Camín del Altu la Cruz cola corona d'espines: El Calvariu. < Seique paeza un calvariu ye pa nós un privilexu, una ayalga, ser romeru del Camín de Cuadonga, de los caminos primeru. > |
- Tenéis que coyer la carretera d'Arroes , la VV-7; la Casona Palaciu de los Cienfuegos-Xovellanos ta pegada a ella, a mandrecha.
- Gracies, señor, mui amable. Vamos averanos pa sacar unes semeyes...
- ¿Unes qué...?
- Unes fotuques.
- Sí, sí; yá sé lo que son une semeyes. ¿Pero vosotros sabéis <Lo que-y aconteció al Mociquín de Pión, aspirante a paparazzi >?. Bueno, pos facéi la visita y llueu tornáis per equí.
- ¿Nun podía echanos un trayler ?
- Bueno... Si vos val p'algo...
Palaciu'l Conde Cienfuegos-Xovellanos (Buznego-Pión), Embaxo la A-8 que pasa por terrenos que'l Conde facilitó. Equí ñaciere'l pá de Don Gaspar M. de Xovellanos. |
- [ Ello yera una vegada un mociquín de Pión, conocíu como Xuanín, que por andar de cotilla terminó encantexáu de por vida. Convirtió nuna especie de trasgu candial y revolvín que de cuando en vez daba algún sustu a la xente; más por aprucir ensin cuntar con elli que poles trastaes que ficiere. Los pas del pueblu evocábenlu cuando los guah.es nun yeren pa dormir; santu remediu, esmucíen entre les sábanes y terminaben por quedar como troncos.
Ello asocedió un día, enantes d'atapecer, cuando Xuanín quixo averase al Palaciu col envís de sacar unos bocetos de la Torre por mor d'un trabayu la escuela.
Tiró pel camín d'Arroes y llegó nun visveo a l'antoxa'l palaciu. Mirólu per delantre y pelos llaos, tomó dellos apuntes y averóse tolo que pudo pos andaba arranáu por ver un castiellu per dientro, yá que nunca nun viere dengún, como ye de suponer. Les histories medievales que'l mayestru-yos cuntare na escuela tamién puxaben lo suyo.
Como nun tenía bastante tomo'l determín de dir velu per detrás, igual pescanciaba algún misteriu... Dao qu' al rodiu'l palaciu había dellos praos separaos por alambrera, afitao en bárganos, decidió saltar penriba la portiella ya enfusase praos adientro....
Llucerín déxase querer, ye feliz en Palaciu. |
Paciendo mansiamente nel prau contiguu al zarru la finca palaciega alcontraben delles vaques, oveyes ya un caballu per guapu col que quixo entamar amistá.
- Esti llucerín na frente ye signu de bona suerte; güei ye'l mio día.
Nesto, una de les vaques, un dolme viviente, el mesmísimu minotauru, que taba amamantando un xatín tuerce la cabeza p'hacia elli coles oreyes tieses ...
Xuan mira pa ella ... La de Guisando sigue arremellada n'elli... De sópitu'l triceratops, ensin perde-y la mirada, empieza a rascar el suelu coles pates delanteres, alternativamente, al tiempu qu'echa les oreyes p'hacia atrás ... Xuanín queda varáu. Decátase del xatu y ponse no peor...
Dende lluéu la "vitorino", güei, tien los cables cruzaos |
- ¡ Santina de Pión! ¡Santina de Cuadonga! Si me saques d'esti entueyu prometo que nun voi esgolifar más nesta vida...
¡Zacatapás - plin -plon!. Y Xuanín quedó tendíu a la otra parte la barganal, como muertu...
- Lo mas que pueo facer por tí ye convertite nun trasgu bonu, porque esto nun tien igua- terció la Santina.
La Santina Cuandonga , los caberos pensamientos del Mociquín de Pión. |
El guah.e nun recobraba les constantes vitales ... Magar que'l cuerpu taba caliente.... Dexáronlu na pedrona a ver si recuperaba pero'l neñu dormía'l sueñu de Morfeo ... Un día... Otru día... Pero al terceru nun taba, esapaeciere dafechu ... Y más nunca se supo... Naide nun lu viere... Sacante ... Cuando los neños nun yeren pa dormir dicién-yos los pas:
- Si nun duermes llamo al Mociquín...
Nun había meyor melecina, el guah.e arrebuyaba ente les sábanes y ceo quedaba talo un esbardu n'iviernu .....
Al otru día toos dicíen tenelu visto y daben cuenta dafechu de cómo yera... ].
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¡Venga, vamos pal Altu La Cruz!
Llevantamos ceo, sabíemos que nos esperaba una caminada pindia. Xubir al Altu La Cruz pue facese abegoso y enantes teníemos que visitar el Palaciu'l Conde, un finxu d'esta ruta.
Aparcamos... Bueno, el coche dexónos nel aparcamientu de Casa Pepito, como siempre. Entrugamos a unos señores....
El turruxón Medieval de Pión. Nesta torre suañaba Dona Victoria, gran escitora. ¿Tien los oríxenes nun santuariu celta? |
- Na zona de Buznego, como a un kilómetro d'equí. Tenéis qu'agarrar esa carretera, la d'Arroes.
- Gracies. Ta llueu.
Entá col pensamientu nel Mociquín averamos ceo a palaciu. Unos pinos peraltos que paecen sombrilles dan abellugu al conxuntu. Lo que más nos llama l'atención ye la torre circular, que-y da glamour al garapiellu palacial: casona-palaciu, ermita, horru y casa pa los caseros.
- La Torre ta esenta, disimía de la casona. ¿Son del mesmu tiempu?
- Según tengo lleío, non. Lo primero foi la torre circular; debió sirvir de vixía pa la zona. Debe ser del s. X ó XI...
- Ponémonos n'Alfonso III, el Magnu.
- Nun t'estrañe nada. El Magnu esdificó monesteriu y conxuntu palacial en Valdediós y debió llevantar delles torres pela redolada, por seguridá.
- Paezme un poco baxa pa chisbar.
- Enantes yera más alta, tenía dellos pisos.
- Talo que la de Banduxu, asemeyen enforma, hasta na mampostería.
- Sí, tamién equí se camudaren los vanos pa facelu más práuticu y habitable.
- ¿ Y la casona ?
- Sábese que nel XVII vivieren equí los Estrada y depués los LLabandera, como amuesen los escudos de la torre y palaciu.
Adxunta al Palaciu |
- ¿Y qué tien que ver este palaciu con Xovellanos?
- Más tarde vinieren los Cienfuegos-Xovellanos, antepasaos de don Gaspar. L'ilustráu pasaba equí munches temporaes pel branu; prestába-y pasiar pel entornu. Venía del palaciu Cimavilla pel Camín Real de Pión, talo que nós.
- Bueno, menos chismorréu que voi sacar unes semeyes.
- Nun tardes, que queda muncho por andar.
- Y nun te metas onde nun debes...
- Eso quedóme claro
Yo tamién m'emocioné y retraté y retraté...
- Mira, la VACA vien a por ti...
Y tamién salté ... Y tamién corrí...Y pasóme como al Mociquín pero llibré por poco... Nunca mais.
- Gracies, doña Parda, agora yá podemos entamar cola ruta.... Bueno, por qué mientres vamos caminando nun nos cuentes daqué al rodiu'l Condáu de Pión?
- Tampoco creas que sé muncho. Algo qu'alcontré per interné.... Lo primero...
- ¿Ye mui antigüu'l Condáu?
- Non muncho, va pol tercer conde, creyo. El primeru foi don José Mª Cienfuegos-Xovellanos y Bernaldo de Quirós, casáu con Doña Victoria García Baxter, de raigaños irlandeses. Don José María yera'l Direutor de les Caballerices Reales con Alfonso XIII col que lu xuncíu, amás de la rellación profesional, una amistá pergrande; arriendes dello concedió-y el títulu de Conde de Cienfuegos, pero como venía pasar temporaes a Buznego los románticos vecinos encumárenlu a Conde de Pión.
- ¿Y quién fo'l segundu?
-El so fíu Don Alfonso Cienfuegos y García-Baxter, que viniere al mundu nes propies caballerices reales na cai Bailén, en 1922.
- Coño, eso sí que ye ser profesional... ¿ Á tu, nun t'escaecisti del apellidu Xovellanos?
- Al que se-y olvidare foi al padre, que lu rexistró ensin elli. Con tantos nomes ...
- ¿Y cómo se llevaben los condes col pueblu?
- Divino de la muerte. Había una gran consonancia ente los condes y la vecindá de Pión. De fechu esti palaciu tocare-y n'herencia a la hermana'l primer conde pero Doña Victoria empeñóse en mercalu polo a gustu que s'alcontraba equí. Don Alfonso, que morrió en 2013, yera perapreciáu en pueblu; ayudaba en tolo que podía. Por exemplu, l'autovía A-8 pasa per tierres del Conde. Foi despedíu con un sentìu homenax popular el día que finó.
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Entamu o final: Tolos caminos conducen a Casa Pepito |
Tornamos al Llantáu, onde Casa Pepito, y tiramos pal Barriu de Casamoria, camín de la Escuela, onde tamién s'alluga la Ilesia. Vamos xubiendo a modo polo que yera'l Camín Real de Pión dica la parte más antigua la parroquia magar que yá se mecen les caseríes d'antaño colos xalés d'anguaño. Una de les quintanes ta reconvertida en Casona Rural
< Peregrinos>.
El Camín de Cuadonga coincide a vegaes col C. Xacobéu, como nesti tramu, pero otres veces van cuasi paralelos. P'averase a la Ilesia de Santiago y/o a la Escuela hai qu'agarrar un desvíu a mandrecha que nos lleva a una llanera onde tán asitiaes. Son munches les ilesies que se tienen llevantao al rodiu'l Camín Xacobéu y lleven l'advocación de Santiago.
Escuela de Peón: CRA de la Marina. (Señor Alcalde, hai qu'iguar esti folleru) |
[ La ilesia de Santiago de Pión, por mor de la so torre cuadrangular, acolúmbrase dende cualquier parte. La primer mención a ella data del tiempu d'Ordoño II (910-914-924) que la dona a la Catedral d'Uviéu, asina que pue tener oríxenes prerrománicos seique ta mui, pero que mui remocicada. En 1216 Alfonso XI da-y el celleru de Pión al Monesteriu de Valdediós (bueno,torna pa casa).
Trata d' una ilesia rural, grande, de planta rectangular con tres naves - a distintes altures - rematando la central nuna llamativa torre cuadrada. Embaxo d'ella alcuentra'l cabildu que da pasu a dos portaes romániques que, xunto a los canecinos, pudieren pertenecer a otra ilesia más antigua del mesmu barriu (El MADOZ diz que na Rectoral había una capiya dedicada a San Xuan ). ]
L' Antoxana, nel Barriu Casamoria. |
Retornamos al camín braeru y en seguida algamamos a un biforcu onde nos entren les duldes:
Na muria vemos una flecha azul ya otra mariella qu'indiquen a manzorga, cuestarriba. Tamién hai una azul, en suelu, que manda de frente.
- Fíxate bien... Esta de manzorga ta tachada.
- Oi, pero va tiempu yá subiemos per ella, y tamién da al Altu La Cruz.
- Sí, pero esto debe ser una correición reciente... Vamos tirar de frente, que ye lo que nos manden.
- A la orde, frai Romeru.
Mientres cruciábemos el Barriu Casamoria (Casomera, diz el Madoz) echamos la vista a la derecha y acolumbramos l'aldea Candanal, bañada pol Ríu España y abellugada polos altos del Fariu (cola Peña los Cuatro Xueces) y la Llomba de Rioseco.
¡Siguíime, soi'l Contador del Camín Real de Pión! |
Terminamos pasando toles cases del barriu y tenemos qu'entamar a xubir en condiciones per un camín de zahorra bien anchu pero con xial asgaya.Tenemos l'Autovía a la vista colos güeyos de los túneles de Niévares, puntu siguiente de la ruta tres algamar al Altu La Cruz. Nuna entena'l camín, a manzorga, hai una llarga caseta prefabricada con delles chimenees, ¿sedrán respiraderos de los túneles?. Unes marques afayaices dícennos que vamos bien, d'otramiente tendríemosa duldes. Baxamos unos metros - los caberos pa güei - y echamos a andar hacia arriba per un antiguu y ampliu camín de piedra y zahorra nel que, de xemes en cuando, amuesen delles llábanes; dos carros tienen pasu al empar. Esto nun fai otro qu'afitar que tamos nel Camín Real que saliendo de Xixón llegaba a Villaviciosa pasando per Pión. Les zones peligroses por mor de los escobios tan protexíes por muries de piedra que dan enfotu al viaxeru.
El Camín Empiedráu de la ocalitera tamién tien les sos espines... |
Vamos ganando la fastera sapozaos no que fuere una viesca autóctona pero anguaño nun vemos otro qu'altos ocalitos que nos torguen esfrutar de les vistes del valle. Nel sotobosque predomina la cotoya sobro artos y felechos amarronaos. Los que van ganando la batalla son los plumeros de la Pampa arxentina; alguna buzleya tamién va tomando sitiu, ¡l'invasor ataca!.
- ¡Vaya, con esto nun cuntávemos!
- Dende lluéu, estos tremendos socavones nun faen xusticia a esti camín.
- Ye por culpa les carrocetes los madereros que vienen pol ocalito.
L'árguma, toxu o cotoya (Ulex europeus) foi l'entamu y el preste del camín. |
Anque alguién la considera una planta cafiante ya invasora tenemos que retrucar na so defensa que n'Asturies ta naturalizada y ye perguapa magar les sos incuntables espines. Por embargu cuando abonda en gran cantidá - dase dende 0 a 1300 m/snm - ye un espectáculu por mor de sos sos pétalos mariellos (proceden d'una inflorescencia papillonacea). Les mariposes y sobromanersa les abeyes son de la mesma opinión, el so néctar ye un manxar irresistible.
El tallu ye ríxidu , magar que paeza poca cosa, y pue alcanzar los 2 m. Les espines son reutes y fuertes pudiendo midir 4 cm y calteniendo al empar otres más curties. El so frutu ye una legume agüevá, ancha y peluda que caltien ente 2 y 8 granes, polo que s'esparce de baratu pela redolada.
Puen emplegase como combustible o como setu, pa zarrar praos, pos aguanta perbién la contaminación y la salinidá ya esporpolla fácile en terrenos probes. Les flores -Avientu a Xunetu - son diurétiques y valen pa curar el reuma, el fégadu o la visícula biliar. ]]
Muria torna-mieu nel Camín Real. Vamos bien. |
Hora y media depués de salir del Llantáu (12:03) llegamos a una curvona que paez traer un cambiu d'habitat. Los ocalitos esapaecen prauticamente dafechu y son sustituyíos pol pinu americanu (insigne) seique l'arrecendor del australianu (ocalitu) entá se caltuvo un ratu. Pelos claros que nos dexen los pinos podemos facer una panorámica del monte: la parte baxa ocalital, la superior el pinal.
En venti minutos terminamos el Camín y calamos a la carretera xeneral VV-8. Echamos mano del google maps y diznos qu'a Peón tenemos 4,3 Km ( per carretera) y al Altu la Cruz 700 metros. A les (12:35) llegamos a la cume y como un ye plan de baxar a Niévares, (5+5) son bastante pa un día, damos por finada esta estaya.
Otru día, cuando salga'l sol, pensamos visitar los túmulos del pinal, asitiaos nel Área Recreativa que tenemos bien cerquina. Hai meses y barbacoes asina que cuando Helios - el fíu d'Hiperión ya Tea y hermanu de Selene y Eos - tenga a bien amosar titánicu nel cielu fadrémos-y una visita. ¡Prometío!, too forma parte d'esti camín aniciáticu.
Frayaos pero FELICES delantre'l Túmulu. <Notariu de los díes bronce y fierro da fe qu'entá s'alcuentra vida no yá muerto > (A partir d'un poema Xabel Almuzara, al final) |
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Pel Pinal, camín del Altu La Cruz |
Esta conífera monóica (flores masculines y femenines nel mesmu pie pero en flores estremaes) de porte piramidal y escasu sistema raigañal pue alcanzar ente 30 y 40 m. d'altor que consigue en pocu tiempu, pero escosando'l suelu. El so troncu reutu, de corteya pardo-acoloratao, enseguida s'agrieta y arruga. La groma ye trupo y les rames verticilaes talo brazos de candeleru. Les yemes son agüevaes y agudes ya poco resinoses, como tou l'árbol, poro s'emplega pa facer pasta de papel. Les acícules, d'ente 7 y 15 cm, vienen envainaes de tres en tres y son de color verde vivo y caltiénense na planta 3 ó 4 años.
Les abondantes flores masculines vienen apertaes y son de color pardo-mariello y visos vinosos, mientres los conos floríferos femeninos tiren a viola. Les piñes (7-14 x 5-8) apaecen en verticilos (piños) de 3 a 5 o apareyaes, asentaes y mui asimétriques con un abultamientu nes escames. El piñón , de 3-5 mm, ye anegrazáu y va inxertu nun ala hasta 4 veces mayor que la grana (semilla). Florez ente Marzu y Abril pero la piña nun abre hasta'l segundu añu y a vegaes.... nin se sabe, cuando-y pete al piñón; hailos necios en tolos sitios.
Los de Monterrei vieron a Dios al repoblar los terrenos qu'enantes dominaben carbayos, sufreres o borrachinales pos precisen suelos frescos, drenaos , silíceos y poco mestos (compautos).]]
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Baxando pel collaciu Camín Xacobéu. |
La vuelta a Pión facémosla pela carretera, pel asfaltu; yá tuvo bien de folleros pa un día. Pero.... como <la cabra tira al monte>, depués d'un bon ratu vemos nel suelu una flecha mariella que nos brinda embiescanos per una caleya.
- Mira, la señal del Camín Xacobéu, ¿qué facemos?
- Pos tirar per él; l'asfaltu mátame los pies. Amás, igual ye más curtiu.
Otra vuelta a la caleya: barro, fueya y piedra suelto, pero afayaizo. Con bones vistes del valle algamamos al barriu Casamoria. Al poco tiempu llegamos al bar, onde tamos aparcaos. Y ye que tolos caminos conducen a Casa Pepito, hasta'l Camín Real.
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Cabuerniu, notariu d'otru tiempu. |
EL ESCRIBA SENTADO
Reposa en cristalino mausoleo
expuesto mansamente al homenaje
del que apenas vislumbra su viaje
por el Nilo del tiempo hasta un museo.
La mano prevenida, el cuerpo inerte
esgrimiendo las armas del oficio,
ajeno a todo excepto su servicio
escriba ahora al dictado de la muerte.
¿Quién fue? ¿Quién es? ¿Qué escucha al otro lado?
¿Hombre o Dios? ¿La minucia o el portento?
¿De qué deja constancia en el atento
papiro entre sus piernas desplegado?
Notario de los días del desierto
da fe que aún hai vida en lo que ha muerto.
Javier Almuzara
Hai qu'atechase en Pión. |
. A la wikipedia.- Al <MADOZ>. - <Crónicas de los Reinos de Asturias y León>.
. Blog <Plantassilvestresdeasturias.>
. <Guía de los árboles d'Asturies>, de B. Ordiales y G.C. Ruíz.
. Poemariu <Constantes Vitales> , de Xabel Almuzara.
. <Diccionariu Temáticu Asturianu>, de Ramón d'Andrés (fíu de Manfred de la Llera), onde me presta bucear de cotino.
< Diccionariu Academia Llingua Asturiana (DALLA) ya ESLEMA (traductor).
< Diccionariu Sinónimos> de Luis A. Prieto G.
. <La Nueva España>, artículo del (1-9-2013), al rodiu'l Conde de Pión.
. A <El Camín Xixón-Cuadonga> de X. Morán y la <Asociación Cultural "El Garrapiellu">, los nuesos guíes nesti viax aniciáticu.
¡Munches lletres p:a tan poca andariega
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