viernes, 18 de diciembre de 2020

Suaños de Merindades [2] "Piedra y agua pelos Cañones del Ebro"

  SUAÑOS  de  MERINDADES (2)

                                    Misión : PATERNA > 

                                          <Piedra y agua pelos Cañones del Ebru>

Torre-Campanariu dende'l Claustru del Conventu Samartín d'Elines

zzzzzzz..  < SUAÑU  3u. El viaxe de  Selim Marwán a Les Merindades >....zzzzzzz 

Ramiro I

        [[ Tengo bastante claro lo que Ramiro quier de min: Convencer a Paterna que'l so casoriu col aspirante al tronu d'Asturies - qu'abarcaba tol norte de España hasta los Pirineos - ye un bon negociu pa tolos cristianos en xeneral y en particular pa los del Norte que tendríen un reinu más fuerte col qu'enfrentar al enemigu árabe. Ellos aconceyaren embaxo una bandera (l'Islam)  tolos pueblos del Oriente Próximu dende la península Arábiga hasta'l Magreb pasando per Exiptu y n'actualidá yá dominen tamién cuasi tola Península Ibérica y la Septimania, nel Sur de Francia. Alfonso II yá lo albirtió: 


Alfonso II, el Castu.
 Rei d'Asturies
(S:WP)

    - Hai que paralos porque terminen por facese con Europa y hasta cuerre peligru 'Imperiu romanu d'Occidente, el bizantín. Yo pauté con Carlomangu - seique dalgunos nun lo quixeren entender - , l'emperador más importante de la dómina pa pone-yos un frenu, una barrera (los francos nomáronla Marca Hispánica, Alfonso I "Tierra de naide") que los ficiera recrease nes sos conquistes mientres los cristianos díbemos faciéndonos más fuertes pa dir emburriándolos dica'l sur, pasu ente pasu, aprovechando los momentos de debilidá del Emiratu  pola cantidá de rocees que tienen ente ellos de xemes en cuando. Yá sabéis que la clas dominante árabe quédase colo meyor d'Hispania y desprecia a les otres races - "impures" - como los yemeníes o bereberes. 

        . Como m'encamentare Ramiro voi a palaciu pa falar con Ordoño, un chaval de 20 años - fíu y mano drecha de so pá - pa tratar al rodiu del viax hasta Medina de Pomar, capital oficiosa d'aquel naciente condáu de Les Bardulies que la xente yá conocía como Castiella, por mor de la bayura  castiellos que se taben llevantando naquella amplia zona  que llindaba con Carranza, Trasmira y Valle de Mena pel norte; los Montes Obarenes pel sur y col Valle de LLosa y la llanura alavesa pel este.   

Hixem I 
(Semeya: Wpedia)
             Convién facer alcordanza que los árabés tienen la obligación coránica de facer la yihad una vez al añu, polo menos. Les últimes razies que llegarren hasta Uviéu yá quedaben bien atrás nel tiempu, foron les de 794 y 795 na dómina de Hixem I (tamos en 841) cuando reinaba n'Asturies Alfonso II. Na primera d'elles el xeneral Abd al Malik alcontró la muerte en Llutos por mor d'una engatada que-y preparó'l Castu cuando intentaba colar pa Córdoba camín del Puertu Ventana. En 795, el so hermanu Abd al Karim, quixo vengalu y llegó hasta Uviéu tres derrotar a Alfonso delles veces ( Nes Babies, Ríu Quirós, Les Caldes, Uviéu....)  pero nun lu prindó (¿escondióse nel Aramu?) y seique llevare una considerable cacida nun pudo regala-y al Emir de Córdoba "la xoya la corona": el Rei. Claro que .... (Nun lo camientes con naide qu'entá ye un secretu) ¡llevóme a mín!; sí, a min y a tola familia d'astur Selím Marwán, pero esta ye otra hestoria qu'entovía nun ye la hora de cuntar. 

                                  Taba diciéndovos que les caberes razies solíen facéles los árabes entrando pel este,  per Pancorbo, y empobinando dica Álava y la Bardulia porque yera menos montañoso y el botín más seguru ya petecedor. Por eso Ramiro, el guerreru, yera'l preferíu por Alfonso envede'l so cuñáu Nepociano, más negociador ( vete a saber lo que tuviere resultao meyor), quería casar en Bardulia para xunir les fuercies colos castellanos y que les rezies nun fueren una romería braniega a les playes del norte. 

        - Hola, Ordoño; ¿cómo tas?. Vésete mui ufanu y tienes perbona pinta.

Ordoño I 
(S: Wp)
        - Gracies, Selim. El que va necesitar suerte y bonomía yes tu pa consiguir la mano de Paterna y la alianza de los nacientes condesos de Castiella. Si consiguimos tener de la mano a Diego Rodríguez, el pá de Paterna, los condesinos de la redolada vendrán detrás. Yá t'esplicaría padre que  ye perimportante poner un tapón na Bureba pa refugar les permanentes sangríes braniegues per aciu la yihad. Téngote fecho una llista colo más imprescindible que ties que llevar pal viaxe, a ver qué te paez, pero lo primero ye marcar nel mapa los puntos polos que vas a pasar. 

        - Tuve pensando nello y creo que voi retornar pel Camín Primitivu hasta llegar a Uviéu onde debo entregar un informe al Rei, que pa eso me tien unviáo equí. 

        - D'alcuerdu; a ver cómo pones a padre que lleva equí unos cuantos años faciendo méritos p'algamar el tronu. 

        - Nun creyo qu'haya problemes, vese que ye un paisanu de munchu caráuter, coles idees clares y sentíu d'Estáu, que ye lo qu'anda buscando'l Rei: compromisu cola Reconquista. 

            - Gracies, Selim. Asina que pasarás per Fonsagrada, el monte Acevo, el castru del Chao Samartín, Grandas de Salime, subirás el Palu y pela Ruta los Hospitales baxarás a la Puela (Pola d'Allande). D'ehí tires pa Tinéu, Salas, Curniana, Grao, Les Regueres ya Uviéu. 

        - Veo que conoces perbién la Xuta Xacobea. Ye una de les coses en qu'Alfonso tien puesto munchu enfotu; piensa que'l apóstol Xacobu tien de tener una importancia capital como unificador de los reinos cristianos por eso hai que curiar los caminos pa facer más llevadera la visita al Santu Patrón d'España en Santiago Compostela, que ye onde aprució'l so cuerpu incorruptu.

        - En Galicia, como pudisti comprobar a la ida, tenémoslos bastante bien seique a vegaes son una torga dao que facilita les razies musulmanes. Sábelo bien Alfonso, pos tuvimos que padeceles y mui fuertes nos años 808 y 825. Bueno, ¿qué precises pal viax amás de la Carta de Recomendación de Ramiro que te traigo equí. (Apúrre-yla). 

        - Pienso que podéis pasar por un garapiellu de monxos que van de treslladu, dende'l Monesteriu de Samos hasta San Xuan de la Foz, yá nes Merindaes. Lllevaréis una mula cola comida ya un caballu gallegu colos preseos pa defendese en casu d'apuru.  Vas dir acompañáu por dos soldaos, ún talo un monxu ya otru de criáu; tu mesmu vas pasar por un prior. Hasta los bandíos suelen respetar lo relixoso; va ser más fácil pa vós.  Los caballos de los soldaos tamién van ser de pura raza autóctona gallega - Equus caballus* - , un machu ya una fema que lluéu regalaréis a Paterna, una namorada  los caballos que tien una cuadra con delles races estremaes. La to yegua gallega dáis-yla a Alfonso asina como'l caballu que lleva les armes y los regalos pa la familia de don Diego. Tu cueyes n'Uviéu una yegua asturcona que vas regalar a Don Diego xunto col asturcón que va llevar dende ellí les armes y los regalos. 

        - D'esta miente Alfonso tendrá una pareya de caballos gallegos, Paterna otra pareya de caballos gallegos y Don Diego una d'asturcones, ¿nun ye asina? . 

        - Perfeuto; asina toos quedarán contentos. A Paterna présta-y munchu leer asina que vais lleva-y unes copies de: "Los Comentarios del Apocalipsis", de Beato de Llébana; "Les Etimoloxíes" de San Sidoro de Sevilla; una "Crónica Mozárabe de 754" ya una "Biblia de Danila" escrita na corte d'Uviéu mui de recién.  

Caballu Pura raza galega
(Semeya: Wp)

*Ecuus caballus: El caballo de "pura raza galega" ye un subtipu del Ecuus caballus, talo l'asturcón o el llosín; un poni de poca alzada (1,20 - 1,35) cola pelame castaña o prieto, la cabeza pequeña, les orelles curties y fuerte grupa. Los caballos gallegos caltienense retrataos en petroglifos de la Edá del Bronce (2400 a 2000 años e.X.) pero esta raza gallega ye mui posible que la importaren los celtes nos sieglos VII-VI e.X.

        - ¿Dalgún regalu más?

        - Vais llevar unes cosines de comer de les que nun s'estropien pel camín, que va ser un poco llargu: Un quesu gallegu de "Tetilla", un tarru  "Miel de Galicia", un pelleyín d'Alvariñu, otru de "Ribeiro " tinto ya un xarru d'oruxu. Si con esto nun convences al paisanu ye que nun yes fíu del Cadí, Said ben Ibrahim. 

        - De poder lleva-y un poco pulpu tendríalo garantizao. 

        - Pues fala-y dello asina como de los mariscos. Prométe-y que si un día vien equí tastiará'l Paradisu Terrrenal. 

        - Ordoño, tengo que dicite que n'Uviéu va xuntáseme la muyer, esta nun pierde esi viax seique la....

        - Que se mazcarite de monxa tamién. Si vos entruga daquién dicís que vais llevala al monesteriu femenín de Samiguel de Pedroso, cerca Belorado; el qu'inauguró Fruela nel añu 759. Creo que Paterna estudió ehí. 

        - Igual te faigo casu y la dexó ellí ; ¡h.a!, ¡h.a!, ¡h.a!. 

                                                 .....................................

Uviéu a primeros del IX
(Semeya: Mirabilia Ovetensia)
     

    .. Cuando llegaron a Uviéu pel Camín Primitivu la pequeña comitiva empobinó dica'l Monesteriu benitu de San Vicente (781) onde agospiaren los dos acompañantes de Selim. San Vicente foi ún de los núcleos primixenios de la ciudá d'Uviéu llevantáu polos monxos Máximo y Fromestano que yá llevaben venti años (761- 781) viviendo naquellos terrenos propiedá del Rei Fruela [722 (757-768)] onde llevantó una pequeña basílica a San Salvador que más tarde enantaría l'actual Rei, Alfonso II [760- (791-842)], sobre manera por mor de les razies de los Mugait en 784 y 785. 


La Foncalada
(Semeya: Mirabilia Ovetensia)

        Selim foi pa so casa pos taba casáu con Lluna, a la que comociere nes Babies nel viaxe que lu trexo de Córdoba a Uviéu. Vivíen nuna casina de planta y pisu, con un mínimu de xardín, que taba asitiada estramuros la ciudá, nel barriu que conocíu como La Foncalada. Teníen dos fíos, una pareyina: Abdel y Davoecia; ellí tomaba enseñances nel monesteriu San Vicente y ella nes Pelayes, daqueña conocíu como de San Xuan Bautista de les Dueñes.  



¡DESPEGANDO, entama'l viax!
Colamos pa les Merindades

            Como yá suponíemos Lluna apuntóse al viaxe, nun taba dispuesta a quedar ensin maríu otra vuelta, amás les desconocíes Merindades llamáben-y muncho l'atención y al endefechu quería conococer a la futura Reina Paterna, qu'ella nesos asuntos de casoriu sentíase talo pexe nel agua. Selim nun punxo munchos reparos pos sabía del bon güeyu de la parienta y podía apurri-y valiosa información a la qu'un home yera más difícil que llegare. Asina que mazcaritada de monxa benita tenía previsto montar una burra y siguir con ellos la ruta prevista del norte: Uviéu, Pola de Siero, Amandi, Colunga, Llanes, San Vicente la Barquera, Torrelavega,  Reinosa , Soncillo, Güeyu Guareña, Villarcayo y Medina de Pomar onde'l conde Diego, pá de Paterna, tenía asitiáu'l so castiellu. 


                        ...............   CATALPÁS: Fin del Suañu (3) ................

                                            **********************************

            Dexamos los suaños medievales y entamos cola relidá. Dos vieyos nun Citröen camín de les Merindaes. Los nuesos protagonistes ancestrales van agospiar en Medina de Pomar, la primer capital de les Merindaes pero nós vamos facelo bien cerquina, en Villarcayo, nel Hotel Doña Ximena, l'asturiana que va casar col Cid Campeador. Como veis nun damos puntá ensin filu.  

Colándose per Orbaneh.a del Castiellu

        En Santa Gadea d'Alfoz agospiamos durante un par de nueches  y aprovechamos los díes pa fer unes visites pela contorna: Amás de conocer el propiu pueblu fuimos, por recomendación de los mesoneros, a visitar : Samartín d'Elines - que pertenez a Cantabria - pasando por Presillas pa visitar los eremitorios rupestres y pela tarde alleganos a <Orbaneh.a del Castiellu>, onde l'agua flui per dayuri. Al día siguiente, yá camín de Villarcayo, encamentáronnos nun dexáremos de visitar el Monumentu Natural de <Güeyu Guareña> [Misión: Paterna (3)], cerca d'Espinosa los Monteros, enantes d'empobinanos dica la capital, Villarcayo, onde pensábemos agospiar.  Como nada nun sabíemos al rodiu Les Merindades nun tuvimos otra que siguir les indicaciones de los naturales de la zona. 

                                                        ***

        Salimos del Alfoz de Santa Gadea bien tempranino tres tomar un desayunu bien competente d'esos que Rosa sabe preparar perbién: fruta, tostaes, cafetín, embutíos caseros de la zona y daqué llambitá.

                             EREMITORIU:  ILESIA DE SAMIGUEL

Eremitoriu: Ilesia de Samiguel 
escavada na roca.

    Como nun conocíemos les carreterines de la zona yera meyor asegurar peles carreteres nacionales más transitaes y menos espuestes a perdenos, anque de xuru eso diba ocurrir igual. Asina que xubimos hasta'l Pantanu del Ebro y n'Arih.a tomamos la Bu-642 hasta Ciruelo onde prindamos la N-623 dica'l sur pasando pel Alfoz de Bricia camín de los Eremitorios Rupestres de Presilla siempres per carreterines bien curiaes pero que de nun ser poles indicaciones afayaices entá nun tuviéromos llegao. 

        L'eremitoriu más célebre ye'l conocíu como Cueva de Samiguel y a elli nos empobinamos tres travesar una viesca de pinos, carbayos ya alcines  que t'asitiada no cimero d'un parque natural a unos 800 m. d'altor.  La cueva - seique d'afuera nun lo paeza - ye una ilesia en toa regla, con pisos escavaos mercé al peñón  kársticu nel que s'alcuentra. 


Ilesia de Samiguel
escavada na roca.  (VIII/XIX)

        Podemos dicir que na planta baxa, zarrada por una verxa , tenemos una ilesia de planta basilical con tres naves y los sos correspondientes ábsides, con sos altares de roca y fornarines p'astiar los santos afayaizos.

 Les naves tás separtaes por dos columnes qu'afiten dos talos arcos de mediu que-y dan a la ilesia un caráuter mui singular. La planta superior, a la qu'anguaño s'accede per una escala de fierro, presenta una terraza qu'apodera tol valle. Dende ella podemos baxar al pisu d'embaxo per otra escala de fierro bien afitada na paré. 

    - Baxa tranquila, nun tengas mieu, qu'esta piedra ye blandio. 

    - ¡ C......! 

        La datación más probable ye ente finales del VIII y pricipios del IX, ye dicir, un prerrománicu  asturianu - al qu'asemeya - construyida nos primero tiempos de la Repoblación.  ¿Tendríen dalgo que ver nel asuntu los primeros reis de les Asturies, llocos pola Repoblación de la Bardulia?.... 

                                                    ***

        . Salimos impresionaos d'aquella primitiva ilesia que tuviere escavao la Fe d'aquellos cristianos que sufríen añu tres añu les racies de la yihad islámica (Ún de los preceutos del Corán obligaba a los gobernantes a fer la yihad cuando menos una vez al añu) . ¡Cuánta fe! Y cuantos tolones aquellos cristianos p'arriesgase a vivir na frontera del Reinu Astur. 

       De Presillas a Samartín d'Elines hai cuatro pasos (4 km, quiero dicir) y nun tienes más que siguir la carretera que pasa per Arroyuelos (BU-V-6116) p'aportar a esi pueblín ta cuciu que nomamos Samartín.


Samartín d'Elines (Cantabria). A mandrecha la Colexata amosando'l turruxón.

        Samartín d'Elines pertenez por embargu a la provincia de Cantabria, que nós conocíemos por Santander; y a dicir verdá que los sos habitantes lo lleven a muncha honra como pudimos comprobar más tarde nel "Bar de Jose". Pertenez al municipiu de Valderredible asitiáu na comarca de Campoo-Los Valles. Los tres barrios de Samartín - el d'Arriba, na base de la Peña Camesía; el de Les Cabrerices y el d'Abaxo, a dambes orielles del ríu - formen parte de la granible vega del valle que va embozando dica'l sur pa perdese nos peñeos caliares del Cañón del Ebru, el dios d'esta guapa zona y delles más. 

        El pueblu malpenes llega a los 50 habitantes ellí censaos pero pel branu la población aumenta a fargataes mercé, sobre manera, a la 

Ábside y Torre-Campanariu de 
Samartín d'Elines (Cantabria)
        La Colexata románica de Samartín   que foi de mano un monesteriu medieval d'una importancia pergrande como amuesa que nelli apruciera una de les poques obres en Cuaderna Vía que conservamos: "Miseria de Ome", asina como tamién unos arcos mozárabes (X) nel cementeriu y unes ventanes que dan al norte.

     La fábrica mozárabe yá debía tar amortizada nel añu 1102 que ye cuando entama construyise l'actual Ilesia Románica magar que'l Claustru trapezoidal sía bien posterior, del XVI. Precisamente nesi claustru son dignos de mención una coleición de sarcófagos onde destaca ún goticu del XIII con una espada ya una inscripción de 1231. Tamién s'amuesa una Cáscara del Pelegrín, lo que lleva a pensar se tratare d'un noble al que prindó la muerte faciendo'l Camín Xacobéu. Vese que la propaganda del "Códiz Calistín" taba faciendo efeutu. 

Presbiteriu Samartín d'Elines.
Una ayalga del románicu cántabru.
        El templu tien una sóleda nave con presbiteriu y bien rematada con un ábside cuasi circular dividíu en cais onde s'abren grandes ventanales engalanaos con columnines. 
El lladral meridional (sur) presenta una infrecuente torre-campanariu cilíndrica que-y da munchu barafuste a esti conxuntu eclesial.  Los canecinos son otru ornatu natural del románicu seique equí pues alcontrarlos de combates incluso dalgunos esibicionistes. (Hai que llenar la Ilesia y per otru llau la mente de los artistes ye bien llibre)

        Los protagonistes principales d'esti templu románicu puen considerase estos dos: los arcos semicirclares n'arquiteutura y los estremaos lleones n'escultura. L'arquiteutu xuega cola distribución de los arcos, tanto esterior como interiormente,  dándo-y al conxuntu un aspeutu maxistral, a lo qu'ayuden los capiteles historiaos como'l de "La matanza los inocentes" (¿alcordaisvos d'otru col mesmu tema en Santa Cecilia d'Aguilar del Campoo?). Un xeniu, el paisanín. 

                                                    ***

             Cuando terminamos d'almirar la ilesia-conventu de Samartín fuimos a buscar un chigre pa tomar daqué porque tábemos esfamiaos y muertos de sede. Nun mos costó muncho alcontar "Casa Jose", que ye l'únicu que hai. Había unos cuantos mozos que taben tomando algo y echando unes cantaraes. El que llevaba la zoz cantante - col permisu del emocionáu dueñu del Bar - nomábase Javi . Buscamos acomodu nuna esquina pa nun estorbar y al minutu taba Jose entrugándonos:

    - ¿Qué va ser, señores?

    - Bueno, queríemos pinchar daqué si fuere posible. 

    - En Casa Jose ye posible too. ¿Qué queréis , unos pinchinos? .... Sí, yá veo pola cara lo que vos apetez . Pa beber vino y casera, ¿non?... Val, d'alcuerdu, ensiguida toi equí. Mentantu podéis cantar, si nun lo facéis cóbrovos más.

        Nun diximos nin media. Primero punxo la bebía y al ratu taba ellí con una bandexa d'embutíos: chorizu, xamón, cecina, morciela, quesu y una ensalada mista. Mientres dábemos cuenta d'aquellos manxares (menos mal que taba too riquísimo) los mozos siguíen cantado ya invitándonos a que lo ficiéremos nós tamién. Alegamos nun conocer los cantares y quedaron  un tantu estrañaos:

    - Pero coimes, ¿nun conocéis a Nando Agüeros, l'autor de "Vientos del Norte"?

    - La música quier sonamos, de xuru que la sentimos daqué vez, pero nun podemos dicir que conozcamos a Nando. Pa min qu'asemeya a Victor Manuel. 

    - Sí, pue ser. Nando Agüeros ye un cantautor cántabru (Torrelavega 1974) que tien unos cantares preciosos nacíos del so apegu a la tierra cántabra con raigaños n'Asturies. 

ORBANEH.A del CASTIELLU
Nel Cañón del Ebro

        Los collacios de Samartín d'Elines ofreciéronnos a ringlón siguío un recital en toa  regla de la música d'esti cantautor. Y pa que coláremos contentos remataron con un canciu a "La Santina". ¡Toma!. Asina que salimos empapizaos camín d'Orbaneh.a del Cestiellu que yera la nuesa parada de la tarde. Quién nos diba dicir que cuatro años más tarde díbemos escuchar en direuto, na LLaboral de Xixón, a Nando Agüeros dándonos un inolvidable recital (2020). Agora colamos pal recital del Agua: Orbaneh.a del Castiellu.


                                                    Tabayón : Cascada del Agua 

        Pola BU-643 llegamos a Orbaneh.a nun satiamén pos nun hai namás que 10 km escasos. El paséu en coche, bordiando'l Cañon del Ebru, ye daqué sensacional. Díbemos camentando pel camín a qué carayu va la xente a ver el Cañón del Colorado teniendo equí esta artesanía pedresa natural. Los dibuxos kársticos nes llombes del Cañón del Ebru nun tienen comparanza con otros que fixere Dios. Piedra y agua, agua y piedra metanes d'aquel verdor son un manxar pal alma de cualisquier andador. Si tienes ocasión nun dexes de venir per equí; toles Merindaes son un clamor. 

Orbaneh.a del agua, de les pontes, les cases 
montañeses, la piedra caliar y la toba*. 

             ORBANEH.A del CASTIELLU (Orbaneja del Castillo)  ye una llocalidá de la provincia de Burgos (Castiella-Lleón) , llindando con Cantabria, asitiada na comarca de Páramos y qu'alministrativamente pertenez al municipiu de Valle de Sedano, seique antiguo fuere independiente. Hasta hebo un tiempu que perteneció al marquesáu d'Aguilar del Campoo (Yá sabésis del enfotu que-y tenemos a esta llocalidá, por mor de Bernardo del Carpio y delles coses más  que podéis lleer en sendes entraes nesti mesmu blog <Camín de Niria>. 

Orbaneh.a ye agua y piedra caliar como'l so propiu nome indica. Deriva del hidrónimu "orw"= fluyir, movese. Lo más destacable d'esti conxuntu hidráulicu natural ye la "Cascada de la Cueva" que nun ye otro qu'un pequeñu y rápidu regatu que ñaz y muerre nel Ebro nun abrir y pesllar los güeyos pero  qu'orixina un sensacional tabayón de 25 m. Si esti preste lu encaxes nuna fana de 200 m de fondo imaxina l'entornu que tienes. 

* La toba ye una piedra igneo, de tipu volcánico,  que pesa perpoco polo que s'emplega abondo n'arquiteutura pa facer arcos y bóvedes. Ramiro I, el Xusticieru, tien echao mano d'ello en Santa María del Naranco. 

Orbaneh.a del Castiellu, ún d'esos sitios onde la mano de Dios diz: ¡STOP!

        Esti pueblu , como tamién podemos deducir del nome, tien los sos oríxenes na Edá Media onde había un castiellu; magar sabemos que la so redolada - Cueva de Niésparo - tevo habitada dende'l Epipaleolíticu onde aprucieron dellos preseos líticos de caza. Tamién nel pueblu vivieren mozárabes que colaren d'Al Andalus y xudíos que dexaron constancia nes alh.ames (aljama= sinagoga, llugares de reunión pa tomar determín nos asuntos de la comunidá). Ye perprestoso pasiar per esti pueblu medieval, de cais estreches y empiedraes y cases d'estilu montañes coles balconaes de madera, mentantes se siente el ruxerrux del agua per tolos hastiales. Por algo lo Templarios instalaron equí un Conventu ya un Hospital pa los pelegrinos xacobeos. Los Reis Católicos apurieron-yos el títulu de villa y quedaron los vecinos desimíos d'algunos impuestos. 

        Ye la hora de colar. Ensiguida atapez y entá tenemos que tornar al agospiu en Santa Gadea d'Alfoz. Llegamos a tiempu de cenar - ¡qué vien nos trata Rosa! - y tres un ratín de calechu fuimos ceo pal cuartu porque al día siguientes teníemos qu'agospiar en Villarcayo, la capìtal de Les Merindades, y fer dalguna ruta pela redolada, qu'equí venimos a trabayar.  

    

 

AGASAYOS:

. A los caseros de "El Rincón de Gadea", que nos trataron con tol procuru. 

. A Jose y los sos amigos del Bar que nos dieron perbién de comer y  llenáronos el día colos "Vientos del Norte" per aciu de Nando Agüeros. 

. A la <wikipedia> y  dellos blogs, talo: <arteguias.com>, <viajeros 3.0>, <terranostrum.es>. 

. A los caminantes y nativos qu'alcontramos pel Camín y que nos apurrieron sustanciosa información.


3 comentarios:

  1. Acabo de lleer y gociar de la nueva entrada del blog. Paezme raro nun vela nel Facebook. Así que foi casi de casualidá entérame de la publicación.
    Conocemos dalgunos llugares que describes y de los que fales y eso, si ye posible, aumenta l'interés y evoca bones acordances.
    Como siempre prestóme a esgaya.

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  2. Estupendo sitio Anselmo. Hace muchos años que estuve por allí. Un placer recordarlo.

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  3. Hola, Chema; esto de la vieyera tien mal arreglu. Va tiempu que nun tengo comentarios y escaecióseme como "Responder"; güei acerté.
    Dicite, recordate, que si conocí Les Merindades foi garacies a ti que me falasti d'elles. Asina que milentamil impagables gracies. Un abrazu.

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