De casa a Cuadonga, ¿por qué?
<< Quiero dir a Cuadonga
quiero averame hasta'l cielu
quiero ver a la Santina
onde prende, madre, el sueñu >>
<< CUADONGA >>
¿Porqué dir a Cuadonga?
Porque
ellí ta l’escomienzu.
Munches
son les amarraces
que
colos moros tuviemos
pero la de Cuadonga (722)
foi
la que biltó dafechu.
Siendo Anbasa ben Suhaym
l’Emir
n’aquelli momentu
decidió
que yera hora
de
poner Pelayo arrechu.
Nun
paraba l’asturianu
de
monta-yos enguedeyos:
acesmar,
embiescar… Lo meyor,
nun
pagaba los impuestos.
- Munuza, gobernador,
¡Pónme esos asnos tiesos! .
Toi
d’astures y de godos
hasta
los mesmísimos ….
Vieno Munuza pal norte,
consigo
al l’Alkama trexo,
y
entró nuna ratonera
tres de Pelayo, ciegu.
-
Vais conocer les Asturies
de
primer mano, agarenos.
Vais
conocer Cuadonga
la
nuesa Meca, mio neños,
col agua de la fontica
vais
sentivos como nuevos…
Nun taba solu, Pelayo,
los
cántabros vienen con ellos
pos
Ermesinda y Alfonso
yá
tán esperando un neñu;
yá
va d’un tiempu a esta parte
que
fai comuña con Pedru
aquel
duque de Cantabria
que
vien de ser so consuegru.
Aquel día en Cuadonga
atronicaron
los cuernos
y
les voces de ultratumba
d’aquel
clangoriu de muertos.
- Col agua de la fontica
vais
a quedar como nuevos,
repetíen los astures
llarando entanto'l cagüercu.
<Xenerosa, Deva, .....
Los
que con vida quedaren
colaren
camín del puertu
que
la vuelta peles Cangues
torgada taba dafechu;
bien
sabía don Pelayo
onde pone-yos el cepu
pos
nos Montes de Cosgaya
esperábalos
Don Pedru
que cola ayuda divina
esanició al sarracenu.
Quiero dir a Cuadonga,
quiero
allugame nel cielu,
quiero tar cola Santina
onde
prende, madre, el sueñu.
Tres d’un célebre Conseyu Pelayo
yá fuere elexíu en 718 como cabezaleru (primus
inter pares) de
la Resistencia cristiana
polos
astures y godos asitiaos nestes tierres, tres los Montes Cantábricos. Dende entós nun facía otro
qu’acesmar al enemigu con pequeñes escaramuces* pillándolos
davezu por sospresa.
[* Escara-muza= Igual esta pallabra la inventamos los astures: ¡Cómo-y quedare la cara a Munuza!]
Nel añu 722, siendo l’Emir
d’Alandalus Anbasa ben Suhaym al Kalbí ordenó al xeneral Munuza
, por aquel entós Gobernador de la zona norte, dar una lleición a
los “asnos del norte” que nun paraben d’incordiar “un día sí
ya utru tamién” y, por si fuere poco, refugaren pagar los
impuestos.
Cuentes les Cóniques
, quiciabes recoyío na lleenda, que Munuza – el xeneral
qu’acompañare a Tariq nes primeres batalles de la Invasión y
depués a Muza nel avance hacia’l norte – yá les tuviere tieses
con Pelayo por mor de los amores cola hermana de so, Ermesinda
(Adosinda). Aprovechando l’ausencia de Pelayo, que taba
d’intercambiu boloñés per Alandalus con otros astures cabezaleros, Munuza
tiró-y los texos a la hermana y, al paicer, con munchu éxitu.
De
xuru que guapa yera
(asturiana,
de primera),
roxa,
de face cande,
- ¿gotes de goda ascendencia?-
dexó
a Munuza clisáu
del
instante en que la viera.
Pero’l
petite más grande
taba
en quedar cola herencia **
Si
Pelayo yera’l gallu
de
tol norte, la Cornisa,
elli,
cuñáu heride
de
la Hispania revolvina.
-
Un casoriu tan propiciu
¿nun
valdrá bien una misa?
Ría Munuza en Fomento:
¡qué guapa tas, mio chatina!
Mientres
Pelayo estudiaba
árabe
n’Isbiliya
Munuza
llevaba al güertu
a
la fata d’Ermesinda.
**[Ente los astures -celtes- la herencia tresmitía vía matriarcal. De faltar Pelayo igual Munuza ...]
Si los asturianos dábemos guerra a los moros estos tampoco s'echaben p'atrás, poro Pelayo (1) hebo d’abellugar na llana les Cangues d’ Onna (C. d’Onís), pero cerca les montañes que tan bien conocía, pa poder escatamucir en casu de visita poco afayaiza.
Cuando Munuza – residente a vegaes en
Xixón (2) – ordena al capitán Alkama someter a Pelayo d’una
vez, esti, tómalo a pechu y va ciegu por él. Nun repara nos
peligros y Pelayo, xunto col so xenru Alfonso Pérez – dux de
Cantabria - , prepara-y una encerrona nes faldes del monte Auseva,
nuna angostura que termina na <Cova d’onna = Cueva de la fonte,
del ríu >, una cueva con un valor simbólicu pergrande pos yera
venerada dende antiguo polos celtes. Nesta dómina cristiana la cueva
taba presidida por una imax de la Virxe María. El cristianismu
sigui calteniendo los centros espirituales de los druides celtes.
[
Convién fer alcordanza que Favila foi sapozáu na ilesia de la Santa Cruz
qu’elli mesmu mandare llevantar sobro un dolme celta; sigui la
tradición].
De
xuru qu’hebo munches amarraces, seique les hubo más importantes
pero la que pasó a la historia, novelada nes cróniques por Alfonso
III, foi la de Cuadonga seguramente pol valor simbólicu qu’encerraba
al ser, dende los llonxanos tiempos del fierro, un santuariu celta.
El Magnu sabía bien lo que
facía, quería una xustificación, una xida que lu emburriara a la Reconquista, daqué que xunciera a tolos pueblos que moraben nel
norte – astures, godos, cántabros – embaxo una mesma bandera. Pa
ello Alfonso III presisaba de símbolos, La Cueva yera venerada
polos astures autóctonos, los celtes, y dende la Batalla Cuadonga
tamién por godos y cántabros. L’ayuda d’una imax de la Virxe
alendaba los guerreros que consideraron la victoria como suya; dentós
p’acá sedría la <Cova dominica = Cueva de la Señora >.
Otru símbolu, seique’l más importante, foi la Cruz que sopelexó
Pelayo nesa mítica amarraza; una cruz de madera carbayu qu’él mando
llarar d’oru y piedres precioses y que se convirtió nel <santu
y seña> del Reinu d’Asturies: La
Cruz de la Victoria.
(< Con
esti signu vencerás a los tos enemigos>)**
** [Esti slogan, a mou de "signum salutatis", amuesa nel blog. <<mirabiliaovotensia>> onde vos encamiento entrar de cuando en vez.]
Alfonso III el Magnu, propagandista onde lu haya, tamién Reconquista
faciendo intervenir nes sos Cróniques a los protagonistes del momentu:
Munuza, Alkama y Ambasa polos moros y Pelayo – el so antepasáu -
polos astures. Y al endefechu … l’elementu que los xunce y que los
separa: Oppas, l’obispu traidor que vendió la Patria en Guadalete, volvió vendela en Toledo cuando tragó'l trespasu de la corona d'Hispania a les vidayes del Califa omeya y cuando por tercera vegada cantó'l gallu en Cuadonga:
- << Torna al alcuerdu, Pelayo, nun vas poder pa con ellos>>**
Agora tóca-y el turnu al Magnu:
- << Torna al alcuerdu, Pelayo, nun vas poder pa con ellos>>**
Agora tóca-y el turnu al Magnu:
-
Los godos perdimos la tierra, los godos tenemos la obligación d’encabezar la
reconquista.
Entamó
con ello Pelayo, dio-y consistencia’l Católicu, restauró <tol
orde góticu> El Castu y punxo la guinda’l Magnu. Cuando falamos
d’Alfonso’s hai que quitar la boina.
- ¡Chapeau, Reis Alfonso!
Fruela ñació precisamente en 722 asina que la fía Pelayo, Ermesinda, y Alfonso de Cantabria – los pas de la criatura – yá taben casaos; ye dicir, Alfonso’l Católicu, el dux de Cantabria, tamién participó de la fiesta. Ye más, tres d’esta escaramuza los ismaelites colaron dica Cantabria pela única salida que-yos dexaren : Vía Los Llagos, per Buferrera - magar que la torna per Cangues taba torgada dafechu - y foi cuando en Cosgaya, por mor d’un derrabe (¿echaríen una manina los asnos del norte ?), l’exércitu árabe tevo una debacle pistonuda.
Yá sabemos lo que pasare darréu: Munuza, al nun sentise seguru, quixo colar pa la Meseta pel Camín de la Mesa pero los asturianos atayáronlu en Olalíes (Proaza) cortándo-y el mexu. Unos dicen velu muertu, otros quieren velu dellos años depués pela Septimania... Ermesinda careció de velees tola vida. El compañeru de Tariq nun escaeció enxamás les abluciones nel Sable San Llorienzu nin les espiches na Cuesta Cholo; el so espíritu sigui analayando sobro'l Cerru...
Tumba de Don Pelayo en Cuadonga |
El nome de Pelayo vien del
llatinu Pelagius y non d’un
nome xermanu-godu; Pelayo sedría entós astur-romanu (los árabes
nómenlu Belami al-Rumí= Pelayo el romanu=cristianu). P’afitar entá más
esta teoría podemos atalantar de la Crónica Isidoriana
– fala de la historia de los godos - que Pelayo nun lo yera
pos nin tan siquier lu noma. ¡Vaya propaganda, eh!.
Pelayo sedrá un noble astur
descendiente de los romanos - pero entemecíu dafechu colos aborixe - que tendría influyencia y poder nes
Asturies Centrales pre y post-invasores. A resultes d'ello formaba parte de l’alministración goda algamando’l
padre a dux de Galicia y elli a espatariu real: primero de Witiza y
depués – cuando padre y Rei lleguen a les manes – del nuevu rei
Rodrigo, normal.
[Don Pelayo tevo enterráu de mano n'Abamia, xunto cola so muyer Gaudiosa. Más tarde lleváronlos pa la Cueva d'Onna, como se pue comprobar, bueno...
¿Pero por qué n'Abamia? .. ¿Qué había n'Abamia?...¿Qué significaba Abamia?.. Paez ser que n'Abamia mandó llevantar Pelayo un monesteriu ya una ilesia. Del primeru nun vemos traza pero de la ilesia queda constancia n'esta que vemosd'estilu románicu,tan tresformada ella,que nun resambla pa nada la prerrománica, d'ella quédanos la intuición (los texos), la lleenda, la tradición y les cróniques. Pero...
¿Por qué Pelayo mandó edificar esti centru eclesiásticu n'Abamia? Pos porque yá yera d'antiguo un llugar santu, yera un santuariu celta; los monxos nun fueren otro que descendientes de los antiguos druides. Esti apegu de Pelayo a les tradiciones astures ye lo que fai pensar que yera ún d'ellos, ún de los NUESTROS, un ASTUR. Embaxo d'esos texos cuido que se celebraren munchos conceyos, quciabes el que lu encumó a Princeps, ¿seguro que foi na llana del Repelao? ]
Santolaya d'Abamia, finxu espiritual de los astures. |
¿Por qué Pelayo mandó edificar esti centru eclesiásticu n'Abamia? Pos porque yá yera d'antiguo un llugar santu, yera un santuariu celta; los monxos nun fueren otro que descendientes de los antiguos druides. Esti apegu de Pelayo a les tradiciones astures ye lo que fai pensar que yera ún d'ellos, ún de los NUESTROS, un ASTUR. Embaxo d'esos texos cuido que se celebraren munchos conceyos, quciabes el que lu encumó a Princeps, ¿seguro que foi na llana del Repelao? ]
D’otramiente
nun había sitiu n’Hispania más seguru y afayaizu que les montañes
d’Asturies. Taba’l País Vascu, pero estos yeren mui suyos, hasta
na fala. La zona de Cataluña tamién foi invadida ya otros llugares
como Mérida, Toledo, Tudmir p’hacia Murcia o’l Val del Ebru
taben acogotaos pola nueva relixón islámica. Ser cristianu o
cenciellamente llibre namás taba permitío tres los Montes
Cantábricos.
Una pena qu’algunos reis venideros nun supieren valorar la llibertá de cultos ¿indíxenes? qu’atesoraba Asturies. Los mesmos que punxeren el granu de mostaza de la llibertá foron depués perseguíos pol xugu de la cruz. Los suaños de dellos homes son el cepu pa otros. Nun creo que’l galiléu tuviere contentu con ello.
(2) Cuido que Munuza, el Gobernador de tol norte peninsular, debía tener una corte treshumante: Xixón, Llión, Astorga, Llugo,... dependiendo les circuntancies del momentu.
(3) El castiellín de Fozana . Nel añu 869 el rei Alfonso III, el Magnu, fai donación nel so Testamentu al presbíteru Sisnando de la Ilesia de Santa Mª de Tentiana (Tiñana) y tola so redolada, qu'él heredare de so tíu'l Castu (Alfonso II) y esti del güelu Pelayo. Mui guapo, don Pelayo con posesiones nel centru d'Asturies. ¿Mercóles siendo rei o teníales d'antaño la familia?.
Cerquina d'esta ilesia hai un picu (400 m) nomáu Picu Castiellu - o Castiellu de Fozana - que nun principiu (1957) foi catalogáu como castru, lo normal.
Dellos años más tarde, tres estudialu más a fondu y alcontrar algunos restos*, decatáronse que podía tratar d'una fortaleza, tipu Castillu de Curiel en Peñaferruz, ocupada dende'l S. III al VI y que tendría calter militar: muralla agüevada (139 x 94), torre de vixía - controla'l pasu del valle del Nalón-Nora al centru d'Asturies (Lucus Asturum) -, tres fosos y hasta contrafosos . Non menos bultable ye'l fechu que na llomba alcontremos delles cueves con agua corriente.
¿Si esti fortín pudo pertenecer a los primeros tiempos de la monarquía nun ye farda a esgaya pa facer una excavación fondera?... Ye lo que tu y yo camentamos ¿nun ye asina?... Tamién lo pensare xente preparao como'l arqueólogu Don Alejandro Fanjul que removió cielu y tierra p'algamar una financiación FORIATA; sí, ho, de los EE.XX. El Principáu nun tenía que poner un duru pero ... ¡ REFUGÓ los permisos d'escavación! porque "nun entra nos planes previstos"... ¡Qué sensibilidá! (esto foi en 2014, y siguen ensin planes) ... Nun quiero nin pensar que llevo más de 50 años metiendo la papeleta enquivocada... Y arriendes del Principáu...
- ¿Pero entá hai más, nin?....
- Sí, ho, sí; agora sabemos que ser falante d'asturianu ye peligroso; sí, sí, ¡peligroso!...
- ¿Y la OFICIALIDÁ?...
- ¡Lo que faltaba!... Otru nacionalismu n'Asturies.... Como si nun tuviéremos a esgaya con Cataluña...
Resulta qu'oficializar, ameyorar, desendolcar, intentar NORMALIZAR l'usu de la llingua que dende sieglos llevamos falando - con too y con eso - per estes céltiques tierres ye bien esmolecedor pal PODER ... Tremen, ven tres de la Llingua una espada asolapada, ¡qué miéu!.
- Pero, Señor Presidente, ¡que somos asturianos, ho! ... L'antónimu de separatismu... Nun ve qu'hasta cuando esbardayamos un poco espetamos eso de: <Asturies ye España y lo demás tierra conquistao >. Dígame que nun tien perres, pero nun me insulte. Pos yo digo-y lo que siento, un pocu de nacionalismu igual nun mos venía mal... Un migayín d'ilusión pa resucitar esta Patria murnia (Vs. tampoco ye l'allegría de güerta, eh, tien de reconocémelo...) na que vivimos, un símbolu d'unidá, un algo que xorrasque les conciencies y l'espíritu de llucha (los Fondos Mineros paez que nos dexaren apandaos)... Dígame la verdá, ¿conoz daqué menos peligroso qu'una Llingua?... ¡Qué ocasión perdió usté!.. Pudo salir (o entrar) pela puerte grande pero sobre manera de tresmitinos un poco d'ilusión... Qué pocu-y costaba y qué ocasión perdió... Y mire que-ylo punxeron a güevu...
¡Ai, Dios!, <nun alcuentro la mio cara nel espeyu>.
*Ente los resto alcontraos en superficie tiense dao con cerámica romano y medieval, unes manes pa moler ya escories de fundir fierro (tamién en Curiel).
Nota: Si daqué ta acertao debèislo a los profesores Fanjul , Patricia Argüelles, Diana Vega, A. Gutiérrez o Menéndez Bueyes; de les FALCATRÚES tien la farda'l mio nacionalismu de caleya.
Una pena qu’algunos reis venideros nun supieren valorar la llibertá de cultos ¿indíxenes? qu’atesoraba Asturies. Los mesmos que punxeren el granu de mostaza de la llibertá foron depués perseguíos pol xugu de la cruz. Los suaños de dellos homes son el cepu pa otros. Nun creo que’l galiléu tuviere contentu con ello.
(2) Cuido que Munuza, el Gobernador de tol norte peninsular, debía tener una corte treshumante: Xixón, Llión, Astorga, Llugo,... dependiendo les circuntancies del momentu.
Provincies del Reinu visigodu. ¿Yera D. Pelayo fiu del Dux d'Astura? ¿Teníen posesiones pel centru d'Asturies: Siero (Fozana), Llugones, Uviéu...? |
(3) El castiellín de Fozana . Nel añu 869 el rei Alfonso III, el Magnu, fai donación nel so Testamentu al presbíteru Sisnando de la Ilesia de Santa Mª de Tentiana (Tiñana) y tola so redolada, qu'él heredare de so tíu'l Castu (Alfonso II) y esti del güelu Pelayo. Mui guapo, don Pelayo con posesiones nel centru d'Asturies. ¿Mercóles siendo rei o teníales d'antaño la familia?.
Cerquina d'esta ilesia hai un picu (400 m) nomáu Picu Castiellu - o Castiellu de Fozana - que nun principiu (1957) foi catalogáu como castru, lo normal.
Dellos años más tarde, tres estudialu más a fondu y alcontrar algunos restos*, decatáronse que podía tratar d'una fortaleza, tipu Castillu de Curiel en Peñaferruz, ocupada dende'l S. III al VI y que tendría calter militar: muralla agüevada (139 x 94), torre de vixía - controla'l pasu del valle del Nalón-Nora al centru d'Asturies (Lucus Asturum) -, tres fosos y hasta contrafosos . Non menos bultable ye'l fechu que na llomba alcontremos delles cueves con agua corriente.
Castiellu de Peñaferruz asemeyáu a Fozana. Comandáu por un tenente. |
Manifestación en demanda d'ilusión polos fíos los qu'aconceyaren nel Monte Auseva. La Cruz yá la llevamos, la nuesa espada ye la Razón. |
- ¿Pero entá hai más, nin?....
- Sí, ho, sí; agora sabemos que ser falante d'asturianu ye peligroso; sí, sí, ¡peligroso!...
- ¿Y la OFICIALIDÁ?...
- ¡Lo que faltaba!... Otru nacionalismu n'Asturies.... Como si nun tuviéremos a esgaya con Cataluña...
Resulta qu'oficializar, ameyorar, desendolcar, intentar NORMALIZAR l'usu de la llingua que dende sieglos llevamos falando - con too y con eso - per estes céltiques tierres ye bien esmolecedor pal PODER ... Tremen, ven tres de la Llingua una espada asolapada, ¡qué miéu!.
- Pero, Señor Presidente, ¡que somos asturianos, ho! ... L'antónimu de separatismu... Nun ve qu'hasta cuando esbardayamos un poco espetamos eso de: <Asturies ye España y lo demás tierra conquistao >. Dígame que nun tien perres, pero nun me insulte. Pos yo digo-y lo que siento, un pocu de nacionalismu igual nun mos venía mal... Un migayín d'ilusión pa resucitar esta Patria murnia (Vs. tampoco ye l'allegría de güerta, eh, tien de reconocémelo...) na que vivimos, un símbolu d'unidá, un algo que xorrasque les conciencies y l'espíritu de llucha (los Fondos Mineros paez que nos dexaren apandaos)... Dígame la verdá, ¿conoz daqué menos peligroso qu'una Llingua?... ¡Qué ocasión perdió usté!.. Pudo salir (o entrar) pela puerte grande pero sobre manera de tresmitinos un poco d'ilusión... Qué pocu-y costaba y qué ocasión perdió... Y mire que-ylo punxeron a güevu...
¡Ai, Dios!, <nun alcuentro la mio cara nel espeyu>.
*Ente los resto alcontraos en superficie tiense dao con cerámica romano y medieval, unes manes pa moler ya escories de fundir fierro (tamién en Curiel).
Nota: Si daqué ta acertao debèislo a los profesores Fanjul , Patricia Argüelles, Diana Vega, A. Gutiérrez o Menéndez Bueyes; de les FALCATRÚES tien la farda'l mio nacionalismu de caleya.
(4) Amaya, la capital d’El Ducáu de Cantabria venía de ser invadida polos moros
en dos ocasiones: primero por Tariq (712), onde dexaría un
destacamentu y unos cuantos xudíos pa gobernar, y más tarde (714)
por Muza de pasu que tiraba pa Llugo tres pasar per Astorga y Llión.
Menos mal qu’Al Walid llamólu a capítulu y hebo ce colar pa
Damasco…
- ¡Uf!… De bona nos tenemos llibrao…
Toi seguru qu’esti, tres arrasar Galicia, plántase en Xixia por mor del aruma la sidre… Lo que queremos dicir ye que los mesmos cántabros tuvieren qu’abellugar tres los montes y teníen per grande interés p’acomuñar colos astures pelaxanos. Lo de Cuadonga foi una andecha astur-goda-cántabra, ¡cómo diba salir mal, co...imes!
- ¡Uf!… De bona nos tenemos llibrao…
Toi seguru qu’esti, tres arrasar Galicia, plántase en Xixia por mor del aruma la sidre… Lo que queremos dicir ye que los mesmos cántabros tuvieren qu’abellugar tres los montes y teníen per grande interés p’acomuñar colos astures pelaxanos. Lo de Cuadonga foi una andecha astur-goda-cántabra, ¡cómo diba salir mal, co...imes!
** <<
Vuelve al to alcuerdu, Pelayo>>, encamienta-y Oppas a Pelayo, a la entrada la Cueva, cuando quier arrreglalo
con elli enantes d’entamanar la batalla.
Asina que los cabezaleros d'Asturies tuvieren un alcuerdu colos walís d'Al Andalus que Pelayo rompiere tres esmucir de Córdoba y abellugar n'Asturies.
LA DEBA : L'escomienzu oficial
Si quies dir a Cuadonga andando, dende Xixón, lo normal - l'oficial - ye que t'empobines al Güeyu Deva (tamién pues salir dende'l Camping) pos ye un llugar míticu por antonomasia. Equí ñaz el ríu Deva talo qu'en Cuadonga: <De Deva a Deva>.
Nós vamos salir dende casa, a tiru flecha del Güeyu, magar que vamos faer tamién esta salida oficial pa que'l pelegrín tenga constancia d'ello. Vamos, entós, a xubir al Altu del Curbiellu que ye onde empatamos si lo faemos dende Santurio.
Tres visitar San Salvador, somos pelegrinos, empobinamos dica la ponte'l Llavaderu, el Periódicu de Deva antiguamente. Paramos a escuchar el ruxerrux del agua al amiyar de la presa cuando, al mirar al frente, acolumbramos la Ermita de Peñafrancia entamilgada sobro'l manancial del Güeyu Deva. Tamos nel Barriu d'El Pedroco. Podemos xubir tranquilamente a La Olla per esta pindia carretera asafalcada, que pasa per delante d'El Chabolu hasta dar cola señal afayiza, la garrapiella que nos guíe hasta l'altu pero vamos faelo pol siguiente ramal, el Camín del Faru, que ye más tendíu y caltién tramos de formigón y, a vegaes, de zahorra.
Los primeros pasos discurrir pel territoriu los Solar, son minchos vecinos los que s'apelliden asina. Más arriba alcuentra la casa del que fuere ún de los primeros escritores n'asturianu de la dómina del Xurdimientu:Andrés Solar Santurio (Andresu), algún día tendremos que dedica-y un post. Tienlu ganao.
Xubimos zigzagueando pente cases típiques, mui remocicaes, col corredor engalanáu por plantes y flores o modernos xalés con sabor a antiguo; el Barriu del Pedroco ta mui humanizáu. A mediu camín de la xubida vemos la casería de Piñera col so típicu Horru; pero quiciabes lo más bultable sía una figura de piedra incrustada na paré de la casa: la Cabeza Castreña de Deva. Nun ye plan d'aparase, igual otru día, pero facemos alcordanza de las información que tenemos lleío:
[ Trata d'una cabeza-totem llabrada en piedra de la dómina los antiguos astur-celtes que moraben nos castros. La cabeza p'aquella xente yera perimportante - agora más - pos pensaben que nella taba la enerxía motora de la persona, "l'alma"; quiciabes por eso teníen en vezu de cortá-yla al enemigu, d'este miente yá nun podría resucitar nin cola mediación de los druides].
Tres cariciar el pescuezu a ver si la nuesa cabeza siguía en sitiu siguimos xubiendo pel Camín del Faro u cruciando'l Camín de La Barrea hasta empatar con una importante carreterina asfalcada; cruciamos y en siguida otra más, la As-331 que te lleva al Curbiellu pasando pel Pinal. Equí tenemos un panel pergrande qu'amuesa la Ruta a Cuadonga y d'él tomamos unes semeyes. Nós, los romeros del Camín, nun vamos pela carretera xeneral, sinon que la cruciamos por mor d'una garapiella que nos empobina pel Camín del Regatu, un antiguu camín de carru, más prestosu.
Baxamos hasta enriba l'autovía y depués ascendemos a modo, seliquino, pel Camín de Samiguel, entá queda un cachu qu'andar. Agora vamos pel Camín del Charcu; pensábemos que yera un topónimu daqué antiguu pero sí que lu alcontramos magar nun mos cafiare p'andar. Nel empalme del Barriu Castañera tiramos de frente hasta llegar a un abeventaderu, per onde pastien unes oveyes, y salimos a la AS-331 al pie d'El Pinal, y cerca de la Ilesia del barriu.
Ye la hora'l vermú pero esta vegada sedrá meyor tomalu arriba, nel Barín del Curbiellu. Y asina lo ficimos, un vinu blancu con azúcare acompañáu d'un caldu dexónos entonáu el cuerpu dafechu. Yá nos petecía baxar a Pión pero eso sedrá otru día, cuando salgamos dende casa. Les paredes del bar tán llaraes de cartelos que describen el Camín de Cuadonga, unes ayalgues caseres d'ayuda al caminante de les que tomamos bona cuenta cola Canon. Nun hai romeru o ciclista - a magüeyu - que nun pare nesti Bar...... Ye como una posta pal intercambiu de caballos, polo menos "eches la burra al agua".
Toes estes farragose esplicaciones nun deben preocupar al llector que pretenda facer esta xubida poro la relidá ye muncho más cenciella, ta mui bien balizáu'l camín coles garapielles.
.........................................................
DEVA, LA PARROQUIA
Deva o DEBA (como reza'l Madoz) ye una de les parroquies más chules de Xixón. La reencarnación de la diosa Deva ta presente en toles partes: Nel sagráu Monte Deva, no alto y nel Güeyu Deva, nel fondu; namás-y falta la playa pero esta tienla a tiru flecha.
Na parroquia Deva viven más de 700 habitantes repartíos polos barrios de: El Pedroco, el Fondón, La Reguera, Zarracina, Serantes, San Antonio, La Olla, Rioseco o El Monte. Ta arrodiada al este pol Conceyu de Villaviciosa (Arroes y Pión), al sur por Caldones, al oeste por Santurio y al norte por Cabueñes.
Anguaño ye una parroquia primeramente residencial y d'ociu con numberos bares-restaurantes (Casa Yoli, El Chabolu, El Rinconín de Deva, Casa Mario, El Camping, El Cruce...); p'agospiar hai l'Hotel Rural Mirador, La Ermita de Deva, l'Hotel-Restaurant-Spa de La Llorea y el mesmu Camping, abiertu tol añu. Entá conserva delles caseríes dedicaes al ganao vacuno que caltienen esa vida bucólica de los sieglos pasaos cuando nel Molín d'Euxenio se farinaben el maíz o'l trigu, o los numberosos llagares facíen correr la sidra a golfaraes o la granible tierra la vega taba llarada de fabes, o cuques de llinu y maíz... Riques tierres bendites pola Deva. Güei la parroquia sigui prosperando per aciu d'empreses como Sidra Piñera, el Campu de Golf o Centru Hípicu.
Deva debe'l so nome a la diosa céltica Deba, la Madre Naruraleza, la qu'orixina la vida talo'l nacimientu los ríos: Equí ñaz el Ríu Peñafrancia y en Cuadonga'l Reinazo y pa con él el Reinu d'Asturies, l'orixe de la Reconquista: SÍMBOLOS.
Deva ye una tierra mítica, la so historia ñaz col orixe de los tiempos.
Nel Monte (426 m d'altor), analayando sobro'l mar, hai una necrópolis tumular con más de 4000 años d'antigüedá, como nos cuenta'l profesor Cortina, l'arqueólogu que lo tien estudiao.
Nel llanu, bañáu pol Ríu Peñafrancía, podemos contemplar la románica Ilesia de San Salvador de Deva, mui remocicada tres la Guerra Civil, pero con raigaños nel prerrománicu, finales del X , esllabón perdíu ente'l "pre" y el "ro". Formó parte d'un monesteriu dientro del Camín Xacobéu, el Camín Francés, qu'agospiaba los fundíos pelegrinos. De fechu el Camín de Cuadonga coincide munches veces con él. Conserva a la entrada - refecha - la estela fundacional: < Doña Velasquita Ramírez* consagra esti templu a S. Salvador > hacia 984. En 1006 dóna-ylu a S. Salvador d'Uviéu por mor de los cafiantes llobos de la Catedral que nun paraben de roye-y la oreya de la que s'agospió nes Pelayes de la capital.
* [ Esta Velasquita ye la playa, la nuesa, non la Xiráldez uvieina. Podéis ver dalgo más na entrada :
<A la cata'l Güeyu Deva>, n'esti mesmu blog Camìn de Niria.]
Otru, otros, edificiu emblemáticu ye'l Palaciu del Conde de Revillaxixéu. El Palaciu Antiguu (seique hebo otru más primitivu), el que ta más averáu al Ríu Peñafrancia, tien una estructura complexa con dependencies estremaes na forma y nel tiempu pero distribuyíes racionalmente y onde destaca una torre cuadrangular d'estilu historicista.
El títulu del Condáu de Revillaxixéu foi donación de Fernando VI nel añu 1749 al cántabru Xuan Francisco de Güemes y Hocasitas que creó la Compañia Comerciu de La Habana onde foi nomáu Capitán Xeneral algamando darréu a Virrei de la Nueva España. Don Álvaro Armada de Barcáiztegui ye n'actualidá el IX Conde, amás de Marqués de San Esteban del Mar y Conde de Güemes. La historia de Xixón sedría otra ensin les filántriques aportaciones d'esti Condáu.
El Palaciu d'Arriba - el de los cuatro picos - ye un xalé palaciegu d'harmonioses proporciones onde se mecen les formes ecléctiques cola tradición francesa y la cubierta piramidal coles torres angulaes; la escalera norte, con accesu al pisu primeru, da-y , si cabe, más glamour a esta ayalga.
Tamién pertenez a palaciu la Capiella de la Ermita de Peña Francia. La orixinalidá d'esta capiella vien dada tanto pol so asitiamientu como pola so estructura. Construyida en tres pisos con forma d'escalera sobro'l nacimientu del Güeyu'l Ríu Peñafrancia sirve de panteón familiar a los Condes. Aprovechando'l desnivel del tarrén llevanten tres plataformes asignaes a los estremaos estamentos sociales de la dómina: el pueblu reza nel más baxu, na segunda terraza ora la familia condal (y, una vez al añu, les mios sorrisones vecines) y na superior ta l'altar onde se celebra la misa. Podíemos dicir qu'hai un cuartu estáu, cuidao que per un lluceru nel techu pues algamar al cielu y/o a.... "El Chabolu".
Cuenta la leenda popular qu'un día 8 de Setiembre - qué casolidá - la Virxe, la de verdá, aprució de sópitu nesta capiella al par d'una imax de la mesma. Una vecina que lo viere comentó cola vecindá y estos decidieron qu'aquella fermosa y prieta imax debía ser treslladada a un sitiu con más sonadía y facilidá de visitar: la ilesia de San Salvador, que ta elli mesmo. Asina se fizo, pero al otru día la Virxe Prieta tenía camudao pal antiguu aposientu en Peñafrancía. Varies veces aporfiaron los vecinos p'asitiala en Salvador pero... ¡ganó la Virxe!, pa gayola'l pueblu que d'esta miente pue rindi-y visita tolos años el ¡Día de la Virxe de Cuadonga!, precisamente. ¿Nun xustifica esto'l nuesu enfotu nel viaxe a Cuadonga?:
<De Deva a Deva y de Peñafrancia a Cuadonga>. ¡Andando!
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Cumplíos
. Primeramente cola Asociación Cultural "El garapiellu" pol so enfotu col Camín de Cuadonga encabezáu por Xurde Morán col so llibru: <El Camìn Xixón - Cuadonga >, edición n'asturianu. Nun damos un pasu ensin él y ensin les "garrapielles".
. Consultamos les <Cróniques de los Reinos d'Asturies y Lleón>, de Jesús E. Casariego.
. Tamién lo ficimos col Madoz 1845-1850 (Asturies).
. Mercamos un llibru en francés (hai que repasar un poco) de Emiliano de la Huerta: <Covadonga>, onde tamién pidimos prestaes unes semeyes.
. Pela Wikipedia andamos restolando a toles hores, cada vez me gusta más.
. N'Interné alcuentro munchos comentarios; ahi PDFs que son una bendición. Sobro'l Castiellu de Fozana o Abamia lleí tolo que pillé. El mio aplusu al profesor-arqueólogu Alfonso Fanjul Peraza.
. A la Santina, que nos dio la farda pa estudiar esti camín y sobru tou a la de casa, qu'un día sí ya otru tamién déxalo tooo pa que nun andemos solos per estos caminos ¡ de la virgen !.
Asina que los cabezaleros d'Asturies tuvieren un alcuerdu colos walís d'Al Andalus que Pelayo rompiere tres esmucir de Córdoba y abellugar n'Asturies.
LA DEBA : L'escomienzu oficial
Nel Güeyu Deva escomienza la Ruta Oficial |
Si quies dir a Cuadonga andando, dende Xixón, lo normal - l'oficial - ye que t'empobines al Güeyu Deva (tamién pues salir dende'l Camping) pos ye un llugar míticu por antonomasia. Equí ñaz el ríu Deva talo qu'en Cuadonga: <De Deva a Deva>.
Nós vamos salir dende casa, a tiru flecha del Güeyu, magar que vamos faer tamién esta salida oficial pa que'l pelegrín tenga constancia d'ello. Vamos, entós, a xubir al Altu del Curbiellu que ye onde empatamos si lo faemos dende Santurio.
Tres visitar San Salvador, somos pelegrinos, empobinamos dica la ponte'l Llavaderu, el Periódicu de Deva antiguamente. Paramos a escuchar el ruxerrux del agua al amiyar de la presa cuando, al mirar al frente, acolumbramos la Ermita de Peñafrancia entamilgada sobro'l manancial del Güeyu Deva. Tamos nel Barriu d'El Pedroco. Podemos xubir tranquilamente a La Olla per esta pindia carretera asafalcada, que pasa per delante d'El Chabolu hasta dar cola señal afayiza, la garrapiella que nos guíe hasta l'altu pero vamos faelo pol siguiente ramal, el Camín del Faru, que ye más tendíu y caltién tramos de formigón y, a vegaes, de zahorra.
Los primeros pasos discurrir pel territoriu los Solar, son minchos vecinos los que s'apelliden asina. Más arriba alcuentra la casa del que fuere ún de los primeros escritores n'asturianu de la dómina del Xurdimientu:Andrés Solar Santurio (Andresu), algún día tendremos que dedica-y un post. Tienlu ganao.
Cabeza castreña de Deva |
[ Trata d'una cabeza-totem llabrada en piedra de la dómina los antiguos astur-celtes que moraben nos castros. La cabeza p'aquella xente yera perimportante - agora más - pos pensaben que nella taba la enerxía motora de la persona, "l'alma"; quiciabes por eso teníen en vezu de cortá-yla al enemigu, d'este miente yá nun podría resucitar nin cola mediación de los druides].
Per Deva, la escuela nel Bº d'El Pedroco, depués tomes algo en "Casa Yoli". |
Baxamos hasta enriba l'autovía y depués ascendemos a modo, seliquino, pel Camín de Samiguel, entá queda un cachu qu'andar. Agora vamos pel Camín del Charcu; pensábemos que yera un topónimu daqué antiguu pero sí que lu alcontramos magar nun mos cafiare p'andar. Nel empalme del Barriu Castañera tiramos de frente hasta llegar a un abeventaderu, per onde pastien unes oveyes, y salimos a la AS-331 al pie d'El Pinal, y cerca de la Ilesia del barriu.
Ye la hora'l vermú pero esta vegada sedrá meyor tomalu arriba, nel Barín del Curbiellu. Y asina lo ficimos, un vinu blancu con azúcare acompañáu d'un caldu dexónos entonáu el cuerpu dafechu. Yá nos petecía baxar a Pión pero eso sedrá otru día, cuando salgamos dende casa. Les paredes del bar tán llaraes de cartelos que describen el Camín de Cuadonga, unes ayalgues caseres d'ayuda al caminante de les que tomamos bona cuenta cola Canon. Nun hai romeru o ciclista - a magüeyu - que nun pare nesti Bar...... Ye como una posta pal intercambiu de caballos, polo menos "eches la burra al agua".
Toes estes farragose esplicaciones nun deben preocupar al llector que pretenda facer esta xubida poro la relidá ye muncho más cenciella, ta mui bien balizáu'l camín coles garapielles.
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Los guerreros de Doña Velasquita custodiando la parroquia Deva. |
Deva o DEBA (como reza'l Madoz) ye una de les parroquies más chules de Xixón. La reencarnación de la diosa Deva ta presente en toles partes: Nel sagráu Monte Deva, no alto y nel Güeyu Deva, nel fondu; namás-y falta la playa pero esta tienla a tiru flecha.
Na parroquia Deva viven más de 700 habitantes repartíos polos barrios de: El Pedroco, el Fondón, La Reguera, Zarracina, Serantes, San Antonio, La Olla, Rioseco o El Monte. Ta arrodiada al este pol Conceyu de Villaviciosa (Arroes y Pión), al sur por Caldones, al oeste por Santurio y al norte por Cabueñes.
Anguaño ye una parroquia primeramente residencial y d'ociu con numberos bares-restaurantes (Casa Yoli, El Chabolu, El Rinconín de Deva, Casa Mario, El Camping, El Cruce...); p'agospiar hai l'Hotel Rural Mirador, La Ermita de Deva, l'Hotel-Restaurant-Spa de La Llorea y el mesmu Camping, abiertu tol añu. Entá conserva delles caseríes dedicaes al ganao vacuno que caltienen esa vida bucólica de los sieglos pasaos cuando nel Molín d'Euxenio se farinaben el maíz o'l trigu, o los numberosos llagares facíen correr la sidra a golfaraes o la granible tierra la vega taba llarada de fabes, o cuques de llinu y maíz... Riques tierres bendites pola Deva. Güei la parroquia sigui prosperando per aciu d'empreses como Sidra Piñera, el Campu de Golf o Centru Hípicu.
Nel Camín Xacobéu: San Salvador de Deva El caprichu de Dª Velasquita Ramírez, y el nuesu. |
Deva ye una tierra mítica, la so historia ñaz col orixe de los tiempos.
Nel Monte (426 m d'altor), analayando sobro'l mar, hai una necrópolis tumular con más de 4000 años d'antigüedá, como nos cuenta'l profesor Cortina, l'arqueólogu que lo tien estudiao.
Nel llanu, bañáu pol Ríu Peñafrancía, podemos contemplar la románica Ilesia de San Salvador de Deva, mui remocicada tres la Guerra Civil, pero con raigaños nel prerrománicu, finales del X , esllabón perdíu ente'l "pre" y el "ro". Formó parte d'un monesteriu dientro del Camín Xacobéu, el Camín Francés, qu'agospiaba los fundíos pelegrinos. De fechu el Camín de Cuadonga coincide munches veces con él. Conserva a la entrada - refecha - la estela fundacional: < Doña Velasquita Ramírez* consagra esti templu a S. Salvador > hacia 984. En 1006 dóna-ylu a S. Salvador d'Uviéu por mor de los cafiantes llobos de la Catedral que nun paraben de roye-y la oreya de la que s'agospió nes Pelayes de la capital.
* [ Esta Velasquita ye la playa, la nuesa, non la Xiráldez uvieina. Podéis ver dalgo más na entrada :
<A la cata'l Güeyu Deva>, n'esti mesmu blog Camìn de Niria.]
Palaciu Conde Revillaxixéu. |
Otru, otros, edificiu emblemáticu ye'l Palaciu del Conde de Revillaxixéu. El Palaciu Antiguu (seique hebo otru más primitivu), el que ta más averáu al Ríu Peñafrancia, tien una estructura complexa con dependencies estremaes na forma y nel tiempu pero distribuyíes racionalmente y onde destaca una torre cuadrangular d'estilu historicista.
El títulu del Condáu de Revillaxixéu foi donación de Fernando VI nel añu 1749 al cántabru Xuan Francisco de Güemes y Hocasitas que creó la Compañia Comerciu de La Habana onde foi nomáu Capitán Xeneral algamando darréu a Virrei de la Nueva España. Don Álvaro Armada de Barcáiztegui ye n'actualidá el IX Conde, amás de Marqués de San Esteban del Mar y Conde de Güemes. La historia de Xixón sedría otra ensin les filántriques aportaciones d'esti Condáu.
El Palaciu d'Arriba - el de los cuatro picos - ye un xalé palaciegu d'harmonioses proporciones onde se mecen les formes ecléctiques cola tradición francesa y la cubierta piramidal coles torres angulaes; la escalera norte, con accesu al pisu primeru, da-y , si cabe, más glamour a esta ayalga.
Ermita La Peñafrancia (Deva): La Virxe Prieta Tres Estaos: Tres pisos que s'entemecen. |
Tamién pertenez a palaciu la Capiella de la Ermita de Peña Francia. La orixinalidá d'esta capiella vien dada tanto pol so asitiamientu como pola so estructura. Construyida en tres pisos con forma d'escalera sobro'l nacimientu del Güeyu'l Ríu Peñafrancia sirve de panteón familiar a los Condes. Aprovechando'l desnivel del tarrén llevanten tres plataformes asignaes a los estremaos estamentos sociales de la dómina: el pueblu reza nel más baxu, na segunda terraza ora la familia condal (y, una vez al añu, les mios sorrisones vecines) y na superior ta l'altar onde se celebra la misa. Podíemos dicir qu'hai un cuartu estáu, cuidao que per un lluceru nel techu pues algamar al cielu y/o a.... "El Chabolu".
Cuenta la leenda popular qu'un día 8 de Setiembre - qué casolidá - la Virxe, la de verdá, aprució de sópitu nesta capiella al par d'una imax de la mesma. Una vecina que lo viere comentó cola vecindá y estos decidieron qu'aquella fermosa y prieta imax debía ser treslladada a un sitiu con más sonadía y facilidá de visitar: la ilesia de San Salvador, que ta elli mesmo. Asina se fizo, pero al otru día la Virxe Prieta tenía camudao pal antiguu aposientu en Peñafrancía. Varies veces aporfiaron los vecinos p'asitiala en Salvador pero... ¡ganó la Virxe!, pa gayola'l pueblu que d'esta miente pue rindi-y visita tolos años el ¡Día de la Virxe de Cuadonga!, precisamente. ¿Nun xustifica esto'l nuesu enfotu nel viaxe a Cuadonga?:
<De Deva a Deva y de Peñafrancia a Cuadonga>. ¡Andando!
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Cumplíos
Andrés Solar Santurio: ún de los primeros, ún de los meyores. |
. Primeramente cola Asociación Cultural "El garapiellu" pol so enfotu col Camín de Cuadonga encabezáu por Xurde Morán col so llibru: <El Camìn Xixón - Cuadonga >, edición n'asturianu. Nun damos un pasu ensin él y ensin les "garrapielles".
. Consultamos les <Cróniques de los Reinos d'Asturies y Lleón>, de Jesús E. Casariego.
. Tamién lo ficimos col Madoz 1845-1850 (Asturies).
. Mercamos un llibru en francés (hai que repasar un poco) de Emiliano de la Huerta: <Covadonga>, onde tamién pidimos prestaes unes semeyes.
. Pela Wikipedia andamos restolando a toles hores, cada vez me gusta más.
. N'Interné alcuentro munchos comentarios; ahi PDFs que son una bendición. Sobro'l Castiellu de Fozana o Abamia lleí tolo que pillé. El mio aplusu al profesor-arqueólogu Alfonso Fanjul Peraza.
. A la Santina, que nos dio la farda pa estudiar esti camín y sobru tou a la de casa, qu'un día sí ya otru tamién déxalo tooo pa que nun andemos solos per estos caminos ¡ de la virgen !.
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