viernes, 30 de octubre de 2020

                 < A la cata de "beak heads" n'Asturies: Les "cabeces rostraes" > 

                        < CABECES DE PICU : BEAK HEADS >

Cabeces de Picu  o  Beak Heads, abrazanzo l'arquivolta .
Sanestébanu d'Aramil (Siero)

             El día que Camín de Niria , percorriendo'l  <Camín de Cuadonga> , algamó a la "Capiya Sistina" del románicu asturianu, San Xuan d'Amandi (Villaviciosa), llevó una sospresa... bueno ... quedó ablucáu énte aquella maraviella: la portada, l'adriu, la nave, l'arcu de trunfu, ¡el presbiteriu!....  Pero tres pasar un bon ratu plasmaos faciendo semeyes reparamos nuna de les arquivoltes de la portada principal  que nos llamó poderoso l'atención magar yá sintiéremos falar d'ello: la que lleva unes "cabeces de picu" abrazando'l bocel (moldura) de la segunda arquivolta. 

"Cabeces de Picu "  
Beak Heads (
Sanestébanu d'Aramil) 

       Les <Cabeces de picu> o <Beak heads> , tamién comocíes como <Cabeces rostraes*>, son unes escultures mui orixinales, endémiques del Arte Románicu Atlánticu Européu, que suelen alcontrase nes arquivoltes de les portaes y amuesen una cabeza – d’ave, davezu - col picu mui allargáu qu’enferrona'l bocel de l’arquivolta; seique tamién puen rebilicoquiar - decorar - cualisquier tipu de moldures o arcos, bien de trunfu o d’otra triba como pa estremar les naves; y hasta les pues alcontrar en ventanes, ménsules o capiteles. Nós vimos toles ilesies (cuasi) asturianes afeutaes, mesmamente la de S. Vicente la Barquera, y siempres taben orniando les arquivoltes.    Dalgunos autores piensen qu’esti apartáu debía venceyar tamién les cabeces que presenten cares d’otros animales, inclusive antropomorfes, que col focicu allargáu, asemeyando un páxaru, arrodíen les arquivoltes; ye dicir les "cabeces rostraes". 

*Rostum-i: Del llatín “picu d’ave”. Rostrado/a: En castellán quier dicir que remata en punta asemeyando’l picu d'un ave o l' espolón d’una nave (¿vikinga, por exemplu?; esto ye bien interesante)

        Estes tardíes (XIII) cabeces decoratives romániques – Escuela de Villlaviciosa - podemos alcontrales n’Asturies o en Cantabria y son les que vos queremos amosar 

                    pos les otres tán mui lloñe 

                    pa dos vieyos visitar. 

                    Hai que conformar .....

. San Xuan d’Amandi (Villaviciosa). Onde se tien creao l’aniciadora “Escuela de Maliayo”.

. Santa María de Llugás (Villaviciosa).

. Sanestébanu d’Aramil (Siero).

. Sanestébanu de Ciaño (Llangréu).

. San Xuan Bautista de Mieres (anguño asitiada en finca privada de Porceyo-Xixón), pos les otres tán mui lloñe

. Santa María d’Arbás (Payares).

. Colexata Sta. M.ª de los Ánxeles (S. Vicente la Barquera - Cantabria).

        Ya una novedá que decubrimos va poco, por casualidá. Nel Muséu del Monesteriu de Corias hai una “cabeza de picu”, suelta, pero que formaba parte de daqué, esperando que daquién nos puea esplicar qué pudo haber ellí. (¡Falta muncho por picar!)

        

Capitel coles "Cabeces de picu"
Valliniello (Asturgeografic)

        Acabamos d'enteranos, per aciu d'Asturgeografic, que na ilesia de San Pedro, en Valliniello (Avilés), tamién hai un capitel qu'amuesa dos cabeces de picu mordiendo'l ráu a dos felinos. Ye bien poco lo qu'esta ilesia caltién del románicu por mor de la reforma sufría tres la Guerra Civil del 36. 

        Tamién les hai n’ Oporto (Portugal) y si siguimos la costa pel Cantábricu dica’l norte podemos topales – siempres averaes a la costa - en :

Mapa de coincidencies:
Les "Beak heads" coles escursiones normandes.
(Dª Etelvina Fernández: "Las cabezas rostradas")

. Francia : Normandía : Bayeux – Guéron – Luc – Mouen – Rexón de Calvados

                Pérignac-Saintogne (Charante-Maritime), Auvillars (Caen).

                Bretaña: Caltriaron bien poco y tán escaecies, pero habeles, húboles.

. Gran Bretaña: Munches y de formes estremaes.

        Condaos de York ya Oxford (S. Michel de Barford - Sta. Ebbe) o en

        Surrey, Kent y Essex, Iffley.

. Irlanda: Suelen ser una imitación de la Cruz de Cong* (cabeza con picu):

        - Ilesies de Clonmacnoise, Inchagoill, Inis Cealtra, Lismone, Clonfert

          Cashel, Monesteriu de Dysert o D’ea o la catedral de Limerik o en Trikencote.

. Portugal: Ilesia de Travança (Oporto).

            Les “cabeces rostraes” guañaron tamién nel Mediterráneu mercé a que nel sieglu XI asitió en Sicilia una colonia normanda que controlaba’l pasu de les mercancies ente l’oriente ya occidente d’esti <Mare Nostrum>:

Cuz de Cong (Wp)


   - Catedrales de Monópoli y Comesano (Bari) , catedral d’Anglona (Lucrania) , Santa M.ª di Perno o Aceranza (Basilicata) .

        Hasta’l Peloponeso llegaron les “cabeces rostraes : Patras (Acaya).

* Cruz de Cong:Una cruz de primeros del XII qu’encargó’l Rei d’Irlanda (Connacht) pa la catedral de Tuam, Condáu de Galway, que más tarde pasó a l’Abadia de Cong (Condáu de Mayo). Lleva nel centru un relicariu onde s’amosaba un trocín de la Vera Cruz y ún de los brazos lluz una “cabeza de picu” invertía.

- ¿Cómo podemos desplicar esta situación, esti afayu tan nidiamente asitiáu?

        Porque conocemos por dellos autores qu’a finales del Medievu hebo un intercambiu pergrande ente los paises del Atlánticu Norte: Costa de Portugal, norte d’España (Asturies y Cantabria), Normandía, Irlanda y Gran Bretaña. Esti intercambiu nun foi solo comercial seique tamién cultural mercé a los pelegrinos xacobeos, d’ehí que tamién se tresmitieren les téuniques ya ornamientos del arte románicu, ente ellos les “cabeces de picu”, los zig-zas, etc.


Abadía de Reading XII (Wp)
(Enrique I d'Inglaterra)

            . L’orixe d’estos “picos d’ave” pue alcontrase n’Abadía de Reading (Norwich) y el so misteriosu significáu pue tar rellacionáu coles almes de los difuntos qu’en numberoses cultures busquen el “más p’allá” tresportaes por páxaros. El primeru qu’emplegó esti términu “beak heads” foi sir Alam Clapham, eruditu autodidacta medieval, miembru de la Brithis Academy.

            . Hai quien camienta que l’orixe hai que buscaslu n’Oriente, nel mundu celta, nel Arte vikingu y nes cultures prerromániques del norte d’Europa, como los mitos y lleendes irlandedes y daneses o tamién el vezu de la caza de cabeces delles veces sapozaes. Estes costumes caltuviéronse ente los pueblos celtes hasta’l Medievu. Pa Robert Ruprich les “cabeces rostraes” son el frutu de la influyencia vikinga que dende’l sieglu VIII baltó les costes d’Irlanda, Inglaterra, Francia y España . Como formes plástiques nun hai qu’escaecer los mascarones de proa de les naves vikingues. Si comparamos dos mapes : el de les “cabeces rostraes” y el de les <campañes escandinaves> alcontraremos una semeyanza bien bultable.

Drakkar vikingu
(quevuelenaltolosdatos.com)


            Pos gracies a los vikingos nós tamos faciendo unes rutes de lo más afayaizo buscando per Asturies les “beaks heads”. Yá barruntaba qu’estos normandos nun podíen ser tan malos pos tenía yo un tíu fuerte talo un vikingu, orixinariu de Llanes, col pelo roxo, los güeyos azules y la cara colorá que yera la persona más buena que te pueas maxinar; cuido que nun conocía la maldá,  pero yera vikingu.


                                         ************************************

        Y  agora vamos facer un pequeñu repasu de les "cabeces de picu" que visitamos n'Asturies y del entornu nel que s'alcuentren:

. [ 1] San Xuan d'Amandi:

       Esto foi un día "Camín de Cuadonga" . Yá sabéis que nós vamos percorriendo los caminos d'Asturies pasu ente pasu, por estayes curties, porque el coral nun ta pa munchos trotes . Entós nun sabíemos que nos diben rectificar el motor con trés by pass nun tardando muncho, y eso porque la Santina agabitó lo suyo, otramiente igual nun tábemos equí; pero ella bien sabe lo qu'entá nos queda potr cuntavos. 


                                    < San Xuan d'Amandi> 

Abducíos pola "Puerta'l Cielu"
 nun mos queda otra qu'entrar nesta nave espacial.
¿Vienes con nós?


     La ilesia de San Xuan d'Amandi, embaxo l'advocación de San Xuan Bautista, ye un santuariu católicu, faltaría, asitiáu nel caseríu d'Algara, na parroquia maliaya d'Amandi (Villaviciosa). Esta ilesina rural ye un finxu del románicu asturianu, la nuesa capiella sistina, camienten fontes bien informaes... 
          San Xuan ye un templu románicu tardíu (primer cuartu del XIII) con delles incrustaciones gótiques. Claro que.... Hai nicios que yá pudiere esistir a finales del X (990) por una inscripción grabada nuna llábana funeraria. Y por si fuere poco'l Padre Carbayu (XVII) tien rexistráu a San Xuan de Maliyo como conventu benitu (beneditín) en tiempos d'Ordoño II (850-865). Ye fácile pensar que, tres la invasión árabe (711), munchos cristianos abellugaren n'Asturies y bien pudieron repoblar la Villa y el so entornu onde fabricaren el conventu; dende lluéu'l cuetu nun pue ser más afayaizu: eleváu, soleyeru y con terrenos bien granibles al rodiu la Ría; pa quedar. ¿Y si'l solanu procedía d'un cultu más antiguu?.... En Moriyón había un castru.... Bueno, en 1270 yá esistía dafechu esta ilesia al ser nomada na Carta Puebla de Maliayo. Nós xubimos un día pero taba sapozada ¡Madiós!.


<La Puerta'l Cielu>
        Dizse d'él que ye un templu mui completu porque caltién cuasi que toles carauterístiques del arte románicu. 
       La sóleda planta < ye una nave paralelograma de 51 pies de llargor por  25 1/2 de llalitú y 35 p. d'altor hasta la bóveda > (14,178 m x 6.95 m x 9,63 m)  que remata nun ábside semicircular cubiertu con bóveda de fornu.
       La rica cabecera y la cenciella nave comuniquen per aciu d'un arcu toral de triple arquivolta de mediu puntu que sofita sobro columnes dobles de fuste llargu y capiteles decoraos. La cenciella nave contrasta cola artística arquería de la cabecera, sofitada sobre dos fileres de columnes coronaes por capiteles historiaos, lo más  in del románicu astur. 

      La entrada principal, que da al oeste, ye una portada abocinada con cuatro arquivoltes oxivales (goticismu) y  concéntriques, tres d'elles sofitaes en columnes redondes y la cuarta, decorada en ziszás xeométricos, sobro dambes xambes. Entrar per ella ye como entrar pela Puerta del cielu.  La portada sur, con arquivoltes de mediu puntu, ye más cenciella. 
     Sí, desque acolumbres la ilesia de la carretera xeneral hasta que llegues al ábside tou te va dir invitando a la cata'l puntu de fuga de la perspeutiva: l'ara. L'amplia avenida empiedrada va aocinando  hasta algamar n'arredondiada escalinata del adríu que tamién s'aboquiella. Entós ye cuando quedes delantre la portada que t'abduz, abocinada y misteriosa, al traviés de los sos arcos y columnes al interior del templu. 
Los anxelinos analayando pela 
<La cabecera del cielu>.

Una estampa celestial embaxo l'arcu toral.
¡Una entrada trunfal!
        Dende'l fondu la nave, embaxol coru, acolumbres l'altar allá nel fondu talo si fuere la esfera del mundu (bóveda de fornu=1/4 d'esfera), ¿o sedrá asina'l cielu?.   
             Percorremos a troches moches la nave dexando nos lladrales santos, vírxenes bancos y confesionarios  hasta quedar baxo'l paliu del arcu toral. ¡Qué maravía pedresa!. ¡Qué decoración!. Agora entendemos lo de la "puerta'l cielu", y lo de "capiella sistina".

     [Amás güei tamos de suerte. Al entrar un garapiellu rapacinos tán tomando la Primera Comunión. Nun ficieren qu'aselar les lletaníes del cérigu cuando una procesión d'anxelinos apruz pela cabecera'l cielu al tiempu que'l coru y los parroquianos entamen un melgueru cantar. Una algarabía celestial percorre'l presbiteriu y la nave mientres les campanes tañen con fuercia l'aleluya. Al aportar la comitiva al adriu la multitú ruempe l'encantu con un aplausu estreldosu. Esto sí que ye una entrada trunfal]


<Cabeces de picu>
na segunda arquivolta.
     Cubriendo l'interior del eleváu ábside semicircular una doble columnata adosada que remata nel pisu superior por arcos de mediu puntu sorprendidos por unos llamativos espacios cóncavos que cubren la parte ciega; en realidá l'ábside ye ¡un garapiellu d'absidiolos!. La decoración historiada de los numberosos capiteles, talo que na portada, va esplicanos onde tamos; na escuela del cielu pa los humildes maliayos: Dios coles Tables de la LLei, el martiriu de Sanestébanu, la Presentación nel templu, Daniel nel fuexu los lliones, el Sacrificiu d'Isaac o Adán y Eva nel paradisu, nidio. 


<Capiteles historiaos>
Escuela del Pueblu.
(Semeya: Arteguías)
     El zócalu corríu de la columnata superior remata con un arcu semicircular, paralelu al trunfal y faciendo ziszás, que como'l restu la bóveda dan-y al conxuntu la sensación de buiciu permanente; ¿barruntaría'l cuciu arquiteutu medieval que  l'universu ta en perpetuu movimientu?. 
    Y como del cielu se trata podemos atalantalu  per unes estrenches saeteres -como non, abocinaes - qu'illuminen esti requexu del firmamentu. 
       Seique la carauterística más bultable d'esti edificiu ye la so decoración pedresa: nes portaes, nos  capiteles, nos canecinos o nel arcu de trunfu con representaciones sagraes o profanes, bien vexetales o en zizás, antropomorfes o zoomorfes. D'estes últimes destaquen unes "cabeces de picu" -paxarones perraros de picu llargu que paecen morder les arquivoltes de la portada - que namás se dan nel románicu inglés, na Normandía bretona y n'Asturies. Asemeyen enforma a los mascarones de proba de les naves wikingues; igual lo copiamos d'ellos darréu se tresformaren en candes mercaderes. Sía como fuere la decoración de San Xuan d'Amandi ye una fiesta: mozos puxando al "baltu", guerreros peleando a caballu, escenes de caza, moces tocando'l panderu ya otros instrumentos musicales... Namás-yos falta vender papeletes pa la xata. 


La Rectoral frente al Adriu.
       Esta ilesia tien una sacristía nel sur ya un adríu semicircular y porticáu, con techume de madera sofitada en columnes toscanes, ocupando les cares norte, sur y oeste. Ye una pasada, esti adríu; paez un platillu volante. L'adriu foi amestáu tiempu depués; la parte que cubre la entrada principal nel oeste ye del XVII y la del sur del XVIII. 
    Nun podía faltar el típicu reló de sol mirando al sur. El tiempu ye daqué importante, inclusive n'otres dómines. Frente l'imafronte la ilesia una casina corredor bien cucia sembla ser la Casa rectoral; tán bien curiaos los cancerberos del cielu. 
        Magar que San Xuan d'Amandi tuviere un poco clisada pol cercanu Conventín los maliayos fueron siempres mui conscientes de lo que teníen: una ayalga única del románicu. Poro nel s. XVIII cuando se decataren que la cabecera, "la puerta del cielu", taba en peligru d'esbarrumbe punxéronse manes a la obra y, tres desmontala dafechu, tornaron a reconstruyila "piedra a pìedra". Cuando la Guerra Civil tamién fue dañada enforma (prendiéron-y fueu), menos mal qu'andaba per ellí l'Arquiteutu del cielu na tierral'incombustible Menéndez Pidal.
      Si depués de too nun tas convencíu camienta na posibilidá de facer el Camín de Cuadonga.... Namás la Santina podría iguar lo tuyo. 

                                                ************************
[2] Santa María de LLugás (Villaviciosa)

            ... La segunda ilesia a visitada que caltién na portada les "cabeces de picu" (beak heads) va ser Santa María de LLugás asitiada a poco más de 3 kilómetros de San Xuan d'Amandi. Como tamién se trata d'andoliar vamos dexar el coche aparcáu cerca de la Ponte d'Amandi, de base romana pero de igua medieval. Pasen per él : El <Camín de Cuadonga> y el <Camín Xacobéu>. 


- ¡Yo flipo! Agora mátate a andar...
- El Camìn pue facese de munches maneres.
- Claro, estos yá vienen de vuelta ....
(Tamos na entrada Valbucar)
          Vamos salir caminando paralelos a la carretera nacional As-255, la que va pa L' Infiestu. A mandrecha pasamos la quintana La Ferrería y a manzorga dexamos el Restaurante Amandi y el Llagar de Cortina, un emporiu comercial mui prósperu. Pasáu'l restaurante "La Canaliega" vemos a mandrecha la vega del Ríu Viacabá . Por fin acabamos esti tramu bien cafiante a falta d'una cera afayaiza. Tamos n'antoxana  d'una quintana faneguera, un portón pergrande que remeda un castiellu almenáu, pero ye namás una ilusión.
         - ¡Curiao, nun te tracamundies!.
     Tienes qu'abandonar la carretera xeneral y metete, a mamanzorga, per una caleya zahorra que va bordiando la muria la quintana. Sembla tar n'otra dómina y lo más seguro ye siguir les garrapielles del Camín de Cuadonga tou'l tiempu. La Casa la Vega si nun ye un castiellu, ye daqué bultable, pos nun ye pequeña la finca.    
      Pel camín solombriegu, nos rimeros de la viesca, date la impresión d'andar perdíu; de nun ser poles garrapielles y fleches que vas alcontrando cuando nun árbol, cuando nuna piedra, terminabes por dar la vuelta.

Antroxando pel Profundu.
Tiempos d'esperanza.
     Al terminar d' arrodiar la muria de cierre baxamos hasta'l Ríu Profundu. Caleyamos  un bon tramu per un camín de llábana sopelexada poles crecíes del ríu; tamos faciendo'l percorríu de la famosa Ruta los Molinos del Profundu (Villaviciosa). Nun ye la única per esta zona, tamién t'alcuentres cola "Ruta de Peña Cabrera",  la "Ruta de Buslaz ", la xubida a LLugás.... Nós yá tenemos fecho, va unos años, esta mesma ruta del Profundu con unos amigos. Vamos dexavos el recuerdu con una semeya.



< Romeros que vais xubiendo
a la Virxe de Llugás
rayinos de Cuadonga
sobro so frente verás >
(La Virxe de Llugás queda bien cerca d'equí;

ye otra collacia de la Santina.
<Bona falta nos fadrá un gabitu 

per esti camín avesíu> )
  
      - Oi, nin; ¿nun hai otra manera de xubir a Santa Mª de LLugás que nun sía esquiando per esta maldita llábana nidioso?.
    - Sí, pela carretera xeneral AS-255 que va pa L'Infiestu . Poco depués de pasar el cruce onde entramos nesta ruta hai un desvíu a manzorga. 
    - ¿Cuántos kilómetros son dende Amandi?
    - Cuido qu'unos trés y mediu (3,5) ...
    - ¡Madiós! ...¿Y pudiendo facer esi paseín méteste per esti llabanal nidiu a fartar?
    - Tamién ye mala suerte que lloviera y tea tan resbarioso ....  (Nun sabe lo que-y espera xubiendo pela mata que xube a LLugás...)
    - ¡Nun tienes perdón de Dios!
    - Bueno, si me perdona la Virxe de LLugás, que nun ye otro qu'una semeya  La Santina ....
        
<Pelegrinando a LLugás,
un resbarión y ...¡zas!
Menos mal que la Santina
pal renegrón ye xenial ;
dos kms andando
y la ñalga... anxelical.>

        Díbemos como podíemos sortiando les llábanes y pisando na tierra que tampocu yera de fiar cuando de sópitu:
       - ¡Zas!. Un resbarión en toa regla y la parienta de culu nun champán ... Menos mal que nun yera mui grande y ....
        - ¡Madre!...  ¿Mancástite?... ¡Vaya moyadura! Si quies tornamos y volvemos otru día . 
        - Neso taba camentando yo, en volver otru día ... Espero qu'eses "cabeces de picu" merezan la pena, otra miente van ruxite los oyíos una temporá ....
        - Yá verás que sí. Tengo equí un poco información, pa dir faciendo boca:

     - [Los primeros documentos que falen de Santa María de Llugás remonten a los tiempos de la Monarquía Asturiana. Nel añu 745 el Pontífice Zacaríes fai donación d'esta ilesia al Rei Alfonso I, el Católicu (739-757). Cuando'l monesteriu esanicia la ilesia vien a depender de S.S. de Fuentes).
         Tevo munches igües. Anguaño lo más antiguo que tien ye del XII/XIII destacando les célebres cabeces de picu que vimos en San Xuan d'Amandi y que namás se dan nel Arcu Atlánticu.
    Cerca d'equí, no que yera un castru celta de la tribu los llugones (d'ehí vien el nome de LLugás), ta la "Pica Castiellu", territoriu que perteneció a los condes medievales  Berenguela y  Piniolo.]

       Por fin vemos la lluz. Acabóse la piedrona y entramos nel asfaltu al dar una curva. Si tires a manzorga, llegues a la ilesia de Fuentes pero lo nueso ye de frente, más pegaos al ríu.
     La ilesia ta dedicada a San Salvador, y tamién a la Virxe María, por alcontrase nel Camín Xacobéu. Nel inventariu del obispu d'Uviéu Gutierre de Toledo (1385-86) apaez nomada como badía.
                                                    ....................................

A mandrecha pa LLugás.
                Nun momentu del camín vemos unos cartelos al par del Ríu: <Busllaz>, <Peña Cabrera> y <LLugás. Ponte Villaverde> . Empobinamos a mandrecha tres cruciar el rìu pela ponte de madera siguiendo'l cartelu afayadizu. Tamos a la vera del ríu, no más profundo y LLugás queda nuna llomba, na fastera del monte, asina que toca xubir per una viesca onde abonda'l castañal. Al cabu d'un ratu perdimos el camín; si lu había  perdímoslu por intentar atayar, el casu ye que envede andar ficimos escalada agarrándonos a los berizos, cotoyes, felechos, yerbes o nos caxigales de los tueros d'árboles talaos. 
        - ¡Lo que me faltaba!. - Intentaba da-y la mano a la parienta que xubía pasu ente pasu ensin gorgutar, pero notaba que'l aire podía cortase col filispiu d'una pallabra ... 
Tardamos un bon ratu n'arribar al pueblu de LLugás qu'en teoría ta a 300 m. Ye mui guapu y ta bien curiáu, con cases guapes y hasta un parque pa los guajes cerca d'una casona d'aldea. Tien bona carretera y nun ta lloñe de la Villa (6 km) lo que permite desplazase en pocu tiempu a bayura llugares de trabayu. 

Asina ve la Santina'l prestosu pueblu de LLugás.  


        La Ilesia de Santa María de LLugás ta asitiada nuna<llomba abierta y gayolera> - como diz P. Madoz -  un poco apartada del pueblu, asina que tenemos que xubir unos 300 m. Como'l día ta nuble nun podemos esfrutar de les vistes de la Ría nin del mar pero'l santuariu merez la pena. Na esplanada  hai dellos edificios amás de la ilesia: la Casa les Novenes (anguaño Rectoral), el <polvorín> , l'Altarín, la biblioteca, les antigües Escueles, el Cementeriu y <la Obra>, onde se sirven comides a romeros y pelegrinos cuando hai romería, una de les más importantes d'Asturies. Esti llugar ta escoyíu po deséu de la propia Virxe pos entamóse notru sitiu y de nueche los materiales camudaben de llugar misteriosamente. La talla qu'honramos de la mesma aprució nuna llosa cuando los propietarios taben arando pa semar. 


< El Santuariu de LLugás. 
Tres Cuadonga, el nun va más >

            L'orixe d'esti Santuariu vien de la dómina d'Alfonso I per aciu d'una donación que-y fexo'l Papa Zacaríes nel añu 745 seique nun queda documentu que lo afite. Sí lu hai de 1385 nel LLibru Becerru de la Catedral d'Uviéu que noma a LLugás como parroquia. A finales del XVI llevantóse la <Casa de les Novenes> col envís d'acoyer a les persones qu'acudíen a la novena de la Virxe y supongo qu'a los pelegrinos del Camín Xaciobéu y a los romeros de Cuadonga polo que tevo delles reformes nos sieglos venideros.

Ábside poligonal,
lo nunca visto 
nel románicu rexonal.


    Nel sieglu XVII llevárense acabu importantes obres: El retablu mayor, el de S. Tororibio, la imaxe del santísimu Cristu, l'ampliación de la ilesia, la nueva sacristía y les capielles los lladrales asina como la bóveda de crucería cuatripartita (1690). 
    El XVIII foi un sieglu de munches igües no que yá taba fecho: retablos, imáxenes, altares, peanes, púlpitos, portalones y tamién se fundare la <Cofradía de Nuuestra Señora del Rosariu>. 
PORTADA   SUR . Dos arquivoltes:
"Beak heads" y "Rollos zamoranos"
  
  Nel XIX reformóse la espadaña del XVIII y púnxose una vidriera. 



        De la ilesia primixenia nada nun se caltién; lo primero que tenemos ye del románicu del XIII. L'orixinal constaba d'una nave en cruz llatina con un ábside cuasi circular que foi ampliada nel XVII por un cruceru con arcu de trunfu y la sacristía al N.  Queden del románicu dos ayalgues: les portaes. Una , ye la entrada principal por W. , con tres arquivoltes semicirculares y decoración xeométrica. Otra pol sur  - dos arquivoltes - que ye la que nos trai equí por mor de les "beak heads" (cabeces de picu) qu'engalanen la primer arquivolta de rollos zamoranos. Asemeya enforma a la Portada Sur de Sanestébanu d'Aramil, yá lo verás.



        Pola estructura la ilesia y la perfeición de los sillares ye fácil suponer qu'esta ilesia ya otres, con "cabeces de picu" la mayoría, seyan de la mesma fábrica de Villaviciosa : San Xuan d'Amandi, Sanestébanu d'Aramil, Sanestébanu de Ciañu, Santa Mª de Narzana (non c.p.) y Santolaya d'Uxu ( non c.p.) . 


  [3 ] SANESTÉBANU de CIAÑU  

Ilesia neorománico-historicista de Ciañu 
(Semeya: Jmir)
        A la parroquia Ciañu (conceyu de LLangréu) - allugada a unos 40 km de casa- fuimos a tiru fixu ensin camentar notra cosa que nu fuere visitar les "cabeces de picu" na ilesia románica de Ciañu. Vamos, que nun fiximos ruta complementaria talo  n'otres ocasiones. En Mareo (Xixón) pillamos la Minera y tres torcer dica LLangréu salimos en Sama - podíemos facelo xusto na salida de Ciañu - pa remembrar tiempos mozos, yá bien pasaos. Aparcamos más bien cerca  la capiella y dimos una vueltuca pel pueblu enantes d'averanos a l'ayalga adebecida. Llamónos l'atención l'escasu trasiegu de la villa, de xuru facíemos alcordanza inconsciente de la dómina'l carbón; y pensar que nel sieglu XVI yera'l núcleu más granible de tola comarca Llangréu....
      
Portada principal coles 
"Cabeces de picu"
(Semeya:asturnatura)
     
   Sanestébanu de Ciañu ye una ilesia de fábrica románica - finales del XII  ó primeros del XIII - magar que d'aquella dómina namás caltién les dos portaes: oeste, o principal, y sur. Tevo delles tresformaciones a la llargo de los sieglos y nos entamos del  XX algamó unes igües neorrománico-historicistes pa trayer n'alcordanza lo que fuere n'orixe. 

    Presenta planta de cruz llatina con capielles panteón adosaes a les muries de la nave y al deambulatoriu. Nel imafronte amuesa un adriu zarráu sacante pol pórticu de la entrada principal (oeste) que sofita una torre campanariu mui vistosa rematada con una escultura del Sagráu Corazón. 


     
Cabeces de picu o Beak heads (Ciañu)
   
            La portada principal ye lo más prestoso siendo la xida la nuesa visita. Un arcu de mediu puntu con tres arquivoltes decoraes: una en zis-zás, otra con boceles de boles y la mediana con "beak heads" o cabeces de picu mordiendo'l boquetón y sofitaes por seis columnes de fuste llisu y capiteles decoraos. Ún d'ellos, como nun podía ser d'otra miente, representa'l martiriu del santu patrón: Sanestébanu, llapidáu polos xudíos*.  A ver esto vinimos nós equí.    Esta ayalga ta abellugada por un telladín (texaroz) o guardapolvu , qu'entá la fai más guapa,  mercé a los sos decoraos zoo-antropomórficos.  

La llapidación del mártir
(Semeya: fotoviaje.com)

        * El protomártir Sanestébanu yera un diáconu de la primixenia Ilesia de Xerusalén , encargáu polos Apóstoles pa repartir comida ente los probes.Terminó llapidáu ( a morrillazos) polos xudíos - depués quéxense - venida del Señor, fechu Dios, y a los qu'Estébanu aplanaba con argumentos que'l Sanedrín nun yera a retrucar. La casualidá quexo qu'esti fechu convirtiera al soldáu romanu Tarso en San Pablo, colo qu'esto vieno a sinificar para Ilesia Católica. Ensin Pablo de Tarso'l mensax de Xesús tuviere sío otra cosa.

            La portada sur presenta un arcu selemente apuntáu con dos arquivoltes - una d'ella polillobulada -  sofitaes en dos columnines de capiteles decoraos con páxaros y serenes tando'l guardapolvu y la imposta tamién axedreazos.  Dambes portaes tan bien trabayaes asemeyen enforma a la Escuela Maliayesa. 
        L'interior tien una bóveda de fornu decorada y dellos retablos que faen alcordanza a Santa Bárbara (Patrona los mineros), o a Cristu crucificáu.

        Cuando terminamos de fer les semeyes fuimos tomar el vermú a un bar asitiáu cerca la ilesia. Charrando con sóledu dueñu quexaba amargo pola poco clientela que-y quedare darréu l'exodu a Uviéu y sobremanera  a Xixón:
  - ¿Nun podíen gastar los xubilaos la paga en pueblu? .... ¿Por qué tienen toos que colar si la playa queda a tiru piedra pela Minera? ... 
        Ye la murnia realidá, les Cuenques tán quedando valeres porque nun hai trabayu de ná. 

Torre de Quintana (Ciañu Santana)
(Semeya: Castillos del Olvido)

        Como  nun yera plan colar de Ciañu daquella manera averámonos a ver un turruxón circular en mampostería que vimos na contorna. Vese bien iguáu y anguaño ta dedicaú a Sede de l'Asociación de LLangreanos pel mundu.       
      El turruxón foi una torre defensiva circular (9x12,75) de tres pisos con 4 saeteres y desván. Tanto esti como la cubierta foron añedíos en 1540 por encomienda de Prior Solís que tamién fexo construyir el pasadizu que comunica'l primer pisu del turruxón cola casona-palaciu adxunta asina como los aximeces. La so primixenia construición data del sieglu XIV darréu la Carta Puebla de LLangréu de 1338 qu'esti conceyu arrebató al señoríu de la Mitra Ovetense (antigua concesión d'Alfonso VI na so visita de 1075), seique estos nun diben mal pagaos pos cobraben al municipiu 6000 maravedinos al añu, en dos veces, eso sí (pa que Dios los perdonase, supongo).   Tanto la casa como'l turruxón - quiciabes dalgo más - debíen tar dientro d'una muralla porque hasta mediaos del XX entá s'amosaben dellos restos onde la guajería lo pasaba como Dios. 
         El turruxón taba abiertu y aprovechamos pa entrugar por coses dignes de visitar en Ciañu; dixéronos dalgunes delles, talo: 

Casa de los Alberti:
Oficina Llingua Asturiana y F. Nuberu
    . La ilesia de la Virxe del Carbayu, patrona de la parroquia (3 km de la Torre por LA-6 y el Campón)
    . La casa de la Buelga (A 3' de la Torre. Nel Campón)
    . Casa de los Alberti o Centru de LLingua Asturiana ya Esposición F. Nuberu (Cerca de La Buelna).
    . Ecomuséu Mineru del Valle de Samuño: Tren Mineru y Pozu San LLuis.  (1,6 km de la Torre).
    . MUMI: Muséu Minería ya Industria (A medies ente Ciañu y L'Entregu).
    . Palaciu San Féliz: Asilu-LLar (Cerca Centru LLingua Asturiana. Cai Nozaleda). 
     . El Pozu Maria Luisa tamién queda per equí.... 
            Como veis tenemos munchos deberes por facer, pero esto va ser en cuantes acabe esta maldita pandemia. Les semeyes qu'apòrtamos de Ciañu nun son orixinales, teníemosles feches de la ilesia y turruxón pero'l llápiz  estrozó ¡!. Repetiremos. 
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[ 4] SANESTÉBANU  D'ARAMIL (Siero)

Palaciu d'Aramil  (Siero), una ayalga a puntu d'esbarrumbar. 

        La Ilesia de Sanestébanu d'Aramil ta asitiada nel conceyu Siero, a unos 5 km de la la capital. P'algamar dende Santurio (Xixón) teníemos delles opciones pero tomamos la de la tranquilidá, la carretera vieya de Xixón-Pola Siero (As-248) llarada de curves y con un pisu regular ( quiero dicir irregular) pos presenta dellos socavones, fundimientos parciales, que cualquier día terminen mal. Pasamos La Collada, Muncó y el Llugarín y al arribar a la ciudá disviamos camín d' El Remediu-Nava pela N-634 tres dexar atrás l'Ayuntamientu, el Corte Inglés, El Patronatu Deportivu, el Mercáu del ganáu, el Karting,  la Piscina Municipal y la Escuela d'Aramil (CRA de Viella).  

        . Aramil ye una parroquia de Sieru formada por ocho pequeñes llocalidaes repartíes nos 1,83 km2 y qu'entre toes nun lleguen a los 350 habitantes. (Hai qu'enseñar más la pata, poles@s). 
    Aparcamos cerca del Bar y yá tiramos andando a mandrecha - tres escaecer la xeneral -  per una carreterina bien asfalcada hasta la célebre Ilesia románica. Hai que travesar el pueblu que ye daqué candial y bucólico por mor de l'arbolea, el solín  de la tarde y el ganao pastiando na redolada del Palaciu d'Aramil, que ta viniéndose abaxo pasu ente pasu. ¡Qué pena!. 



Palaciu d'Aramil o Vixil de Quiñones.

    
    El Palaciu d'Aramil
  o de los Vixil de Quiñones data de finales del XVII . De mano, lo que más te llamama l'atención ye'l turruxón del noroeste - símbolu del poder familiar - qu'amuesa les armes de la familia más poderosa de Siero  tiempu abondo. Por desgracia ta esbarrumbando , al aviesu que'l so tocayu: "Torre de Vixil, na Secada" .  Camiéntase qu'esti edificiu de forma rectangular y dos pisos partió d'una antigua capiella, d'ehí tien de venir la so cabecera absidal. La cara sur ye la más guapa con dos portalones - ¿un portalón xemináu? - ornaos con arcos de mediu puntu pelos que s'accede al patiu interior arrodiáu por un corredor de madera o brandal que va sofitáu sobro ocho columnes. El palaciu ya una bona antoxana tán abellugaos por una muralla de mampostería, sacante nes esquines que lleva sillarexu. 
        El nome de Vixil pue venir de "vixilar" dao qu'hebo un tiempu en qu'un ancestru d'esta familia tenía la misión de vixilar, curiar, abellugar o ptrotexer la Rei que como recompensa dio-y el castiellu como arma pal escudu. 

Les armes de los Vixil de Quiñones
  

            Les armes de los Vigil de Quiñones son un escudu cuarteáu: 
En gules el primer y cuartu cuadrantes con un castiellu de piedra n'oru procedente de los Vixil. 
Quince veros el segundu y el terceru - mitá sinople ya otra mitá n'oru - repartíos en tres órdenes que cuerrespuende a los Quiñones. 
El castiellu ye un símbolu d'autoridá feudal, de gobiernu y proteición. L'esmalte de gules ye la fuerza y el coraxe asina como l'amor a Dios. 
Los Vixil y los Quiñones son dos cases que xuncieron pol amor y dieron xente de muncho valir como don Diego Fdez. Vixil  casáu con Leonor Xuárez de Quiñones, padres del primer conde de Lluna.
            < Vi dos castiellos pintaos
                                                            sobro sangre varonil,
                                                            colos veros cuarteaos,
                                                            que son verde y coloraos,
                                                            del gran validor Vixil >
  
                                                        ............................................                            

Averándonos a l'ayalga d'Aramil

        Amirando de xemes en cuandu al palaciu - ¡munches semeyes-y ficimos!- fuimos averándonos a la ilesia románica de Sanestébanu.  Nun tábemos solos, había otra pareya faciendo lo mesmo magar que'estos nun buscaben  arrémente les "cabeces de picu", pámique-yos llamaben más l'atención los canecinos del ábside, que son bien variaos y amás una pasada. 
        

        Nada  nun sabemos no que cinca a fecha de la so construición pero les tardíes "cabeces de picu" tiren más bien dica'l XIII. El primer documentu que la noma data de 1204 como donación de Don Álvar Díaz y muyer al Monestriu de Valdediós. Asina que pudo ser llevantada pocos años enantes, ente 1278 y 1204 (XII-XIII).Tamién apaez rexistrada nel Llibru Becerru del obispu d'Uviéu Don Gutierre de Toledo (1385) .  Tampoco sabemos si se trataba d'una capiya desimía - esenta - o bien formaba parte d'un complexu monásticu o perteneciere a un noble palaciegu que permitiera al pueblu asistir al cultu. 
        - ¿Nun tenéis perres pa picar y averigualo, ¿eh?. - Colo qu'apurrió l'indianu Don José Martínez Canteli en 1985 iguóse la capiella y el cementeriu pero yá nun dio pa más. Gracies, Don José; si hubiere munchos como usté ....    

Sanestébanu de los Caballeros o Tabladiello
Imafronte y fachada sur (Cabeces de Picu)

        Namás echa-y una güeyada a la capiella románica d'Aramil yá te decates de la so planta rectangular d'una nave que remata nun ábside semicircular precedíu d'un tramín reutu - de fechu ye lo primero que vemos - de lo más prestoso con un texaroz - cornisa - acorropináu de canecinos de formes estremaes ya una ventana abocinada que corta y aguapia la imposta-guardapolvu que traviesa l'ábside, ¡qué orixinal!.   
      Ta asitiada l'ayalga nuna mínima llomba de la llana del ampliu valle ya orientada de según los cánones de la más pura ortodosia eclesial: el presbiteriu absidial al este, enfrente la portada principal (W), la sobriedá al norte por mor de los vientos  y al sur, al solín, la portada que nos trai equí: la que caltién les Cabeces de picu n'arquivolta central. Bien fecho; sí, señor. 

Portada Principal (W)

     
   . La Portada principal ta asitiada al oeste y nel sieglu XIX taba abellugada por un adriu zarráu que remataba - talo agora - por una espadaña de dos güeyos. 
Presenta esti "pórticu de la gloria" una traza románica con arcu de mediu puntu conformáu por dos arquivoltes sofitaes en dos pares de columnes con basa floral, fuste llisu y capiteles decoraos: la primer arquivolta con doveles y la segunda con dientes de sierra, dambes abellugaes por un guardapolvu de mediu puntu axedrezáu. 



Portada Sur: "Beak heads"
           La Puerta de la Fachada Sur ye más pequeña que la principal y, dicen, que menos llamatible pos namás presenta dos arquivoltes con guardapolvu pero ensin columnes nin capiteles pa sofitar. Ye verdá, namás unes columnes de sillar pero ... ¿qué tienen qu'envidiar les dos orixinalísimes arquivoles, una con rollos zamoranos d'orixen árabe y la otra coles célebres cabeces de picu d'influyencia normanda?.... ¿Nun demuestra esto que somos internaciones?.... Les "beaks heads" namás se dan nel Arcu Atlánticu y los zarraos "rollos zamoranos" (emplegaos polos cristianos zamoranos por primer vez n'España) tienen semeya na Mezquita de Córdoba y .... yá veníen d'Oriente, talo los Reis Magos. 

Ventana del ábside
Canecinos del texaroz


         L'ábside semicircular ye quiciabes lo más llamatible pal públicu en xeneral por mor de la so artística ventana abocinada, la orniada imposta que la crucia y polos canecinos qu'engalanen el texaroz... Ye verdá qu'asemeya a otros como Narzana, Villamayor, Villanueva, Valdebárcena o Sograndio pero la ventana central d'Aramil con dos columnes nos lladrales, rematada en mediu puntu y abellugada por una arquivolta-guardapovu qu'enferrona  la mitá d'un dodecágonu  estrelláu nun tien comparanza con nada. 

        Por si fuere pocu la cubierta cónica presenta un texaroz con bayura de canecinos esculpíos: un monxu lleendo, una figura de muyer, una pareya (¿Adán y Eva?),  una baillarina, un paisanu con una pipa, un gatu, dos sierpes enrollaes, un osu, dos cuélebres, dientes de sierra, boles, rollos, zig-zás .... ¿Vaya coleición! ¿Hai quien dea más? .... Tres la Guerra Civil Magín Berenguer fexo una bona obra de restauración nesta ilesia románica, argullu de Siero. 


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[5] COLEXATA  Sta. MARÍA de los ÁNXELES (San Vicente la Barquera)


San Vicente de la barquera

        Yá andábemos a la cata de "Beah heads" (Cabeces de picu) cuando nel branu del 18 (2018) fuimos a visitar el Clavih.o, cuna del nacimientu del mitu de Santiago como Patrón d'España. A la vuelta decidimos parar en San Vicente  la Barquera y xubir hasta la Colexata, asitiada nel Cascu Vieyu la ciudá pa tomar unes semeyes de les célebres "Cabeces de Picu" qu'alcontramos con más facilidá na nuesa rexón, casi siempres averaes a la costa maliaya: Amandi, Llugás, .... Otres, un pelín al interior: Siero, Ciaño, Arbas,... pero toes rellacionaes al paecer cola Escuela Maliaya  de Villaviciosa.  San Viecente tamién ta na costa y bien rellacionada col reinu astur. 

"Güeyu Guareña",
na Merindá de Sotoscueva (Burgos).

        Llegamos pela tarde y yá tuviéremos comío nes Merindades, tres visitar el Conxuntu Kársticu de  Güeyu de Guareña. Tiramos dica'l cruce de Soncillo y llueu pela N-623 hasta Torrelavega. Equí yá garramos la autovía A-8 hasta la redolada de San Vicente. Aparcamos al llau del Puertu tres cruciar el Brazu Mayor de la Ría pela ponte la Barquera y yá andando fuimos ascendiendo camín de Ilesia de Nuestra Señora onde s'alcuentren les "cabeces de picu".

             El paséu pedresu peles cais empinaes del cascu vieyu ye prestosu a fartar, y hai momentos que sembles tar notra dómina y a min tráeme un poco n'alcordanza'l pueblín de Salas (Asturies) al rodiu la Colexata y el palaciu del Inquisidor Valdés. Equí tenemos La Muralla y la Torre del Preboste xunto a la Puerta mesmo del Conxuntu Medieval.  

     

   
            Pasu ente pasu vamos caminando embaecíos dexando atrás El Palaciu de los Corro, actual Ayuntamientu (XVI), y el Castiellu del Rei (XIII-XV) mientres contemplamos la Ría, el filu acuáticu que foi, ye y sedrá la vida eterna de San Vicente.  
Pero como que nun quier la cosa algamamos a la Cai Alta, onde s'asitia la Ilesia de Nuestra Señora de los Ánxeles, que ye la sida que nos trexo equí por mor de les "beak heads". 
 
- Eh, quieto parao;
dir sacando la cartera
 
pa pasar  S. V. la Barquera


        Pero enantes d'algamar a la cume alcontramos dellos edificios dignos de resaltar como 'l Castiellu del Rei, L'Ayuntamientu y la Torre del Preboste:

    . El Castiellu zarra la Muralla de la villa Medieval seguramente entamada pol Rei Alfonso I d'Asturies por mor de la repoblación. Tuvo varies igües nos sieglos venideros sobre manera nel XIII, la traza actual. Tien una planta d'unos (50x20) y adáutase a les falles del tarrén siendo construyíu en mampostería con sillares nos vanos ya esquines. Tien dos torres: una cuadrangular ya  otra pentagonal xuncíes por un cuerpu central.

Vamos llegando. 
L'Ayuntamientu y la Ilesia. 
 .
     
      . El Palaciu de los Corro, anguaño Casa Consistorial, ye un palaciu renacentista del XVI de disposición horizontal con una puerta abellugada por dos balcones, pilastres dóriques y columnes h.óniques. El dueñu, l'Inquisidor Antonio del Corro, tien na Ilesia una interesante tumba de mármole y alabastru. 




- Voi tartar col Preboste
a ver si me lo pon arreglao. 



        . La Torre del preboste acoplada a l'antigua muralla yera la casa del preboste, l'encargáu de cobrar los impuestos  de los qu'entraben y salíen de la ciudá. Al empar yera una torre defensiva que controlaba la Puerta la Barquera (Santander). Col tiempu foi usada de cuartón (cárcel) y anguaño ta destinada a esposiciones ya actividaes culturales. 

        Tamién arriba queden los restos del Hospital de la Conceición onde se sanaba a los pelegrinos del Camín del Norte y los que veníen del Camín Llebaniegu.
                                                                ...............................
        Y yá, por fin, damos cola ilesia onde vamos retratar les "cabeces de picu". 

Ilesia de Nuestra Señora de los Ánxeles 

             Arriba del too, na parte más vistosa del Cascu Vieyu, xunto al castiellu, damos cola Ilesía de Nuesa Señora de los Ánxeles, la que caltién les "cabeces de picu". Ye un edificiu góticu  llevantáu  a lo llargo de varios sieglos (XIII - XIV - XV y hasta'l XIX) per aciu l'empeñu de los "homes del mar"; tamién ye conocida como "la Ilesia del fueru" . Nel añu 1210 el gran Rei Alfonso VIII - el trunfador nes Naves de Tolosa (1212) - concedió-y un fueru a esta villa marinera y pa con ello entamó cola contruición d'una imponente ilesia - cual torre del homenaxe - , probable sobro les güelgues d'otra anterior, seguramente de la dómina del Rei asturianu Alfonso I, esmolecíu como andaba pola repoblación.  Arrodiada por una muralla caltriamos nella per aciu la "Puerta los Pelegrinos" o d'Asturies, nel Camín Xacobéu del Norte. Per San Vicente tamién pasa la "Ruta Lebaniega" que vien del Monesteriu de Santu Toribiu de LLébana. 

PUERTA PRINCIPAL de Sª Mª de los Ánxeles (S)

            Esta ilesia gótica - que foi cabeza del corrreximientu  de les 4 villes del Mar - de planta rectngular, consta de tres naves siendo la central un pelín mayor, y que remata con tres ábsides rectangulares. Accemos al interior per aciu de tres puertes estremaes: la meridional (sur) o principal - 6 arquivoltes abocinaes - y  la occidental (W) samblen ser romániques pero tán trabayaes con temes góticos y a vegaes un anto erótiques. Nel tímpanu lleva los escudos de la villa y del Rei. La occidental - mediu puntu - lleva l'escudu de Castiella. La tercer puerta da al norte y ye bastante simple. 


PUERTA OCCIDENTAL: 
"Beak heads" y capiteles. 

        Nel interior destaca la capiella funeraria de los Corro con una escultura en mármole del Inquisidor (1556). Una talla de Cristu, un retablu barrocu y el Retablu Mayor onde alcontramos la imaxen de la Virxe de los Ánxeles (XV). 



    ¿Ónde tán les "cabeces de picu?... La Puerta occidental (w) tien 4 arquivoltes de mediu puntu con guardapolvu. Los "beak heads" tán abrazando'l  bocel de la tercer arquivolta.




ESTIMANCES:

 PUERTA OCCIDENTAL 
Les "cabeces de picu"
abrazando'l bocel de la tercer arquivolta. 

. A Doña Etelvina Fernández pol so escritu - el meyor qu'alcontré al rodiu'l tema : "Las cabezas rostradas. Un tema ornamental en el románico de Villaviciosa". Gracies, Señora. 
. A la Wikipedia, <Asturnatura> ,  < Arteguías.com>, <Asturgeografic> y  <La Xacopedia> eternos colllacios de viaxe. ¿Qué diba ser de min  ensin vós? 
. Al "Blog d'Acebedo" y a Josefina Velasco, archivera-bibliotecaria de la Xunta Xeneral.

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