< A la cata de "beak heads" n'Asturies: Les "cabeces rostraes" >
< CABECES DE PICU : BEAK HEADS >
Cabeces de Picu o Beak Heads, abrazanzo l'arquivolta . Sanestébanu d'Aramil (Siero) |
Les <Cabeces de picu> o <Beak heads> , tamién comocíes como <Cabeces rostraes*>, son unes escultures mui orixinales, endémiques del Arte Románicu Atlánticu Européu, que suelen alcontrase nes arquivoltes de les portaes y amuesen una cabeza – d’ave, davezu - col picu mui allargáu qu’enferrona'l bocel de l’arquivolta; seique tamién puen rebilicoquiar - decorar - cualisquier tipu de moldures o arcos, bien de trunfu o d’otra triba como pa estremar les naves; y hasta les pues alcontrar en ventanes, ménsules o capiteles. Nós vimos toles ilesies (cuasi) asturianes afeutaes, mesmamente la de S. Vicente la Barquera, y siempres taben orniando les arquivoltes. Dalgunos autores piensen qu’esti apartáu debía venceyar tamién les cabeces que presenten cares d’otros animales, inclusive antropomorfes, que col focicu allargáu, asemeyando un páxaru, arrodíen les arquivoltes; ye dicir les "cabeces rostraes".
*Rostum-i: Del llatín “picu d’ave”. Rostrado/a: En castellán quier dicir que remata en punta asemeyando’l picu d'un ave o l' espolón d’una nave (¿vikinga, por exemplu?; esto ye bien interesante)
Estes tardíes (XIII) cabeces decoratives romániques – Escuela de Villlaviciosa - podemos alcontrales n’Asturies o en Cantabria y son les que vos queremos amosar
pos les otres tán mui lloñe
pa dos vieyos visitar.
Hai que conformar .....
. San Xuan d’Amandi (Villaviciosa). Onde se tien creao l’aniciadora “Escuela de Maliayo”.
. Santa María de Llugás (Villaviciosa).
. Sanestébanu d’Aramil (Siero).
. Sanestébanu de Ciaño (Llangréu).
. San Xuan Bautista de Mieres (anguño asitiada en finca privada de Porceyo-Xixón), pos les otres tán mui lloñe
. Santa María d’Arbás (Payares).
. Colexata Sta. M.ª de los Ánxeles (S. Vicente la Barquera - Cantabria).
Ya una novedá que decubrimos va poco, por casualidá. Nel Muséu del Monesteriu de Corias hai una “cabeza de picu”, suelta, pero que formaba parte de daqué, esperando que daquién nos puea esplicar qué pudo haber ellí. (¡Falta muncho por picar!) .
Capitel coles "Cabeces de picu" Valliniello (Asturgeografic) |
Acabamos d'enteranos, per aciu d'Asturgeografic, que na ilesia de San Pedro, en Valliniello (Avilés), tamién hai un capitel qu'amuesa dos cabeces de picu mordiendo'l ráu a dos felinos. Ye bien poco lo qu'esta ilesia caltién del románicu por mor de la reforma sufría tres la Guerra Civil del 36.
Tamién les hai n’ Oporto (Portugal) y si siguimos la costa pel Cantábricu dica’l norte podemos topales – siempres averaes a la costa - en :
Mapa de coincidencies: Les "Beak heads" coles escursiones normandes. (Dª Etelvina Fernández: "Las cabezas rostradas") |
. Francia : Normandía : Bayeux – Guéron – Luc – Mouen – Rexón de Calvados
Pérignac-Saintogne (Charante-Maritime), Auvillars (Caen).
Bretaña: Caltriaron bien poco y tán escaecies, pero habeles, húboles.
. Gran Bretaña: Munches y de formes estremaes.
Condaos de York ya Oxford (S. Michel de Barford - Sta. Ebbe) o en
Surrey, Kent y Essex, Iffley.
. Irlanda: Suelen ser una imitación de la Cruz de Cong* (cabeza con picu):
- Ilesies de Clonmacnoise, Inchagoill, Inis Cealtra, Lismone, Clonfert
Cashel, Monesteriu de Dysert o D’ea o la catedral de Limerik o en Trikencote.
. Portugal: Ilesia de Travança (Oporto).
Les “cabeces rostraes” guañaron tamién nel Mediterráneu mercé a que nel sieglu XI asitió en Sicilia una colonia normanda que controlaba’l pasu de les mercancies ente l’oriente ya occidente d’esti <Mare Nostrum>:
Cuz de Cong (Wp) |
- Catedrales de Monópoli y Comesano (Bari) , catedral d’Anglona (Lucrania) , Santa M.ª di Perno o Aceranza (Basilicata) .
Hasta’l Peloponeso llegaron les “cabeces rostraes : Patras (Acaya).
* Cruz de Cong:Una cruz de primeros del XII qu’encargó’l Rei d’Irlanda (Connacht) pa la catedral de Tuam, Condáu de Galway, que más tarde pasó a l’Abadia de Cong (Condáu de Mayo). Lleva nel centru un relicariu onde s’amosaba un trocín de la Vera Cruz y ún de los brazos lluz una “cabeza de picu” invertía.
- ¿Cómo podemos desplicar esta situación, esti afayu tan nidiamente asitiáu?
Porque conocemos por dellos autores qu’a finales del Medievu hebo un intercambiu pergrande ente los paises del Atlánticu Norte: Costa de Portugal, norte d’España (Asturies y Cantabria), Normandía, Irlanda y Gran Bretaña. Esti intercambiu nun foi solo comercial seique tamién cultural mercé a los pelegrinos xacobeos, d’ehí que tamién se tresmitieren les téuniques ya ornamientos del arte románicu, ente ellos les “cabeces de picu”, los zig-zas, etc.
Abadía de Reading XII (Wp) (Enrique I d'Inglaterra) |
. L’orixe d’estos “picos d’ave” pue alcontrase n’Abadía de Reading (Norwich) y el so misteriosu significáu pue tar rellacionáu coles almes de los difuntos qu’en numberoses cultures busquen el “más p’allá” tresportaes por páxaros. El primeru qu’emplegó esti términu “beak heads” foi sir Alam Clapham, eruditu autodidacta medieval, miembru de la Brithis Academy.
. Hai quien camienta que l’orixe hai que buscaslu n’Oriente, nel mundu celta, nel Arte vikingu y nes cultures prerromániques del norte d’Europa, como los mitos y lleendes irlandedes y daneses o tamién el vezu de la caza de cabeces delles veces sapozaes. Estes costumes caltuviéronse ente los pueblos celtes hasta’l Medievu. Pa Robert Ruprich les “cabeces rostraes” son el frutu de la influyencia vikinga que dende’l sieglu VIII baltó les costes d’Irlanda, Inglaterra, Francia y España . Como formes plástiques nun hai qu’escaecer los mascarones de proa de les naves vikingues. Si comparamos dos mapes : el de les “cabeces rostraes” y el de les <campañes escandinaves> alcontraremos una semeyanza bien bultable.
Drakkar vikingu (quevuelenaltolosdatos.com) |
Pos gracies a los vikingos nós tamos faciendo unes rutes de lo más afayaizo buscando per Asturies les “beaks heads”. Yá barruntaba qu’estos normandos nun podíen ser tan malos pos tenía yo un tíu fuerte talo un vikingu, orixinariu de Llanes, col pelo roxo, los güeyos azules y la cara colorá que yera la persona más buena que te pueas maxinar; cuido que nun conocía la maldá, pero yera vikingu.
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Y agora vamos facer un pequeñu repasu de les "cabeces de picu" que visitamos n'Asturies y del entornu nel que s'alcuentren:
. [ 1] San Xuan d'Amandi:
Esto foi un día "Camín de Cuadonga" . Yá sabéis que nós vamos percorriendo los caminos d'Asturies pasu ente pasu, por estayes curties, porque el coral nun ta pa munchos trotes . Entós nun sabíemos que nos diben rectificar el motor con trés by pass nun tardando muncho, y eso porque la Santina agabitó lo suyo, otramiente igual nun tábemos equí; pero ella bien sabe lo qu'entá nos queda potr cuntavos.
Abducíos pola "Puerta'l Cielu" nun mos queda otra qu'entrar nesta nave espacial. ¿Vienes con nós? |
La ilesia de San Xuan d'Amandi, embaxo l'advocación de San Xuan Bautista, ye un santuariu católicu, faltaría, asitiáu nel caseríu d'Algara, na parroquia maliaya d'Amandi (Villaviciosa). Esta ilesina rural ye un finxu del románicu asturianu, la nuesa capiella sistina, camienten fontes bien informaes...
San Xuan ye un templu románicu tardíu (primer cuartu del XIII) con delles incrustaciones gótiques. Claro que.... Hai nicios que yá pudiere esistir a finales del X (990) por una inscripción grabada nuna llábana funeraria. Y por si fuere poco'l Padre Carbayu (XVII) tien rexistráu a San Xuan de Maliyo como conventu benitu (beneditín) en tiempos d'Ordoño II (850-865). Ye fácile pensar que, tres la invasión árabe (711), munchos cristianos abellugaren n'Asturies y bien pudieron repoblar la Villa y el so entornu onde fabricaren el conventu; dende lluéu'l cuetu nun pue ser más afayaizu: eleváu, soleyeru y con terrenos bien granibles al rodiu la Ría; pa quedar. ¿Y si'l solanu procedía d'un cultu más antiguu?.... En Moriyón había un castru.... Bueno, en 1270 yá esistía dafechu esta ilesia al ser nomada na Carta Puebla de Maliayo. Nós xubimos un día pero taba sapozada ¡Madiós!.
<La Puerta'l Cielu> |
La sóleda planta < ye una nave paralelograma de 51 pies de llargor por 25 1/2 de llalitú y 35 p. d'altor hasta la bóveda > (14,178 m x 6.95 m x 9,63 m) que remata nun ábside semicircular cubiertu con bóveda de fornu.
La rica cabecera y la cenciella nave comuniquen per aciu d'un arcu toral de triple arquivolta de mediu puntu que sofita sobro columnes dobles de fuste llargu y capiteles decoraos. La cenciella nave contrasta cola artística arquería de la cabecera, sofitada sobre dos fileres de columnes coronaes por capiteles historiaos, lo más in del románicu astur.
La entrada principal, que da al oeste, ye una portada abocinada con cuatro arquivoltes oxivales (goticismu) y concéntriques, tres d'elles sofitaes en columnes redondes y la cuarta, decorada en ziszás xeométricos, sobro dambes xambes. Entrar per ella ye como entrar pela Puerta del cielu. La portada sur, con arquivoltes de mediu puntu, ye más cenciella.
Sí, desque acolumbres la ilesia de la carretera xeneral hasta que llegues al ábside tou te va dir invitando a la cata'l puntu de fuga de la perspeutiva: l'ara. L'amplia avenida empiedrada va aocinando hasta algamar n'arredondiada escalinata del adríu que tamién s'aboquiella. Entós ye cuando quedes delantre la portada que t'abduz, abocinada y misteriosa, al traviés de los sos arcos y columnes al interior del templu.
Los anxelinos analayando pela <La cabecera del cielu>. Una estampa celestial embaxo l'arcu toral. ¡Una entrada trunfal! |
[Amás güei tamos de suerte. Al entrar un garapiellu rapacinos tán tomando la Primera Comunión. Nun ficieren qu'aselar les lletaníes del cérigu cuando una procesión d'anxelinos apruz pela cabecera'l cielu al tiempu que'l coru y los parroquianos entamen un melgueru cantar. Una algarabía celestial percorre'l presbiteriu y la nave mientres les campanes tañen con fuercia l'aleluya. Al aportar la comitiva al adriu la multitú ruempe l'encantu con un aplausu estreldosu. Esto sí que ye una entrada trunfal]
<Cabeces de picu> na segunda arquivolta. |
<Capiteles historiaos> Escuela del Pueblu. (Semeya: Arteguías) |
Y como del cielu se trata podemos atalantalu per unes estrenches saeteres -como non, abocinaes - qu'illuminen esti requexu del firmamentu.
Seique la carauterística más bultable d'esti edificiu ye la so decoración pedresa: nes portaes, nos capiteles, nos canecinos o nel arcu de trunfu con representaciones sagraes o profanes, bien vexetales o en zizás, antropomorfes o zoomorfes. D'estes últimes destaquen unes "cabeces de picu" -paxarones perraros de picu llargu que paecen morder les arquivoltes de la portada - que namás se dan nel románicu inglés, na Normandía bretona y n'Asturies. Asemeyen enforma a los mascarones de proba de les naves wikingues; igual lo copiamos d'ellos darréu se tresformaren en candes mercaderes. Sía como fuere la decoración de San Xuan d'Amandi ye una fiesta: mozos puxando al "baltu", guerreros peleando a caballu, escenes de caza, moces tocando'l panderu ya otros instrumentos musicales... Namás-yos falta vender papeletes pa la xata.
La Rectoral frente al Adriu. |
Nun podía faltar el típicu reló de sol mirando al sur. El tiempu ye daqué importante, inclusive n'otres dómines. Frente l'imafronte la ilesia una casina corredor bien cucia sembla ser la Casa rectoral; tán bien curiaos los cancerberos del cielu.
Magar que San Xuan d'Amandi tuviere un poco clisada pol cercanu Conventín los maliayos fueron siempres mui conscientes de lo que teníen: una ayalga única del románicu. Poro nel s. XVIII cuando se decataren que la cabecera, "la puerta del cielu", taba en peligru d'esbarrumbe punxéronse manes a la obra y, tres desmontala dafechu, tornaron a reconstruyila "piedra a pìedra". Cuando la Guerra Civil tamién fue dañada enforma (prendiéron-y fueu), menos mal qu'andaba per ellí l'Arquiteutu del cielu na tierra: l'incombustible Menéndez Pidal.
Si depués de too nun tas convencíu camienta na posibilidá de facer el Camín de Cuadonga.... Namás la Santina podría iguar lo tuyo.
- ¡Yo flipo! Agora mátate a andar... - El Camìn pue facese de munches maneres. - Claro, estos yá vienen de vuelta .... (Tamos na entrada Valbucar) |
- ¡Curiao, nun te tracamundies!.
Tienes qu'abandonar la carretera xeneral y metete, a mamanzorga, per una caleya zahorra que va bordiando la muria la quintana. Sembla tar n'otra dómina y lo más seguro ye siguir les garrapielles del Camín de Cuadonga tou'l tiempu. La Casa la Vega si nun ye un castiellu, ye daqué bultable, pos nun ye pequeña la finca.
Pel camín solombriegu, nos rimeros de la viesca, date la impresión d'andar perdíu; de nun ser poles garrapielles y fleches que vas alcontrando cuando nun árbol, cuando nuna piedra, terminabes por dar la vuelta.
<Pelegrinando a LLugás, un resbarión y ...¡zas! Menos mal que la Santina pal renegrón ye xenial ; dos kms andando y la ñalga... anxelical.> |
Tevo munches igües. Anguaño lo más antiguo que tien ye del XII/XIII destacando les célebres cabeces de picu que vimos en San Xuan d'Amandi y que namás se dan nel Arcu Atlánticu.
Cerca d'equí, no que yera un castru celta de la tribu los llugones (d'ehí vien el nome de LLugás), ta la "Pica Castiellu", territoriu que perteneció a los condes medievales Berenguela y Piniolo.]
La ilesia ta dedicada a San Salvador, y tamién a la Virxe María, por alcontrase nel Camín Xacobéu. Nel inventariu del obispu d'Uviéu Gutierre de Toledo (1385-86) apaez nomada como badía.
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A mandrecha pa LLugás. |
Asina ve la Santina'l prestosu pueblu de LLugás. |
< El Santuariu de LLugás. Tres Cuadonga, el nun va más > |
Portada principal coles "Cabeces de picu" (Semeya:asturnatura) |
La llapidación del mártir (Semeya: fotoviaje.com) |
* El protomártir Sanestébanu yera un diáconu de la primixenia Ilesia de Xerusalén , encargáu polos Apóstoles pa repartir comida ente los probes.Terminó llapidáu ( a morrillazos) polos xudíos - depués quéxense - venida del Señor, fechu Dios, y a los qu'Estébanu aplanaba con argumentos que'l Sanedrín nun yera a retrucar. La casualidá quexo qu'esti fechu convirtiera al soldáu romanu Tarso en San Pablo, colo qu'esto vieno a sinificar para Ilesia Católica. Ensin Pablo de Tarso'l mensax de Xesús tuviere sío otra cosa.
Palaciu d'Aramil o Vixil de Quiñones. |
El Palaciu d'Aramil o de los Vixil de Quiñones data de finales del XVII . De mano, lo que más te llamama l'atención ye'l turruxón del noroeste - símbolu del poder familiar - qu'amuesa les armes de la familia más poderosa de Siero tiempu abondo. Por desgracia ta esbarrumbando , al aviesu que'l so tocayu: "Torre de Vixil, na Secada" . Camiéntase qu'esti edificiu de forma rectangular y dos pisos partió d'una antigua capiella, d'ehí tien de venir la so cabecera absidal. La cara sur ye la más guapa con dos portalones - ¿un portalón xemináu? - ornaos con arcos de mediu puntu pelos que s'accede al patiu interior arrodiáu por un corredor de madera o brandal que va sofitáu sobro ocho columnes. El palaciu ya una bona antoxana tán abellugaos por una muralla de mampostería, sacante nes esquines que lleva sillarexu.
Sanestébanu de los Caballeros o Tabladiello Imafronte y fachada sur (Cabeces de Picu) |
Portada Principal (W) |
Portada Sur: "Beak heads" |
Ventana del ábside Canecinos del texaroz |
L'ábside semicircular ye quiciabes lo más llamatible pal públicu en xeneral por mor de la so artística ventana abocinada, la orniada imposta que la crucia y polos canecinos qu'engalanen el texaroz... Ye verdá qu'asemeya a otros como Narzana, Villamayor, Villanueva, Valdebárcena o Sograndio pero la ventana central d'Aramil con dos columnes nos lladrales, rematada en mediu puntu y abellugada por una arquivolta-guardapovu qu'enferrona la mitá d'un dodecágonu estrelláu nun tien comparanza con nada.
San Vicente de la barquera |
- Voi tartar col Preboste a ver si me lo pon arreglao. |
PUERTA PRINCIPAL de Sª Mª de los Ánxeles (S) |
PUERTA OCCIDENTAL: "Beak heads" y capiteles. |
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