerta de la Osa, les torres, les entraes al conxuntu arquiteutónicu y bordiando los ábsides circulares emprimamos pela SL-7 camín de Suburriba (Sobrerriba). Tenemos per delantre L'Altu, Llamas, Quintana, Casazorrina y Mallecín enantes d'aportar a la Villa de Salas, unos 13 km. ¡Qué ye esto pa nosotros!. Eso sí, la vuelta fadrémosla en taxi, más que ná por dar algo ganancia al pueblu...
Atayando en Suburriba. |
Al pasar per delantre los tres ábsides semicirculares vimos un par d'albañiles trabayucando nel edificiu, eso quier dicir que se sigue manteniendo, menester tendrá pos da la impresión qu'esta ayalga del nuesu padremoñu precisa una igua más fondera. ¡Qu'ansí seya!.
Enseguidina vemos la flecha mariella: A mandrecha y cuestarriba pel asfaltu de la SL-7 camín de Suburriba. Según xubimos podemos contemplar la ciudá del monesteriu decatándonos lo bien asitiada que ta nel tarmudu valle. Nun yera fatu'l tal Cornelius. D'esta miente mañpenes reparamos na empruna cuesta.
Vamos llegar ceo a Suburriba, namás pasar p'embaxo una ponte l'autovía Cornellana-Salas y dexar atrás el viaductu'l Ríu Narcea (875 m).
<Pela viesca'l castañéu ye'l camín afayaizu, lláráu de fueya y de mufu tien un pisar dondu y finu talo moqueta de luxu.> |
Allacuyá acolumbramos una cantera con pinta de tar n'activu:
- Bueno, hai algo trabayu, menos mal.
Siguimos antroxando pel camín astráu de fueya semeyando una moqueta. Dacuando vemos alguna granxa, vaquería, manada o rebañu y sentimos una gayola pergrande por mor de los puestos de trabayu que suponen;Asturies sigui viva. Yá nel llanu vemos que la cantera pertenez a "Sílices La Cuesta (Cornellana)". Paramos a tomar unes semeyes y colamos per detrás de los hangares tres xubir un arrimadiellu.
La granible vega de LLamas. Al fondu La Quintana, ilesia San Salvador. |
Ponte de Casazorrina, yá queda poco. |
Pasa de la una y cuartu (13:20) cuando cuando la ñora d'una casa-molín nos empobina dica'l pueblu de Cazorrina que tardamos un cachín en pasar pos ta perestendíu. Pero los pueblos son guapos, siempres me gusten los pueblos: Xente que s'axunta pa tener más comodidaes, hai que poner de cadún pa que les coses marchen bien. Bueno, a Salas 2,5 Km, chupao.
Pasarela de La Debesa, ensiguida'l Palaciu. |
¡¡Salas!!, una gran desconocida pa nós, a ver qué nos depara.
SALAS , dende La Campa: Palaciu, Torre, Arcu y Colexata. (D' un Cuadru na Oficina Turismu. ¿Jeny Vega? ) |
Colexata y Ayuntamientu: Salas. |
Arquiteutónicamente trátase d'un nave rectangular con una torre bien llamatible y un ábside cuadráu al que se-y fueren añediendo capielles. Dichu ábside abovedáu ta decoráu y caltién dos retablos del XVII, ún de la escuela Valladolid con escenes de la Biblia y Samartín partiendo la capa ya otru de Pedro Sánchez (non el que tu conoces) con escultures de Lluis Fdez de la Vega.
Colexata Salas : Ábside Ilesia Sta. Mª la Mayor. |
- Ta bien, don Fernando, yá echo una oración por ti, qu'una Universidá nun la llevanta cualquiera, pero los palos que disti como Inquisidor van tardar tiempu en depurase...
El mausoléu ta formáu por tres cuerpos:
Inferior: Biografía y blasón de los Valdés.
Mediu (únicu-y llamen): Les escultures de la Caridá y la Esperanza custodien al Arzobispu
(que ye él, claro).
y Superior: La Fé, la Xusticia, la Templanza, la Prudencia y la Fortaleza sobro la Herexía.
Don Fernando Valdés-Salas
(1483-1568), ñacíu en Salas, algamó a Arzobispu de Sevilla pasando pel cargu d'Inquisidor Xeneral y tres dexar constancia del so buen facer como obispu d'Elne, Ourense, Uviéu, Lleón y Sigüenza. Tamién exerció de Presidente del Conseyu Real de Castiella y Conseyeru del Estáu (n'estáu dexó una de la que tuvo un fíu, pero esta fueya arrincóla del llibru la Inquisición).
- Pero home, ¿ves que cerca tas d'Erasmo? ¿Por qué-y tienes tantu anoriciu?.
- ¡Había que salvar la Ilesia d'herexes y luteranos!
- Tranquilu, gallu, que sembles un fanáticu. Y qué me dices de flai Lluis de Ganada, San Xuan d'Avila o San Francisco de Borja, ¿tamién yeren luteranos?
- Protestaben enforma...
- ¡H.oder!, yá nun se pue nin pensar... Queríen cambios na Ilesia pero nun alcontraren en ti, precisamente, l'espeyu onde amirase.
- Yá lo sé, la carne ye débil, pelegrín, y los tiempos difíciles... ¿Pero nun ves nel mio currículum dengún méritu?
- Home, sí; gracies a ti - y a to familia - tenemos Universidá n'Uviéu, Colexata y Palaciu en Salas, en Salamanca'l Colexu San Pelayo... Y esi mausoléu en propia casa pa combayar col Altísimu... Y pensar que punxisti n'apuros al mesmísimu Pompeio, el creador...
- Naide nun podía escapar a <la vara de la xusticia>, ¿ pero ves?... ¡ Nunca nun m'escaecí d'Asturies!,
- Eso te salva, 2don Ramiro", y tolo que los Valdés ficísteis en Salas, que nun ye poco...
- Pos reza un poco aquí y depués otru poco nel Palaciu y darréu ...
- Val, coño, val; rezaré mientras tea na Villa de Salas, depués apáñateles como pueas.
- H.e, h.e... Tengo un rosariu seguru. Tu sáquesme del Purgatoriu, pelegrín, al tiempu...
<Ca Pachón> < ¡Ai, manín, como pa dir visitar monumentos cola fartura que traigo!> |
Nun ficimos que salir - yá tenía ganes, la verdá, aquello ta mui avisiego - y damos col Palaciu xuncíu a una torre per aciu d'un arcu sobro la cai empiedrada. Un poco alloriaos pol cambiu de lluz miramos alredor a ver si víemos algún barucu pa tomar daqué...
- ¿Busquen algo? - éntruga una moza col dexe de Mieres.
- Pos sí, un chigrín pa comer un poco.
- Pa cuyar y tenedor en Ca Pachón, cinco platos y mui arreglao de preciu. Podéis venir conmigo que voi cerquina.
La rapaza quedó enantes de cruciar l'arcu:
- Coláis p'embaxo l'arcu y dais a una una plaza. Ca Pachón ta a mandrecha, veislo dende equí. Qu'aproveche y ¡Bon Camín!.
- Gracies, mocina, que tengas un bon día.- Xente afayaizo, est@s de Salas.
Plaza La Campa: Torre, Palaciu (O. Turismu) y Arcu- Ponte. |
Palaciu-Capiella de la Cai-Torre-Arcu: ¡SALAS! |
Presenta l'edificiu dos plantes al rodiu d'un floríu patiu interior, porticáu, en forma de trapeciu rectangular y que ta percorríu por una barandiella torniada con sofitos en columnes de madera. ¡Una pasada, manín! .
Entá nun te lo camenté pero'l Palaciu ye anguaño un Hotel-Restaurante de luxu con doce habitaciones, magar los precios son bien algamadizos. Tien numberosos servicios: Bar, piscina, terraza, biblioteca, sala de lletura, salones sociales y sala de masaxes. Tamién hai un salón p'acontecimientos sociales: bodes, bautizos, comides d'empresa...
Patiu de Palaciu - ¡¿Qué, sentamos tomar el vermú?! |
La fachada principal en mamposteria, al norte, ta dispuesta en diagonal ya escoltada por dos sobresalientes torres - techaes a cuatro agüaes ya una cornisa de teya voladizo - y la Capiella de <Nuesa Señora de la Cai>, anguaño "Sala d'Esposiciones". Esta capiella rectangular, con bóveda de cañón na cabecera, tien dos pisos con unos vanos nel superior d'onde los señores podíen siguir la lliturxa en mou clandestín, claro qu'ellos podíen golifalo too.
- ¿Habrá daqué nesa torre?
- Según veo nesti folletu que prindé anantes en Turismu resulta que na Torre hai un muséu.
- ¿Con qué xida?
- Mu-sé-u... Pre-rro-má-nicu.... Sa-mar-tín. Ye dicir, qu'abelluga pieces de l'antigua ilesia prerrománica de Samartín asitiada na redolada la Villa.
- Habrá que visitalu, pero agora ta zarráu asina que vamos dexalo pal próximu día que faigamos la estaya :Salas-La Espina.
- Ígualo.
Escudu Universidá d'Uviéu: Armes de los Valdés-Salas |
El blasón :
Capelu cardenaliciu en sinople con 2x10 borles (10 en cada lladral) dispuestes en cinco órdenes (1.2.3.4) y báculu arzobispal (2 crucetes) d'oru qu'abelluga
En campu elípticu de plata tres franxes n'azur con diez roeles de gules cargaos con cruceta d'oru y distribuyíos 3:2.2:3 ( xefe - mandrecha - manzorga - punta) que van alternaos coles faxes y componiendo una orla simétrica.
*Nota: El capelu cardenaliciu ye sinople pa obispos y arzobispos y de gules pa cardenales. La cruz del báculu lleva una cruceta pa obispos y dos nos arzobispos, asemeyando a la Cruz de Caravaca.
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La Torre de los Valdés , del sieglu XV ( el Palciu ye del XVII) tien forma cuadrada y ta llevantada en cantería llabrada dende'l baxu o cuartón hasta les almenes del tercer pisu que rematen nunos llamatibles cubos nes esquines. Namás tien tres ventanos y el restu de güecos son saeteres defensives abocinaes. Un matacán na segunda planta protexe la entrada asitiada na primer planta a la que s'entraba per aciu d'una ponte llevadiza sobro un foxu. Perguapo. Anguaño agospia'l
< Hoc signo tuetur pius Hoc signo vincitur inimicus> |
Una de les inscripciones ye una llábana cuadrada ornada con diferentes motivos ente los que destaquen la cruz col Alfa y Omega y la lleenda de la monarquía asturiana:
<Esta señal protexe al piadosu y con ella vencerás al enemigu>.
Otra fai referencia a la proteición y salvación d'esta Casa ( los romanos tamién lo usaben), otra trai una lista de les reliquies del monesteriu, otra cuenta la reconstrucción d'un templu y lluéu hay dos oraciones (munchu rezaben) que cuesta interpretar. De les cinco ventanes cuatro son trífores y traen inscripciones; la otra nun se paez en nada y cuiden que fuere del templu primixeniu.
Ilesia prerrománica de Samartín (Salas) (Semeya ASTURNATURA) |
L'edificiu consta d'una nave rectangualar con cubierta de madera techada a dos agües. Tien el presbiteriu cuadráu con bóveda de crucería ya un retablu rococó cola imax de Samartín repartiendo la capa con un probe.
La fachada ye de mampostería y nella puen apreciase delles pieces mui nueves, répliques de los orixinales que tán nel Muséu Prerrománicu de Samartín que crearen na Torre de la Villa (Torre Valdés). Si Alfonsus Confessus llevantare la cabeza nun sé que diría....
ESTIMANCES:
Colexata Sta. María de Salas |
. A Isabel San Sebastián pola so obra sobre Asturies y sobre manera por <La peregrina>, llibru-guía del nuesu <¡Bon Camín!>, que nos dio l'emburrión definitivu asina como a Carme Morán, <La madreña caleyera>, que nos fizo naguar coles semeyes del Camín y nos tresmitió'l so cuayu.
. A J. Javier Esparza pola bayura de llibros qu'escribiere al rodíu'l reinu d'Asturies, veneros de mio.
.Wikipedia, que nos apurre información de cotino, asina como Asturnatura, onde chisbamos al rodiu la caparina, la Llimonina, o Ilesia Samartín...
. https://www.senditur.com/es/poblacion/doriga/ y d'otros dellos blogs onde chisbamos.
. <lne: La Infanta Cristina, la osa y los barcos en Cornellana. Por J.R.M>.
. Sobre'l Conde Cuaya, de Grao, tenéis esti llibru:
<Coalla el sanguinario>, de Fernando Romero; habéis lleelu.
. A R. Cortina Mieres pol so <blog de Acebedo> que tantes veces consulto, como güei, al rodiu los barcos de Curniana.
. A tolos autores qu'escribieren histories al rodiu'l reinu d'Asturies, como Fulgencio Argüelles.
. A J. Javier Esparza pola bayura de llibros qu'escribiere al rodíu'l reinu d'Asturies, veneros de mio.
.Wikipedia, que nos apurre información de cotino, asina como Asturnatura, onde chisbamos al rodiu la caparina, la Llimonina, o Ilesia Samartín...
. https://www.senditur.com/es/poblacion/doriga/ y d'otros dellos blogs onde chisbamos.
. <lne: La Infanta Cristina, la osa y los barcos en Cornellana. Por J.R.M>.
. Sobre'l Conde Cuaya, de Grao, tenéis esti llibru:
<Coalla el sanguinario>, de Fernando Romero; habéis lleelu.
. A R. Cortina Mieres pol so <blog de Acebedo> que tantes veces consulto, como güei, al rodiu los barcos de Curniana.
. A tolos autores qu'escribieren histories al rodiu'l reinu d'Asturies, como Fulgencio Argüelles.
Prestoso a fartar collaciu.
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